Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@01:04:41 GMT

تقابل بیابان زایی و بیابان زدایی در جنوب کرمان

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۳۰۹۴

تقابل بیابان زایی و بیابان زدایی در جنوب کرمان

به گزارش ایرنا، پر واضح است که چالش بیابان زایی، آینده بیش از یک میلیارد انسان را در سطح کره زمین تهدید می کند و خشکسالی های متوالی، تغییر اقلیم، کمبود آب، کاهش تنوع زیستی و بیابان زایی از مهمترین چالش های قرن اخیر محسوب می شوند، از این رو هر ساله از سوی سازمان ملل متحد، ۱۷ ژوئن مصادف با ۲۷ خرداد ماه به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان زایی معرفی می شود و هدف از برگزاری این روز توجه هرچه بیشتر عموم مردم به معضل گسترش فزاینده بیابان ها در سراسر جهان است که با برگزاری مراسم هایی اهمیت این پدیده و مقابله با آن در افکار عمومی جهان مورد توجه ویژه قرار گرفته و کشورهای عضو کنوانسیون مقابله با این پدیده شوم، برنامه های خود را در این رابطه ارائه می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران نیز از بدو شکل گیری این کنوانسیون به عضویت آن درآمده و تعهدات خود را در این زمینه به صورت جدی پیگیری و اجرا می‌کند.

وجود یک میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار بیابان در جنوب کرمان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: در این منطقه یک میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار بیابان داریم که بیش از ۳۰۰ هزار هکتار آن را کانون های بحرانی فرسایش بادی تشکیل می دهد.

محمد حسن کردستانی افزود: فعالیت فرسایش بادی، قطع درختان، استفاده از زمین بدون در نظر گرفتن توان اکوسیستم، بوته کنی، چرای مفرط و برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی از جمله مصادیق دخالت انسان در طبیعت است که باعث تشدید فرآیند بیابانی شدن می شود.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در سالهای اخیر با انجام اقدامات شاخصی نظیر ایجاد ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بادشکن زنده، هشت هزار هکتار مدیریت هرزآب، سه هزار و ۵۰۰ هکتار احیای بیابان با استفاده از روش نهالکاری، یکهزار و ۵۰۰ هکتار تثبیت و احیای تپه های ماسه ای با استفاده از روش مالچ پاشی توام با نهالکاری، تولید بیش از ۲ میلیون اصله نهال و اجرای طرح تعمیم ترسیب کربن (مدیریت مشارکتی و توسعه روستایی در سطح ۵۶ هزار هکتار) توانسته ایم، بخش مهمی از بحران فرسایش بادی را در سطح منطقه مدیریت کنیم.

کردستانی بیان کرد: طبق مطالعات، عرصه های لخت و فاقد پوشش گیاهی، بستر خشک رودها، اراضی کشاورزی بایر و رها شده از اصلی ترین منابع برداشت ماسه محسوب می شوند.

وی ادامه داد: نظر به اهمیت طرح محوری بادشکن اطراف مزارع جهت کنترل و کاهش فرسایش بادی از سطح مزارع، از همه کشاورزان زحمت کش در سطح منطقه انتظار می رود با مراجعه به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان محل سکونت خود در فصل توزیع نهال به صورت رایگان در اجرای طرح محوری بادشکن اطراف مزارع اهتمام لازم را داشته باشند.

اراضی مناسب مالچ پاشی در جنوب کرمان شناسایی شد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان نیز گفت: بعد از بررسی دقیق و کاربردی در اراضی جنوب کرمان، ۸۰۰ هکتار از اراضی بیابانی شهرستان های قلعه‌گنج و رودبارجنوب برای مالچ پاشی و نهال کاری شناسایی شد.

علی قادری افزود: عملیات گزینه یابی سایت‌های مناسب به منظور اجرای طرح مالچ پاشی همراه با نهال‌کاری با هدف تثبیت پهنه‌های ماسه‌ای در شهرستان‌های قلعه‌گنج و رودبارجنوب انجام شد.

وی تصریح کرد: تیم کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با همکاری بخش امور بیابان شهرستان‌های قلعه‌گنج و رودبارجنوب پس از بررسی تصاویر ماهواره‌ای و مورفولوژی تپه‌های ماسه‌ای و همچنین نحوه حرکت و شناسایی بادهای فرساینده منطقه نسبت به گزینه‌یابی محل‌های مناسب اجرای عملیات مالچ‌پاشی همراه با نهال‌کاری اقدام کردند.

قادری گفت: در گزینه یابی این طرح ها و شناسایی مناطق اولویت دار، توجه به میزان خسارت ماسه‌های روان به منازل مسکونی، اراضی کشاورزی، خطوط مواصلاتی، منابع زیستی و موارد فنی و مالی دیگر اهمیت زیادی دارد.

دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از طرح مبارزه با ریزگردها حمایت می کند

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: این دانشگاه از طرح های تحقیقاتی در زمینه ریزگردها و حذف ذرات معلق حمایت مالی می کند.

فاطمه سیدی افزود: ستاد بحران استان کرمان آمادگی خود را در زمینه طرح های تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت پیرامون حذف ذرات معلق و ریزگردها اعلام کرده و دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز از طرح های مختلف این بخش حمایت می کند.

وی بیان کرد: طبق بررسی اولیه کارشناسان تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت مبلغ یک میلیارد ریال برای اعتبار طرح های مبازره با ریزگردها به ستاد بحران استان کرمان پیشنهاد شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ضمن دعوت از تمام پژوهشگران و اعضای هیات علمی جهت ارایه طرح های تحقیقاتی در زمینه حذف ذرات معلق و ریزگردها، اظهار داشت: منطقه جنوب استان کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص اهمیت ویژه ای دارد لذا امیدواریم ستاد بحران استان بودجه کافی جهت تحقیقات به این منطقه اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه ۲۵ ریزگردهای داخلی کشور از تالاب جازموریان تولید می شود، تصریح کرد: رودبار جنوب به دلیل مجاورت با استان سیستان و بلوچستان و وجود بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، قلعه گنج به دلیل مجاورت با تالاب جازموریان و شهرستان فاریاب به دلیل مجاورت با معادن در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت درگیر مساله ریزگرد هستند.

از آنجا که طرح های کاربردی و علمی باعث برطرف شدن مشکلات می شود بنابراین باید گفت که هزینه در این بخش ها نوعی سرمایه گذاری به شمار می رود و امیدواریم با راهکارهای مناسب و بهره گیری از روش های تحقیقی و پژوهشی از افزایش بیابان ها جلوگیری شود.

گزارش از هادی شفیعی

۷۴۵۰/۷۴۲۹/‏‬ ۵۰۵۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۳۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراجعه بیش از ۱۸ هزار دستگاه ناوگان سنگین به مرکز معاینه فنی جنوب کرمان

 حمیدرضا علیدادی سلیمانی  گفت: در سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۸ هزار و ۵۶۵ دستگاه ناوگان سنگین به مرکز معاینه فنی جیرفت مراجعه کردند که این عدد نشان از رشد ۲۸ درصدی مراجعه به مرکز معاینه فنی سنگین در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه برای ارتقای ایمنی در تردد جاده‌ای، حفظ محیط زیست، کاهش ترافیک ناشی از نقص فنی خودرو در جاده‌ها کلیه وسایل نقلیه سنگین ملزم به داشتن برگه معاینه فنی خودرو هستند، افزود: از این تعداد معاینه فنی صورت گرفته، ۹ هزار و ۱۳۹ مورد قبولی مرتبه اول، ۴ هزار و ۵۷۷ مورد قبولی پس از اصلاح عیب و ۴ هزار و ۸۴۹ دستگاه نیز در تست‌های مربوطه رد شدند. 

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان با بیان اینکه هم اکنون  در جنوب کرمان فقط یک مرکز معاینه فنی فعال است که محل فعالیت آن در شهرستان جیرفت می‌باشد، ادامه داد: در این مرکز، علاوه بر بازدید‌های ظاهری، شامل: کیفیت آج لاستیک‌ها، شیشه‌ها ، آینه‌ها و چراغ‌ها، موارد ایمنی داخل خودرو، آزمون‌های مکانیزه، شامل: تست ترمز، لغزش جانبی چرخ‌ها، تست آلاینده‌ها، و تست نور نیز انجام می‌شود.

وی از کلیه رانندگان پرتلاش و زحمت کش خواست با مراجعه به موقع به مراکز معاینه فنی از سلامت خودروی خود مطلع شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران
  • تالاب هامون جازموریان جان دوباره گرفت
  • تالاب جازموریان جان دوباره گرفت
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟
  • راه اندازی مرکز معاینه فنی ناوگان سنگین در کهنوج
  • بارش‌ها در کرمان تداوم دارد
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • مراجعه بیش از ۱۸ هزار دستگاه ناوگان سنگین به مرکز معاینه فنی جنوب کرمان
  • افتتاح بزرگترین بیمارستان روانپزشکی جنوب‌شرق کشور در کرمان
  • تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی