Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست علمی «تمدن نوین اسلامی در آیینه تقریب» با تاکید بر اندیشه‌های رهبری امروز ۲۹ خرداد از سوی دانشگاه مذاهب اسلامی و با همکاری موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اسحاقی، معاون آموزشی و پژوهشی موسسه پژوهش فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری) در نشست علمی «تمدن نوین اسلامی در آیینه تقریب» با تاکید بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری که در دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، گفت: هدف نهایی از تقریب و گفتگو‌های امت واحده اسلامی رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی از اختلاف، تعارض و شناخت و گفتگو براساس منطق و اصول و رهنمود‌های قرآنی مبتنی بر استماع اقوال، جدال احسن و اتباع احسن، وحدت و اتحاد جهان اسلام، امت واحده قرآنی و تمدن نوین اسلامی یا حیات طیبه به عنوان پنج مرحله تحقق تمدن نوین اسلامی یاد کرد و افزود: اتحاد جهان اسلام از جمله اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین موضوعاتی است که در سپهر اندیشه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) وجود داشته و همواره بر آن تاکید شده است.   اسحاقی با تاکید بر اینکه دنیای اسلام نیازمند تقریب است؛ البته ما تاکنون تقریب تمدنی نداشته ایم، تصریح کرد: مراحل تحقق تمدن نوین اسلامی شامل بیداری اسلامی، نظام‌های اسلامی، دول اسلامی، امت اسلامی و تمدن نوین اسلامی است.

معاون آموزشی و پژوهشی موسسه پژوهش فرهنگی انقلاب اسلامی عدم خردورزی و عقلانیت را به عنوان یکی از مشکلات محوری جهان اسلام دانست و افزود: رفتار‌های دیپلماتیک و لبخند زدن وحدت ایجاد نمی‌کند؛ چرا که مشکل ما در توحید است و تا این مسئله در بحث نظری و عملی حل نشود مشکلات حل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در جهان اسلام نیازمند دیپلماسی علم و فناوری هستیم، تصریح کرد: تحقق تمدن نوین اسلامی بدون مجاهدت و جهاد علمی در عرصه فناوری و نوآوری حاصل نمی‌شود. در هرحال وظیفه نخبگان این است که برای اتحاد دنیای اسلام در تولید علم و فناوری و پیشرفت‌های علمی مجاهدت کنند.

اسحاقی با اشاره به اینکه اتحاد و تقریب مذاهب اسلامی می‌تواند بسیاری از گره‌ها را باز کرده و جوامع اسلامی و ملت‌های اسلامی را عزیز و عزتمند کند، افزود: سرگذشت ۴۰ ساله انقلاب تجربه پیش روی ملت‌ها برای تحقق تمدن نوین اسلامی است، چون انقلاب اسلامی توانسته علاوه بر ضمانت امنیت تمامیت ارضی دستاورد‌های مختلفی داشته باشد.

معاون آموزشی و پژوهشی موسسه پژوهش فرهنگی انقلاب اسلامی بیان کرد: در گام دوم انقلاب برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید به حرکت‌های تقریبی با مشارکت نخبگان جهان اسلام توجه کرد. در هر حال زیرساخت‌ها و ارکان مورد نیاز برای تحقق تمدن نوین اسلامی همچون نیروی انسانی، دانش و فناوری، مواد اولیه، انرژی، بازار مصرف و سرمایه مالی در بین کشور‌های اسلامی وجود دارد، اما امروز شاهدیم میلیارد‌ها دلار از این ثروت‌ها صرف تنش و درگیری می‌شود و منجر به حیات طیبه و آرامش نشده است.

وی با بیان اینکه امروز جهان غرب با استفاده از سرمایه‌های جهان اسلام اهداف خود را پیش می‌برد، تصریح کرد: برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید به سمت تهیه نقشه راهی برویم که مورد توافق جهان اسلام باشد.

پاک آئین، معاون بین الملل موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی نیز در این نشست علمی گفت: اگر می‌خواهیم تمدن نوین اسلامی داشته باشیم حتما باید وحدت اسلامی محقق شود و اگر این اتفاق نیفتاد تمدن نوین اسلامی نیز ناقص خواهد بود.

وی از زدودن اختلافات و ایجاد وحدت و تقریب به عنوان یکی از ارکان دیپلماسی پیامبر اکرم نام برد و افزود: اگر امروز در جهان اسلام اختلاف وجود دارد باید بدانیم که دلیل آن این است که دیپلماسی وحدت اسلامی محقق نشده و به آن درجه نرسیده که بتواند اختلافات را کم کند.

پاک آئین بر ضرورت تقویت دیپلماسی اسلامی تاکید کرد و افزود: دیپلماسی وحدت اسلامی بخشی از دیپلماسی عمومی است که اهمیت آن کمتر از دیپلماسی رسمی کشور‌ها نیست.

معاون بین الملل موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی تصریح کرد: اگر امروز آمریکا نتوانسته به ایران حمله کند و یا حق هسته‌ای ما را از بین ببرد، دلیلش این است که این کشور نتوانسته افکار عمومی دنیا را قانع کند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است.

وی به اظهارات مایکل لدین در خصوص به کارگیری لفظ جهان اسلام در بین مسلمانان اشاره کرد و گفت: او معتقد است که سیاستمداران آمریکایی نباید از لفظ جهان اسلام استفاده کنند، چون این لفظ اتحاد بین مسلمانان را القا می‌کند بنابراین باید از لفظ جامعه مسلمانان که القاکننده تفرقه است استفاده شود.

پاک آئین از تکفیری‌ها به عنوان یک معضل و درد مشترک در جهان اسلام و مانع وحدت اسلامی نام برد و افزود: معامله قرن وحدت اسلامی را هدف قرار داده است.

حجت الاسلام مختاری، رئیس دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی نیز در این نشست علمی گفت: متاسفانه امروز در جامعه برخی گروه‌ها فهم نسبی و درک ناقص خود را از دین به جای زلال مطلق دیانت می‌نشانند و آن را به عنوان فهم دینی به نسل جوان منتقل می‌کنند.

وی یکی از رسالت‌های دانشگاه تقریب مذاهب را مقابله با نگاه‌های غیرعقلانی و غیرمنطقی نسبت به تفسیر‌های ناقص از دین برشمرد و افزود: متاسفانه چهره اندیشه‌ای و نظریه پردازی رهبر معظم انقلاب مستور چهره سیاسی ایشان شده است و ما رهبر انقلاب را به عنوان یک فقیه صاحب اندیشه و صاحب تفکر کمتر معرفی کرده ایم. به گونه‌ای که امروز در دنیا ایشان را به عنوان یک چهره سیاسی می‌شناسند و برخی‌ها نمی‌دانند که رهبری دارای نظرات فقهی نیز هستند.

مختاری با اشاره به اینکه دانشگاه تقریب مذاهب با ۳۰ تا ۴۰ دانشگاه معتبر دنیا تفاهم نامه امضا کرده تصریح کرد: ما حاضریم وجه علمی و نظریه پردازی رهبر معظم انقلاب را به دنیا منتقل کنیم.

رئیس دانشگاه تقریب مذاهب از عدالت ورزی به عنوان یکی از معیار‌های تحقق تمدن نوین اسلامی نام برد و گفت: این مهم بدون آگاهی مردم اتفاق نمی‌افتد لذا رهبر معظم انقلاب در سراسر آموزه‌های خود به مردم و حرکت‌های خودجوش مردمی تاکید دارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تقریب مذاهب دانشگاه تقریب مذاهب نشست علمی تمدن نوین اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۹۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت

به گزارش خبرنگار مهر، اوج‌گیری فرقه گرایی مذهبی، ورود اندیشه‌های کلامی یونان به حوزه اسلامی و دعوت دینی عباسیان همگی ضرورت تلاش و جهاد علمی را طلب می‌کرد تا اندیشه و معارف اسلامی مکتب اهل بیت علیهم‌السلام با نهضت علمی و اصلاحی بالنده و با پیراستن از آرا و اندیشه‌های ناصواب و التقاطی، از آن‌ها تمایز یابد و مهم‌تر از آن، اصول و قواعد بنیادی اسلام نیز استوار گردد. تجارب تاریخی بعد، بر درستی راه و راهبرد امام علیه‌السلام صحّه نهاد؛ چنان‌که در همه ملل و تمدن‌ها آن‌چه موجب ماندگاری و بقاست، صرف عمل و تکثر عددی پیروان نیست و نبوده است، بلکه اندیشه و تفکر مبتنی بر اصول و قواعد استوار است که ماندگار می‌ماند و مکتبی و دیانتی را مانا می‌سازد.

در دوران آشوب‌زده و بحران‌های سیاسی، دینی و مذهبی که همگی خود را منتسب به دیانت می‌دانستند و در اوج‌گیری فرقه‌ها و تکوین مکاتب و نحله‌های فکری که متأثر از اندیشه‌ورزان دینی بودند، بی‌آن‌که از آبشخور دین بهره‌ای برده باشند، امام صادق علیه‌السلام به صیانت از دین و ترویج ارزش‌های متعالی و ناب آن همت گمارد.

در همین راستا حجت الاسلام حمید احمدی مدیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص مقام علمی و فکری امام صادق (ع) گفت: امام صادق (ع) با استفاده از سرمایه ارزشمند انسانی تربیت شده در مدرسه دو امام پیشین، نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت و با تأسیس مدرسه فقهی که امتداد آن به سایر ساحت‌ها و حوزه‌ها کشیده شد، حیات و بقای شیعه را تضمین کرد. امام در این نهضت عظیم از پرورش‌یافتگان مکتب امامت به شایستگی بهره برد و در شهرهای مختلف که کانون مباحث علمی بود، نخبگان بزرگ شیعه را مرجع دینی و فقهی مردم ساخت، آن‌چنان که حضرت درباره چند تن از بزرگان و فرهیختگان شیعی فرمود: کسی همانند زراره و ابوبصیر لیث مرادی و محمد بن مسلم و برید بن معاویه عجلی، ولایت ما و احادیث پدرم را زنده نکرد. اگر این‌ها نبودند، کسی از ما و احادیث ما اطلاع پیدا نمی‌کرد. این‌ها حافظ دین و اشخاص محل اعتماد پدرم بر حلال و حرام خدا هستند.

وی ادامه داد: این گروه شامل ده‌ها تن از حکماً، متکلمان، محدثان و فقهای شیعی بودند و در کنار ده‌ها عالم فرهیخته دیگر همانند ابن ابی‌یعفور و ابوحمزه ثمالی در این نهضت علمی نقش آفرین بودند.امام در روایات زیادی با تأییدشان، ایشان را در مقام مرجعیت علمی و دینی در شهرها و مناطق مختلف معرفی کرد. چنان‌چه ابوالحسن بن اعین بن سوسن (زراره) که از نوادگان راهب یونانی مسلمان شده بود را در عراق مرجعیت بخشید. و ده‌ها عالم بزرگ و برجسته دور او جمع شدند چنان‌چه ابن‌اَبی‌عُمیر می‌گوید: "من و معاصرینم در کنار زراره همچون کودکانی بر گرد معلم بودیم".

حجت الاسلام احمدی با تاکید بر اینکه امام با شناختی که از توانایی‌های هر یک از این عالمان داشت، گفت: امام آنها را در حوزه خاص علوم اسلامی برای تبیین و بسط و دفاع از آن در هندسه اندیشه اسلامی مأمور ساخت. ابوجعفر محمد بن نعمان احول را به حوزه کلامی در عراق گمارد.ابومحمد هشام بن حکم که جوانی شجاع واز مدافعان سرسخت اندیشه شیعی بود در کنار علی بن اسماعیل میثمی در کلام و جمیل بن دراج، عبدالله بن مسکان، عبدالله بن بکیر، حماد بن عیسی و حماد بن عثمان را در حوزه حدیث مأموریت دادند.

مدیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین اظهار داشت: از دیگر اقدام‌ها و جهاد علمی امام صادق علیه‌السلام در عرصه تبیین و تثبیت نظریه امامت بود. پیدایی‌اندیشه‌های زیدیه، کیسانیه و رواج جنبش‌های مدعی مهدویت و قیام عباسیان، تردیدها و رهیافت‌های گوناگونی را در نظریه امامت سبب شد. امام علیه‌السلام تلاش گسترده‌ای را با تمسک به نصوص دینی و سنت و سیره امامان علیهم‌السلام و آموزه‌های عقلی و دینی در اثبات و استمرار جریان امامت و مختصات آن پرداخت. بیشترین تلاش امام معطوف به دو اصل مهم و بنیادی در امامت بود: اصل "نص در تعیین امام" و اصل "علم امام".

وی در پایان اظهار داشت: این جهاد و تلاش هوشمندانه امام صادق علیه‌السلام، نهضت گسترده علمی و فرهنگی ایجاد کرد که به اصلاح و پالایش اندیشه اسلامی در چارچوب مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام انجامید و لذا امام علیه‌السلام به عنوان بزرگترین اصلاح‌گر فکری با پالایش اندیشه و تفکر اسلامی از پیرایه‌ها و بیراهه‌ها به پاسداری و احیا و صیانت و بالندگی اسلام ناب پرداخت و نهضت بزرگ علمی و فرهنگی را بناگذاشت که مذهب شیعه امامیه به او شناخته و به نام او شهرت یافت و مذهب شیعه به جریان تنومند و بالنده تبدیل گردید و در آن آثار علمی در ساحت‌ها و حوزه‌های مختلف خلق شد که امروز از تراث‌های ارزشمند اسلام می‌باشند.

کد خبر 6096104 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • مسئله فلسطین، چالش مشترک جهان اسلام است
  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
  • برگزاری وبینار بین‌المللی «شیخ بهایی؛ معمار تمدن‌ساز»
  • امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت
  • امام جمعه رشت: بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است/ امروز دنیا دارد حقانیت جمهوری اسلامی را باور می‌کند
  • اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام
  • ایران اسلامی الگوی وحدت و برادری در جهان است
  • عضو خبرگان رهبری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند
  • جمهوری اسلامی ایران مدافع تمامی مظلومان جهان است
  • تلاش دشمنان برای دین زدایی در جهان اسلام