Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک قاری و استاد بین‌المللی قرآن با بیان اینکه آنچه از دل آموزش سنتی قرآن برآمده، یک جامعه نخبگانی در حوزه فعالیت‌های قرآنی است، گفت: امروز امکانات مساجد ازجمله نهادهایی مثل کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت بالایی برای فرهنگ‌سازی قرآنی دارند.

«رحیم خاکی» در گفت وگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با اشاره به تاثیر برگزاری جلسات سنتی قرآن در اشاعه فرهنگ دینی و تربیت حفاظ و قاریان، اظهار کرد: همان طور که در تاریخ حدود ۵۰ ساله کشور مشهود است، جلسات سنتی و خانگی، آموزش محوری در جهت تربیت نخبگان قرآنی را بر عهده داشتند و طبیعتاً اگر قبل از انقلاب و اوایل انقلاب حضور مساجد و جلسات خانگی و تلاش مردم نهاد برای آموزش قرآن نبود، طبیعتا ما این حجم از نخگبان قرآنی را نداشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این قاری بین المللی قرآن ادامه داد: بنابراین آنچه که از دل آموزش سنتی قرآن برآمده، یک جامعه نخبگانی در حوزه فعالیت های قرآنی است که اکنون هم در کشور و هم جهان اسلام فعالیت دارند. قطعا جلسات سنتی تجربه موفقی بوده و است. از طرف دیگر زمانی که مقام معظم رهبری نسبت به اهمیت آموزش سنتی یا همان جلسات قرآنی در مساجد اشاره می کنند، طبیعتا پیش زمینه این موضوع را خودشان دارند و بارها در بیانات گفته اند که جلسات خانگی قرآنی برپا می کردند و تجربه چند ده ساله در این امر داشته اند، بنابراین می توان نتیجه گرفت که اساسا فعالان قرآنی مساجد پیشتوانه بزرگی برای جامعه قرآنی کشور محسوب می شود.

 

وی تصریح کرد: این تجربه اکنون نیز می تواند جواب دهی داشته باشد، در طول دو دهه گذشته به واسطه دنیای مجازی و به دلیل مشغله های فراوانی که مردم پیدا کردند و شاید فراتر از آن ورود تکنولوژی های  نوین در عرصه های ارتباطی و زندگی اجتماعی، سلایق تا اندازه ای تغییر کرده، به ویژه نسل نوجوان و جوان که ترجیح می دهد برای یادگیری مسیر کوتاهتری را تجربه کند و چند ساعت یا حتی یک ساعت وقت نگذارد، لذا به اینترنت و شبکه های مجازی مراجعه کرده یا از لوح های فشرده استفاده می کند، اما باز هم نقش تربیتی که این جلسات داشته و دارد غیر قابل انکار است.

 

خاکی ابراز کرد: حضور در این جلسات تجربه یک زندگی اجتماعی را به همراه دارد و نشاطی که می تواند ایجاد کند تاثیر فراوانی در روحیه فرد دارد چراکه نوجوان و جوان در جمعی قرار می گیرد که هم خودمانی است و هم آموزش می بیند، در نتیجه جلسات سنتی قرآن در واقع بیش از هر چیز تاثیر فرهنگی دارند.

 

این مدیر و فعال قرآنی در ادامه تاکید کرد: معتقدم اگر مدیران فرهنگی و برنامه ریزان و دلسوزان جامعه قرآنی به موضوع یاد شده یعنی اهمیت جلسات سنتی توجه نکنند شکاف عمیق تر بین نسلی ایجاد می شود، شاید بهتر باشد اولا جلسات سنتی قرآن تقویت شود و از طرف دیگر از ظرفیت های مساجد با توجه به تاکید رهبری نسبت به تبدیل مساجد به پایگاه فعالیت های قرآنی، بهره مند شویم، در این صورت می توان تکنولوژی آموزشی را به مساجد آورد و با روش های نوین در مسجد به آموزش قرآن پرداخت.

 

 وی در بخش دیگری از مباحث خود بیان کرد: امروز بسیاری از نخبگان و استادان قرآن از طریق صفحات و شبکه های مجازی با شاگردان خود در سراسر جهان ارتباط دارند و افراد با ارسال اشکالات خود با آنها ارتباط داشته و در صدد رفع اشکال خود در حوزه های مختلفی از جمله قرائت قرآن هستند. البته اتفاق خوبی است اما بحث تربیتی که در دل آموزش های سنتی نهفته است نمی تواند جای خود را به فضای مجازی بدهد و حداقل می توان گفت که آموزش مجازی کافی نیست.

 

این فعال قرآنی با بیان اینکه عملکرد موسسات قرآنی را خارج از محدوده جلسات سنتی نمی دانم، گفت: موسسات مردم‌نهاد که کار آموزشی می کنند همان وظیفه جلسات سنتی را بر عهده دارند و استادانی که در این جلسات حضور دارند همان استادان جلسات سنتی هستند، البته در این میان بحث مساجد جدا است، به نظر من خود موسسات قرآنی می توانند با توجه به امکاناتی که در مساجد وجود دارد جلسات تخصصی خود را در مساجد برگزار کنند.

 

وی اضافه کرد: جلسات عمومی قرآن که در تهران و در سطح کشور در مساجد به صورت هفتگی و ثابت برگزار می شود واقعا بار ارزشی فوق العاده ای دارد در عین حال در جلسه عمومی استاد فرصت آموزش تخصصی ندارد و راهنمایی ها عموما راهنمایی های کلی است و بعضا شاید اشاراتی برای برخی شاگردان خاص باشد با این وجود معتقدم که جلسات قرآنی و آنچه که در موسسات ارایه می شود می تواند تکمله یکدیگر باشند و آموزش های تخصصی در زمانی به جز کلاس های اصلی در محیط هایی نظیر مساجد برگزار شود.

 

وی در مورد دلایل کمرنگ شدن جلسات سنتی قرآن، بیان کرد: همان طور که گفتم بخشی از مساله به هجوم انواع تکنولوژی ها و البته گرفتاری های چندگانه زندگی حال حاضر بر می گردد، از طرف دیگر رسانه ها و مخصوصا رسانه ملی و رادیو قرآن با وجود همه زحماتی که متحمل شده اند باز هم آن تاثیر کافی و موثر در حوزه آموزش قرآن را نداشتند و نیاز است که فرهنگ سازی شود و این فرهنگ سازی در گروی جلسات سنتی قرآنی است.

 

خاکی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون سرمایه های آموزشی در کشور بالا است، ساختمان ها و مراکز متعددی وجود دارد و مساجد نیز بیش از پیش تجهیز شده اند، کانون های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت بالایی در بحث آموزش های قرآنی دارند و الان دیگر پذیرفته نیست که بگوییم امکانات نیست، حداقل اگر با ۳۰ تا ۴۰ سال قبل مقایسه کنیم اکنون امکانات آموزشی و حتی تعداد استادان قابل توجه است. معتقدم در امر تقویت جلسات سنتی رسانه ها نقش مهمی ایفا می کنند نیاز است که بیش از گذشته وارد این عرصه شوند.

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: شیراز دهه کرامت بیرجند اردبیل کانون های مساجد مجلس شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت اوقات فراغت دهه کرامت در فارس شبستان بیرجند نخبگان قرآنی فعالیت های قرآنی مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۴۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد

به گزارش خبرنگار مهر، هادی قاسمی رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور در نشست خبری جشنواره قرآن و عترت حیات با شعار حس یک انتخاب تازه که امروز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت ماه در لانه جاسوسی برگزار شد، گفت: نیاز و عطش مردم با گذشت زمان به مفاهیم قرآن بیشتر می‌شود و این موضوع بتوان شاهد مثالش را در حوزه فعالیت‌های قرآنی ماه رمضان پیدا کرد.

وی ادامه داد: قرآن ریشه در زندگی مردم و ملت دارد و هر چند روز هم حس نیاز به آن بیشتر شده‌است.بسیج دانشجویی اجرای برنامه جشنواره حیات با شعار حس یک انتخاب تازه که با زاویه جدید ورود به مفاهیم قرآنی پیدا می‌کند، قرآن را در متن زندگی تغییر می‌دهد.

وی با اعلام اینکه مدت زیادی از اطلاع‌رسانی این جشنواره نگذشته است، افزود: بیش از دوازده هزار نفر در نه رشته ورود داشته و ارزیابی شدند. مرحله نهایی این جشنواره نیز در مشهد مقدس ۲۲ تا ۲۵ اردیبهشت ماه با ۴۰۰ نفر از برگزیدگان برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: محوریت جشنواره موضوع سبک زندگی است.توجه به اینکه قرآن در متن زندگی جاری و ساری باشد و آنچه در این شرایط و فضای متلاطم به انسان آرامش می‌دهد، مفاهیم قرآنی است.

وی اظهار داشت: اتفاقات اخیری که در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا رخ داده نوید دهنده جنس صداهایی است که در متن قرآن آمده که یاریگر مظلوم باشیم و صدای حقیقت جویی در تمام عالم در حال شنیده شده است. این جشنواره سال نخستی است که برگزار می‌شود امیدواریم سالهای بعد حوزه بین الملل را به آن اضافه کنیم.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی بیان کرد: اقبال دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف جای خودش را باز کرده است. استحکام مفاهیم اسلامی با مضامین قرآنی قابل انتقال به نسل جوان است.

قاسمی در پایان گفت: شبکه کردن کسانی که کنش گری در خصوص مسائل قرآنی دارند، بسیار اهمیت دارد و صرفاً برگزاری رویداد و جلسه نمی‌تواند کمک کننده باشد. با شبکه کردن کسانی که به دنبال مفاهیم قرآنی تلاش می‌کنند با فهم دقیقی از مسائل، به دنبال تلاش برای حل کردن آن برمیاییم.

در ادامه محمد بابایی دبیر جشنواره قرآن و عترت حیات گفت: جشنواره حیات از آبان سال گذشته آغاز شد ۸ هزار نفر در نه رشته ثبت نام کردند. در این جشنواره، دانشجو را به سبک زندگی سوق می‌دهیم تا روز به روز با مفاهیم قرآنی جلو ببریم. مرحله استانی از اول ماه رمضان تا آخر این ماه برگزار شد.

وی با اعلام رشته‌های این جشنواره گفت: این جشنواره در بخش‌های مختلف هنری برپا می‌شود.پنج رشته آوایی، یک رشته کتبی و سه رشته هنری از جمله رشته‌های این جشنواره است.

بابایی با تاکید بر اینکه ما به دنبال تخصص نیستیم، اظهارداشت: ما به رشته‌هایی پرداختیم که خودش به تنهایی چندین بخش را در برمی‌گیرد. همچنین رویداد طرح ملی راویان قرآن از جمله برنامه‌های دیگر این جشنواره است.

کد خبر 6097477 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • شرکت زوج‌های عضو کانون‌های مساجد کردستان در دوره علمی آموزشی«شمس»
  • فعالیت۷۰ مهد قرآنی در مساجد آذربایجان غربی با هدف حمایت از مادران
  • اجرای بیش از هزار برنامه در دهه کرامت اصفهان
  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • برگزاری طرح «هر روستا یک خانه قرآن» در ملایر
  • مردم نمی‌دانند در چه حوزه‌هایی وقف کنند