Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@06:31:03 GMT

شلیک‌ رسانه‌ها به روح‌ و روان مردم

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۳۲۲۳۰

شلیک‌ رسانه‌ها به روح‌ و روان مردم

رییس‌ دانشکده‌‌‌ ‎علوم‌ ارتباطات‌ و مطالعات‌ رسانه‌ گفت: مصرف‌ رسانه‌ای مردم و منبع‌ تامین‌ اخبار و اطلاعات و حتی سرگرمی مخاطبان به نفع فضای‌ مجازی تغییر کرده‌ است و هرگونه بی‌توجهی و کم‌ توجهی به این مهم کشور را در بحران‌ها آسیب‌پذیر می‌کند. ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، اکبر نصراللهی در نهمین کنگره‌ بین‌ المللی سلامت در حوادث و بلایا اظهار داشت: مصرف‌رسانه‌ای مردم و منبع‌ تامین‌ اخبار و اطلاعات و حتی سرگرمی مخاطبان به نفع فضای‌ مجازی تغییر کرده‌است و هرگونه بی‌توجهی و کم‌توجهی به این مهم کشور را در بحران‌ها ، آسیب‌پذیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: رسانه‌هاى‎ رسمى نمى‌توانند آرایش‌ جدید رسانه‌ای و تغییر در مصرف و منبع رسانه‌ای بى‌تفاوت باشند و در خودشان تغییر ایجاد نکنند. سهم‌فضاى‌مجازى از مصرف‌ رسانه‌اى‌‌مردم در سراسر دنیا را حدود 3/5ساعت از 7 ساعت در روز است اما در ایران این‌ میزان از علاقه مردم به فضاى مجازى بنا به دلایل حتى بیشتر از کشورهای دیگر است و در این وضعیت، اگر مسئولان و رسانه‌هاى‌ رسمى، فضای مجازی را به رسمیت نشناسند و در آن حضور فعال نداشته باشند، بازیگران غیرمسئول با تولید و انتشار اخبار نادرست و بی‌اعتبار و همچنین تولید و انتشار گسترده و بی‌قید و شرط، محتوای مغایر با دین و فرهنگ، سلامت‌جامعه را در معرض تهدید قرار خواهند داد.

رییس‌ دانشکده‌‌‌ ‎علوم‌ ارتباطات‌ و مطالعات‌ رسانه‌ گفت: ایران یکی از 10 کشور پرتلفات  دنیا در بحران‌ها است،در سال‌های اخیر 180000 نفر فقط در بحران‌های طبیعی و عمدتا زلزله جان باختند. در بحران‌هایی مثل سیل و زلزله، آسیب‌های‌روانی به افراد مثل یک کوه عظیم‌ یخی‌ است که قسمت‌ اعظم آن زیر آب قرار دارد و دیده نمی‌شود. عواقب‌روانی بحران‌ها که گاهی تا پایان عمر باقی می‌ماند بدنه‌اصلی این کوه‌ یخی را تشکیل می‌دهد. 

وی افزود: مرحله‌‌ سرخوردگی یا مواجهه با واقعیت، یکی از مراحل مختلف واکنش‌های‌ روانی و رفتاری پس از بحران است که 2 الی3 ماه بعد از وقوع حادثه بروز می‌کند؛ بازماندگان بعد از این دوره  متوجه وسعت خسارت و فقدان‌هایشان می‌شوند و از نظر روانی به حمایت بیشتری نیاز دارند اما بررسی‌ها حاکیست متاسفانه فعالیت‌ رسانه‌ها در بحران‌ها به دوره بحران محدود است و به نیازهای مردم بحران زده بعد از بحران یا توجه نمی‌کنند یا توجه ناکافی دارند. 

نصراللهی خاطرنشان کرد: پیگیری وعده‌ها یکی از وظایف رسانه‌ها بعد از بحران است؛ رسانه ها اولا نباید وعده‌های غیرقابل‌محقق را منتشر کنند چون وعده‌های غیرعملی در بحران زده ها  انتظار، عصبانیت و خشم را موجب می‌شود ثانیا بعد از بحران هم وعده‌ها را پیگیری کنند و اجازه ندهند برخی مسئولان با وعده‌های بی‌اساس، از بحران‌ها بهره‌برداری سیاسی کنند.

وی افزود: سیاستگذاری ‎رسانه‌ای در بحران‌ها باید متناسب با منطقه، نوع،زمان و وسعت بحران و همچنین سن، جنس، قومیت، شغل، فرهنگ و مرحله بحران باشد تا آسیب‌های جسمی و روحی کمتری بر مردم وارد شود.

رییس‌ دانشکده‌‌‌ ‎علوم‌ ارتباطات‌ و مطالعات‌ رسانه‌ ابراز کرد: ترویج همدلی، دادن‌ اطلاعات صحیح و بموقع، ایجادحس‌ امنیت ، دادن امید واقعی و بالا نبردن  توقعات و ترویج فرهنگ صبر، برخوردصحیح با امدادگران را از جمله وظایف رسانه‌ها در بحران‌ها است.

وی تاکید کرد: تحولات سریع در بحران‌ها، هرگونه پیش‌بینی مدل مداخله بحران‌رسانه‌ای در بحران‌ها را با مشکل روبرو کرده‌است باوجوداین با ادامه بی‌توجهی و برخورد غیرحرفه‌ای با مخاطرات و بحران های‌موجود، دو سناریو  #تبدیل_مخاطرات به بحران‌ها و  #تشدیدبحران‌ها موجود پیش‌بینی می‌شود و ضرورت دارد رسانه‌ها و مسئولان برای مدیریت مسئولانه از مخاطرات آگاه شوند تا بتوانند مردم را آگاه و حساس کنند و از مشارکت آنان استفاده کنند.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۲۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر سرلشکر سلامی بابت پوشش رسانه‌ای وعده صادق

سرلشکر سلامی در پیامی خطاب به پیمان جبلی از تلاش‌های رسانه ملی در انعکاس عملیات وعده صادق و تبیین، تحلیل و بازخوانی ابعاد این واقعه عظیم تاریخی و نمایش پشتیبانی ملت ایران از سپاه و سایر قوای مسلح قدردانی کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی خطاب به پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از مجاهدت‌های عالمانه و هنرمندانه رسانه ملی در انعکاس عملیات وعده صادق و نمایش حمایت‌ها و پشتیبانی‌های ملت ایران از حماسه‌سازی سپاه و سایر قوای مسلح قدردانی کرد.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
برادر ارجمند آقای دکتر پیمان جبلی
رئیس محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛
عملیات "وعده صادق" جلوه عینی و شکوهمند از تحقق وعده الهی در "پیروزی حق بر باطل" و واقعه‌ای عظیم برای ظهور و تثبیت "قدرت اراده ملت ایران" و "نیروهای مسلح کشور" در عرصه بین المللی و فروپاشی قدرت اهریمنی و بازدارندگی تار عنکبوتی رژیم خبیث و سفاک صهیونیستی بود، که دستاوردها و پیامدهای تاریخی و راهبردی آن مایه مباهات ایرانیان غیرتمند و بلکه امت اسلامی و حق طلبان و آزادیخواهان جهان است.

بی تردید  نقش "رسانه ملی" در انعکاس این اقدام حماسی و تبیین، تحلیل و بازخوانی ابعاد و زوایای شگفت انگیز و معنادار آن در شبکه‌های مختلف ملی و برون‌مرزی صداوسیما به ویژه نمایش حمایت‌ها و پشتیبانی‌های ملت ایران از حماسه سازی فرزندان رشید و شجاع خود در "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" و سایر قوای مسلح و نیز ارائه واکنشها و بازتاب‌های بین‌المللی آن تحسین برانگیز و درخور تقدیر است.

بر خود وظیفه می‌دانم از مجاهدت‌های عالمانه و هنرمندانه "رسانه ملی" تحت راهبری هوشمندانه آن برادر عزیز در این صحنه باشکوه و قدرت ساز تاریخی و نیز همکاری و هم افزایی با " روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" در این موقعیت خطیر قدردانی و سپاسگزاری نمایم.

دوام توفیق جنابعالی، معاونین، مدیران و آحاد کارکنان شریف و رسالت آشنای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تحت عنایات حضرت ولی عصر (عج) و تبعیت از تدابیر، فرامین و رهنمودهای حکیمانه مقام عظمای ولایت و رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) را از خدای قادر متعال مسئلت می‌جویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • نشست تخصصی «تصویر ایران پس از وعده صادق» برگزار می‌شود
  • «وعده صادق»؛ عملیاتی که نباید فراموش شود
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • تقدیر سرلشکر سلامی بابت پوشش رسانه‌ای وعده صادق
  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما
  • میزگرد تخصصی ارزیابی عملکرد رسانه‌ای ایران در عملیات وعده صادق در قم برگزار شد
  • شلیک ۴۰ موشک از جنوب لبنان به فلسطین اشغالی
  • حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی