Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-26@02:34:06 GMT

مونتاژکاری در صنایع، مانع نوآوری می‌‌‌شود

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۵۸۲۹

مونتاژکاری در صنایع، مانع نوآوری می‌‌‌شود

داوود ثمری مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تحولات موثر در ایجاد ارتباط میان دانشگاه با صنعت و حضور دانشگاه در دل صنایع مختلف، گفت: در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد از جمله واحد اهواز، صنعت در داخل دانشگاه دفتر دارد و در دیگر واحدهای دانشگاه آزاد، دفاتری در دل صنایع مختلف ایجاد کردیم تا صنعت بتواند از دانش بومی متخصصان ایرانی بهره‌‌‌‌مند شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب، یک اعتماد دوطرفه ایجاد خواهد شد که منجر به رونق تولید داخلی در کشور خواهد شد.

وی افزود: تا زمانی که این اعتماد دو طرفه میان صنایع مختلف ایجاد نشده باشد، برقراری ارتباط با صنعت در دانشگاه‌‌‌‌‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در حد یک شعار باقی خواهد ماند. اگر صنعت ما از مونتاژ‌کاری در نیاید، نوآوری هم در صنعت رخ نمی‌‌‌دهد، در این صورت دانشگاه هم در این زمینه نمی‌‌تواند فعالیت کند. آنچه مسلم است، دانشگاه‌ها باید خود را به مباحثی تجهیز کنند که باعث رفع نیازهای صنعت می‌شود، متاسفانه، مواردی که در حال حاضر، اعضای هئیت علمی ما در دانشگاه‌ها ارائه می‌‌کنند با نیازی که در صنعت وجود دارد متفاوت است که باید این فاصله‌‌‌‌ها را با ایجاد دانشگاه‌‌های هم‌‌‌جوار صنعت از بین ببریم.

مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با توجه به اثر‌گذاری فرصت‌‌های مطالعاتی در توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت تاکید کرد: ایجاد فرصت‌‌های مطالعاتی برای اعضای هئیت علمی در بخش صنعت می‌‌تواند نیازمندی به ایجاد ارتباط دانشگاه و صنعت را در اعضای هئیت علمی بیشتر کرده و صنعت هم به این باور برسد که دانشگاه می‌تواند اثرگذاری بسیاری در این زمینه داشته باشد. نمونه این باورپذیری را در بخش هسته‌‌ای داشتیم و موفقیت ایران در بخش انرژی هسته‌‌‌ای از بستر دانشگاه‌ها شکل گرفته است.

ثمری درباره جایگاه ارتباط با صنعت در کشورهای توسعه‌یافته متذکر شد: در کشورهای پیشرفته، صنعت کارهای نوآورانه را با همکاری دانشگاه انجام می‌دهد؛ اما متاسفانه در ایران الزامی برای همکاری صنایع با دانشگاه وجود ندارد و با توجه به تاکیدی که مقام معظم‌‌‌‌رهبری به حرکت صنایع به سمت دانشگاه‌ها داشتند؛ برخی ازشرکت‌های خودروسازی برای جذب همکاری دانش‌‌بنیان دانشگاه‌‌ها با این صنایع فراخوانی را ارائه کردند و امر اتفاق خوبی است که منجر به توانمند شدن دانشگاهها خواهد شد.

وی درباره امکانات آزمایشگاه‌‌های دانشگاه آزاد در خدمات رسانی به صنعت تصریح کرد: در دانشگاه آزاد به دنبال ارائه قابلیت‌های اعضای هئیت علمی به بخش صنعت هستیم و کلیه مراکز خدماتی آزمایشگاهی و صنایع بزرگ همه استان‌‌ها که در کل کشور وجود دارد را شناسایی کردیم. در حال حاضر، آزمایشگاه‌هایی در دانشگاه آزاد وجود دارد که جز آزمایشگاه‌های مرجع هستند و تعداد آنها رو به گسترش است. تجهیز آزمایشگاه‌های استاندارد را درسال گذشته آغاز کردیم و بیش از 30 آزمایشگاه در سراسر کشور داریم. به زودی تا پایان سال مراکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد راه اندازی خواهد شد که هدف آن تسهیل ارتباط دانشگاه با صنعت است.

انتهای پیام/

188 / 188 مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی داوود ثمری تولید داخلی دانشگاه‌‌های هم‌‌‌جوار صنعت

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: تولید داخلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۵۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   جلسه‌ای با هدف  بررسی راهکارهای عملیاتی شدن طرح جامع جهاد علمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه برگزار شد.

 در این جلسه راهکارهای اجرایی سازی  طرح جامع جهاد علمی بر مبنای تفاهم نامه همکاری پژوهشی وتحقیقاتی فیمابین دانشگاه آزاد اسلامی وموسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی در این جلسه گفت: تعامل سازنده با نهادهای موثر در حوزه فناوری و نوآوری برای سرعت بخشیدن به جریان تحقیقات واز بین بردن انحصارطلبی در تحقیقات و نوآوری، جذب ذهن‌های برتر و استفاده از ظرفیت استادان، دانشجویان، نخبگان و نوآوران به منظور حل مساله صنعت و جامعه از اهداف و اولویت های دانشگاه آزاد اسلامی استان   بر مبنای رسالت و اسناد بالادستی دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری است.

یاشار زهفروش  افزود:امیدوارم با حمایت مرکز نوآوران شهید فهمیده پروژه‌های تحقیقاتی و کاربردی مورد نیازصنایع دفاعی تا مرحله تبیین دانش فنی پیش رود تا با جهت دهی فعالیت‌های علمی نخبگان در راستای نیازهای طرفین و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد بتوانیم نقش دانشگاه را در راستای حل مساله علمی کشور به منصه ظهور برسانیم.

 

در ادامه جلسه رئیس دفتر شهید فهمیده با معرفی پتانسیل‌های همکاری مشترک با مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی های مسلح، به تشریح طرح جهاد علمی نیروهای مسلح که بخشی از آن نیز در وزارت دفاع در حال انجام است پرداخت و

آیدین صنم نژاد افزود:زمینه‌ها و حمایت‌هایی که در قالب این طرح از دانشگاه‌ها و موسسه‌های پژوهشی صورت می‌گیرد شامل حمایت از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی با موضوعات مرتبط با نیازهای صنایع دفاعی کشور، حمایت از پروژه های نوظهور و بدیع، حمایت از طرح‌های پژوهش و فناوری مورد نیاز صنایع دفاعی، حمایت از فرصت‌های مطالعاتی داخل و خارج از کشور مرتبط با نیازهای صنایع دفاعی است.

وی افزود:  حمایت از برگزاری رویدادهای علمی و فناوری، حمایت از ایجاد مراکز فناوری مشترک، حمایت از انجمن‌های علمی و هسته‌های پژوهشی از دیگر محورهای همکاری مشترک است که  دانشجویان، نخبگان و مخترعان می‌توانند با مراجعه به دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه از حمایت‌های مادی و معنوی دفتر شهید فهمیده استان بهره‌مند شوند.

در پایان جلسه نیز از برخی امکانات آموزشی و آزمایشگاهی دانشگاه بازدید شد.

 

 

دیگر خبرها

  • توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه با انعقاد تفاهم نامه شرکت ایرانول و دانشگاه شریف
  • رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال
  • طرح پویش؛ از بین‌برنده شکاف دانشگاه و صنعت
  • «فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • رویداد صدرا در اشتغال‌زایی نسل جوان نقش دارد
  • رونمایی از ۶ دستاورد صنایع خلاق و فرهنگی در رویداد ملی «مانوین»
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان