Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@20:15:43 GMT

اخذ شهریه دروس جبرانی از دانشجویان روزانه ارشد

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۵۳۵۵

با شکایت سازمان بازرسی کل کشور و رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، اخذ شهریه دروس جبرانی از دانشجویان دوره روزانه مقطع کارشناسی ارشد لغو شد.

به گزارش مهر، با شکایت سازمان بازرسی کل کشور و رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، اخذ شهریه دروس جبرانی از دانشجویان دوره روزانه مقطع کارشناسی ارشد لغو شد.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اعلام کرد: با توجه به بندهای (ح)، (ط) و (ی) ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مقررشده تحصیل دانشجویان روزانه در دانشگاه‌های دولتی رایگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حکم مطلق بیان شده و دلیلی به انصراف آن از دروس جبرانی ملاحظه نمی‌شود، از طرفی طبق ماده ۴ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۸۴ و نیز ماده ۶۰ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موسوم به الحاق ۲ دریافت دریافت هرگونه وجهی توسط دستگاه‌های اجرایی نیاز به حکم یا اذن قانگذار دارد.

بنابراین تبصره ۱ ماده ۹ آئین نامه مورد شکایت که متضمن جواز اخذ شهریه از دروس جبرانی در مرحله کارشناسی ارشد ناپیوسته است مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات وزارت علوم است.

مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۹۲ ابطال می‌شود.

برای مشاهده حکم دیوان عدالت اداری به اینجا مراجعه کنید.

به گزارش مهر، موضوع «دریافت شهریه از دروس جبرانی» سال گذشته به یکی از محوری‌ترین اعتراضات آموزشی دانشجویان دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه تهران تبدیل شده بود.

دانشجویان دریافت شهریه از دروس جبرانی را غیرقانونی و خلاف تحصیل رایگان و عدالت آموزشی دانسته و معتقد بودند دانشگاه‌ها از این طریق دنبال درآمدزایی از جیب دانشجو هستند. برهمین اساس دانشجویان دانشگاه‌های مختلف سال گذشته به دلیل اخذ شهریه از دروس جبرانی بارها تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اخذ شهریه دروس جبرانی دانشجویان روزانه ارشد محمد مرسی حادثه چرنوبیل شیرمحمدعلی میشل پلاتینی فرودگاه امام خمینی ترمینال سلام اس 400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۵۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟

حسین حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، از تحویل دادخواست ابطال بخشنامه مزد خبر داد.

او یه ایلنا گفت: (۱۰ اردیبهشت)، دادخواست خود را جهت ابطال بخشنامه دستمزد غیر قانونی سال ۱۴۰۳ به شماره ۲۷۶۷۱۶ شورای‌عالی کار که اعضای کارگری آن‌را امضاء نکرده‌اند، از طریق دفاتر خدمات قضایی به دیوان عدالت اداری تحویل دادم.

حبیبی افزود: امیدوارم دیوان عدالت اداری مصلحت اندیشی را کنار کذشته و وفق مواد ۱ و۱۰ قانون دیوان عدالت اداری ضمن ابطال بخشنامه ۲۷۶۷۱۶ رایی شایسته مبتنی بر عدالت صادر کند.

دیگر خبرها

  • ابطال بخشنامه مدیران میانی گمرک با رای دیوان عدالت اداری
  • ابطال بخشنامه گمرک با رای دیوان عدالت اداری همزمان با سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • اختصاص ۳۵ شعبه دیوان عدالت اداری به حوزه کار
  • اختصاص ۳۵ شعبه دیوان عالت اداری به حوزه کار
  • تعیین ۳۵ شعبه دیوان عدالت اداری برای احقاق حق کارگران
  • آخرین نهاد مسئول استیفای حقوق مردم دیوان عدالت اداری است
  • تعیین ۳۵ شعبه دیوان عالت اداری به حوزه کار + تصویر
  • رسیدگی به پرونده‌های قضایی باحضور رئیس دیوان عدالت اداری کشور
  • پای دیوان عدالت اداری به مصوبه دستمزد باز شد
  • مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟