Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@18:26:05 GMT

پشت پرده طرحي كه از اول تابستان در تهران اجرا مي‌شود

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۹۰۵۷

پشت پرده طرحي كه از اول تابستان در تهران اجرا مي‌شود

خبرهاي رسيده حاكي از اين است كه طرح زوج و فرد از روز شنبه بايگاني مي‌شود و طرح جديد پايتخت براي كنترل آلاينده‌هاي جوي اجرايي مي‌شود. اما طرح جديد چه مراحل و سوابقي را پشت سر گذاشته و قرار است كدام اهداف را در تهران دنبال كند؟

به گزارش خبرگزاری شبستان، خبرهاي رسيده حاكي از اين است كه طرح زوج و فرد از روز شنبه بايگاني مي‌شود و طرح جديد پايتخت براي كنترل آلاينده‌هاي جوي اجرايي مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما طرح جديد چه مراحل و سوابقي را پشت سر گذاشته و قرار است كدام اهداف را در تهران دنبال كند؟

 

«حسين شهيد زاده» در اين باره گفت: براساس آخرین مطالعات، وسایل نقلیه مهمترین عامل تولید آلودگی در شهر تهران هستند. خودروهای سواری نو که به بازار عرضه می شوند بايد سطح استاندارد آلایندگی یورو 4 را داشته باشند که از لحاظ سطح آلایندگی وضعیت مطلوبی است. در عين حال مساله ای که در سال 1397 مشخص شد این بود که برخی خودروهای نو که بصورت داوطلبانه برای اخذ معاینه فنی برتر اقدام کردند از لحاظ آلایندگی موفق به اخذ معاینه فنی برتر نشده و این نشان می‌دهد دستگاه‌های نظارتی بايد نظارت سختگیرانه تری بر روند تولید خودروهای نو داشته باشند. حتی تعدادی خودرو بدون داشتن تجهیزات مناسب کاهش آلایندگی از کارخانه به بازار عرضه شده بودند.

 

سرپرست شركت كنترل كيفيت هواي تهران درخصوص طرح جديد پايتخت كه از شنبه اجرايي مي‌شود گفت: یکی از مهمترین عوامل در کنترل آلایندگی خودروهای در حال تردد در شهر معاینه فنی است. از سال 1396 با اجرای طرح کاهش (کنترل آلودگی هوای شهر) میزان مراجعه به مراکز معاینه فنی شهر تهران افزایش چشمگیری یافته و این نشان می‌دهد تردد خودروهای دودزا در شهر دشوار شده و جذابیت خودروهای فرسوده در شهر در حال کاهش است. البته بایستی این نظارت سخت گیرانه بر معاینه فنی وسایل نقلیه بصورت 24 ساعته، در کل شهر و برای تمامی ناوگانهای در حال تردد، ازجمله موتورسیکلتها و خودروهای دیزلی اعمال شود. از طرفی شهروندان می توانند در این زمینه همکاری کرده و در صورتیکه خودروی آنها دارای نقص فنی است نسبت به رفع عیب خودرو و تعویض کاتالیست آن اقدام کنند، حتی اگر زمان معاینه فنی آنها فرا نرسیده باشد. چراکه اولین کسی که در معرض این آلودگی قرار می گیرد رانندگان خودرو و خانواده شان هستند.

 

بر اساس گفته‌هاي شهيدزاده، اجرای قوانین برای کاهش آلودگی هوا یکی از مهمترین عوامل است، اما بعضی از قوانین مانند قانون منع تردد خودروهای فرسوده به دلایل اقتصادی اجرا نشده است. هنوز خودروهایی در سطح شهر تردد می‌کنند که فرسوده هستند و منبع تولید آلودگی بشمار می‌آیند. بخصوص خودروهای دیزل که به میزان بیشتری آلودگی تولید می‌کنند. اخیراً همکاران ما در ستاد معاینه فنی با کمک نیروهای پلیس، شبانه در بزرگراه‌ها خودروهای دیزلی را تست می‌کنند و این امر باعث گردیده تا دارندگان خودروها دقت بیشتری داشته باشند. علاوه بر آن هیچ ساماندهی بر روی ناوگان موتورسیکلت شهر تهران وجود نداشته و این دسته از وسایل نقلیه آزادانه در همه معابر شهر تردد میکنند بدون آنکه از لحاظ آلایندگی، معاینه فنی و غیره چک شوند. خوشبختانه از سال 1396 تولید موتورسیکلت های کاربراتوری که آلودگی بسیار زیادی تولید میکنند متوقف شده و موتورسیکلت انژکتوری با سطح آلودگی بسیار کمتر تولید میشود، اما همچنان تعداد بسیار زیادی موتورسیکلت کاربراتوری در سطح شهر در حال تردد هستند.

 

شهيدزاده اظهار كرد: بطورکلی منطقه کم انتشار آلایندگی، ناحیه‌ای از شهر است که دسترسی بخشی از خودروها به دلایل زیست‌محیطی به آن‌ها محدود و ممنوع می‌شود. این محدودیت می‌تواند دائم یا موقت، 24 ساعته یا برای بخشی از ساعات، برای تمام یا بخشی از خودروها بوده و محدوده آن می‌تواند از محله کوچکی از شهر تا کل شهر را در بر بگیرد. اجرای طرح کاهش به‌تدریج باعث حذف خودروهای آلاینده از شهر شده و در درازمدت به کاهش آلودگی هوای شهر منجر می‌شود.  برنامه ریزی و مطالعات طرح کاهش در شهر تهران از سال 1392 و با نگاهی به تجربیات موفق دنیا آغاز شد. مصوبات متعددی در شورای ترافیک تهران و شورای عالی هماهنگی کلانشهرها در وزارت کشور و هیأت دولت برای طرح کاهش گذرانده شد. بر اساس این مصوبات، منطقه زوج و فرد فعلی به‌عنوان محدوده اجرای طرح کاهش تهران تعیین شد. از مهرماه 1395 ورود خودروهای بدون معاینه فنی به این محدوده ممنوع و مشمول جریمه اعلام گردید و کنترل آن نیز توسط 368 دوربین مستقر انجام می‌گردید. مرحله دوم این طرح نیز در پاییز سال 1397 با هدف توسعه کنترل معاینه فنی در کل شهر تهران، آغاز شد.

 

به گفته وي، کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها با استفاده از بالغ بر 1200 دوربین‌ ترافیکی در کل سطح شهر، تشویق و ترغیب شهروندان به استفاده از خودروهای پاک و هدایت مالکین خودروی شخصی به اخذ معاینه فنی باانگیزه شخصی جهت ورود به محدوده طرح، استقرار طرح کاهش در میان‌مدت انگیزه خرید و یا ادامه تردد خودروهای کاربراتوری و دارای ایراد موتوری را در تهران کاهش می‌دهد و ناوگان شهری را پالایش می‌کند، بخش‌هايي از اهداف طرح مذكور در تهران است. همچنين هدف نهایی طرح، ممنوع شدن، اعمال محدودیت و یا اعمال عوارض بر روی تردد همه یا قسمتی از وسایل نقلیه موتوری به دلیل تولید سطح مشخصی از آلاینده‌ها و حرکت به سمت حمل‌ونقل پاک است.

 

سرپرست شركت كنترل كيفيت هواي تهران در پايان خاطرنشان كرد: با شروع فاز جدید طرح در سال1397، ميزان مراجعات به مراکز معاینه فنی رشد چشمگیری داشت به‌نحوی‌که نرخ مراجعات كل خودروها در سال 1397 در مقایسه با سال 96، 18درصد و در مقایسه با 95 بالغ بر 60 درصد افزایش یافت. خودروهای کاربراتوری تنها 9درصد از مجموع خودروهای سواری شهر تهران را تشکیل می‌دهند، با این‌وجود میزان انتشار آلایندگی آنها بیش از نیمی از انتشار کل خودروهای سواری است. بر اساس آمار مراکز معاینه فنی، قبل از شروع طرح کاهش، به‌صورت میانگین 7درصد از خودروها در آزمون سطح انتشار آلایندگی مردود می‏گردیدند که با شروع طرح این شاخص به 25درصد افزایش یافت. این تغییر مبین این مسئله است که نرخ مراجعه خودروهای فرسوده و معیوب به مراکز  معاینه فنی به علت تشدید برخورد در این طرح بیشتر شده است.

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیرجند اوقات فراغت اردبیل خراسان جنوبی خراسان جنوبي شبستان بیرجند دهه کرامت شیراز غنی سازی اوقات فراغت کانون های مساجد زوج و فرد طرح ترافیک آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۹۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین بهینه برق صنایع در تابستان با همکاری در مدیریت مصرف

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان تهران گفت: در سال ۱۴۰۲ با کمترین تنش برق صنایع تأمین شد و صنایع استان همکاری خوبی برای مدیریت مصرف برق در زمان اوج مصرف تابستان داشتند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد رضا صلابت، معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان تهران اظهار داشت: در سال 1402 مجموعا 16 هزار و 866 میلیون کیلووات ساعت مصرف برق استان تهران (به‌جز کلانشهر تهران) بوده که 37درصد آن معادل حدود 6000 میلیون کیلووات ساعت مصرف صنایع استان بوده است.

وی افزود: صنایع باید طبق مصوبه مربوطه در زمان اوج بار به شبکه برق کمک کنند که در این زمینه برنامه‌هایی برای تابستان 1402 تدوین شد که صنایع استان هفته‌ای یک‌روز از ساعت 11 صبح تا 11 شب به شبکه برق کمک کنند.

صلابت با بیان اینکه "در سال 1402 هم رشد در زمینه تأمین برق صنایع و هم رشد تولید داشتیم"، گفت: در سال 1402 با کمترین تنش برق صنایع تأمین شد و صنایع استان همکاری خوبی برای مدیریت مصرف برق در زمان اوج مصرف تابستان داشتند.

وی ادامه داد: در تابستان حدود 30 درصد بار شبکه مربوط به بار سرمایشی است که شرکت توانیر با طرح‌های تشویقی و پاداش‌های مختلف در صدد است تا در مصارف برق خانگی تا حد امکان صرفه‌جویی شود و برق به بخش‌های مولد بیشتر تخصیص یابد.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان تهران تصریح کرد: در ضوابط مدیریت بار مطرح شده که صنایع یک‌روز در مدیریت مصرف برق همکاری داشته باشند و اگر صنایعی دومین روز را هم همکاری کنند، پاداش دریافت خواهند کرد.

وی افزود: تمایم صنایع استان در سامانه مدیریت بار ثبت می‌شوند و میزان مشارکت آنها درج خواهد شد، صنایعی که در اوج بار همکاری داشته باشند، در زمان مدیریت مصرف، کمترین میزان مدیریت مصرف برای آنها اعمال می‌شود ولی برای صنایعی که همکاری نکنند، در زمان مدیریت بار، بیشتر مورد توجه هستند.

صلابت با اشاره به تأکید قانون برای تأمین بخشی از نیاز برق صنایع با انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: پاداش‌های خوبی برای صنایعی که اقدام به نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های تجدیدپذیر کنند در نظر گرفته شده و برق مازاد آنها نیز با نرخ‌های بسیار خوبی خریداری خواهد شد و حتی صنایع این امکان را خواهند داشت که برق مازاد خود را به صنایع دیگر بفروشند.

وی ادامه داد: سلسله جلسات هماهنگی با صنایع استان برای مدیریت بهینه بار شبکه در پیک تابستان 1403 برگزار خواهد شد و تلاش می‌کنیم در تابستان گرم امسال، با همکاری صنایع به‌بهترین وجه تأمین برق صنایع در زمان اوج بار صورت گیرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جلوگیری از تردد خودروهای شوتی در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • سود شرکت ایلان ماسک نصف شد
  • طرح پزشک خانواده طرحی برای ارتقای نظام سلامت
  • طرح ارتقاء امنیت اجتماعی وپاکسازی نقاط جرم خیزدر کهگیلویه اجرا شد
  • تأمین بهینه برق صنایع در تابستان با همکاری در مدیریت مصرف
  • فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی در ۲۰۲۴ رکورد خواهد زد
  • ۷۴ تبهکار خطرناک تهران بازداشت شدند | معضل جدی دسترسی مجرمان به سلاح گرم
  • احتمال کاهش محدوده طرح ترافیک
  • موارد مطرح شده شهروندان در تماس با سامانه پاسخگو ستاد معاینه فنی تهران
  • آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟