Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز حفظ و توسعه زیست‌بوم‌های پایدار در نامه‌ای به دادستان کل کشور درباره پروژه موسوم به «بایوجمی» که با اعتبار ۸۵۰ عجیب میلیارد تومانی و به بهانه احیای ۳ ساله تالاب انزلی تعریف و تأمین اعتبار شده، ایرادات این پروژه را برشمرده و خواستار صدور دستور قضایی جهت توقف دائم این پروژه شدند.

متن این نامه که در اختیار خبرنگار مهر قرار گرفته به شرح زیر است:

«بسمه تعالی»

حجت الاسلام منتظری دادستان محترم کل کشور

با سلام

«تالاب بین المللی انزلی» از جالب‌ترین و بزرگترین زیست گاه‌های طبیعی جانوران ایران زمین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارزش‌های اکولوژیکی این تالاب آن قدر بی نظیر است که سالهاست، کنشگران محیط زیست در حال رایزنی برای جلب حمایت همه جانبه ذینفعان به منظور احیای زیست بومی این تالاب بوده اند و متأسفانه همیشه سد کمبود اعتبارات و ناهماهنگی بین بخشی سبب کم اثر شدن این فعالیت‌ها گردیده است. اما به یکباره پروژه‌ای با عنوان «پروژه بایوجمی» و با اعتبار ۸۵۰ عجیب میلیارد تومانی و به بهانه احیای ۳ ساله تالاب انزلی تعریف و تأمین اعتبار می‌شود. اگر از حضور شرکتی خاص، ارتباطات آن و نحوه تأمین اعتبار عجیب آن بگذریم، چالش‌های مهمی در زمینه اجرای این پروژه وجود دارد که آینده اکولوژیکی این تالاب را با تهدید جدی مواجه می‌نماید:

با توجه به شواهد موجود، پروژه فوق در هیچ مرجع علمی معتبری تأیید نگردیده است.

متأسفانه در ۵۰ سال گذشته در قالب هیچ پروژه جامع نگری، فون و فلور تالاب و ارتباطات اکولوژیکی آن شناسایی نشده اند و لذا با توجه به ناشناخته بودن گونه‌های تالاب، اثرات استفاده از این مواد روی گونه‌های موجود ناشناخته است و می‌تواند پیامدهای بزرگ محیط زیستی به دنبال داشته باشد.

آزمایشات اولیه این پروژه در چند استخر پرورش ماهی انجام گرفته است و تعمیم آن به تالابی به عظمت و پیچیدگی انزلی، خطایی فاحش و گناهی نابخشودنیست.

در این پروژه به صورت عمده از کد خوراکی «دی اکسید تیتانیوم» استفاده می‌شود که بسیاری از منابع علمی حتی بر سرطان زا بودن این مواد تاکید داشته و در برخی از کشورها همچون انگلستان و اتحادیه اروپا استفاده از آن ممنوع اعلام شده است.

جدیدترین پژوهش صورت‌گرفته در ایتالیا (به شرح پیوست) نشان می‌دهد که «نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم» سبب کاهش تحرک اسپرم، قطعه‌قطعه شدن DNA و تخریب سلول‌های اسپرم و اثرات جبران ناپذیر انسانی نیز می‌گردد.

این در حالیست که مسئولین این طرح، صرفاً با انجام آزمایشات اولیه و ارائه نمونه بافت ماهیان موجود در استخرهای پرورش ماهی در بازه زمانی محدود و ادعای ایزوله نمودن ۲۰۰ هکتار از تالاب انزلی آن هم با استفاده از بیل مکانیکی و شانه‌های خاکی سعی در تزریق این مواد در قلب تالاب را دارند که قوانین حاکم بر مکانیک سیالات، هدایت هیدرولیکی، جریانات سطحی و زیر سطحی و حتی وقایع غیر طبیعی می‌توانند به سادگی آب مخلوط با این ماده را به کل تالاب منتقل نمایند و فجایع عظیم محیط زیستی را به دنبال داشته باشد. بدین منظور و باتوجه به آسیب‌ها و مضرات این طرح بر همه جوانب زندگی مردم و اکوسیستم تالاب و هدر رفت میلیاردها تومان بیت المال خواهشمند است دستور فرمائید به استناد اصل ۵۰ قانون اساسی و تبصره ۲ ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ و ماده ۹ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب ۱۳۵۳ و با توجه به تصویب و تأمین اعتبار آن در سطح ملی، و وظایف و اختیارات جنابعالی به عنوان نماینده مدعی العموم کشور و در راستای حمایت از منافع عمومی، از جنابعالی درخواست صدور دستور قضائی به جهت توقف دائم این پروژه را داریم، لطفاً دستورات لازم را مبذول فرمائید.

سیاوش آقاخانی

رئیس هیأت مدیره

رونوشت:

جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهور جهت اطلاع و درخواست پیگیری

جناب آقای دکتر سراج ریاست محترم سازمان بازرسی جهت اطلاع و درخواست پیگیری

جناب آقای کلانتری ریاست سازمان حفاظت محیط زیست جهت اطلاع و درخواست صدور توقف فوری پروژه

جناب آقای دکتر الفت معاون محترم اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه جهت اطلاع و درخواست پیگیری حفظ حقوق عامه

جناب آقای دکتر اکبری مشاور محترم وزیر کشور و مدیرکل سازمانهای مردم نهاد وزارت کشور جهت اطلاع

جناب آقای دکتر رفاهی مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضائیه جهت اطلاع

جناب آقای الموتی دبیر محترم شبکه ملی سمن‌های محیط زیستی و منابع طبیعی جهت اطلاع و درخواست پیگیری موضوع

جناب آقای سالاری استاندار محترم استان گیلان جهت اطلاع و درخواست پیگیری موضوع

حجت الاسلام و المسلمین علی مصطفوی نیا دادستان محترم مرکز استان جهت اطلاع و درخواست پیگیری موضوع

جناب آقای سیدزاده دادستان شجاع شهرستان انزلی ضمن تشکر از پیگیری‌های ارزشمند جنابعالی و آمادگی حمایت همه جانبه

جناب آقای مهندس محمدپور مدیرکل محترم حفاظت محیط زیست استان گیلان جهت اطلاع و درخواست انجام وظیفه قانونی

کد خبر 4645051

منبع: مهر

کلیدواژه: قانون مجازات اسلامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه دادستان کل تالاب انزلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۵۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت در روزهای آینده/ تسریع در صدور کارت‌های سوخت

مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون فراجا اعلام کرد که به زودی سامانه‌ درخواست اینترنتی کارت سوخت معرفی می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهدی سیدهاشمی در پاسخ به پرسشی در مورد اینترنتی شدن درخواست صدور کارت سوخت، گفت:‌ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از سال گذشته اعلام کرد که تصمیم دارد روند صدور درخواست کارت سوخت را اینترنتی کند و این یعنی چه مالکان خودروهای نوشماره و چه خودروهای دیگری که نیازمند کارت سوخت المثنی باشند، باید کارت سوخت خود را به صورت اینترنتی دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون فراجا خاطرنشان کرد: برای امنیت درخواست صدور کارت سوخت، تا زمانی که این اقدام در دفاتر پلیس +۱۰ انجام می‌شود مشکلی وجود ندارد، چراکه از اطلاعات کاربر کاملا محافظت می‌شود.

وی با بیان اینکه همکاری فراجا با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نخستین خدمت بین دستگاهی است، گفت: جلساتی با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برگزار کردیم و هماهنگی‌های لازم انجام شده و بررسی های لازم انجام شده است و به جمع بندی خوبی رسیدیم و در نهایت در چند روز آینده این سامانه آماده و معرفی می‌شود که درپی آن روند صدور کارت سوخت نیز تسریع می‌شود.

هاشمی ادامه داد: این سامانه تولید شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است و فراجا صرفا اطلاعات را با آنها تبادل می‌کند؛ یعنی هنگامی که فرد متقاضی در این سامانه درخواست خود  برای صدور کارت سوخت را ثبت می‌کند اطلاعاتش اخذ شده و برای پلیس ارسال می‌شود و پلیس این اطلاعات را بررسی  و صحت سنجی کرده و پس از آن تایید یا عدم تایید را به این سامانه اعلام می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن و درخواست برای توقف حمله به رفح
  • فراجا: سامانه اینترنتی درخواست صدور کارت سوخت به زودی معرفی می شود
  • دستور خزاعی برای فیلم‌های خارجی عرضه شده در پلتفرم‌ها
  • پلیس: در روز‌های آینده سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت معرفی می‌شود
  • معرفی سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت در روز‌های آینده
  • فراجا: سامانه اینترنتی درخواست صدور کارت سوخت به زودی معرفی می‌شود
  • سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت در روزهای آینده معرفی می‌شود
  • معرفی سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت در روزهای آینده/ تسریع در صدور کارت‌های سوخت
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو | درخواست علی آبادی از شرکت های خودروساز چه بود؟
  • مصوبات شورای ترافیک شهرستان هرسین لازم الاجرا و الزام آور است