Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-06@16:45:34 GMT

کیفیت دام با دانش ژنتیک افزایش می‌یابد

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۱۷۹۶

کیفیت دام با دانش ژنتیک افزایش می‌یابد

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تامین منابع غذایی با توجه به رشد جمعیت نیازی اساسی است. در این راستا تکثیر دام های پرتولید و دارای سابقه ژنتیکی بالا اهمیت بسیاری دارد. تولید انبوه جنین آزمایشگاهی و انتقال رویان از مهمترین روش‌هایی است که توانایی انتشار این خصوصیات را به طور کامل و به سرعت در گله‌ها دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس تکنیک انجماد بی عیب و نقص بخش جدایی ناپذیر از برنامه انتقال رویان است که موجب انعطاف پذیری خاصی در جهت اجرای برنامه می شود. بنابراین بهینه سازی تکنیک انجماد رویان بسیار ضروری است. در سال‌های اخیر پروتکل‌های آزمایشگاهی مختلفی برای انجماد شیشه‌ای جنین گاو ارائه شده است. این روش جایگزین مناسب در مقایسه با انجماد آهسته به حساب می آید.

اما برای استفاده در مقیاس صنعتی محدودیت‌های تکنیکی این روش باید مرتفع شود. تکنیک انجماد رویان زمانی‌ بازار پسند، بسیار عملی و تجاری است که به توان رویان منجمد شده را بدون نیاز به کارشناس خبره، تجهیزات آزمایشگاهی نظیر انکوباتور، میکروسکوپ و در زمان کوتاه به سهولت ذوب کرد و سپس به دام گیرنده انتقال داد. در نتیجه، انجام پروسه انجماد رویان با استفاده از روش انجماد شیشه‌ای و انتقال مستقیم می‌تواند راهکاری موثر برای بهبود و اصلاح ژنتیکی دام های کشور و در نتیجه تولید بالاتر و عدم وابستگی از نظر محصولات به دیگر کشور‌ها باشد.

پس با توجه به اهمیت این موضوع محققان در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پژوهش «بهینه سازی انجماد شیشه ای در جنین های گاوی برای انتقال مستقیم» را به اتمام رساندند.

مجتبی دشتی زاد مجری این طرح پژوهشی بیان کرد: نیاز به مواد غذایی و منبع تغذیه ای بالاتر اهمیت تعریف این پروژه را نشان می دهد تا نسل دام هایی با ژنتیک برتر ادامه یابد. به این معنا که با استفاده از تکنیک های کمک باروری برای اصلاح نژاد دام و حفظ گونه های برتر اقدام کنیم. در نهایت نیز این گونه های برتر به سطح کشور یا حتی سایر کشورها پخش شود.

وی ادامه داد: پس در این طرح تکنیک انجماد بررسی شد تا رویان حاصل از لقاح مصنوعی را حفظ کنیم و با روشی مناسب آن را مستیقم انتقال دهیم. در این روش جنین فریز شده در داخل محفظه هایی با وجود محلول های انجماد قرار دارد. این محلول انجماد با وجود حباب هوا از محلول ذوب جدا شده است. در زمان لازم برای ذوب جنین با تکان دادن آن محلول ذوب در مجاورت جنین قرار می گیرد و عمل ذوب انجام می شود.

دشتی زاد همچنین بیان کرد: بهینه سازی محلول های ذوب و انجماد از دیگر اقداماتی است که با انجام این طرح صورت پذیرفت تا از آسیب مکانیکی و تشکیل کریستال یخ جلوگیری شود. بنابراین در این محلول ها از مواد طبیعی استفاده کردیم. ترکیب پروتئینی از پیله کرم ابریشم و عسل طبیعی موادی است که در این محلول ها جایگزین شد.

انتهای پیام/

169 / 156 دانش ژنتیک کیفیت دام منابع غذایی بازار بهینه سازی پژوهش اصلاح نژاد دام

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانش ژنتیک کیفیت دام منابع غذایی بازار بهینه سازی پژوهش اصلاح نژاد دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۱۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۲ هزار پزشک امروز با هم رقابت کردند/ ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری ۱۲ درصد افزایش می یابد

بهرام عین اللهی در حاشیه برگزاری پنجاه و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی، با اشاره به رقابت بیش از ۱۲ هزار پزشک در این آزمون تخصصی، تصریح کرد: تعداد داوطلبان ثبت نام کننده در این آزمون ۱۲ هزار و ۳۵۸ نفر است که از این تعداد ۶۴۲۴ نفر یعنی ۵۲ درصد شرکت کنندگان خانم ها و ۵۹۳۴ نفر یعنی ۴۸ درصد شرکت کنندگان را آقایان تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه پنجاه و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در ۲۹ حوزه امتحانی در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به طور همزمان برگزار شد، افزود: داوطلبان شرکت کننده می توانند در ۲۷ رشته تخصصی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور نسبت به انتخاب رشته محل اقدام کنند.

عین اللهی با اشاره به اجرای مصوبات برنامه هفتم توسعه در زمینه افزایش ظرفیت پذیرش دستیاری، بیان کرد: در دولت مردمی این ظرفیت افرایش یافت، به طوریکه در سال گذشته ظرفیت پذیرش از ۳۲۰۰ نفر به بیش از ۵ هزار نفر افزایش پیدا کرد، امسال نیز ۱۲ درصد افرایش خواهیم داشت.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: طراحی آزمون دستیار تخصصی پزشکی بسیار علمی و فشرده از چندماه قبل توسط استادان برجسته انجام شده و اقدامات امنیتی لازم نیز صورت گرفته است. در این راستا دفترچه آزمون در سه گروه طراحی می شود و تا زمان برگزاری آزمون محرمانه باقی می ماند. این آزمون نیز در کمال صحت و سلامت و به دور از حاشیه برگزار شد.

عین اللهی درمورد رشته هایی تخصصی که نیاز به پذیرش دستیار دارد، گفت: در سال گذشته سه رشته اطفال، طب اورژانس و بیهوشی نیاز به تکمیل ظرفیت داشت که در شورای آموزش پزشکی و تخصصی تصمیم گرفته شد که این رشته ها به صورت مستقیم از دوران کارورزی پذیرش شوند که به تمام دانشگاه ها اعلام کردیم و تکمیل این رشته ها صورت گرفت.

به گزارش وبدا، وزیر بهداشت با اشاره به افزایش تعرفه ها از سوی دولت، گفت: این موضوع مشوق خوبی برای ورود دستیاران است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سهم دشتستان از رتبه‌های برتر کنکور افزایش یابد
  • عدالت آموزشی در همه نقاط استان زنجان گسترش یابد
  • دمای هوا افزایش می‌یابد
  • زیرساخت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی شهر جدید مهستان ارتقا می‌یابد
  • توصیه های هواشناسی کشاورزی
  • تعداد پایگاه‌های امداد دریایی در استان بوشهر باید افزایش یابد
  • هوای زنجان این هفته ناپایدار خواهد بود
  • پیش بینی وزش باد نسبتا شدید در استان زنجان
  • ناپایداری‌های جوی در بوشهر افزایش می‌یابد
  • بیش از ۱۲ هزار پزشک امروز با هم رقابت کردند/ ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری ۱۲ درصد افزایش می یابد