Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@03:55:54 GMT

کرفس، گنج خوشبوی رویشگاه های فریدونشهر

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۳۴۲۷۴

کرفس، گنج خوشبوی رویشگاه های فریدونشهر

در حاشیه این جشنواره یک کارگاه فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی با هزینه ۲۵۰ میلیون تومان به بهره برداری رسید که در آن یک زوج روستایی برغم مسیر صعب العبور روستای پشندگان و شرایط سخت آب و هوا، با تکیه بر پشتکار خود موفق به فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی شده بودند.

مدیر کل دفتر روستایی و شوراهای استانداری اصفهان در این جشنواره جاذبه‌های طبیعی فریدونشهر را به "بهشت روی زمین" توصیف کرد و افزود: خداوند نعمت خود را در حق این شهرستان تمام کرده به طوری که ارزش اقتصادی نفهته در مراتع و منابع طبیعی این منطقه فراتر از تصور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی رحمانی بهره مندی هدفمند و پر بازده از ظرفیت‌های موجود در روستاهای این منطقه را در گرو فعالیت مؤثر شورای روستا دانست و عنوان کرد: شورای هر روستا اتاق فکر آن روستا است، همانطور که سال‌ها اهالی روستا در فکر تأمین علوفه برای دام بوده‌اند ظهور یک فکر خلاق که می‌توان از گنج نهفته کرفس نیز منتفع شد فرصت ارزشمندی است که باید از آن عبرت گرفت.

وی افزود: زن و شوهر روستایی که به طور خودجوش و با پشتکار محرک چرخ اقتصاد می‌شوند و فکر و خلاقیت خود را به کار انداختند تا در یک روستای دورافتاده کار آفرینی کنند را باید ستود.

رحمانی با بیان اینکه حمایت از کارآفرینان با ارائه تسهیلات ارزان قیمت ضرری است، خاطر نشان کرد: ساکنان روستاها خود باید طرح‌های جذاب و خلاقانه ابداع کنند تا محیط روستا برای سکونت جذاب شود، شوراهای روستایی باید تغییر رویکرد بدهند همچنین از ظرفیت افراد خلاق و صاحب ایده روستا که به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند استفاده کنند.

افزایش تولید کرفس نیازمند آموزش و ایجاد تشکل منسجم

مسؤول تشکل‌ها و تعاونی‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری اصفهان اظهار داشت: با بررسی و شناسایی پتانسیل‌ها و توانمندی‌های فریدونشهر مشخص شد که گیاهان دارویی، دام سبک، صنایع دستی و زنبورداری رسته‌های اولویت دار این منطقه برای کارآفرینی و رونق اقتصادی است.

بقایی افزود: کرفس از گیاهان دارویی شاخص فریدونشهر است که به دلیل سواستفاده افراد سودجو، شیوه اشتباه برداشت، نبود صنایع تبدیلی و تشکل منسجم منطقه‌ای در این زمینه بخش قابل توجهی از رویشگاه‌های آن از بین رفته است.

مشاور اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب زمان (عج) اصفهان، حفظ این سرمایه ارزشمند را نیازمند همراهی مسؤولان بومی و مردم دانست.

بقایی افزود: با استقرار صنایع تبدیلی در منطقه می‌توان امیدوار بود که عرق گیری، خشک کردن و تولید ترشی و ادویه از کرفس کوهی به طور بهداشتی و برند به بازار عرضه شود.

وی افزود: برای اجرای مراحل صحیح کشت و برداشت و فرآوری این محصول در فریدونشهر نیازمند شبکه سازی آموزشی هستیم تا میزان تولید افزایش یابد.

ضرورت فرهنگ سازی برای پرهیز از خام فروشی کرفس

فرماندار فریدونشهر با بیان اینکه هم افزایی مردم روستای کلوسه و تلاش یگان‌های حفاظت منابع طبیعی و نیروی انتظامی در حفظ عرصه‌های طبیعی کرفس مؤثر بوده است، بر همدلی و همراهی سایر مردم روستاها در این خصوص تاکید کرد و افزود: کرفس یک گیاه اقتصادی است و زندگی بسیاری از مردم روستاهای فریدونشهر به این گیاه وابسته است، از این رو رعایت اصول فنی در برداشت و فرآوری این محصول می‌تواند جهش اقتصادی بالایی را رقم بزند.

ناصر اسدی با بیان اینکه برای این کار باید تدابیری اتخاذ شود که مراتع بیشتری در اختیار مردم قرار بگیرد، افزود: اهالی روستاها می‌توانند در این زمینه ورود کنند و همکاری مؤثری داشته باشند.

به گفته وی گیاهان دارویی بستر مناسبی است که با فعالیت در آن می‌توان اقتصاد خانواده‌های روستایی را از وابستگی به دامداری و مرتع نجات داد.

اسدی افزود: اهمیت گیاه کرفس به اندازه‌ای است که اکنون در سوئد نیز به دلیل تشابه اقلیمی با فریدونشهر کشت می‌شود که بذر آن نیز از همین منطقه برده شده است.

وی با بیان اینکه شرایط فعلی رویشگاه‌های کرفس فریدونشهر در کشور و شاید در جهان بی نظیر است، افزود: برگزاری مستمر جشنواره‌های مختلف سهم بسزایی در درک و معرفی بیشتر این پتانسیل و برنامه ریزی اصولی برای بهره مندی از فواید بیشمار آن خواهد داشت.

به گفته وی کارگاه تولید و بسته بندی کرفس در روستای پشندگان گام بلندی به سوی توسعه کارآفرینی در این بخش است.

اسدی هدف اصلی راه اندازی این کارگاه را فرهنگ سازی برای پرهیز از خام فروشی محصول کرفس عنوان کرد و افزود: برداشت و خشک کردن این محصول به شیوه سنتی کیفیت آن را کاهش می‌دهد، بنابراین مردم و فعالان این بخش باید این موهبت ارزشمند طبیعی را با بسته بندی نوین، بهداشتی و جذاب به بازار روانه کنند.

برداشت سالیانه هزار تن کرفس کوهی از رویشگاه‌های فریدونشهر

رئیس اداره منابع طبیعی فریدونشهر از وجود پنج هزار هکتار رویشگاه طبیعی کرفس در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: از این مقدار بیشترین سطح رویشگاه کرفس در زمان حاضر در مراتع روستای کلوسه است.

به گفته وی غفلت از روش‌های اصولی بهره برداری سطح رویشگاه‌های طبیعی کرفس در این شهرستان در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش داده است.

امین حافظی افزود: گونه کلوس (نوعی کرفس) تنها گونه بومی کشور ایران است که در استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کهکلویه و بویر احمد و اصفهان می روید که در زمان حاضر منقرض شده و تنها در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری می روید و در سایر نقاط به صورت دستی کشت می‌شود.

حافظی از تهیه طرح بهره برداری از رویشگاه‌های طبیعی فریدونشهر خبر داد و افزود: نکته مهم در این طرح این است که حفاظت از عرصه‌های طبیعی به بهره برداران محول شده است و بهره برداری نیز با نظر و حضور کارشناس منابطع طبیعی اجرا می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی فریدونشهر افزود: توان تولید رویشگاه‌های کرفس فریدونشهر به صورت تر، ۲۰۰ کیلوگرم در هرهکتار است، به عبارتی سالیانه هزار تن کرفس کوهی از سطح رویشگاه‌های طبیعی این منطقه برداشت می‌شود که چنانچه میزان تراکم بیشتر شود تا میزان ۲ تن در هکتار توان بهره برداری داریم.

به گفته وی تنها ۲۵ درصد ارزش مراتع به علوفه است و سایر آن مربوط به گیاهان دارویی، ارزش زیست محیطی و ارزش اقتصادی است.

حافظی با بیان اینکه ارزش علوفه مرتعی حداکثر ۱۵ هزار ریال است اما ارزش گیاهان دارویی بین ۲۰ تا ۱۰۰ برابر این رقم است، افزود: بنابراین تغییر دیدگاه مردم و اهالی روستا بهره برداری از مراتع فقط در راستای تعلیف دام ضروری است، چرا که فرصت‌های اقتصادی دیگری نیز در مراتع وجود دارد که درآمدزایی آن از دامداری بیشتر است.

به گفته وی حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی بدون همکاری بهره بردارن امکان پذیر نیست.

حافظی افزود: سالیانه به طور رایگان و با هدف زراعی سازی و افزایش سطح زیر کشت این محصول بذر کرفس بین ۵۰۰ تا هزار بهره بردار توزیع می‌شود.

وی افزود: مراحل فرآوری کرفس نیز باید در منطقه اجرا شود که راه اندازی یک گارگاه چشم انداز امید بخشی در این بخش ایجاد کرده است.

کرفس، گیاهی با ارزش اقتصادی بالا

بخشدار بخش مرکزی فریدونشهر با بیان اینکه کارآفرینی از مدل‌های اساسی پیشرفت در هر کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: کارآفرین باید همه خطرهای این راه را بپذیرد و با عشق و اراده قدم در این مسیر سخت بگذارد.

به گفته وی کرفس به عنوان محصول گیاهی ارگانیگ از مزیت دارویی و ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است.

آرش محمدی افزود: بیشترین رویشگاه کرفس در استان اصفهان و در فریدونشهر است که این امر به دلیل حفاظت از منابع طبیعی این شهرستان همچنین استفاده از رویش مصنوعی این گیاه ارزشمند است.

بخشدار بخش مرکزی فریدونشهر به راه اندازی کارگاه بسته بندی کرفس در روستای پشندگان این شهرستان با وجود شرایط سخت آب و هوا و صعب العبور بودن منطقه را نمود اراده و همت مردم روستا دانست.

به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره کرفس کوهی فریدونشهر جشنواره با هدف ترویج و توسعه کشت کرفس با حضور شماری از مسؤولان استانی، مهمانان استان‌های همجوار و مردم این شهرستان در روستای پشندگان برگزار شد.

در حاشیه این جشنواره یک کارگاه فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی به همت یک زوج از اهالی روستای پشندگان با هزینه ٢۵٠ میلیون تومان و با حمایت صندوق کارآفرینی امید به بهره برداری رسید.

به گفته کارشناسان، شهرستان فریدونشهر وسیع‌ترین رویشگاه کرفس کشور است. فریدونشهر از لحاظ رویش گیاهان دارویی بسیار غنی و پر باراست. تعداد گونه‌های دارویی این شهرستان به ۱۳۵ نوع می‌رسد که نزدیک به ۷۰ درصد مراتع فریدونشهر را شامل می‌شود.

کرفس کوهی فریدونشهر با نام محلی "کلوس" گیاهی چند ساله و از خانواده چتریان است. طول این گیاه با گل آن به حدود یک و نیم تا دو متر می‌رسد و دارای ریشه‌ای راست و دوکی شکل است که قسمت بالای آن دارای غده بزرگی است که محل ذخیره آب و مواد غذایی مورد نیاز گیاه است. زمان رویش و رشد این گیاه بستگی به میزان و نوع بارندگی منطقه دارد. در سال‌هایی که بارش بیشتر به صورت باران است کرفس از اوایل اسفند ماه، شروع به رشد می‌کند اما در سال‌هایی که بارش بیشتر به صورت برف می‌باشد این گیاه بعد از آب شدن برف می‌روید، از این رو به "نوزاد برف" نیز مشهور است.

روستای پشندگان در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب فریدونشهر واقع در دهستان موگویی پشتکوه قرار دارد.

فریدونشهر با ۳۵ هزار نفر جمعیت در ۱۸۰ کیلومتری غرب مرکز اصفهان واقع است.

۹۸۶۱/‏۶۰۲۶‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرفس منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۴۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ لاله های واژگون

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ لاله های واژگون
  • بهره‌مندی بیماران خاص از حمایت‌های دارویی خاص
  • بهره‌مندی بیماران خاص از حمایت‌های دارویی ویژه
  • بهره‌مندی بیماران خاص و صعب‌العلاج از حمایت‌های دارویی ویژه
  • ممنوعیت فروش فرآورده‌های دارویی در عطاری‌ها
  • برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند
  • ممنوعیت عرضه دارو‌های گیاهی در عطاری‌ها