Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخستین جشنواره فرهنگی هنری بهار روستا و عشایر با حضور مردم اقوام مختلف و مشاور وزیر ارشاد اسلامی در شهرستان آزادشهر آغاز شد. ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷ استانها گلستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرستان آزادشهر، عادله کشمیری مدیرکل ارشاد گلستان شامگاه چهارشنبه در مراسم افتتاح نخستین جشنواره فرهنگی هنری بهار روستا و عشایر در روستای مرزبن این شهرستان اظهار داشت: احیای فرهنگ و هنر روستایی، کمک به رونق تولید اقتصادی، توسعه و ترویج فرهنگ اصیل و غنی ایرانی از اهداف برگزاری این جشنواره‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نخستین جشنواره‌ فرهنگ هنر بهار روستا و عشایر در استان گلستان به صورت پایلوت در روستای مرزبن شهرستان آزادشهر برگزار شد.این جشنواره در هفته‌های آینده در روستای زیارت گرگان و یکی از روستاهای کردکوی به‌صورت مرکز و غرب استان برگزار می‌شود.

مدیرکل ارشاد گلستان بیان داشت: هنر روستای تفاوت اساسی با هنر شهری درد، زیرا این‌ هنر با تولید و روح زندگی آمیخته است.هنر روستایی با کار، زندگی، روح‌آفریندگی و تولید عجین شده است.

چهارمین جشنواره فرهنگی هنری سیلوانا محرک گردشگری روستایی آذربایجان غربیپوستر جشنواره بانوی پرافتخار الوند رونمایی شدآغاز پنجمین دوره جشنواره سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک آینده

وی ادامه داد: هنر، ادبیات و آداب و رسوم نقش مهمی در فرهنگ‌ انسان‌ها دارد. موجودیت هر جامعه نشات گرفته از فرهنگ آن‌جامعه است.هر جامعه هر اندازه در حوزه های مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی و غیره پیشرفت کند اما در حوزه فرهنگ دچار انحراف شود، پوچ و تهی است.

کشمیری با بیان اینکه نیمی از جمعیت گلستان در روستاها ساکن هستند، گفت: براساس سرشماری سال 95 یک چهارم جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند.استان گلستان بعد از استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، سومین استان کشور است که بیشترین جمعیت آن در روستاها ساکن هستند. بیش از نیمی از جمعیت استان در روستا زندگی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد:  فرهنگ روستا برای همه مردم جذاب است.اما امروزه به سبب عدم استقبال جوانان به فرهنگ و سنت گذشته، مهاجرت مردم روستا‌ به علت رکود چرخه اقتصادی روستا، گسستگی بین نسلی و دور شدن از فرهنگ روستا ایجاد شده است.

مدیرکل ارشاد گلستان بیان داشت: مسئولان باید برای احیای فرهنگ و هنر روستا و آداب و رسوم آن تلاش بیشتری کنند.

انتهای پیام/p

R41471/P/S6,70/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۶۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره بهار نارنج کومله برگزار می‌شود

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: جشنواره بهار نارنج هفته آینده (۱۸ الی ۲۱ اردیبهشت ماه) در کومله شهرستان لنگرود برگزار می‌شود.

او افزود: جشنواره بهار نارنج کومله، یکی از جشنواره‌های پرمخاطب در طول سالیان گذشته با حضور گردشگران مختلفی از سطح استان و کشور بوده است. 

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، این جشنواره با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنگرود، شهرداری و شورای اسلامی شهر کومله برگزار می‌شود.

جهانی تصریح کرد: آداب و رسوم مرتبط با بهار نارنج در شهرستان لنگرود از قدمت دیرینه برخوردار بوده و یکی از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره، معرفی خرده‌فرهنگ‌های مرتبط با این محصول در آیین‌های سنتی مردم این منطقه و همچنین آشنایی هرچه بیشتر گردشگران با جاذبه‌های مختلف گردشگری استان گیلان است.

او گفت: در روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت جشنواره کودک، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه جشنواره غذا‌های سنتی، پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت جشن بزرگ بهار نارنج و در روز جمعه ۲۱ اریبهشت هم جشن بازی‌های بومی محلی از ساعت ۱۸ الی ۲۱ در کومله لنگرود برگزار خواهد شد. 

کومله از توابع شهرستان لنگرود در ۶۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده است.

بانوان گیلانی از شکوفه‌های بهار نارنج در تهیه اسانس طبیعی، مربا، دمنوش، عرقیات و شربت استفاده می‌کنند.

مصرف این گلبرگ‌های عطرآگین علاوه بر درمان بیماری‌های عصبی، نشاط آور و آرامبخش است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • توقف قطار تا تخریب پل ثمره بارش‌های بهاری در گلستان
  • جشنواره بهار نارنج کومله برگزار می‌شود
  • سفر به طبیعت بهاری روستای انارک در قالب تصاویر
  • چشم نوازی شکوفه‌های درختان گلابی در باغ‌های روستای تکه + فیلم
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود