Web Analytics Made Easy - Statcounter

در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ مجلس شورای اسلامی پس از دو روز بحث و بررسی، به عدم‌کفایت سیاسی ابوالحسن بنی‌صدر، رئیس‌جمهوری وقت رأی مثبت داد.
علی‌اکبر فامیل کریمی، پژوهشگر و مؤلف کتاب در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: 2 بحث مهم در شخصیت ابوالحسن بنی‌صدر، اولین رئیس‌جمهور ایران مطرح است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس روند شکل‌گیری شخصیت بنی‌صدر می‌توان گفت که او «خائن» است، افزود: شخصیت بنی‌صدر را می‌توان در سه بازه زمانی بررسی نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فامیل کریمی اضافه کرد: سال‌های 1339 تا 1340، بنی‌صدر پس از اتمام تحصیلات در رشته اقتصاد در دانشگاه تهران، به مؤسسه تحقیقات اجتماعی با مدیریت «احسان نراقی»، جامعه‌شناس و مشاور نزدیک فرح پهلوی می‌پیوندد.
وی با اشاره به اینکه وضعیت جاسوسی آقای نراقی همچنان یکی از پرونده‌های شکافته نشده تا عصر حاضر است، گفت: پس از مدتی بنی‌صدر، مورد اعتماد آقای نراقی قرار می‌گیرد، نکته جالب و قابل‌تأمل این‌که در 1339، باوجود نفرت شدیدی که نسبت به رژیم صهیونیستی در جهان اسلام و ایران وجود داشت، بنی‌صدر برای شرکت در کنفرانس جوانان از سوی رژیم صهیونیستی، مهمان دولت اسرائیل شده و در سرزمین‌های اشغالی قول همکاری با آنان را در حوزه پژوهش می‌دهد.
این پژوهشگر و مؤلف کتاب ادامه داد: در پی سرکوب قیام مردمی 15 خرداد سال 42، بنی‌صدر با واسطه قرار دادن احسان نراقی توانست تأیید ساواک را برای خروج از کشور بگیرد و به‌اتفاق خانواده‌اش راهی فرانسه شود.

دومین مقطع زندگی بنی صدر
وی با اشاره به اینکه دومین مقطع زمانی از زندگی بنی‌صدر به زمان حضورش در فرانسه بازمی‌گردد، گفت: وی در فرانسه به‌اتفاق چند تن دیگر، فعالیت‌های خود را با جبهه ملی ادامه می‌دهد، بنی‌صدر در ادامه به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا نزدیک می‌شود.
فرماندار اسبق همدان ابراز کرد: با نزدیک شدن بنی‌صدر به تشکل اسلامی دانشجویی دور تازه‌ای در حیات سیاسی بنی‌صدر آغاز شد و همین امر موجب نزدیکی وی به امام خمینی(ره) به‌ویژه در دوران اقامت ایشان در پاریس گشت.
وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب 1357 و پس از روی کار آمدن دولت موقت، بنی‌صدر ابتدا در تیر 58 به معاونت وزارت اقتصاد و دارایی و سپس در آبان ماه به سمت وزیر منصوب شد، بنی‌صدر همچنین مدتی به عضویت شورای انقلاب درآمد و سپس با بروز بحران گروگان‌گیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران به یکی از تصمیم‌گیرندگان و مخالفان اصلی آن تبدیل شد.
فامیل کریمی ابراز کرد: مدتی پس از استعفای دولت موقت مهدی بازرگان، او با حمایت جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شد و در 5 بهمن 1358 با به دست آوردن 11 میلیون رأی به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور تاریخ ایران پس از انقلاب اسلامی انتخاب شد.
وی بابیان اینکه رقبای وی در این انتخابات افراد شاخصی همچون سید حسن حبیبی، احمد مدنی، صادق طباطبایی، داریوش فروهر، صادق قطب‌زاده، کاظم سامی، محمد مکری، حسن غفوری‌فرد و حسن آیت بودند، گفت: حسن آیت به‌عنوان یکی از رقبای انتخاباتی بنی‌صدر فردی انقلابی با چهره موجه به دلیل تبلیغات وسیعی که به نفع بنی‌صدر در راستای پیوند وی با امام انجام گرفته بود نتوانست آرا لازم را در انتخابات کسب کند.

مقطع سوم؛ آشکار شدن چهره واقعی بنی صدر در 14 اسفند 58
معاون سیاسی اسبق استاندار همدان با اشاره به اینکه هویت اصلی بنی‌صدر در 14 اسفند به‌عنوان سومین مقطع زندگی بنی‌صدر به چشم می‌خورد، گفت: آنچه که از شخصیت پنهان بنی‌صدر در نزدیکی با نراقی، رژیم اسرائیل و اسناد لانه جاسوسی وجود دارد، در 14 اسفندماه به‌خوبی آشکار و قابل‌بیان است.
وی ادامه داد: بنی‌صدر در 14 اسفندماه در سالگرد درگذشت محمد مصدق، در یک سخنرانی جنجالی که با درگیری‌های شدیدی همراه بود نهادهای نظام را موردحمله قرار داده و بدین ترتیب با پایان یافتن سخنان بنی‌صدر اختلافات بنیادین میان ارکان نظام عمق تازه‌ای یافت.
فامیل کریمی با اشاره به اینکه در ادامه با شدت یافتن حرکت و مخالفت مردم علیه بنی‌صدر به دلیل اختلاف‌افکنی بین قوای کشور و تمرد از قانون و عدم تمکین در برابر مصوبات مجلس شورای اسلامی و درگیری با نیروهای خط امام، حکم عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا صادر شد.
این پژوهشگر بیان کرد: پس از عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا، در 20 خرداد 60، یک‌شبه ورق برگشت در بازه زمانی 10 روزه طرح بررسی عدم‌کفایت بنی‌صدر در مجلس آغاز شد این نکته را نباید فراموش کرد که در مجلس آن زمان روح و جان انقلابی وجود داشت لذا وارد کارشده و در 31 خردادماه عدم‌کفایت بنی‌صدر از سوی مجلس به تصویب رسید.
وی با اشاره به اینکه بنی‌صدر پس از عزل از ریاست جمهوری 17 ماهه خود، 38 روز در دامن منافقین به‌صورت مخفی زندگی نمود، گفت: امام پس از عزل بنی‌صدر این‌گونه عنوان می‌کند «دشمن نشناسی ایشان، عدم مرزبندی با دشمنان، عدم توجه به حرف دلسوزان انقلاب، دل بر غرب بستن و ... باعث عزل بنی‌صدر شد.»
فامیل کریمی اشاره‌ای به اسناد لانه جاسوسی درباره بنی‌صدر داشت و گفت: نقش بنی‌صدر به‌عنوان یکی از دست‌نشانده‌ها و وابستگان به سازمان سیا در اسناد لانه جاسوسی مستند است، لذا لازم است تا این اسناد مطالعه و بررسی شود تا مردم بیش‌ازپیش باشخصیت خیانت‌کارانه بنی‌صدر آشنا شوند.
این مؤلف کتاب بابیان اینکه بنی‌صدر پس از فرار به فرانسه اسناد سری ایران را در قبال پول به عراق می‌فروشد، گفت: بنی‌صدر در زمان ریاست جمهوری خود مدیریت کشور را رها و به دنبال حذف رقبای خود و بودن در قدرت بود به‌گونه‌ای که هم‌کاسه با منافقان و سرویس‌های بیگانه علیه ایران شده بود.
وی با اشاره به اینکه آنچه باعث شد برنامه‌های پنهان و آشکار نظام اسلامی و انقلاب برای کشور‌های غرب آشکار شود همین منافقان (مجاهدان خلق، حزب توده) بودند، گفت: رشته خیانت بنی‌صدر بلند است به‌گونه‌ای که حاضر به ورود خانواده خود به این دامان می‌شود.
فامیل کریمی ابراز کرد: پس از فرار رجوی و بنی‌صدر به فرانسه، طولی نکشید که در پاسخ به‌ خوبی‌های مسعود رجوی سرکرده منافقین، وی دختر 18 ساله خود به نام فیروزه را که نزدیک به 15 سال با رجوی فاصله سنی داشت به او هدیه کرد و آن دو باهم ازدواج کردند.
وی بیان کرد: تمام بستر‌هایی که باعث شکل‌گیری دشمنی‌های غرب علیه ایران در آن زمان و حتی تبعات آن تا به اکنون شد همین خیانت‌های بنی‌صدر، حضور افراد نفوذی به سرکردگی بنی‌صدر و منافقین و همچنین سرویس‌های بیگانه بود.
این مؤلف کتاب گفت: اقدامات تروریستی گروهک منافقین در ابتدای سال 1360 که موجب شهادت هزاران نفر از مردم ایران و مقامات نظام شد، از ابتدا موردحمایت رژیم صهیونیستی و کشورهایی همچون آمریکا و فرانسه بود.

خیانت‌های بنی صدر در دوران جنگ
وی با اشاره به اینکه خط فرار بنی‌صدر به خارج از ایران به سرکردگی فرانسه انجام گرفت، ادامه داد: جریان، عقبه و تفکر دشمن، براندازی نظام توسط مهره بنی‌صدر، بود که خوشبختانه اهداف شوم آن‌ها هیچ‌گاه تحقق نیافت.
فامیل کریمی گفت: بنی‌صدر نه‌تنها در موارد ذکرشده بلکه در جنگ تحمیلی نیز خیانت‌هایی را علیه این کشور روا داشت که نمونه آن عزل شهید صیاد شیرازی از فرماندهی عملیات غرب در 30 شهریورماه سال 59 یعنی یک روز قبل از آغاز جنگ تحمیلی بود.
فرماندار اسبق همدان ضمن قدردانی از مجاهدت‌های امیران بزرگی همچون، امیر جوادی، یکی از فرماندهان لایق ارتش در زمان جنگ گفت: این فرمانده لایق همدانی، در زمان بنی‌صدر از فرمان رئیس‌جمهور مبنی بر خروج از کردستان، اطاعت نکرده و از عملیات موفق و پیروزمندانه خارج می‌شود.
وی گفت: بنی‌صدر یک فرد خائن و وطن‌فروش بود که پس از فرار از ایران، در دادگاه فرانسه، علیه جمهوری اسلامی ایران شهادت می‌دهد، بی‌شک این انسان با چنین خیانت‌هایی وابستگی‌اش به سرویس‌های بیگانه علناً اثبات‌شده است.
فامیل کریمی با اشاره به اینکه خیانت عقلی و عدم باور به نیرو‌های انقلابی و مردمی همچون سپاه و بسیج از دیگر خصوصیات بنی صدر بود، ابراز کرد: عدم حمایت بنی صدر از عملیات هویزه در دی ماه 59 با محوریت دانشجویان و سپاه و به تبع شکست در آن از دیگر خیانت ‌های اولین رئیس‌جمهور ایران بود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا همدان بنی صدر خیانت منافقان فرانسه رئیس جمهور اولین رئیس جمهور ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۵۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر

«فقر مطلق در دوره فعالیت دولت قبل سه برابر شد».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه ایران در گزارشی با بیان این که در دولت سابق ۱۱ میلیون نفر زیر خط فقر رفتند، نوشتند: در حالی که تمام گزارش‌های مراجع داخلی و جهانی از سقوط شاخص‌های مربوط به فقر و رفاه اجتماعی در دوره هشت‌ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم و بهبود این شاخص‌ها در دولت سیزدهم حکایت می‌کند، برخی از مسئولان دولت قبل با ادعای دلسوزی برای مردم از بلندشدن صدای خرد شدن استخوان مردم گفته‌اند. گویی فراموش کرده‌اند که آمارها سخن می‌گویند و نمی‌توان صدای آن را نادیده گرفت. گویی فراموش کرده‌اند که از دهه ۱۳۹۰ که ۸۰ درصد آن به دوره فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم مربوط است به‌عنوان دهه از دست رفته اقتصاد یاد می‌شود. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با انتقاد از شرایط فعلی اعلام کرده است که «صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد. از سال ۹۷ تا الان مردم با تورم حدود ۴۰ درصد روبه‌رو هستند، الان تورم دی ماه نسبت به دی ماه سال قبل،

۴۳ و اندی درصد است و حتماً تا پایان سال هم بالاتر می‌رود. فرهنگی و کارمند ناراضی می‌شوند. حقوق کم می‌شود، کارگر ناراضی می‌شود، سفره مردم کوچک می‌شود. دومین موضوعی که خواهم گفت این است که مسئله معیشت مردم را جدی بگیرید. صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد.»

جدای از سخنان مسئولان دولت قبل که عمدتاً رنگ و بوی سیاسی دارد، با نگاهی به آمارهای رسمی می‌توان گفته‌های آنها را راستی‌آزمایی کرد تا مشخص شود در چه دولتی سفره مردم کوچک شده و تعداد فقرا افزایش یافته است. هر چند به طور قطع دولتمردان سیزدهم نیز از شرایط امروز اقتصاد کشور که ریشه در ناکارآمدی و کژی‌های دهه قبل دارد؛ رضایت ندارند، اما به گواه آمار رسمی، تلاش‌های دولت برای تغییر این شرایط و بازگرداندن قطار اقتصاد به ریل اصلی نتایج مثبت ملموسی به همراه داشته است. بررسی آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که شاخص‌های توزیع درآمد نیز سقوط کرده است. فقر مطلق در این دوره سه برابر شده است.

رشد سه برابری فقر مطلق در دولت قبل در حالی است که شاهد کاهش شدید آن در دولت ماقبل دولت روحانی بوده‌ایم. در سال ۱۹۹۰ (۱۳۶۹) حدود ۶.۲ درصد جمعیت ایران با فقر مطلق مواجه بوده‌اند. این رقم در سال ۱۹۹۸ (۱۳۷۷) تقریباً نصف می‌شود و به ۲.۹ درصد کاهش می‌یابد. در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۵) نیز با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نسبت افراد دارای فقر مطلق به کل جمعیت ایران تقریباً یک پنجم می‌شود و به ۰.۶ درصد می‌رسد. این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۰.۲ درصد کاهش می‌یابد که کمترین رقم ثبت شده برای فقر مطلق در ایران در آمار بانک جهانی است.

علاوه ‌بر بانک جهانی، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی به پدیده فقر مطلق در دهه گذشته پرداخته است. براساس این گزارش، نرخ فقر مطلق با روندی افزایشی از ۱۹.۴ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۳۴.۴ درصد در سال ۱۴۰۰ رسید و طی این مدت بیش از ۱۱ میلیون نفر از جمعیت کشور به زیر خط فقر سقوط کرده‌اند.

بیش از ۱۱ میلیون نفر زمانی به زیر خط فقر سقوط کردند که بارها به دولت روحانی هشدار داده می‌شد که کشور را معطل برجام نکند و با اتخاذ سیاست‌های مناسب و اصولی اقتصادی مانع از افزایش تورم و گرانی‌ها شود. اما روحانی در آن ایام حتی مشکلات آب خوردن مردم را هم به برجام و تحریم گره زده بود! نکته مهم اینجاست که با افزایش قیمت مواد غذایی بخصوص از سال ۱۳۹۷ و کاهش درآمدها، خانوار مجبور شده تا سهم بیشتری از هزینه‌هایش را به خوراک اختصاص دهد؛ از این‌رو سهم خوراک از هزینه‌های خانوار از ۲۹ درصد در سال ۱۳۹۶ به بیش از ۳۲ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است. سهم مسکن از کل هزینه‌های خانوار به‌عنوان دیگر کالای ضروری نیز از ۲۳ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۲۷ درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت.

دیگر خبرها

  • تفال به حافظ جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت....
  • شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد
  • سانسور تظاهرات دانشجویان کلمیبا در رسانه‌های بیگانه
  • سلطانی: پرسپولیس را به ظاهر واگذار کردند/ از ۱۰۰ میلیارد بدهی به پیشکسوتان می‌دهند!
  • ناسا ردپای حیات بیگانه را در مریخ کشف کرد
  • ناسا به کشف حیات بیگانه یک گام نزدیک‌تر شد
  • اتصال سرویس کارت‌های اعتباری ایران و روسیه/ مسکو از تجربه دهه‌ها مقاومت ایران در برابر تحریم بهره می گیرد
  • سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر
  • چین اتهامات جاسوسی آلمان علیه کشورش را رد کرد
  • جریمه ۶ میلیارد تومانی کارفرما‌ها برای بکارگیری اتباع خارجی غیر مجاز