Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@14:26:53 GMT

ازدیاد جمعیت ملخ ها امنیت غذایی را به خطر می اندازد

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۹۷۴۹

ازدیاد جمعیت ملخ ها امنیت غذایی را به خطر می اندازد

ابراهیمی با تاکید بر کنترل جمعیت ملخ ها در کشور گفت: اگر ملخ ها موفق به تخم ریزی شوند و جمعیت آنها زیاد شود امنیت غذایی در کشور به خطر می افتد.

«علی ابراهیمی» در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با تاکید بر انجام اقدامات ویژه برای کنترل جمعیت ملخ ها در کشور گفت: اگر به شکلی جمعیت ملخ های که امسال هجوم آورده اند کنترل نشود با شرایطی که داریم اگر این ملخ ها موفق به تخم ریزی شوند حتما در سال آینده با جمعیت بیشتری از ملخ ها روبرو می شویم که مبارزه با آنها سخت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امسال که منشا پیدایش این ملخ ها خارج از کشور بود به دلیل عدم آمادگی برای مقابله با آنها خیلی به زحمت افتادیم، تا فاصله سال زراعی آینده باید تلاش زیادی انجام شود که جمعیت آنها کنترل شود، انجام سم پاشی های وسیع امری ضروری است ،دستگاههای زیربط باید خودشان را مجهز کنند که برای سال زراعی آینده و از اواخر اسفند جلوی ازدیاد و تخم ریزی ملخ ها را بگیرند.

 

وی بیان کرد: اگر جمعیت ملخ ها زیاد شود و هجوم بیاورند می توانند امنیت غذایی را به خطر بیندازند. هشدارها باید در این زمینه جدی گرفته شود و اقدمات اساسی انجام شود.

 

ابراهیمی با بیان اینکه 6 استان کشور درگیر ملخ ها شده اند، گفت: به علت اینکه چندسالی خبری از ملخ نبود نه هواپیماها سم پاش آنگونه که باید آماده نگه داشته شدند نه ایردات و اشکالات فرودگاههای رفع شود و نه مباحث مرتبط با استفاده از تجهیزات جدید در دستور کار قرار گرفت در واقع مبارزه با ملخ چون سالهای اخیر اتفاق نیفتاده بود در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی نبود و به همین دلیل نیز طغیان نسبی را امسال در مورد جمعیت ملخ ها شاهد بودیم.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر وزارت جهادکشاورزی منتظر تامین اعتبار است. ما به ستاد بحران نیز اطلاع دادیم و به صورت ویژه این مسئله را در دستور کمیسیون کشاورزی  کار داده ایم. سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد بحران در این زمینه مسئولیت دارند و باید در رابطه با این موضوع برنامه ریزی کنند./

پایان پیام/33

منبع: شبستان

کلیدواژه: شیراز اردبیل بیرجند کانون های مساجد دهه کرامت ایلام مجلس کانون های فرهنگی هنری مساجد شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت جشن های دهه کرامت ملخ ابراهیمی کمیسیون مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۹۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای ۴ سال آتی مشکلی برای تامین آب سیستان و بلوچستان وجود ندارد

در گفتگوی ویژه خبری موضوع سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان مورد بررسی قرار گرفت و آقای بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب به سوالاتی پاسخ داد.

بزرگ زاده گفت: دو دسته از اقدامات در سیل اخیر انجام شد. اولا به منظور مدیریت سیلاب نیاز به زیرساخت داریم و طی سالیان گذشته اقداماتی مانند سدسازی باید انجام شود تا بتوانیم با کمک پروژه‌ها و سد‌ها پدیده‌های حدی اقلیمی را مدیریت کنیم. اما وجود سد‌ها هم کافی نیست و باید مدیریت سیلاب انجام شود. 

او افزود: در حوادث طبیعی اخیر، پهنه بارشی وسیعی داشتیم. کاری که سد‌ها به ویژه سد کهیر انجام دادند این بود که حجمی از سیلاب توسط آنها مهار شد. به عبارتی سیلاب‌های بالادست سد که بارش‌های اصلی آنجا بود را به تاخیر انداختند تا سیلاب‌های پایین دست به طور نسبی فروکش کند و بعد سیلاب‌های بالادست برسد. به معنای دیگر از هم افزایی دو پیک سیلاب جلوگیری شد.

بزرگ زاده ادامه داد: اقدام دیگری که از طریق سد‌ها انجام شد این بود که پیکسایی صورت گرفت. وقتی سیلی با شدت فراوان در یک رودخانه با حجم کم حرکت می‌کند، به یک باره در محدوده وسیع سد قرار می‌گیرد، فرصتی برای کاهش شدت آن پیدا می‌شود. به عنوان مثال دِبی ورودی به سد کهیر که بیش از ۹ هزار مترمکعب در ثانیه بوده، این دبی در لحظه خروج از سد، به ۱۵۰۰ مترمکعب در ثانیه کاهش پیدا کرد.

سخنگوی آب با اشاره به وقوع سیلاب در دیگر کشور‌ها گفت: این درحالی است که همین جبهه‌های بارشی در کشور عمان کشته داشته است و حتی کشور‌های مدرن مانند امارات نیز در خدمات زیرساختی با مشکل مواجه شده اند. اگر زیرساخت‌های پروژه‌ای و سد‌ها ایجاد نشده بود، فاجعه بزرگی رخ میداد. سد کهیر در همین دو سیلاب گذشته تمام هزینه‌هایی که برای آن شده بود را برگرداند.

او در خصوص ذخیره آب ناشی از سیلاب‌های اخیر گفت: عمدتا سد‌های سیستان و بلوچستان پر هستند و این آب الان باید برای مصارف مردم در بخش کشاورزی و شرب استفاده شود. در بلوچستان جنوبی از آب‌های سطحی و شیرین سازی آب دریا تامین آب انجام می‌شد، اما اکنون دیگر کمتر نیاز به این بخش وجود دارد و منطقه‌ای که تحت پوشش سد‌ها هستند برای دوره حدودا ۴ ساله مشکلی برای تامین آب شرب و کشاورزی وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • سالانه بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار سقط عمد در ایران انجام می‌شود
  • کاهش آفت ملخ در زمین‌های کشاورزی با بارش‌های بهاری
  • برای ۴ سال آتی مشکلی برای تامین آب سیستان و بلوچستان وجود ندارد
  • امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی/می توان هاب غذایی منطقه شد
  • بیش از چهار هزار پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد
  • چهار هزار و ۷۰۰ پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد
  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • اعمال ممنوعیت جابجایی دام و برخورد با متخلفین در کاشمر
  • ثبت بالاترین رکورد جوجه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ / کاهش ۴۱ درصدی کانون بیماری در واحدهای پرورشی
  • گام بلند پتروشیمی پردیس در تامین امنیت غذایی جهان و حفظ محیط زیست