Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعضای جدید شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی طی جلسه‌ای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند.

به گزارش مهر به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی عصر روز چهارشنبه ۲۹ خرداد در در دیدار با اعضای شوراهای ساخت و نمایش فیلم های سینمایی گفت: اگر ما در پاره ای از حوزه ها به هنرهای سنتی خود می بالیم امروز هم باید به سینما به عنوان یکی از حوزه های هنری خود ببالیم، سینما یکی از بخش هایی است که شاید در آن دیرتر به رشد رسیده ایم اما جایگاهی خوبی در آن پیدا کرده ایم و این نقطه درخشان سینمای ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: با وجود تاخیری که در این حوزه داشته ایم اما یکی از حوزه هایی که در چهل سال گذشته بعد از انقلاب پیشرفت قابل ملاحظه و محسوسی پیدا کرده همین سینما بوده است، سینمای ایران در اوایل سال ۵۸ یک وضعیت باطل شده تصور می شد اما سینما به این سمت حرکت کرده که قدم به قدم در داخل و خارج از کشور مطرح شود.

صالحی یادآور شد: اگر مجموعه کارنامه سینمای ایران با مجموعه های دیگری که در این کشور فعالیت کردند را مقایسه کنیم قطعاً این حوزه قابل دفاع است، در این حوزه ما عملاً حیطه هایی را پیش بردیم که نسل های سنتی، میانه و جدید در آن حضور پیدا کرده اند.

وی افزود: با این اتفاقاتی که در این دوره ها پیش آمد تصور می شد سینماهای ما رو به زوال است، البته مسیر رو به فرسایش سالن های سینما و زیرساخت های آن را داشته ایم اما خوشبختانه در این سال ها روند روبه رشد زیرساخت سینما و سرمایه گذاری بیشتر در آن و همچنین تعداد فیلم های سینمایی از نظر کمیت و مخاطب و میزان فروش آن از مبلغ سی میلیارد به سیصد میلیارد نشان از رشد این حوزه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در اواخر دهه ۸۰ شاید تصور می شد سینمای ما رو به زوال است، خاطرنشان کرد: امروز شاهد اتفاقات خوبی در سینما هستیم، مسئولیت های شورای ساخت و نمایش بسیار متنوع است و این شوراها می توانند فعالیت مضاعف داشته باشد، بخشی از کار این شوراها وظایف قانونی و تفاهم نظر در اجرا است و بخش دیگر نیز این است که چگونه سینمای ایران را می توان با کیفیت بیشتر به جلو برد و از تنزل آن مراقبت کرد.

صالحی ادامه داد: درست است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما سفارش دهنده فیلم ها نیستند اما در حوزه تکالیف باید دید چگونه باید از روند روبه رشد فیلم ها حمایت کرد در حالی که کیفیت آسیب نبیند. قطعاً مخاطراتی تا پیش از این وجود داشته و باید دید در حوزه فنی، محتوا و کیفیت چه مراقبت هایی باید داشت.

وی با طرح این سوال که ما مهم ترین مساله سینمای ایران را چه می دانیم، تصریح کرد: ما نسبت به وضعیت موجود سینمای ایران و جهان باید تحلیل داشته باشیم و به یک وفاق نظر به وضع موجود و آینده برسیم، البته این تحقیقات نباید در حد یک مطالعه باشد بلکه باید به سمت عملیاتی کردن آن حرکت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امروز ما نیازمند گفت و گو هستیم، ما توفیقاتی را تا به امروز داشته ایم اما در عین حال باید به سمت ادبیات مشترک در مورد نقص ها، آسیب ها و نقدها حرکت کنیم.

صالحی ادامه داد: این ادبیات و گفت و گوی مشترک در سه سطح است؛ اولین سطح ارتباط با تصمیم‌گیران است، در همین زمینه ما با قوه قضائیه و مجموعه های این چنینی صحبت کرده ایم زیرا باید واقعیت های دوطرف بازگو شود و با این مجموعه ها باید گفت و گوهای مشترک داشته باشیم تا کشور را از ابهام های چندقطبی خارج شود. بخش دیگر نیز گفت و گوهای سازمان سینمایی با اهالی سینما است که باید صمیمیت را بیشتر کند، در پایان هم گفت و گو با اهالی رسانه باید شکل بگیرد تا زبان نقد و ادبیات نقد را مشترک تر کنیم.

وی افزود: باید حداقل نظام نظارت بیرونی و حداکثر مراقبت درونی را داشته باشیم زیرا این امر هزینه ها را کمتر می کند، اگر این مراقبت به بیرون برود مقاومت بیشتر می شود و به داخل آسیب می رساند، البته مقررات همدلانه و کمتر سلیقگی این مشکل را برطرف خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به اعضای شورای پروانه ساخت گفت: این جمع ظرفیت خوب و بالایی دارد، اما دبیرخانه این شورا می تواند فعال تر باشد و خیلی از کارها را آماده تر و سپس وارد شورا کند، همچنین اعضای شورای نمایش هم باید نظم و خوب دیدن را مورد اهمیت قرار دهد، در اصل این جمع باید مسئولیت خود را به شکل حداکثری تری انجام بدهد.

صالحی در پایان افزود: تقویت فهم مشترک از قوانین بالادستی را در دستور کار قرار دهیم، همچنین اصلاح آئین نامه ها و دستورالعمل ها باید به صورتی باشد که به کار با شرایط جدید آسیب نرساند. برخی از آئین نامه ها هم نیاز به بازنگری دارد تا با شرایط جدید سازگار شود.

در پایان این جلسه که حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه زاده معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نیز حضور داشتند اعضای جدید شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی احکام خود را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند و از اعضای قبلی تقدیر شد.

حسن خجسته، محمد احسانی، حسین کرمی، جمال شورجه، مجید رضابالا، کمال تبریزی، رضا پورحسین، محمد هادی کریمی و حجت الاسلام خاموشی به عنوان اعضای پروانه نمایش فیلم های سینمایی معرفی شدند.

منوچهر شاهسواری، فریدون جیرانی، محمود اربابی، حسین کرمی، حسن بلخاری، جمال شورجه و مسعود نقاش زاده نیز به عنوان اعضای شورای پروانه ساخت فیلم های سینمایی مسئولیت دارند.

در این جلسه حاضران نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

همچنین در این نشست هر یک از حاظران به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سینمای ایران وزیر ارشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۹۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ مرتضی‌علیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همه‌چیز مقدم است

مرتضی علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «بی‌بدن» عنوان کرد: من معتقدم که فیلم اول باید به تعریف سینما و قصه گویی نزدیک باشد و بعد ایدئولوژی‌اش را جلو ببرد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اولین برنامه از سری جدید برنامه سینمایی «هفت» با بررسی موضوع جنایی و فیلم «بی‌بدن» از شبکه نمایش پخش شد

بخش اول «هفت» به نقد فیلم سینمایی «بی‌بدن» اختصاص داشت که با حضور امیرقادری و رضا صدیق برپا شد.

رضا صدیق در ابتدا بیان کرد: من می‌خواهم قبل از بررسی فیلم به اتفاقات اخیر در منطقه گریزی بزنم و بگویم محور مقاومت اگر تا پیش از وعده صادق یک موضوع پراگماتیک منطقه‌ای بود، اکنون به یک ایده ضدامپریالیستی در جهان تبدیل شده است. سینمای هالیوود نسبت به اعتراضات اخیر دانشجویان آمریکا علیه اسرائیل سکوت کرده؛ این در حالی است که در اعتراضات داخلی ما، رسانه‌های امپریالیستی مانند بازجو به دنبال بازیگران و سینماگران ما بودند، اما به بازیگران خودشان اجازه اظهار نظر نمی‌دهند و هرکس در این موضوع موضع‌گیری کند، قطعا نابود خواهد شد. این قضیه نشان از این است که آمریکا در امنیت ملی‌اش با کسی شوخی ندارد.

امیر قادری در ادامه عنوان کرد: هالیوود ۱۰ الی ۱۵سال اخیر اهدافش بسیار تغییر کرده و فرمایشی شده است. من همیشه می‌گویم صد رحمت به دهه شصت خودمان که حتی اگر سخت‌گیری وجود داشت، اما حامی مستضعفین بود.

رضا صدیق درباره «بی‌بدن» اظهار کرد: از نظر من این فیلم بدون شخصیت و وسط باز است که تکلیفش با خودش مشخص نیست. فیلم «بی‌بدن» از موقعیت‌های دراماتیکی که می‌توانست قصه‌اش را نجات دهد، هیچ استفاده‌ای نکرده است. موضوع قتل در فیلم یک موضوع ثانویه است و نقطه قوت فیلم بازی درجه یک الناز شاکردوست است. همچنین باید بگویم که گذر زمان در این فیلم اصلا پیدا نیست و گویی در فیلمنامه اصلا به آن اشاره نشده؛ ما در نهایت با ریش قاتل متوجه گذر زمان می‌شویم.

امیر قادری در ادامه بیان کرد: موضوعاتی مانند قصاص یا جنگ مفاهیم پیچیده‌ای هستند. از نظر من «بی‌بدن» وسط‌باز نیست و اتفاقا اینکه با چندین زاویه نشان مساله قصاص را بررسی می‌کند؛ نقطه قوت فیلم است. امتیاز بزرگ فیلم بازی بازیگرانش است؛ اما می‌توان گفت که لحن تلخ و یکدست فیلم، کار را خراب کرده است. این فیلم خاکستری است و اگر کارگردان سلیقه بصری بهتری داشت، قطعا فیلم شیک‌تری می‌شد و شلختگی الان را نداشت.

صدیق در ادامه گفت: «بی‌بدن» فیلم بازیگران است نه فیلمنامه و کارگردانی. مساله فیلم قصاص نیست بلکه شخصیت خانواده قاتل است. «بی‌بدن» یک فیلم حیف شده است چرا که موضوع بسیار جذابی دارد.

بهروز افخمی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه در یک فیلم بتوان تماشاچی را وارد دالان تجربه‌های مختلف کرد، بسیار مهم است تا تماشاچی داستان‌های متفاوت را تجربه کند. از نظر من بهترین بازی این فیلم متعلق به گلاره عباسی است.

در ادامه رضا صدیق منتقد نسبت به اظهار نظر یکی از مدیران نماوا راجع به سینماگران و حواشی آن بیان کرد: هر کسی می‌تواند در سینما سرمایه‌گذاری کند؛ اما قرار گرفتن سرمایه‌گذاران در چرخه فرهنگ سرنوشتی مانند نماوا دارد که در حال ورشکسته شدن است. طرف دیگر صحبت من آن بخش از سینماگران است که معتقدند اخلاق و شرافت بیش از هر حرفه، نزد سینمایی هاست. من باید بگویم این جمله خیلی برای سینماگران گنده است. شرافت نزد کارگران و معلمان ماست؛ شرافت یعنی بخش مستضعف جامعه. من باید بگویم که لطفا شرافت را متر نکنید.

امیر قادری در ادامه عنوان کرد: زنگ خطر این ماجرا جایی است که بعد از اظهار نظر این مدیر نماوا، مردم سمت او را گرفتند. می‌خواهم بگویم که دهه فرصت‌طلبی ۹۰ چه چیزی بر سر سینماگران ما آورده که مردم دیگر از آن‌ها حمایت نمی‌کنند.

بخش دوم «هفت» به بررسی موضوع جنایی اختصاص داشت که با حضور مرتضی علیزاده کارگردان «بی‌بدن» و محمدرضا نصراللهی استاد دانشگاه برپا شد.

مرتضی علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «بی‌بدن»، ابتدا درباره نقد رضا صدیق به فیلم، عنوان کرد: من معتقدم که سینما اول باید سینما باشد و قصه تعریف کند و بعد ایدئولوژی‌اش را جلو ببرد. اینکه ما از اول فیلم تکلیف را مشخص کنیم که طرفدار قصاص هستیم یا خیر، خلاف قصه‌گویی در سینماست و این متر غلطی برای بررسی و نقد فیلم است. البته که نقد به منی که در قدم‌های اولیه فیلمسازی هستم، بسیار کمک‌کننده است.

محمدرضا نصراللهی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: به اعتقاد همه افرادی که پرونده جنایی را دنبال می‌کنند، «بی‌بدن» برگرفته از پرونده آرمان و غزاله است؛ هر چند که نویسنده فیلم منکر این موضوع باشد. باید بگویم که این فیلم در مجموع اصلا جنایی نیست و «بی‌بدن» یک فیلم اجتماعی درام است. در این فیلم موضوع از زاویه بازپرس بررسی می‌شود و به عملیات پلیسی و کارگاه آنچنان که باید نمی‌پردازد و نحوه قتل هم مشخص نمی‌شود.

کارگردان «بی‌بدن» درباره ژانر جنایی بیان کرد: سینمای هالیوود به شکل خالص ژانر جنایی را بررسی می‌کند، اما در کشور‌های دیگر این ژانر با فرهنگ‌های مختلف ترکیب می‌شود. در همین راستا مضمون‌هایی به فیلم اضافه می‌شود که برای مخاطب از کشف معما مهمتر است. در «بی‌بدن» هم همین اتفاق رخ داده است. ما فکر می‌کردیم که مسائل دیگر از کشفیات کارآگاه برای مخاطب جذاب‌تر است.

محمدنصراللهی در ادامه عنوان کرد: یکی از نقد‌های همیشگی من این است که از کارآگاهان و کارشناسان جنایی در متن فیلم استفاده کنند، نه در بخش تولید. به عنوان مثال این موضوع که تمام بازپرس‌ها و پلیس‌های ما در فیلم دختر دارند به یک کلیشه تبدیل شده و همچنین این موضوع که ماموران ما در فیلم‌های ایرانی پا را فراتر از قانون می‌گذارند، واقعیت بیرونی ندارد و به یک کلیشه در فیلم‌ها تبدیل شده است.

میز سینمای جهان برنامه «هفت» نیز به بررسی فیلم سینمایی «Dune ۲» اختصاص داشت که با حضور سیدحمیدرضا قادری و آرش خوشخو برپا شد.

سیدحمیدرضا قادری ابتدا گفت: یکی از متر و معیار‌هایی که در نقد شعر استفاده می‌شود، وجه خیال‌انگیز شعر است. من می‌پذیرم که افراد جوان با دیدن فیلم «Dune ۲» در سینما به وجد بیایند، اما در نهایت فیلم روی من تاثیر نداشت چرا که فیلم‌های الان، ویرایش شده فیلم‌های قبلی‌شان هستند. این فیلم صرف نظر از رمانش، برای کسانی که سینماباز هستند چیز جدیدی ندارد.

آرش خوشخو در ادامه این برنامه بیان کرد: در «Dune ۲» ماجرا پیچیده شده و به نظرم به فیلم تاج‌وتخت ربطی ندارد. فیلم‌های این کارگردان سرد است و ما از زندگی مردمان این فیلم هیچ چیزی نمی‌بینیم و این سرما در تمام فیلم‌هایش وجود دارد. «Dune ۲» پر از توانایی‌های فنی است و بازیگرانش به بهترین شکل انتخاب شده‌اند. بیشتر از داستان فیلم جزئیات فنی فیلمش بسیار برای من جذاب بود. این فیلم مانند هر فیلم مهم دیگری تفسیر معاصر دارد.

امیرقادری نیز درباره فیلم «Dune ۲» اظهار کرد: کتاب بسیار فراتر از فیلم است چرا که مجموعه‌ای از خرد‌های مختلف در آن دیده می‌شود. درک این کتاب از مسئولیت رهبریت یک قوم بی‌نظیر است و به شدت تحت تاثیر خرد خاورمیانه است. من به شدت توصیه می‌کنم که ترجمه این کتاب را که بسیار روان هم است، بخوانید.

افخمی درباره این فیلم گفت: این فیلم تبلیغ آشکاری برای فراماسون‌ها است و به شکل آشکاری برای بزرگ‌نمایی و قدرت‌نمایی فراماسونی تبلیغ می‌کند.

بهروز افخمی در پایان این برنامه تاکید کرد: از این به بعد به امید خدا در پایان هر برنامه «هفت» یک تیتراژ جداگانه داریم؛ یعنی هر تیتراژ با برنامه قبلی فرق می‌کند. هر بار درباره یکی از استادان بزرگ سینمای ایران، چه آن‌ها که از بین ما رفتند و چه آن‌هایی که در قید حیات هستند، برنامه کوتاهی ساخته می‌شود که در حاشیه تیتراژ می‌بینید و در برنامه امشب تیتراژ ما درباره علی حاتمی است که با فیلم‌های علی حاتمی و موسیقی مرتضی حنانه از فیلم «هزاردستان» ساخته شده است.

دیگر خبرها

  • پاسخ مرتضی‌علیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همه‌چیز مقدم است
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد
  • نظارت بر فیلم‌های خارجی و چند ابهام    
  • «هفت» از امشب روی آنتن می رود /موضوع سینمای‌ جنایی
  • «هفت» از امشب راهی آنتن تلویزیون می‌شود + ساعت پخش
  • «هفت» از امشب راهی آنتن می‌شود/ بررسی موضوع جنایی
  • تعامل هنرمندان استان یزد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر
  • نامزدهای مورد حمایت شریان در خوزستان معرفی شدند
  • اعضای شورای شهر سنندج چه مطالباتی را در حضور استاندار کردستان مطرح کردند؟