عشاء ربانی تجلیگر مراسم شام آخر
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۳۷۸۷
محدحسین فتاحیان، مدرس گروه معارف در دانشگاه شهرکرد در گفتوگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری در رابطه با مناسک اعشاء ربانی از منظر مسیحیت و تأیید یا رد آن در اسلام بیان کرد: شعائر دین مسیح که همان آیین مقدس مسیحی هستند در هفت مورد عشاء ربانی، تعمید، ازدواج مسیحی، تدهین، آیین توبه، تبرک، دستگذاری (تفویض مقام روحانیت) تقسیم بندی شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: امروزه در مسیحیت مناسک و شعائر به عنوان جنبههای عملی برپاست که از ابتدای دین مسیحیت وجود داشته اما اوج این آئیین محصول یک دوره زمانی است که علاوه بر مناقشات و بحثهای الهی، مناسک و شعائر نیز مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است که این دوره شش قرن به طول انجامید تا هر هفت آئیین نام برده شده در کلیساهای « کاتولیک» و «ارتدکس» به عنوان آئیین، پذیرفته و رواج کامل یافتند.
فتاحیان با بیان اینکه این مراسم نزد مسیحیان یونانی زبان، «اسرار» و نزد مسیحیان لاتینی زبان، «آئیین مقدس» نامیده شدند، افزود: تقریباً همه مسیحیان اتفاق نظر دارند و دو آئیین اصلی را همان تعمید و عشاء ربانی میدانند اما مسیحیان کاتولیک و ارتدکس پنج آئیین دیگر به این دو میافزایند و به هفت آئیین مقدس اعتقاد دارند. این در صورتی است که فرقههای «پروتستان» در تعداد آیینها اختلاف دارند اما بیشتر آنها دو آئیین اصلی یعنی تعمید و عشاء ربانی را قبول دارند و تنها شمار اندکی از کلیساهای پروتستان مانند: «اویکرها و سپاه نجات» هیچ یک از این آئیینها را قبول ندارند.
عشاء ربانی یا شام خداوند
این مدرس دانشگاه گفت: عشاء ربانی، شام خداوند یا آئیین سپاسگزاری یکی از هفت آئیینی است که دراغلب فرقههای مسیحیت برگزار میشود و به آن «تقسیم مقدس»، « راز محراب» و راز خجسته هم گفته شده است. البته شیوه و نحوه اجرای این آئیین در میان فرقههای مختلف مسیحیان اندکی متفاوت است.
علت برگزاری عشاء ربانی از منظر مسیحیت
این مدرس گروه معارف دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه منشأ این آئیین به آخرین شامی اطلاق میشود که عیسی مسیح در شب دستگیری خود توسط سربازان رمی با حواریون خود خورد، افزود: از آنجا که به باور مسیحیان سرشت حضرت مسیح با سرشت خداوند یکی است وی از جریان کامل خیانت «یهودا» (یکی از حواریون) به خود، دستگیریاش و در نهایت قربانی شدنش از طریق مصلوب شدن برای گناهان نوع بشر اطلاع داشت لذا مراسم این شام به مراسم شام آخر معروف شد که جزئییات این مراسم در کتاب انجیل فصل 26 آیات 26 تا 28 این چنین آمده است: «چون هنوز مشغول خوردن بودند عیسی نان را برگرفت و پس از شکر گذاری پاره کرد و به شاگردان داد و فرمود بگیری، بخورید، این است بدن من. سپس جام را برگرفت و پس از شکرگزاری آن را به شاگردان داد و گفت همه شما از این بنوشید، این است خون من، برای عهد که بخاطر بسیاری به جهت آمرزش گناهان ریخته میشود.»
آئیین عشاء ربانی از منظر اسلام
فتاحیان با بیان اینکه زمان برگزاری این آئیین شب عید یسح(فطیر) یهودیان یا همان شب آغاز سال میلادی نو است، بیان کرد: سوالاتی در رابطه با آئین مسیحیت و اینکه آیا آنها نیز نماز میخوانند؟ شراب در آئین مسیحیت مجاز است؟ خوردن نان و شراب عبادت محسوب میشود؟ مواردی است که همیشه از سمت مسلمان مطرح است که در این رابطه باید اینگونه سخن گفت: زمانی که از یک مراسم رسمی به نام نماز که بیانگر حرکات بدنی خاص و فرمولهای عبادی دقیق است، صبحت میشود یعنی با دعاهای فیالبداهه که عاری از آئینها و محتواهای از پیش تعیین شده است متفاوت است و لذا تأیید بر استعلایی(بالا بودن) خداوند به منزله مردود شمردن سرسختانه هر گونه عقیده حلول در مخلوقات به ویژه در مخلوقات مادی از قبیل نان و شراب است. و مهمتر اینکه استفاده از شراب جنجال واقعی است که اسلام آن را در قرآن به صورت کلی ممنوع اعلام کرده است.
وی با اشاره به اینکه تبدیل ماده به جسم حضرت مسیح از نگاه مسلمانان کاملاً بیمعنا است و نگاهی نادرست و باوری غلط تلقی میشود، اظهار کرد: اما نگاه مسلمانان به دین مسیحیت از منظر دیگر به گونهای است که کل سنت اسلامی مسیحیت را اشخاصی توصیف میکنند که هرچقدر هم که اصول اعتقادیشان به گمراهی افتاده باشد بازهم نماز میگزارند و مصادق این عبارت در آیه ۸۲ سوره مبارکه مائده و آیات ۳۷ ،۳۶، ۵۷ و ۸۲همین سوره است که خداوند میفرماید:(بطور مسلّم، دشمنترين مردم نسبت به مؤمنان را، يهود و مشركان خواهى يافت؛ و نزديكترين دوستان به مؤمنان را كسانى مىيابى كه مىگويند: «ما نصارى هستيم»؛ اين بخاطر آن است كه در ميان آنها، افرادى عالم و تارك دنيا هستند؛ و آنها(در برابر حق) تكبّر نمىورزند.)
این مدرس دانشگاه افزود: اعتکاف مسیحی و همچنین صعمه مسیحی در دوران نزول قرآن و در سدههای نخستین تاریخ اسلام بخش اساسی از چشم انداز سنتی را در بخشهای گسترده جهان اسلام به خود اختصاص میداده است. از این گذشته کلیساهای روحانیون مسیحی و مراسم عبادی در جوامع اسلامی همواره بر اساس ویژه نامه پشتیبانی میشد. البته قرآن در آیات ۱۱۲ تا ۱۱۵ سوره مبارکه مائده اشارهای عاری از سوء تفاهم به مراسم عشاء ربانی دارد یعنی در قرآن نیز به شام آخر اشاره شده است و میفرماید: « حواریون گفتند میخواهیم از آن مائده آسمانی تناول کنیم تا دلهایمان مطمئن شود و تا به راستی عهدهای تو پی ببریم و بر آن به مشاهده گواه باشیم. عیسیبن مریم گفت: بارالله مائدهاى از آسمان بر ما بفرست تا عیدى براى اول و آخر ما باشد و نشانهاى از تو، و به ما روزى ده، تو بهترین روزى دهندگانى. خداوند دعاى او را مستجاب کرد و گفت من آن را بر شما نازل مىکنم ولى هر کس از شما بعد از آن کافر شود (و راه انکار پوید) او را چنان مجازاتى مىکنم که احدى از جهانیان را نکرده باشم!»
عشاء ربانی از منظر دین مسیحیت
مدرس گروه معارف دانشگاه شهرکرد در ادامه افزود: عشاء ربانی از قدیم تا کنون اصلیترین عبادت مسیح در کلیساها به شمار میرود. در این آئین یاد زندگانی مرگ و رستاخیز عیسی مسیح جشن گرفته میشود بنابراین عیسی مسیح در مقام برخاسته از مرگ در خداوند میزید و به این ترتیب همواره به کلیسا نزدیک است و حضرت عیسی مسیح( در کتاب انجیل مداح باب۲۸ آیه ۲۰ ) بیان میکند: و اکنون من تا انقضای عالم همراه شما هستم.
نحوه اجرای مناسک عشاء ربانی
فتاحیان به نحوه اجرای مناسک عشاء ربانی اشاره کرد و گفت: در این آئین مسیحیان با اعتقاد به اینکه در این مراسم عیسی مسیح حضور فیزیکی دارد گرد هم جمع میشوند و نان و شراب استفاده میکنند تا وجود مسیح در درونشان متجلی شود.
شبهه علییت شراب در مسیحیت
مدرس دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه شراب در عهد عتیق مذمت شده و در عهد جدید مورد تمجید قرار گرفته است، افزود: شراب در مسیحیت از دو جهت در اذهان تداعی میشود، به طور مثال در بخش امثال سلیمان در بخش ۲۳: آیه ۳۰ و ۳۱ آمده است: « به شراب نگاه نکن زمانی که سرخ کام است. حینی که حبابهای خود در جام ظاهر میسازد و به ملایمت فرو میرود اما در آخر مثل مار میگزد و مانند افعی نیش خواهد زد» با این حال متأسفانه شراب در عصر جدید مورد تمجید قرار گرفته است و حضرت عیسی میفرماید: « این نان و شراب سمبل عصر جدید است» و بر همین اساس مسیحیان سال میلادی جدید خود را با نوشیدن ولو اندکی شراب آغاز میکنند شاید به این گمان که برای آنها مایه برکت است.
وی در پایان گفت: در عهد عتیق شراب به عنوان یک آموزه دینی غلط در میان اهل کتاب رواج یافت و این پدیده در میان اعراب جاهل با اقبال فراوان روبرو شد و قرآن به منظور مبارزه با چنین رویکرد جاهلی شراب را حرام و ممنوع اعلام کرد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری عشاء ربانی مسیحیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۳۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی: