Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه «افسردگی» را  سمیرا درویشی روانشناس بالینی پاسخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوال: ۳۶ ساله و دختر هستم؛ ازدواج نکردم و موقعیت ازدواج به‌دلیل مشکلات خانوادگی ندارم امکان مشاوره هم ندارم، از زندگیم ناراضی و افسرده هستم و هیچ آینده‌ای متصور نیستم، چه کنم؟

جواب: صبر تنها نسخه‌ای است که می‌توان برای شما تجویز کرد؛ باید زندگی خود را تغییر دهید، تفریح، کار و ارتباط با دوستان راهی برای شاد کردن هستند، زمانی که شاد باشید می‌توانید افرادی بیشتر را جذب خود کنید، برای اینکه بتوانید فردی را جذب کنید باید خود را از حالت افسردگی خارج کنید و به فکر آینده روشن برای خود باشید.

سوال: دختری ۱۰ ساله دارم که در مدت اخیر بسیار پرخاشگر شده است؛ مرتب با همه درگیری لفظی دارد و حتی روی دیگران دست بلند می‌کند،‌ بسیار هم استرس دارد، با اینکه شاگرد ممتازی است به‌خاطر استرس آزمون‌هایش استرس زیادی داشت به‌طوری که معلمشان متوجه تغییر رفتار و تغییر رنگ صورت او می‌شد و نتیجه‌ تمام آزمون‌هایش هم خیلی خوب بود؛ آیا این استرس و پرخاشگری شدید می‌تواند به علت افسردگی باشد و باید چه اقدامی کنم؟

جواب: استرس یکی از دلایل بروز افسردگی است؛ در قدم اول باید محیطی آرام برای او فراهم کنید و در خانه به هیچ عنوان با او پرخاشگری نکنید، این حالت می‌تواند در او باقی بماند و توصیه می‌شود حتما نزد یک روانشناس ببرید تا از نزدیک با او صحبت کند.

افسردگی یک انتخاب است نه یک بیماری

سوال: افسردگی یک انتخاب است یا یک اختلال و بیماری؟

جواب: افسردگی یک انتخاب است نه یک بیماری؛ فرد نیاز به آزادی، نیاز به بقا، سرگرمی، عشق و تعلق و نیاز به قدرت و احساس ارزشمندی دارد، فرد مبتلا به افسردگی کسی است که یکی از نیازهایش به طور جدی آسیب دیده و درصدد رفع آن برنیامده است،  این ارتباط معیوب طی سال‌ها به دیگر نیاز‌های او لطمه می‌زند و اندک اندک از همه جهت آسیب می‌بیند، افسردگی در دیگر رویکرد‌های روان شناسی یک بیماری است، اما در نظریه انتخاب یک رفتار کلی تلقی می‌شود.

سوال: در سال ۸۹ شیمی درمانی شدم، چند سال است دست، صورت و پاهایم شدید ورم می‌کنند؛ اکو قلب، آزمایش کلیه و تیروئید  انجام داده‌ام که مشکلی نیست، نمک اضافی استفاده نمی‌کنم، ورم‌ها در دوران ناراحتی شدیدتر می‌شود، وقتی ناراحت می‌شوم گرمم می‌شود، تپش قلب می‌گیرم عرق گرم دارم و ورم می‌کنم، پزشکان می‌گویند از استرس و اضطراب است، فشار روحی زیادی دارم، دلیل این حالت چیست؟

جواب: استرس می‌توان گفت عامل اصلی بیماری‌ها به شمار می‌رود؛ باید استرس‌تان را کاهش دهید و محیطی آرام برای خود فراهم کنید.

چرا دچار افسردگی می‌شویم؟

سوال: حدود سه سال پیش بر اثر اتفاقی دچار استرس و اضطراب شدم که روانپزشک تشخیص پنیک و هیپوکندریا داد؛ داروی آسنترا خیلی موثر بود و تمامی علایم استرس را کاهش داد، مشاوره روانشناسی رفتم که گفتند طرحواره یا تله زندگی دارم، اعتماد به نفسم پایین است و  حوصله هیچ کاری هم ندارم، بیشتر اوقات می‌خوابم، قبلا اینطور نبودم خیلی فعال بودم، اما از سه سال پیش تا حالا اینجوری شدم؛ فقط یک‌سال مشاوره رفتم، اما دوست دارم کاملا خوب شوم و استرسم کم شود، باید چه کار کنم؟

جواب: داروهایتان را نباید قطع کنید و اگر قصد قطع کردن دارید باید با نظر پزشک متخصص باشد؛ جلسات روانپزشکی را باید تکمیل کنید.

سوال: برادرم به‌هیچ وجه حرف کسی را قبول نمی‌کند، او را پیش روان شناس بردیم، بیست روز بستری شد اما تاثیری نداشت؛  پدر و مادرم را اذیت می‌کند چه کنیم؟

جواب: با این اطلاعات نمی‌توان پاسخ داد و نیاز به مشاور از نزدیک است.

سوال: ۴۱ ساله هستم،  ترس و اظطراب امانم را بریده است؛ ترس از اینکه بلایی سرم بیاد دیوانه‌ام کرده است، آنقدر اظطراب دارم که با داشتن شرایط مالی متوسط حتی نمی‌توانم به ازدواج فکر کنم، آنقدر نگرانم که از ۱۸ سالگی مو‌های سرم ریخت و الان سرم به کلی طاس شده است. فکر می‌کنم همه دشمن هستند و می‌خواهند بلایی سرم بیاورند، از اینکه بمیرم خیلی می‌ترسم حتی از خوابیدن هم می‌ترسم، فکر می‌کنم اگر بخوابم دیگر بیدار نمی‌شوم، از روانپزشک‌ها خیلی می‌ترسم فکر می‌کنم اگر بروم حتما بلایی سرم می‌آورند، باید چه کار کنم؟

جواب: به هم ریختگی‌های ذهن خود را مرتب کنید؛ به‌هم‌ریختگی جسمی برابر است با به‌هم‌ریختگی روانی و ذهنی؛ فضای کاری درهم‌ریخته و نامرتب آسایش را مختل می‌کند و این حس، که کارمان هیچ‌وقت تمام نخواهد شد را به ما القا می‌کند؛ بنابراین ۱۵ دقیقه از وقت خود را صرف مرتب کردن محل زندگی یا کار خود کنید و سپس عادت کنید که همه چیز را تمیز و عاری از هرگونه عنصر اضطراب‌زا نگاه دارید، این کار به شما کمک خواهد کرد منطقی فکر کنید و در نتیجه هیچ جای اضطرابی برای شما باقی نخواهد ماند.

سوال: دست هایم می‌لرزد، زیاد عرق می‌کنم این عرق در زیر بغل زیاد است؛ نوشتن برایم خیلی سخت است این مشکل چیست و چگونه آن را درمان کنم؟

جواب: تعریق زیاد ممکن است علامت مشکلات تیروئیدی، دیابت و یا عفونت باشد؛ تعریق زیاد در افراد مبتلا به اضافه وزن نیز نسبت به سایر افراد شایع‌تر است؛ باید به روانشناس مراجعه کنید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۲۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید

محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: مکاتبات ما با ۸ شرکت که سود سهام عدالت را پرداخت نکردند ادامه دار است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: افراد به چند دلیل سود سهام عدالت را دریافت نخواهند کرد که از جمله دلایل دریافت نکردن سود عدالت می‌توان به شش مورد درج شماره شبای نادرست، حساب بانکی مشترک، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، حساب بانکی مسدود و داشتن حساب ارزی اشاره کرد.

او در ادامه می‌گوید: اگر افراد حدودا تا یک هفته قبل از واریز سود سهام عدالت اطلاعات حسابی خود را بروز و مشکلات را رفع کنند سود برای آن‌ها واریز می‌شود همچنین همراه با این سود، سود سنوات گذشته را هم دریافت خواهند کرد.

سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سود‌ها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

دیگر خبرها

  • نظر مولر درباره حواشی هوینس-توخل: اهمیتی نمی‌دهم!
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • جواب پوچتینو به انتقادات: من همه‌‎کاره چلسی نیستم!
  • شوق و هیجان 15 هزارنفری برای فرار از افسردگی
  • طرح ترافیک جدید تهران امسال اجرا نمی‌ شود
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • طرز تهیه لوبیا پلوی اصیل شیرازی را اینجا بخوانید
  • از سختی سوالات تا داوطلبی که در جلسه حاضر شد، اما آزمون نداد!
  • کنکور هنر ۱۴۰۳ + تاریخ، زمان برگزاری و تعداد سوالات
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید