تحولات جهانی بازار کار با همگرایی در نظام بین الملل
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۷۳۲۷
روزنامه ایران در یادداشتی به قلم محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نوشته است: یکصدمین سال تأسیس سازمان بینالمللی کار، فرصت مهمی برای بحث در مورد مسائل بنیادی در زمینه سیاستگذاری اشتغال در آینده است. ما اینک در شرایطی به سر میبریم که سرنوشت تمامی افراد در همه کشورها به تغییرات ناشی از جهانی شدن گره خورده است و به تعبیر دیگر، در طول دهههای آینده، موضوع اصلی تطبیق اقتصادهای ملی و نهادهای ملی با تغییر و تحولات جهانی و نیز سازگاری تغییرات جهانی با نیازهای بشری است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«حق توسعه یک حق انسانی جدایی ناپذیر، ذاتی و مرتبط است و تحقق آن میتواند دستیابی به تمامی اهداف توسعه پایدار را محقق سازد به نحوی که دسترسی عادلانه و برابر همه اعضا به یک نظام اقتصادی متوازن و مبتنی بر قواعد بدون هیچ گونه تبعیضی فراهم و تضمین شود». برای تحقق این اصل مشترک، گفتوگوی اجتماعی کلید تدوین راه حلهای مؤثر و کارآمد سیاستی است که بتواند به جای آنکه فناوری برای آیندۀ ما تصمیم بگیرد، به ساختن دنیای کار برای تحقق بهترین دستاوردهای ممکن برای جوامع کمک کند. کما اینکه تجربه جهانی یک سده گذشته حکایت از آن دارد که چالشها صرفاً از طریق تشریک مساعی جمعی و توسل به چندجانبهگرایی قابل حل و فصل هستند. بنابراین بدیهی است که تقویت چند جانبهگرایی و اتکا به رهیافتهای جمعی برای نیل به آیندهای روشنتر باید در دستور کار سازمانهای بینالمللی قرار گیرد.
طبیعتاً با چنین مبنایی، نظم یکجانبه جهانی و مبتنی بر زور و سرکوب، بی معناست و در تضاد با اهداف متعالی تمامی سازمانهای بینالمللی خصوصاً سازمان بینالمللی کار است. رفتارهایی نظیر اعمال تحریمهای اقتصادی یکجانبه و زورگویانه علیه ملت ایران در مغایرت با چندجانبهگرایی قرار دارد. همچنین ظلم رژیم غاصب صهیونیستی بر مردم مظلوم فلسطین، اعم از اعمال محدودیت بر فعالیتهای اقتصادی و رفت و آمد مردم منجر به آثار زیانباری بر بازار کار در فلسطین و دیگر مناطق اشغالی از جمله جولان سوریه شده است. غزه همچنان از راه زمین، دریا و هوا محصور شده و میزان قابل توجه بیکاری همچنان بیش از ۴۰ درصد است. میزان بالای بیکاری، اشتغال ناکافی و نابرابری ناشی از اعمال ظالمانه غیرانسانی مذکور است. این رفتارهای خصمانه، روح همکاری و توسعه پایدار را در جامعه جهانی نقض مینماید و بیشترین آسیب را به اقشار مختلف مردم وارد میکند.
باید بار دیگر تمامی کشورها در سراسر جهان بر این نکته مشترکاً اذعان کنند که تحولات جهان کار، مستلزم اتخاذ سیاستها و انجام اقدامات نوآورانه برای تنظیم یک «دستور کار انسان محور» است. در دنیای «جهانی شده» که مشکلات و چالشهای یک کشور بسادگی و بسرعت میتواند به دیگر کشورها سرایت یابد، همکاری عملی و تبادل دانش برای توسعه پایدار از ضروریات تأمین صلح و رفاه برای همه است.
جمهوری اسلامی ایران بر چنین مبنایی، به کمپین الحاق به مقاوله نامهها پیوسته و اقدامات لازم را برای الحاق به چندین مقاوله نامه از جمله مقاوله نامههای ۱۴۴، ۸۱، ۱۷۶ و ۱۰۲ بعمل آورده است. در این راستا، سند ملی کار شایسته و سیاستهای اشتغال کشور مبتنی بر برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به تصویب رسیده و برای اجرا به همه دستگاههای ذیربط ابلاغ شده است. در سیاستها و برنامههای مذکور، تقویت گفتوگوهای اجتماعی، تضمین حقوق بنیادین کار، ایجاد و توسعه فرصتهای اشتغال مولد و گسترش حمایتهای اجتماعیها مطرح هستند که اجرای آنها به محوریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با جدیت دنبال میگردد.
همچنین برای آینده نیروی کار، به دلیل تغییرات سریع و شگرف در عرصه کار، نظامهای تحصیلی، آموزشی نیاز به باز مهندسی و تحول دارند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای مهارتی آینده باشند. در این ارتباط، نهضت مهارت افزایی بهعنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر در ایران آغاز شده است. بعلاوه تقویت توانمندیهای شرکای اجتماعی، گسترش نهادهای کار، افزایش بهرهمندی از پتانسیل جوانان، حمایت از بنگاههای اقتصادی بویژه شرکتهای نو پا و دانش بنیان و ارتقای استانداردهای کار به صورت جدی مورد اهتمام دولت جمهوری اسلامی و بهطور ویژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد. بدین منظور، تقویت گفتوگوهای اجتماعی، تضمین حقوق بنیادین کار، ایجاد و توسعه فرصتهای اشتغال مولد و گسترش حمایتهای اجتماعی از مؤلفههای اصلی این سیاستها هستند. اما همانطور که ذکر شد، موفقیت در این سیاستها و برنامهها، مستلزم همکاریهای بینالمللی است و در این راستا همکاری و همگرایی با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و همچنین گروه آسیا و اقیانوسیه بسیار مغتنم است و در نشست سازمان بینالمللی کار، زمینه برای تعامل و تبادل دانش و تجربه با سایر کشورها فراهم شد. امید است که این نگرش جدید بر اساس همکاری و مشارکت و چندجانبهگرایی بینالمللی، مبنای کار نظام جهانی قرار گیرد و اقدامات لازم برای جلوگیری از یکجانبهگرایی و اقدامات تحکمآمیز در دستور کار سازمانهای بینالمللی قرار گیرد.
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۷۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد/ امام فقط شاگردپرور و عالم نیست؛ اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است
به گزارش سایت امام جمعه مشهد، سید احمد علمالهدی در آیین عزای سالروز شهادت امام صادق(ع) که با حضور انبوه زائران، مجاوران و اقامهکنندگان اجتماع صادقیون مشهد در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ارزشمندترین سوگواره امام صادق(ع)، همین محفل و مجلسی است که شما در آن هستید. همین که روی فرش علیابن موسیالرضا(ع) برق اشک خود را به ساحت قدسی نوه مکرم آن ولی خدا نشان میدهید تا عزادار امامی باشید که حرم ندارد و امروز بهجز تعداد مختصری از شیعیان، هیچکس در جوار مرقد مطهرش اقامه عزا نمیکند.
ضرورت واکاوی ابعاد مظلومیت ائمه اطهار(ع)نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت شناخت دلایل مظلومیت امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: شهرت اصلی امام صادق(ع) در میان ائمه اطهار(ع) به علم، دانش و تربیت اصحاب و شاگردان است اما آنچه باید در روز شهادت ایشان بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، مظلومیت این امام همام و فلسفه مظلومیت ایشان است. باید بدانیم دلیل مظلومیت امام صادق(ع) چه بود و اساساً چرا حضرت تا این اندازه با برخورد قهری، سلبی و جنایتکارانه حاکمیت وقت روبرو میشد.
ایشان ادامه داد: از وجود اقدس امام صادق(ع) نقل شده که فرمود «مَن لَم یَعرِف سوء ما اتی عَلَینا مَن ظَلَمنا وَ ذهاب حَقنا وَ ما رَكبنا بِه فَهُوَ شَریك مَن اَتی اِلَینا فیما وَ لینابه» یعنی هرکس برای درک ظلمی که بر ما رفت، تلاش نکند و بر آن نکوشد، شریک همان ظالمی است که در مقابل ما عمل کرده است. این حدیث راوی اهمیت این شناخت است.
امامت سیاسی، دلیل ظلم به امام صادق(ع)عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه باید بدانند که این ظلم بهطور انحصاری بر امام صادق(ع) روا داشته میشد و سایر علمای بلاد اسلامی نه تنها موردظلم نبودند بلکه از طرف حاکمیت منصور دوانیقی ملعون حمایت میشدند. این ظلم هم محدود به خوراندن زهر و شهادت حضرت نیست بلکه مربوط به تلاش مستمر و مداوم بنیعباس برای سرکوب و تحقیر جریان تشیع است که در طول سالیان دراز دنبال شد.
ایشان تأکید کرد: نه تعلیم دین، نه تربیت شاگرد و نه آموزش علوم طبیعه هیچکدام علت اصلی مظلومیت حضرت نیست. امام صادق(ع) فقط یک عالم نبود که عدهای دورشان را بگیرند و فقط علوم دین فرابگیرند. امام صادق(ع) در مقام حجت بالغه الهی ادعای امامت داشت و این ادعا از نظر دستگاه حاکم به عنوان یک آفت قطعی در برابر استمرار قدرت و حکومت آنها به شمار میرفت. اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد.
آیت الله علمالهدی با بیان اینکه امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار(ع) بوده است، گفت: برادران عزیز، خواهران گرامی، امام فقط شاگردپرور و عالم نیست. اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. عمده وظیفه امام به این است که در پیشامد شرایط و موقعیت ها، یک نظام حاکمیتی تشکیل بدهد و به موازات امامت مرامی، امامت سیاسی جامعه را هم به دست بگیرد.
قساوت، ذات دشمنان دین استایشان بیان کرد: سرچشمه همه مظالمی که در حق اهل بیت(ع) روا داشته شد، همین امامت سیاسی بود. بهخاطر همین موضوع بود که علیابن ابیطالب(ع) را در محراب، حسین ابنعلی(ع) را در گودی قتلگاه و سایر امامان معصوم را هرکدام در یک مقام به شهادت رساندند و در طول حیات بابرکتشان نیز انواع و اقسام جنایتها را درحق آن ها و پیروانشان انجام دادند. امامت سیاسی دشمن دارد. دشمنی که یک زمان حتی در مسجد شمشیر بر فرق ولی خدا میزند، یک زمان با اسب بر پیکر امام شهید میتازد و یک زمان نیز همچون منصور دوانیقی ملعون، امام صادق(ع) را با دست بسته و لباس خانه در خیابان پشت اسب میکشاند. این قساوت دشمن خداست و امروز هم دشمنان دین اینچنین هستند.
کانال عصر ایران در تلگرام