Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-26@19:24:00 GMT

دانلود فیلم "خانم یایا" فیلمی که می توانست عقیم نماند!

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۳۰۳۸۱

دانلود فیلم 'خانم یایا' فیلمی که می توانست عقیم نماند!

فرارو- علیرضا جعفری؛ "خانم یایا" یا "ما شما رو دوست داریم خانم یایا" جدیدترین ساخته¬ فیلمساز صاحب سبک کشورمان عبدرضا کاهانی است که به نوعی می¬شود آن را متفاوتترین اثر او نیز قلمداد کرد.

خانم یایا قصه مرتضی و ناصر، دو مرد میانسال است که برای اولین بار تصمیم گرفته اند که از یک عمر فضای منفعلانه ای که بر زندگیشان چنبره زده رها شوند و به قولی کمی"شیطونی" کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها که از بچگی شاگرد مغازه ی مردی بوده اند و بعد‌ها هم داماد همان مرد شده اند و پس از مرگ او، به نوعی به عنوان کارگزار دخترانِ آن مرد که الان همسرانشان هستند، مشغول اند.

"برای خرید حلال و دانلود قانونی خانم یایا با حجم نیم بها اینجا کلیک کنید"

زندگیشان چنان انباشته از انفعال بوده که حتا همسرانشان آن‌ها را مسخره می‌کنند که نه اهل تفریح اند و نه بخاری ازشان بلند می‌شود. حال این جاست که با دیدن عکس زنی معلوم حال تایلندی تصمیمی گرفته اند. به همسرانشان دروغ می‌گویند و از شانگ‌های به جای تهران راهی پاتایا می‌شوند؛ پاتوق تفریح‌های آنچنانی و مجردی مردان متاهل ایرانی.

با ورود آن‌ها به پاتایا که با آغاز فیلم هم زمان است، هجوم افکار مختلف و کمشکش‌های درونی این دو را شاهد هستیم. از طرفی مشتاق به دیدن یایا و وقت گذارندن با او هستند و از طرفی از دستش فرار می‌کنند. در خیالشان با ناراحتی او ناراحت می‌شوند و می‌خواهند از دلش در بیاورند. حتا همدیگر را دو در کرده و تنهایی با یایا وقت می‌گذارنند.

فرار آن‌ها از یایا هم چند جنبه دارد: هم در بندِ اخلاق و تعهد هستند و هم خجالتی و این کاره نبودن آن‌ها باعثش است و هم این که ترس از بی آبرو شدن دارند. چون آنجا پر از ایرانی است و آخر ممکن است که یکی بشناسدشان و ممکن است عکسی بگیرد و ممکن است در معرض بی آبرویی قرار گیرند.

همین وجه سوم است که در خیالشان پر رنگ‌تر می‌شود. عکسی ازشان گرفته می‌شود و مورد باج خواهی قرار می‌گیرند. توسط چه کسی؟ توسط "عظیم"، کسی که در نهانشان نسبت به او احساس دِین و بدهی دارند. آن‌ها در مقام هیئت امنای صنفشان، مغازه اش را پلمپ کرده اند و مرتکب "نون بری" و باعث متلاشی شدن خانواده او شده اند. این وجه چنان باعث عذاب وجدانشان است که وارد خیالشان با یایا می‌شود.   این جاست که شاهد برخورد فکر‌هایی هستیم که مثل جذام دارند روح آن دو را می‌خورند. آن‌ها برای رهایی از این وضعیت، پولی به عظیم می‌دهند و عظیم برای تاسیس باشگاه ماشاژ با یایا شریک می‌شود و ناصر و مرتضی هم از شر عذاب وجدانشان و فکر زجرآور یایا راحت می‌شوند. اما فقط در خیال.

در واقعیت آن‌ها همچنان همان آدم منفعل گذشته هستند که حتا در طول اقامتشان از اتاقشان هم بیرون نیامده اند. تنها راه حل برای آن‌ها فقط فرار و دور ماندن است.  

این انفعال با بازی عالی فرخ نژاد و عطاران توانسته نمودی دو چندان به خود گیرد. از لحن صحبت کردنشان تا میمیک صورت با لب و لوچه‌های آویزان، همگی توانسته انفعال درونی این دو شخصیت را بیش از پیش نشان دهد.

اما چرا خانم یایا علارغم داشتن ایده و پس زمینه‌ای خوب، فیلم خوبی نمی‌شود؟ چون در خیال ناصر و مرتضا که جهان داستان هم هست، درامی شکل نمی‌گیرد. تصاویر و کنش‌های داستانی، تکراری از فرار از یایا و بعد عذرخواهی از او می‌شود. ورود عظیم می‌توانست زودتر اتفاق بیفتد و یک لایه‌ی کشمکشی هم به قصه اضافه شود تا از این ملال و تکرار (هر چند اگر عامدانه هم باشد) کاسته شود.

از کاهانی نباید انتظار یک روایت کلاسیک داشت، همان جور که در فیلمنامه‌های پیشینش هم چنین کرده، ولی چرا مخاطبان تا این حد این فیلم را پس زدند؟ (از جمله کسانی که دور و بر من نشسته بودند و در طول فیلم مدام غرشان را می‌شنیدم و بعد از پایان فیلم فحششان را)

۱- تبلیغات اعم از پوستر و تیزر‌های فیلم به شدت غلط انداز بود و به مخاطب آدرس اشتباهی می‌داد. (حتا جمله «این فیلم اصلن خنده دار نیست» با صدای ابولحسن تهامی به جای این که این روند را اصلاح کند، بدترش کرد.

۲- گره و قلاب به معنای عرفش در این فیلم نیست که مخاطب را راغب به دیدن ادامه‌ی فیلم کند. مخاطب نمی‌دید شخصیت‌ها می‌توانند بلاخره ۲۰۰ هزار تومن جور کنند؟ (اسب حیوان نجیبی است؟) یا این که تکلیف خانه و ازدواج شخصیت‌ها چه می‌شود؟ (بی خود و بی جهت) و یا این که مرد موفق به بازگرداندن زن و بچه اش به زندگی قبلیشان می‌شود؟ (استراحت مطلق)

۳- این که در فضای فیلم از گرما و صداقت فیلم‌های قبلی کاهانی خبری نبود. در آن فیلم‌ها مردم آنِ بیرونی شخصیت‌هایی را می‌دیدند که هر روز می‌بینند و اینجا آنِ درونی شخصیت‌هایی را می‌بینند که برخلاف بیرونشان ممکن است تا این حد خسته کننده و ملال آور باشند.

۴- مهم‌ترین دلیل به نظر نگارنده، تنبلی مخاطب ایرانی است. مخاطبی که از آن طرف از دیدن فیلم‌های سخیف "شونه تخم مرغی" و فیلم‌های اجتماعیِ مثل هم می‌نالد و از طرف دیگر، تحمل دیدن کمی چیز متفاوت را ندارد. حتا باج دهی کاهانی در سکانس آخر که "آن چه که دیدید در خیال شخصیت‌ها گذشته" هم برای کم کردن غر‌ها افاقه نکرد. همین غر‌ها را هنگام دیدن "مادر قلب اتمی" و "خوک" هم شنیدیم. فکر می‌کنم ذهن مخاطب ایرانی در چارچوبی تنگ گرفتار شده که تحمل دیدن و سپس فکر کردن را ندارد.   دوست دارد همه چیز هلو بپر تو گلو باشد. از سینما در بیاید و به فود کورت برود و با سیب زمینی و پیتزایی آن را هضم کند. البته نه این که فیلم‌های نام برده آثاری فوق لعاده باشند، ولی باز هم آثاری در خور بحث بودند و مستحق هجمه‌هایی که بهشان وارد شد، نبودند. چنین فیلم‌هایی باید قربانی شوند که شاید چشم مخاطب به دیدن فیلم‌هایی که شبیه به هم نباشند، عادت کند. تا آن موقع نباید از نبود ژانر و تنوع در سینمای ایران گلایه کرد.  

منبع: فرارو

کلیدواژه: خانم یایا عبدالرضا کاهانی رضا عطاران حمید فرخ نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۰۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دنیا روی سر دانیال اسماعیلی‌فر خراب شد

به گزارش "ورزش سه"، دانیال اسماعیلی‌فر هفته پر اتفاقی را سپری کرد. دانیال که فرم مطلوبی در این هفته‌ها داشت مقابل صنعت نفت گل زد اما حرکت پس از گل او جنجالی شد.

این مدافع راست پس از فراخوانده شدن به کمیته انضباطی از بازی لیگ برابر سپاهان محروم شد اما می‌توانست سرخ‌ها را در جام حذفی همراهی کند که با بدشانسی یکی از پنالتی‌های پرسپولیس و یک موقعیت گل عالی را خراب کرد.

او علاوه بر اینکه پیش از گل دوم آلومینیوم می‌توانست حساب کار را در موقعیت تک به تک سه بر یک کند، پنالتی سوم تیمش را نیز خراب کرد و مغلوب گوهری شد تا تلخی زیادی را تجربه کند‌.

دانیال حالا باید بابت بی ملاحظگی‌اش در بازی حساس با سپاهان هم بیرون بنشیند و فرصت جبران در بازی بعدی را نخواهد داشت.

دیگر خبرها

  • دنیا روی سر دانیال اسماعیلی‌فر خراب شد
  • برندگان جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۴ /از عقیم‌سازی اجباری تا متروکه‌های آلوده به تشعشعات اتمی
  • (عکس) هزینه ۱۲۵ میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA
  • آسیب دیدن سعید آقاخانی در سریال «نون خ»
  • قابی زیبا از سیدحسین حسینی کنار دخترش؛ یار همیشگی! + عکس
  • ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت (عکس)
  • چرا دیگر از دیدن سریال‌های «نون. خ» و «زیرخاکی» نمی‌خندیم
  • چرا دیگر از دیدن سریال‌های «نون. خ» و «زیرخاکی» نمی خندیم
  • دیدن «مست عشق» را به دیگران پیشنهاد کنید / از کار با «حسن فتحی» لذت بردم
  • منظره زیبا و بهاری دریاچه گهر+ فیلم