Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش مطالبات، نتیجه نرخ‌شکنی در صنعت بیمه، مشاغل خودرویی نیاز به تسلیم اظهارنامه مالیاتی ندارند، افتتاح خانه تجارت اوراسیا، ابلاغ بسته چگونگی برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸، افزایش ۲ هزار تومانی هر گرم طلا برخی از اخبار اقتصادی امروز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (۳۰ خرداد ماه) به شرح زیر است:

بازرگانی به فراموشی سپرده شده است

برنامه شب گذشته (29 خرداد) گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع بودن یا نبودن وزارت بازرگانی پخش شد که در این برنامه خبری دو نماینده مجلس شورای اسلامی «محمد محمودی شاه نشین»، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی و «عباس پاپی زاده»، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و به بیان نظرات و دیدگاه های خود در این زمینه پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

محمودی شاه نشین که از موافقان تشکیل وزارت بازرگانی است بر این نکته تاکید داشت که وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی همه هدف شان پرداختن به مباحث تولید، اشتغالزایی و حمایت از تولید داخلی و صنعتگر است. این دو وزارتخانه تخصص و ابزار‌های کنترل بازار را ندارند و نگاهشان به تولید کننده است، نه مصرف کننده. همچنین هدف اصلی ادغام این بود که جهاد کشاورزی واسطه بین کشاورز و مصرف کننده را از بین ببرد اما در طول هشت سال گذشته ادغام موفق نبوده است.

 

این در حالی است که پاپی زاده به عنوان مخالف تشکیل وزارت بازرگانی بر این موضوع تاکید داشت که هیچگاه ساختار بازرگانی را در کشور حذف نکردیم. این ساختار در وزارت صنعت معدن و تجارت تحت عنوان معاونت‌های مستقل وجود دارد به طوری که انجام وظیفه می‌کند. به جای اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادغام شود تجمیع صورت گرفت اما متاسفانه دولت شرح وظایف خود را در این رابطه ارائه نکرده است و از روز اولی که قانون انتزاع مصوب شد دولت عزم عدم اجرای قانون را در پیش گرفت.

 

در بخش دیگری از این برنامه خبری «قاسم نوده فراهانی» درباره بودن یا نبودن وزارت بازرگانی با اشاره به اینکه چند سالی است که ادغام وزارت بازرگانی و صنایع و معادن داشته ایم، گفت: متاسفانه به نظر بنده وزارت بازرگانی عقب مانده است زیرا صنعت در حوزه تولید است و بازرگانی هم موضوع خاص خودش را دارد.

 

افزایش ۲ هزار تومانی هر گرم طلا/دلار ۱۳ هزار و ۳۳۰ تومان

هر گرم طلای 18 عیار امروز (پنجشنبه 30 خرداد) ۴۲۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است و هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۳۵۴ دلار معامله می‌شود این در حالی است که (چهارشنبه 29 خرداد) هر گرم طلای ۱۸عیار ۴۲۴ هزار تومان ارزش‌گذاری شده بود.

 

بنابراین گزارش، امروز (30 خرداد) سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 640 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 450 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ی2 میلیون و 400 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 560 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و 20 هزار تومان ارزشگذاری شده است در حالی که روز گذشته (29 خرداد) سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 620 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 450 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 380 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 580 هزار تومان و سکه یک گرمی 990 هزار تومان مبادله می شد.

 

این گزارش می افزاید: امروز (30 خرداد) صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان است. همچنین در این روز یورو در صرافی های بانک ها با قیمت 15 هزار تومان خریداری می شود و با قیمت 15 هزار و 100 تومان به فروش می رود و روز گذشته نیز در صرافی های بانک ها دلار و یورو به همین قیمت ها خرید و فروش می شد.

 

در بازار آزاد اما امروز (30 خرداد) دلار 13 هزار و 330 تومان، یورو 15 هزار تومان، پوند 16 هزار و 918 تومان، درهم 3648 تومان، لیر 2298 تومان، یوان چین 1941 تومان، دلار کانادا 10 هزار و 31 تومان، دلار استرالیا 9196 تومان و کرون سوئد 1392 تومان ارزشگذاری شده است در حای که روز گذشته (29 خرداد) در بازار آزاد دلار 13 هزار و 202 تومان، یورو 15 هزار و 95 تومان، پوند 16 هزار و 606 تومان، درهم 3610 تومان، لیر 2273 تومان، یوان چین 1921 تومان، دلار کانادا 9897 تومان، دلار استرالیا 9105 و کرون سوئد 1392 تومان مبادله می شد.

 

ابلاغ بسته چگونگی برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸

وزرات صنعت، معدن و تجارت پیرو نامه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ بانک مرکزی در خصوص بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال جاری و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال گذشته صادرکنندگان، بسته جدید چگونگی برگشت ارز حاصل از صادرات در سال جاری از سوی وزارت صمت به سازمان های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور ابلاغ شد.

 

بر این اساس حداکثر زمان رفع تعهد ارزی هر پروانه سبز صادراتی، حداکثر چهار ماه از تاریخ کوتاژ(پروانه) صادراتی است و در صورت نیاز به مهلت بیشتر برای صادرکنندگان اقلام کشاورزی، فرش و صنایع دستی و سایر گروه‌های کالایی با نظر وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و نفت حسب مورد امکان تمدید مهلت مذکور و اعلام آن به بانک مرکزی وجود دارد.

 

میزان تعهد شرکت‌های پتروشیمی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور در سال 1398، مطابق جدول اعلامی وزارت نفت خواهد بود.

 

کلیه صادرکنندگان مکلف به ارائه تعهد ارزی برگشت ارز حاصل از صادرات هستند.

 

خانه تجارت اوراسیا افتتاح شد

خانه تجارت اوراسیا با حضور سجادی سفیر کشورمان در ارمنستان، نجفی مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران، عزیزیان دستیار معاون نخست وزیر جمهوری ارمنستان، پامبوخچیان نماینده مجلس ملی ارمنستان و معاون کمیسیون همگرایی اوراسیا، امینی رئیس کانون وکلا و هیات همراه  و با شرکت جمعی از بازرگانان مقیم ایرانی و بازرگانان ارمنی در محل خانه تجارت اوراسیا در ایروان افتتاح شد.

 

در این مراسم سفیر کشورمان در سخنانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از جمله لغو روادید بین دو کشور ، افتتاح منطقه آزاد مغری در ارمنستان در کنار منطقه آزاد ارس ایران و  تصویب موافقتنامه تجارت ترجیحی بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه تجاری اوراسیا در مجلس شورای اسلامی ایران ، افتتاح خانه تجارت اوراسیا را گام دیگری برای گسترش روابط همه جانبه دو کشور برشمرد و اظهار داشت: امنیت تجارت و سرمایه‌گذاری بایستی توسط دولت‌ها تضمین شود تا مشوقی برای حضور و فعالیت فعالین اقتصادی در حوزه‌های تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور باشد.
 

سجادی با اعلام اینکه خانه تجارت اوراسیا در ارمنستان محلی برای نشست تجار دو کشور  خواهد بود اظهار امیدواری کرد که این مرکز فعالان اقتصادی ایرانی و ارمنی را به یکدیگر نزدیکتر کند.

 

مشاغل خودرویی نیاز به تسلیم اظهارنامه مالیاتی ندارند

«نادر جنتی» گفت: بر اساس ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات مشاغل خودرو به صورت مقطوع محاسبه می‌شود.

 

معاون سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه برخی صاحبان مشاغل خودرویی، اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می‌کنند، افزود: صاحبان این گروه از مشاغل از جمله دارندگان مینی‌بوس، اتوبوس یا کامیون‌داران، نیاز به مراجعه به دفاتر پیشخوان و دفاتر پستی برای تسلیم اظهارنامه ندارند و فقط باید مالیات مقطوع را پرداخت کنند.

 

بانک مسکن به سیل‌زدگان ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد

«رضا صالحی شهرابی» با بیان اینکه به دنبال وقوع سیل گسترده در بخش زیادی از استان های کشور در ابتدای سال جاری، بانک مسکن از جمله بانک های عامل و پیشرو در پرداخت تسهیلات حمایتی از سیل زدگان کشور بود، گفت: مطابق با تکلیف بانک مرکزی، تسهیلات حمایتی از هموطنان آسیب دیده در جریان سیل اخیر کشور، در سه قالب شامل تسهیلات مشارکت مدنی برای بازسازی واحدهای آسیب دیده شهری و روستایی، تسهیلات جعاله برای تعمیر واحدهای مسکونی آسیب دیده و تسهیلات مرابحه برای تامین لوازم خانگی و کمک هزینه های معیشتی پیش بینی و پرداخت شده است.

 

رییس اداره کل تسهیلات تبصره ای بانک مسکن ادامه داد: در این سه قالب بانک مسکن از ابتدای سال جاری تا اواسط خردادماه، مجموعا رقمی معادل ۹ میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان در قالب ۶۳۹ فقره تسهیلات حمایتی بازسازی، تعمیر و کمک هزینه معیشتی به متقاضیان آسیب دیده در استان های سیل زده کشور پرداخت کرد.



صالحی به تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک عامل بخش مسکن برای بازسازی اماکن روستایی اشاره و اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا اواسط ماه خرداد، ۵۳ فقره تسهیلات بازسازی روستایی به ارزش ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان پرداخت شد. همچنین تسهیلات جعاله روستایی نیز ۴۲۹ فقره به ارزش ۵ میلیارد و ۸۲ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت شده است.



به گفته وی طی این بازه زمانی، ۱۵۷ فقره تسهیلات حمایتی نیز برای تامین و تعمیر لوازم خانگی و کمک هزینه معیشتی به ارزش ۲ میلیارد و ۱۴۳ میلیون تومان اعطا شده است.

 

افزایش مطالبات، نتیجه نرخ‌شکنی در صنعت بیمه

«غلامرضا سلیمانی»، رییس کل بیمه مرکزی در پیامی به مناسبت چهل و هشتمین سالروز تأسیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: در علم اقتصاد موضوع «سهم بازار» بنگاه‌های اقتصادی و نهادهای مالی و اعتباری از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ به این معنا که اگر صنعت یا تجارت و بازرگانی از منابع موجود، سهم چشمگیری داشته باشد در بازار سرمایه می‌ماند؛ در غیر این صورت، به سادگی حذف خواهد شد. در این میان صنعت بیمه شرایط استثنایی و خاصی دارد که با این معادلات اقتصادی قابل بررسی نیست.

 

در این پیام آمده است: سهم صنعت بیمه در اقتصاد کلان کشور چندان نیست اما با نگاهی به مأموریت‌های حساس آن همواره از بازیگران و بازیگردانان برجسته صحنه اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی کشور به شمار می‌رود. نقش غیر قابل انکار صنعت بیمه در تأمین آرامش بازارهای پولی و مالی، ایجاد امنیت برای فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالا و خدمات، اهالی صنعت و در نهایت مصرف کنندگان این صنعت را به یک شبکه استراتژیک اقتصادی _ اجتماعی مبدل کرده است.

 

چهل و هشت سال است که از تأسیس بیمه مرکزی می‌گذرد و در تمامی این سال‌ها نگاه نگران بخش‌های گوناگون اقتصادی کشور به بیمه مرکزی دوخته شده است. از نوسانات ارزی تا التهابات پولی، بحران اشتغال و رونق تولید و پوشش ریسک‌های عظیم و تأمین امنیت روانی کارکنان بخش اقتصادی کشور در گرو عملکرد صحیح، سریع و دقیق صنعت بیمه است.

 

ناگفته پیدا است که بخشی از عملکرد نهاد ناظر به سیاستگذاری مدیران ارشد آن بستگی دارد؛ اما در طول چهل و هشت سال اخیر، بیمه مرکزی روی سه ریل اجرای سیاست‌های کلان، حمایت از بیمه گران و بیمه گذارن، هدایت صنعت بیمه و صیانت از سرمایه‌های آن حرکت کرده و همچنان این مسیر را خواهد پیمود./

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت شیراز اردبیل اوقات فراغت خراسان جنوبی دهه کرامت در فارس کانون های فرهنگی هنری مساجد شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت مجلس بیرجند اخبار اقتصادی اقتصادی اقتصاد خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۰۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۹ هزار تن کالا از پاکستان به استان خراسان رضوی وارد شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی امیر فخریان اظهار کرد: پارسال ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۸۳ میلیون دلار از خراسان رضوی به پاکستان صادر شده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان افزود: این کالاهای صادراتی از نظر وزن ۲۴ درصد و از نظر ارزش ۲۰ درصد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

وی بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی از خراسان رضوی به پاکستان در این مدت گچ، کولرهای آبی، کف پوش‌های غیر مخملی باف، کاشی و سرامیک، صنایع غذایی تبدیلی، پسته، مصنوعات آهنی و فولادی، لوازم خانگی، مخمرها و یک سری اقلام معدنی بوده است.

امیر فخریان گفت: به دلیل شرایط اقلیمی دو منطقه مزبور، میوه‌های گرمسیری پاکستان برای خراسان رضوی و میوه‌های سردسیری استان برای پاکستان جذابیت داشته و تبادل می‌شود، لذا این استان و کشور پاکستان در مراودات تجاری تأمین کننده یکدیگر در محصولات کشاورزی هستند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: پارسال ۱۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۳ میلیون دلار از پاکستان به این استان وارد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن ۴۸ درصد و در ارزش ۴۳ درصد کاهش یافت.

وی بیان کرد: عمده کالاهای وارداتی به خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ موز، برنج، یک سری ماشین آلات و دستگاه‌های صنایع غذایی بوده است.

امیر فخریان اظهار کرد: خراسان رضوی در سه سال گذشته برنامه‌هایی برای توسعه مراودات تجاری با کشور پاکستان از جمله اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه‌های متقابل، برگزاری وبینارها، سلسله همایش‌های آموزشی به منظور ارتقای سطح دانش بازرگانان داشته که آخرین مورد آن برگزاری پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های کراچی پاکستان بوده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: پاکستان یکی از کشورهای تأمین کننده پنبه و برنج در کشورمان بویژه در خراسان رضوی است.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر ایران و خراسان رضوی صنایع پایین دست پتروشیمی فعال دارد که محصولات آنها مورد نیاز کشور پاکستان است، انرژی ارزان و برخی مزیت‌های تولید باعث شده که صادرات برخی از کالاها به کشور پاکستان مزیت دار شود.

امیر فخریان ادامه داد: موارد مزیت دار پاکستان برای توسعه تجاری با آن کشور شناسایی شده و با حضور شرکت‌های ایرانی و خراسانی در بازارهای هدف آن کشور و صادرات کالاهایشان به آن زمینه توسعه مراودات تجاری با پاکستان فراهم است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: از سوی دیگر شیعیان پاکستان در طول سال سفر زیادی به مشهد برای زیارت بارگاه منور رضوی دارند و از این رو افزون بر اقتصاد گردشگری این استان، سرمایه گذاران پاکستانی نیز وارد کشور شده و در این بخش سرمایه گذاری کرده اند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در مجموع مراودات تجاری استان با کشور پاکستان در زمینه تجاری و گردشگری قابل ملاحظه بوده و می‌توان این استان را یکی از مناطق مزیت دار برای توسعه روابط تجاری با آن کشور در نظر گرفت.

کد خبر 6088018

دیگر خبرها

  • ۱۱ آلاینده بیماری زای مخفی در خانه
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • ۱۹ هزار تن کالا از پاکستان به استان خراسان رضوی وارد شد
  • تجارت آزاد با اوراسیا در انتظار مصوبه مجلس/ واردات گوشت از آفریقا
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش یافت
  • عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت: با تعطیل شدن پنجشنبه ۲۵ درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می دهیم
  • تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون دلار گذشت
  • تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار گذشت
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته