Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام، گفت: در سال 97 بيش از 6 ميليون اصله نهال و از ابتداي سال 98 تاکنون نيز بيش از 2 ميليون اصله نهال در نهالستان‌هاي استان توليدشده است.

 به گزارش خبرگزاري آريا  از ايلام، رضا احمدي در همايش اقدام مشترک توسعه منابع طبيعي و آبخيزداري در منطقه زاگرس به ميزباني اين استان، اظهار کرد: استان ايلام درواقع يک استان منابع طبيعي است، بيش از 88 درصد سطح اين استان از جنگل‌ها و مراتع تشکيل‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وي، بابيان اينکه 6.4 دهم درصد از جنگل‌ها و مراتع کشور و 3.1 درصد مراتع کشور در استان ايلام واقع‌شده است، ابراز کرد: همچنين 10 درصد از جنگل‌هاي حوزه زاگرس در استان ايلام قرار دارد و از اين بابت، استان ايلام داراي ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي بسيار خوبي در حوزه منابع طبيعي است.

احمدي، گفت: در حاشيه‌هايي که ايلام با استان خوزستان و کشور عراق دارد، بيابان‌هايي در شهرستان دهلران، بخش‌هايي از شهرستان آبدانان و مهران و شهرستان ايلام وجود دارد که 424 هزار هکتار را تشکيل مي‌دهد، 21 درصد سطح استان عليرغم زيبايي‌ها و بارش‌هاي خوب و خاک مناسب را بيابان گرفته است.

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام، افزود: يک تيم کاري بسيار عالي در استان متشکل از 70 کارشناسي ارشد و 20 دانشجوي دکترا در موضوع منابع طبيعي استان، برنامه‌ريزي کارکردهاي منابع طبيعي را بر عهده‌دارند و مردم نيز تعامل بسيار ارزشمندي در راستاي صيانت از منابع طبيعي با مسئولان دارند.

وي، بابيان اينکه توسعه منابع طبيعي و جنگل‌کاري در استان ايلام نسبت به ساير استان‌ها بيشتر است، ابراز کرد: شيوه‌هاي نوين جنگل‌کاري در استان ايلام اجرايي شده و اين زمينه فراهم‌شده که توسعه جنگل‌ها در سطح وسيعي از استان ايلام را داشته باشيم که در سال 98 بيش از 4 هزار هکتار جنگل‌کاري در سطح استان ايلام انجام‌شده است.

احمدي، بابيان اينکه احداث باغات در اراضي شيب‌دار در استان ايلام پيگيري مي‌شود، افزود: شيوه‌هاي آبخيزداري در مناطق جنگلي و مراتع براي جنگل‌کاري اقتصادي با شيوه‌هاي ديم، در مناطق مختلف استان دنبال مي‌شود، بيش از 170 پروژه آبخيزداري در دره ارغوان در سطح حدود 8 کيلومتر آبراه اجراشده است که با قاطعيت مي‌توان گفت که در صورت بارش 300 ميلي‌متري در طول شبانه‌روز، سيلاب شهر ايلام را تهديد نخواهد کرد.

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام، بابيان اينکه پروژه توليد نهال به‌عنوان يکي از پروژه‌هاي مهم در کشور است، گفت: در حال حاضر گونه‌هاي بومي زاگرس ازجمله 65 نمونه گياهي زاگرس در نهالستان‌هاي ايلام توليد مي‌شود و در اين راستا در سال 97 بيش از 6 ميليون اصله نهال و از ابتداي سال 98 تاکنون نيز بيش از 2 ميليون اصله نهال در نهالستان‌هاي استان توليدشده است.

وي، با اشاره به جنگل‌کاري در مناطق خشک و فرا خشک استان ايلام، اظهار کرد: در شهرستان مهران 25 هزار هکتار جنگل‌کاري در قالب پروژه عظيم جنگل‌کاري جام و 15 هزار هکتار جنگل‌کاري در شهرستان دهلران انجام‌شده است که نقش مهمي در راستاي بيابان‌زايي و حفاظت از منابع طبيعي در استان داشته است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ايلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۹۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدا بیش از پنج هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ محمد مسعودنیا، رئیس امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل بیان کرد: مجتمع گاز پارس جنوبی در سال‌های گذشته توجه ویژه‌ای به کاشت درخت حرا در سواحل مناطق پیرامونی داشته و در این مسیر گام‌های مهمی برداشته است.

وی افزود: با انجام اقدامات لازم و برنامه‌ریزی در جهت توجه به مسائل زیست محیطی مناطق پیرامونی، مجتمع گاز پارس جنوبی بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا را به محیط زیست استان بوشهر اهدا و این تعداد در سواحل شهرستان‌های مناطق پیرامونی کاشت گردید.

مسعودنیا گفت: عملیات پاکسازی سواحل مناطق پیرامونی یکی از برنامه‌های مهم حوزه محیط زیست مجتمع گاز پارس جنوبی است.

وی افزود: در همین راستا در سال گذشته بیش از ۷۰ عملیات پاکسازی سواحل با تلاش و اقدامات شاخص متخصصان و کارکنان پالایشگاه‌های سیزده‌گانه و با مشارکت پیمانکاران، جوامع محلی و سمن‌های فعال در منطقه به ثبت رسیده است.

مسعودنیا گفت: سال گذشته، بیش از ۶ هزار اصله نهال در گونه‌های مختلف بومی و سازگار با منطقه در طبیعت شهرستان‌های همجوار با همکاری پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی کاشته شد.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح آبخیزداری موجب مهار سیلاب شد
  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • کاشت بیش از ۶۵۰ اصله نهال در ورودی شهر بوشهر
  • رتبه نخست شهرستان گرمسار در طرح زراعت چوب
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • اهدا بیش از پنج هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر
  • زندانیان ملایری هزار اصله درخت کاشتند
  • شکسته شدن بند خاکی در روستای بیجورد بردسکن بر اثر سیلاب
  • اهدای بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر
  • آغاز به کار شورا‌های همیار طبیعت خراسان رضوی