Web Analytics Made Easy - Statcounter

بانوی کارآفرین همدانی در سال «رونق توليد» در یک کارگاه کوچک خانگی با دوخت عروسک‌‌هایی به نام «گیسيا» برای خود و چند نفر دیگر اشتغالزایی كرده و تمام حرفش اين است... «ما می‌توانيم».به گزارش بلاغ،یک بانوی کارآفرین همدانی در یک کارگاه کوچک خانگی با دوخت عروسک‌ سهم خود را در رونق تولید ایفا می‌کند.

او را از زمانی که در کانون اسلامی خواهران کلاس‌های متنوع هنری داشت می‌شناختم و تا حدودی با حوزه فعالیتش آشنا بودم ولی حضور او در برنامه «پایش» به عنوان کارآفرین آن هم در حوزه عروسک‌دوزی برایم جالب و جذاب بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شماره‌اش را داشتم، برایش پیام فرستادم فرصتی برای مصاحبه بدهد که پذیرفت. چند روز بعد به همراه فیلم‌بردار در منزلش حاضر شدیم. ما را به یکی از اتاق‌های منزلش که کارگاه عروسک‌دوزی بود، برد، اتاقی 9 متری و پر از عروسک‌های رنگی و جورواجور و خوشگل. اتاقی که همه چیز آن مرتب و سرجایش چیده شده بود و نظم و سلیقه مدیر کارگاه را نشان می‌داد.

بعد از کمی خوش و بش با طاهره فخاری، بانوی کارآفرین 35 ساله‌ای که با دستان هنرمند خود تن و دست و پا و موهای عروسک‌ها را به هم وصل می‌کند، لباس می‌دوزد و موهایشان را شانه می‌زند سوالاتم را شروع کردم، او با صبر و حوصله در مورد «گیسیا» عروسک‌های زیبای دست‌دوزش برایم توضیح داد.

خانم فخاری از چه زمانی کار را شروع کردید و چگونه؟

(با خنده گفت) من کار عروسک‌دوزی را خیلی اتفاقی آن هم برای پر کردن اوقات فراغتم شروع کردم، اتفاقی هم جدی شد، الان نزدیک پنج سال است مشغول به کارم.

طرح‌هایی که می‌زنید خلاقیت خود شماست یا الگوبرداری می‌کنید؟

اوایل کار مدل‌ها را از روی مدل‌های خارجی می‌زدم ولی بعد از مدتی که دستم روان شد و خودم تجربه کسب کردم شروع کردم به طرح زدن؛ البته به نظرات دیگران هم گوش می‌دادم. بازار می‌رفتم و لباس‌های دختربچه‌ها را می‌دیدم (خودم دختر ندارم) و مدل می‌زدم و تا الان که همه کارهام خلاقانه و با ابتکار و طراحی خودم است و خدا را شکر که مورد استقبال قرار گرفته است.

کار را تنهایی انجام می‌دهید یا همکار دارید؟

در ابتدا صفر تا صد کار را خودم انجام می‌دادم ولی وقتی کار معرفی شد و مشتری خودش را پیدا کرد تنهایی نمی‌توانستم به سفارشات برسم به همیت خاطر کم کم به مجموعه نیرو اضافه کردم، حالا 10 نفر با من همکاری می‌کنند و گاهی با وجود سفارشات بیشتر تعداد از 10 نفر هم تجاوز کرده است. هر یک از این خانم‌ها یک قسمت کار را انجام می‌دهند، هر یک از کارهای بافتنی، مدل دادن مو، ‌درست کردن تل مو، درست کردن کفش و... را یک نفر انجام می‌دهد و مدیریت کار و مونتاژ نهایی عروسک هم با خود من است.

به نظر شما درآمد کار راضی‌کننده است؟

 با توجه به شرایط اقتصادی کشور که ثبات قیمت وجود ندارد روند کار سخت شده ولی ما مصمم به کار خود ادامه می‌دهیم. همکاران براساس تعداد کار، مزد دریافت می‌کنند. همین که یک خانم در داخل خانه در کنار رسیدگی به امور منزل و بچه‌هایش از اوقات فراغت خود به نحو احسن استفاده کرده و با انجام یک کار هنری درآمدی هم برای خود کسب می‌کند که می‌تواند کمک خرج خانواده باشد رضایت را برای آنها به همراه دارد. حقوق همکاران من بین 700 تا 800 هزار تومان است البته گاهی از این مقدار کمتر گاهی هم بیشتر می‌شود. خدا را شکر که همه راضی هستند.

آیا مواد اولیه برای کار شما همه ایرانی است و کار شما دستخوش نابسامانی وضعیت بازار قرار گرفته است؟

مواد اولیه کار را از بازار تهران تهیه می‌کنم که تولید داخل است و تنها موی عروسک وارداتی از چین است چون شبیه به موی انسان بوده و جای کار و مانور روی موی عروسک بسیار است که همین وضعیت دلار روی قیمت مو تأثیر خود را گذاشت، با زحمت بسیار هم این مو را از فروشندگان خود تهیه می‌کنم؛ گاهی به من گفته می‌شود که جنس نداریم که در مورد پارچه بدن عروسک هم به این مشکل برخوردم.

ویژگی خاص عروسک‌های شما چیست و آیا به فکر طراحی عروسک ملی هستید؟

این عروسک‌ها چند ویژگی دارند که مورد توجه دخترها بوده، اول اینکه سبک هستند و به راحتی می‌توان آنها را بغل گرفت، دوم اینکه دست و پای عروسک متحرک و لباس و کفش آن هم قابل تعویض است، البته مهم‌ترین ویژگی عروسک‌ها موهای آنها است که قابل شستشو و شانه کردن بوده و می‌توان آنها را مدل داد.

در مورد طراحی عروسک ملی برای شروع کار، در همایش 2018 که سال گذشته در همدان برگزار شد عروسک‌هایی را با لباس‌هایی از چهار قومیت ایران طراحی و دوختم که زیبا و جذاب بودند و مورد توجه و استقبال قرار گرفت هرچند جای کار بسیار دارد و امیدوارم که به این هدف خود برسم.

در مورد استقبال از کارهای خودتان صحبت کردید؛ آیا بازار فروش خوبی دارید؟

شکر خدا؛ عروسک‌های من مشتری خودشان را دارند و من هم فقط با گرفتن سفارش کار می‌کنم. در شرایط فعلی که قیمت وسایل بازی خصوصا عروسک به علت بالا رفتن دلار زیاد شده استقبال و اقبال از این نوع عروسک هم زیاد شده است؛ اکثر مشتری‌های من در تهران، اصفهان و تبریز هستند.

شما به عنوان همسر و مادر دو فرزند چگونه کارآفرین شدید؟

وقتی صحبت از کار و کار‌آفرینی می‌شود انگار می‌خواهیم در مورد یک پروژه سخت و طاقت‌فرسا صحبت کنیم و خود کلمه کارآفرینی برای ما سنگین به نظر می‌رسد اما همیشه اینگونه نیست هرچند شروع کار همیشه سخت بوده ولی انسان به مرور وقتی تجربه کسب می‌کند می‌تواند به سمت موفقیت قدم بردارد.

زنان ما باید خودشان و توانمندی‌های خود را باور کنند و وقتی به این باور رسیدند دست به کارهای بزرگی خواهند زد. همسر و مادر خوب بودن خیلی سخت است ولی زنان این سرزمین در کنار همین مسؤولیت‌ها نقش‌های بزرگی را ایفا کرده‌اند پس ما‌ «می‌توانیم».

همانطور که موفقیت مردها در هر عرصه‌ای به وجود همسر فداکاری وابسته است موفقیت زنان هم به همراهی و حمایت همسرانشان بستگی دارد. به عنوان یک زن معتقدم که اگر خانمی برنامه‌ریزی، مدیریت درست و نظم در کارهای خود داشته باشد می‌تواند با یک کسب و کار خانگی مانند بافندگی، خیاطی، گلدوزی، فرش‌بافی و ... کارهای زیبایی خلق کرده و کسب درآمد هم داشته باشد و اگر کمی همت کند کار خود را توسعه داده و تبدیل به یک بانوی کارآفرین شود. من برای تمام لحظات زندگی‌ام برنامه دارم و از اینکه وقتم به بطالت بگذرد خیلی کلافه می‌شوم.

این روزها می‌بینیم که زنان ما بخشی از وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند، شما چه، آیا اهل فضای مجازی هستید و نگاهتان به این فضا چیست؟

من شروع کارم،‌ معرفی و جذب مشتری در همان فضای مجازی و داشتن یک کانال بود و تا الان هم در این فضا تبلیغ و فعالیت می‌کنم. فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در کنار تهدید‌هایش برای بنیان خانواده یک فرصت خوب برای معرفی و تبلیغ کار هم هست و می‌توان آن را مدیریت کرد و این بستگی به خود اشخاص و اهدافشان دارد و اینکه در این فضا به دنبال چه چیزی هستند. زنان زیادی را می‌شناسم که با راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی و فعالیت در این فضا درآمدهای خوبی کسب می‌کنند مانند کانال‌های آموزش بافندگی،‌ آشپزی، شیرینی‌پزی، خیاطی و... و دختران و زنان جوان ما می‌توانند به راحتی با استفاده درست از این آموزش‌ها و صرف هزینه و وقت کمتر مهارت‌هایی را کسب کنند.

شما به برنامه پایش دعوت شدید وجود چنین برنامه‌هایی چقدر مؤثر بوده و روی کار شما چه تأثیری داشت؟

از من برای شرکت در جشنوراه‌های زیادی دعوت می‌شود ولی جالبی کار آنجاست که باید هزینه شرکت در جشنواره را پرداخت کنم در حالی که باید از من به عنوان کارآفرین حمایت شود. برنامه پایش در شبکه اول سیما و پایش پلاس در شبکه ایران کالا فصل نو و یک تجربه‌ جدید برای کار من بود و تأثیرات خوبی بر روی کار من و معرفی عروسک‌ها گذاشت.

 شما چه آینده‌ای را برای مجموعه خود ترسیم کرده‌اید؟ آیا در این مسیر به چه مشکلاتی برخوردید؟

زمانی که کار را شروع کردم هرگز فکر نمی‌کردم به جایی برسم که به جای تولید 20 تا 30 عروسک بخواهم 1000 عروسک تولید کنم. یکی از آروزهای من صادارت این عروسک‌ها البته با شکل و شمایل قومیت‌های ایرانی برای معرفی بیشتر و بهتر به دنیا است.

چشم‌انداز آینده بستگی به توانایی‌های خودم دارد البته مشکلات پیش روی کار من مربوط به عوامل و موانع بیرونی است.

قانون‌های سخت و دست پاگیر، عدم راهنمایی درست و عدم حمایت‌های کافی از کارآفرینان همه و همه تنها دل کارآفرین را خالی می‌کند. خودم به شخصه برای گسترش کار به چند نهاد مربوطه مراجعه کردم که با برخورد بد و عدم راهنمایی‌ها درست که بویی از حمایت نداشت از ادامه کار منصرف شدم و ترجیح دادم در همین اتاق 9 متری خودم کارها را انجامدهم.

مشکلاتی دیگری که وجود دارد همین عدم ثبات قیمت‌های مواد اولیه است. همچنین وجود رقابت ناسالم؛ یعنی اینکه افرادی همین مدل عروسک را تولید می‌کنند ولی با مواد اولیه ارزان‌تر و بی‌کیفیت‌تر ولی با همان قیمت من به فروشنده عمده و یا خریدار می‌دهند یعنی ارزان می‌خرند و گران می‌فروشند و دنبال سود بیشتر هستند. من در این مدت پنج  سال به دنبال کار باکیفیت بودم و همیشه از وسایل خوب و عالی استفاده کرده‌ام، حتی در این شرایط بد اقتصادی با کم کردن دامنه سودم تمام تلاشم را کرده‌ام که جنس باکیفیت دست مردم بدهم.

خیلی دوست دارم با فرد یا افرادی که در حوزه صادرات عروسک فعالیت کند، صحبت کرده و نسبت به قوانین و چند و چون کار آگاهی پیدا کنم که هنوز چنین فرصت و موقعیتی حاصل نشده است.

با توجه به سال «رونق تولید» صحبت پایانی شما برای افزایش تولید در حوزه کاریتان چیست؟

یکی از عوامل افزایش رونق تولید افزایش خرید است و افزایش خرید زمانی حاصل می‌شود که  تولیدکننده جنس با کیفیت تولید کرده و فروشنده نیز جنس ایرانی را خوب تبلیغ کند. از فضای مجازی نباید غافل بود و باید به جای تبلیغات گسترده اجناس ترک و چین به تبلیغ کالاهای ایرانی بپردازیم. رسانه ملی باید پیشتاز باشد؛ همین شبکه پویا که مختص کودک و نوجوان است به تبلیغ عروسک، وسایل بازی و کمک آموزشی تولیدات داخل بپردازد، آگاهی لازم را به بچه‌ها و خانواده‌ها در خصوص استفاده از کالای ایرانی بدهد که این یک حمایت بزرگ خواهد بود. رسانه نقش مهمی در آگاه‌سازی و نهادینه کردن یک موضوع در ذهن و فکر مردم دارد که امیدوارم همه ما به یک خودباوری برسیم و در این راستا قدم برداریم.

با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید؛ امیدواریم ضرورت کارآفرینی زنان در جامعه براساس خلاقیت، سلیقه و هنر و توانایی‌‌های آنان جدی گرفته شود و بیش از گذشته مورد حمایت قرار بگیرد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۳۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیولی: اینتر با قوی‌ترین تیم فقط دوبار قهرمان شد!

به گزارش "ورزش سه"، میلان شنبه شب در چهارچوب رقابت‌های هفته سی و چهارم سری آ ایتالیا باید در ورزشگاه خانگی یوونتوس برابر این تیم به میدان برود و بازی نسبتا دشواری را برابر این حریف قدیمی پیش رو خواهد داشت.

عملکرد نه چندان خوب روسونری در رقابت‌های این فصل باعث شده است که انتقادهای بسیاری از کادر فنی و بازیکنان این تیم مطرح شود و شرایط پس از مسجل شدن قهرمانی اینتر با کسب پیروزی برابر این تیم در دربی شهر میلان در هفته‌ای که گذشت برای آنها بسیار سخت‌تر شده است.

پیولی دقایقی قبل در نشست خبری پیش از بازی برابر یوونتوس حضور پیدا کرد و به سوالات خبرنگاران درباره این بازی و شرایط تیمش پاسخ داد.

سرمربی میلان با اشاره به فشردگی برنامه تیمش در ماه آوریل گفت:«شرایط قطعا باید همینطور باشد و اهمیت این بازی برای ما بسیار زیاد است که متاسفانه به دلیل نتایج نه چندان خوب اخیر بیشتر هم شده است. تمرکز ما باید روی این باشد که بتوانیم فصل را در جایگاه دوم به پایان ببریم. حالا ۱۰ روز سخت را در پیش داریم.

ما نمی‌توانیم با وجود ناراحتی‌ای که از آن رنج می‌بریم و ناامیدی‌ای که به هواداران‌مان دادیم متوقف شویم. بنابراین، باید اشتیاق خودمان را برای بازسازی نشان دهیم و منسجم بمانیم و ثابت کنیم که انگیزه بسیاری برای دیدارهایی که تا پایان فصل باقی مانده است داریم. ما از این شرایط رنج می‌بریم اما وظیفه‌ای داریم که باید به آن عمل کنیم.»

او درباره شرایط تیمش برابر یوونتوس اضافه کرد:«ما باید بجنگیم و با تمام وجود بازی کنیم، طوری که انگار آخرین دیداری است که به میدان می‌رویم. باید متمرکز و مصمم باشیم. می‌خواهیم از جایگاه دومی که در آن قرار داریم دفاع کنیم.»

پیولی درباره قدرت اینتر اظهار داشت:«ما با تمام وجود جنگیدیم اما نتوانستیم همیشه تمام توانایی و کیفیت تیم را در زمین نشان دهیم. اینتر قدرتمندترین تیم لیگ را در چهار سال اخیر در اختیار داشته و تنها دو قهرمانی به دست آورده است. ما هرگز تیمی به این قدرتمندی نداشتیم و یک قهرمانی به دست آوردیم اما با تمام وجود بازی کردیم حتی با اینکه نتوانستیم سطح بازی‌مان را بالا ببریم. می‌خواهیم در این بازی‌های باقیمانده نشان دهیم که چه کسی هستیم، می‌خواهیم نشان دهیم که میلان هستیم.»

این مربی ایتالیایی درباره نقش زلاتان ابراهیموویچ در این تیم گفت:«زلاتان دیروز و روز پیش از آن در کنار ما بود. او همیشه به ما نزدیک است و از ما حمایت می‌کند تا به لحظات ناخوشایند غلبه کنیم. ما کنار هم هستیم و با هم سعی می‌کنیم از این روزهای سخت عبور کنیم.»

پیولی درباره غیبتش در نشست خبری پس از شکست برابر اینتر مدعی شد:«من نبودم که خواستم در نشست خبری حضور پیدا نکنم، بلکه این تصمیم مدیریت باشگاه بود. من همیشه مسئولیت‌هایم را در نظر می‌گیرم، در غیر این صورت تا پایان فصل ساکت می‌ماندم.»

دیگر خبرها

  • احمدعباسی: ما اینجاییم تا قهرمان شویم
  • پیولی: اینتر با قوی‌ترین تیم فقط دوبار قهرمان شد!
  • تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح اتمی
  • اینفوگرافیک/ تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح اتمی
  • موزه‌ای که به یک فقر تربیتی پاسخ گفت/ اسباب‌بازی، دروازه شور خلاقانه
  • تمام نیروها در حال خدمت رسانی هستند
  • انتخابات در تهران تمام الکترونیک است
  • امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی استان با تمام قوا
  • تمام؛ مالکیت سرخابی‌ها توسط AFC تایید شد
  • سریال VAR تمام شدنی نیست