Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: با توجه به اینکه آسیب‌های سطحی خفیف در اثر آفتاب هم ریسک سرطان‌ها را در افراد افزایش می‌دهد بنابراین آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین روش برای مراقبت از وقوع سرطان‌های پوست استفاده از ضد آفتاب به مقدار و دفعات مناسب است.

ندا ادیبی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه سرطان پوست از شایع‌ترین سرطان‌های شناخته شده دنیا است،  اظهار کرد: پیشگیری از سرطان‌های پوستی حایز اهمیت بالایی است اما افراد معمولا اطلاعات کافی در مورد پیشگیری را ندارند و بر این باور هستند که این سرطان‌ها فقط در افراد مسن اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وی با تاکید بر اینکه تابش آفتاب به پوست از دوران کودکی تا بزرگسالی اثر تجمعی در وقوع خطر برای سرطان‌های پوستی دارد، افزود: باید از دوران کودکی محافظت دقیق پوست از اشعه آفتاب مهم باشد  به دلیل اینکه اثرات تجمعی نور آفتاب با ایجاد رادیکال‌های آزاد در سطح پوست باعث ایجاد سرطان‌های سطحی پوست می‌شود. این متخصص پوست، مو و زیبایی تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های بارز پوست این است که بسیاری از ضایعات ابتدا به صورت پیش سرطانی شروع می‌شوند یعنی ممکن است که به صورت یک خال یا لکه رنگ دانه‌ای به صورت بد شکلی نمایان شوند  و یا به صورت خشکی و زخم سطحی آغاز شود. ادیبی تصریح کرد: ممکن است اصلا افراد متوجه وقوع این اتفاق در پوست خودشان نشوند و بروز این موارد را به اشتباه به عنوان یک خال، زخم سطحی، اگزما و حساسیت پوستی سطحی در نظر بگیرند اما این موارد به مرور زمان تبدیل به بیماری‌های بدخیم می‌شوند.

در  ساعات تابش نور آفتاب و اشعه ماوراء بنفش کمتر در فضای آزاد قرار بگیرید

پژوهشگر دانشکده علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: نور آفتاب به خصوص در فصل تابستان بین ساعت نه صبح تا چهار بعدازظهر در حداکثر تابش خود است و در واقع در این ساعات خطرناکترین فاز نور ماورای بنفش وجود دارد، بنابراین آگاهی اشخاص از علایم خطر این بیماری و استفاده از روش‌های مراقبتی و پیشگیری  بسیار مهم است. وی با تاکید بر لزوم یادگیری محافظت از دوران کودکی اظهار کرد: باید برنامه‌های روازنه ورزشی و تفریحات به گونه‌ای تنظیم شوند که افراد در  ساعت‌های تابش نور آفتاب و اشعه ماوراء بنفش کمتر در فضاهای آزاد باشند. این متخصص پوست، مو و زیبایی استفاده از ضد آفتاب‌ها را بهترین وسیله دفاعی برای پیشگیری از سرطان‌های پوست دانست و گفت: ضد آفتاب‌ها در بازار به اشکال مختلف به صورت لوسیون، کرم، ژل و اسپری موجود است و انتخاب ضد آفتاب بسته به سلیقه افراد اشکالی ندارد اما آنچه مهم است اینکه در ایران باید حتما از ضد آفتاب‌هایی استفاده کنند که دارای  SPF بالاتر از ۱۵ تا ۳۰ است. ادیبی؛ به هر میزانی که فاکتور SPF افزایش پیدا کند شدت محافظت آن از پوست بالا نمیرود و توصیه می شود که اشخاص زیاد بر روی عدد SPF یا فاکتور محافظتی توجه نکنند و SPF ۱۵ روی ۱۵ تا ۳۰ کفایت برای محافظت از پوست در برابر اشعه آفتاب کفایت می کند. وی با بیان اینکه دفعات و مقدار مصرف ضد آفتاب ها در پیشگیری از سرطان‌ها بسیار مهم هستند، افزود: افراد بیشتر به مارک ضد آفتاب توجه می‌کنند اما مهمترین نکته مقدار کافی استفاده از ضد آفتاب در دفعات مناسب است. ادیبی تاکید کرد: بهتر است در فصل تابستان افرادی که در فضای آزاد قرار می‌گیرند هر دو ساعت یکبار استفاده از ضد آفتاب را تکرار کنند و حتما ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن از منزل یا فضای بسته، مصرف ضد آفتاب بر روی پوست انجام شود. پژوهشگر دانشکده علوم پزشکی اصفهان گفت: برای پوشش پوست صورت با ضد آفتاب استفاده از یک بند انگشت کامل ضد آفتاب کافی است و باید بدانیم که لازم نیست که حتما آفتاب سوختگی پیدا کنیم که مستعد سرطان شویم. این متخصص پوست و مو و زیبایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آسیب‌های سطحی خفیف در اثر آفتاب هم ریسک سرطان‌ها را در افراد افزایش می‌دهد بنابراین آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین روش برای مراقبت از وقوع سرطان‌های پوست استفاده از ضد آفتاب به مقدار و دفعات مناسب است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بهداشت و درمان بیماری بيماري هاي پوستي پیشگیری زیبایی سرطان سلامتی کرم های ضد آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۶۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت‌وفن تهیه دلمه برگ مو / ترکیب سبزی دلمه برگ مو؛ برای نرم و ترد شدن برگ‌های مو چه کنیم؟

حالا که فصل برگ مو است، بهترین فرصت است تا دلمه با برگ مو درست کنیم.

به گزارش ایرنا، پس تا برگ‌ها ترد و تازه هستند دست به کار شوید.

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو

برگ مو: به مقدار لازم

گوشت چرخ‌کرده: ۳۰۰ گرم

برنج: یک پیمانه

سبزی دلمه (گشنیز، جعفری، نعنا و ترخون): ۳۰۰ گرم

پیاز: دو عدد

لپه: یک پیمانه

نمک: به مقدار لازم

مواد لازم برای چاشنی دلمه:

آب: یک پیمانه

سرکه: نصف پیمانه

شکر: یک فاشق غذاخوری

نمک: به مقدار کم

طرز تهیه و دستور پخت دلمه برگ مو

۱. لپه و برنج را جداگانه خیس کنید و بعد نیم پز کنید.

۲. تابه‌ای را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید تا داغ شود. بعد پیاز را به همراه کمی زردچوبه به روغن اضافه کنید و تفت دهید.

۳. وقتی رنگ پیاز طلایی شد، گوشت را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

۴. برنج و لپه نیم پز شده را به گوشت درحال تفت خوردن اضافه کنید و هم بزنید. در آخر سبزی را اضافه کنید و تفت دهید. بعد از کمی پاشیدن نمک روی مواد، آن‌ها را از روی حرارت بردارید.

۵. مواد را داخل برگ‌ها به صورت بقچه‌ای بپیچید. اگر برگ‌هایی که استفاده می‌کنید تازه هستند باید دو سه دقیقه‌ای در آب جوش بجوشند تا نرم شوند و نشکنند.

۶. سپس دلمه‌ها را به صورت فشرده و از پشت داخل قابلمه بچینید و چاشنی را روی آن بریزید.

۷. در قابلمه را ببندید تا دلمه‌ها با حرارت کم و با بخار چاشنی بپزند.

۸. برای چاشنی دلمه از سرکه یا آبلیمو، آب، نمک و شکر استفاده کنید و به اندازه دلخواه از آن‌ها استفاده کنید.

۹. دقت کنید سرکه را هنگام دم گذاشتن دلمه‌ها اضافه نکنید.

چاشنی دلمه برگ مو چی بزنیم؟

معروف‌ترین چاشنی برای دلمه برگ مو «سکنجبین» است. می‌توانید در این چاشنی از شکر هم استفاده کنید تا ترشی دلمه‌ها را ملایم‌تر کند. اگر می‌خواهید طعم شیرینی دلمه شما بیشتر باشد می‌توانید به اندازه ۱ قاشق غذاخوری به مقدار شکر اضافه کنید.

یا اینکه اگر دوست دارید طعم دلمه شما ترش‌تر باشد می‌توانید مقدار سرکه را بیشتر در نظر بگیرید تا دلمه ترش‌تری داشته باشید. البته رب انار، رب آلوچه، آبغوره و آبلیمو هم از دیگر چاشنی‌های دلمه برگ مو هستند که در شهر‌های مختلف استفاده می‌شوند.

برای نرم و ترد شدن برگ‌های مو چه کنیم؟

اگر می‌خواهید برگ‌های انگور ترد و نرم شوند، پس از اینکه دلمه‌ها آماده شدند، آن‌ها را داخل یک ظرف مناسب مایکروویو قرار دهید. مایکروویو را روشن کنید و دلمه‌ها را به مدت یک تا ۲ دقیقه داخل آن قرار دهید، سپس به همان صورت دلمه‌ها را سرو کنید.

در صورت نبود مایکروویو می‌توانید از فر یا حتی آون توستر نیز استفاده کنید. ترد شدن دلمه‌ها علاوه بر این‌که باعث می‌شود موقع خوردن دلمه احساس بهتری داشته باشید، به مجلسی‌تر شدن دلمه هم کمک می‌کند.

ترکیب سبزی دلمه برگ مو چیست؟

برخی افراد برای تهیه دلمه خانگی تنها از جعفری یا ترکیب جعفری و پیازچه خرد شده استفاده می‌کنند. اما در اکثر شهر‌ها برای ترکیب سبزی دلمه برگ مو خوشمزه و مجلسی از سبزیجات معطر کوهی و همچنین جعفری، نعناع، مرزه، شوید، ترخون و پیازچه خرد شده استفاده می‌شود.

دیگر خبرها

  • کنایه سنگین و معنادار آذری جهرمی به مقدار چاپ پول در دولت رئیسی + عکس
  • چگونه در گرما از پاها مراقبت کنیم؟
  • چگونه در گرما از پا‌ها مراقبت کنیم؟
  • عوارض مصرف زیاد پنیر
  • پله نوردی و افزایش طول عمر/ تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • صرفه جویی ۳.۹ درصدی مصرف گاز در سال گذشته
  • یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند
  • فواید باور نکردنی مصرف روزانه پیاز
  • فوت‌وفن تهیه دلمه برگ مو / ترکیب سبزی دلمه برگ مو؛ برای نرم و ترد شدن برگ‌های مو چه کنیم؟