Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا، روزی در زندگی ما نیست که دستمان به یکی از ظروف و بطری های پلاستیکی نخورد. پلاستیک ها آنقدر به ما نزدیک شده اند و به بخشی از چرخه زیستی ما تبدیل شده اند که حتی به فکرمان هم خطور نمی کند که آنها وصله های ناجور زندگی مدرن هستند و باید حذف شوند. دفعه بعد که یک ظرف پلاستیکی را برمی دارید، بدانید که با دست خودتان در حال نابود کردن کره زمین هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کره ای که دست ما امانت است و باید آن را سالم به دست نسل های بعدی برسانیم، اما ما امانتدارهای خوبی نبودیم و نسل های بعدی را در معرض بلاهایی قرار می دهیم که حتی تصورش هم اکنون برای ما ترسناک است.

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست با بیان اینکه، از زمانی که بطری های پلاستیکی وارد طبیعت شدند چهره ی کره زمین دگرگون شد به برنا می گوید: «این بطری های پلاستیکی عمری کمتر از یک قرن دارند، ولی تأثیری که بر جای گذاشته اند بسیار مخرب بوده است. معضل بطری های پلاستیکی در همه جای جهان وجود دارد، منتهی برخورد کشورها با آن متفاوت است.»

شکل گیری قاره ششم با پلاستیک

وی جزیره پلاستیکی را که وسط هاوایی شکل گرفته است اینگونه شرح می دهد: «در حوالی هاوایی، جریانات آبی مقدار زیادی بطری های پلاستیکی را به وسط اقیانوس برده و آنجا جمع کرده اند، این مسئله به حدی وسیع است که به آنجا قاره ششم می گویند. میلیاردها تیکه پلاستیکی در یک نقطه از اقیانوس جمع شده اند، و منظره بسیار زشتی درست کرده اند. وقتی از بالا به آن نگاه می کنیم شبیه جزیره و قاره است.»

تفاوت علل استفاده از پلاستیک در ایران و جهان

وی ادامه می دهد: «مشکلاتی که کشور ما در این زمینه با آن مواجه است یک بعد جهانی دارند و یک بعد ایرانی. در کشور ما علت استفاده از کیسه های پلاستیکی این است که ارزان تمام می شوند. این کیسه ها تفاله های نفت هستند و تهدید مهمی برای زمین به شمار می روند. ما یکی از کشورهای هستیم که مصرف فوق العاده بالایی در این زمینه داریم. البته کشورهای دیگر هم این مشکلات را دارند، ولی بعضی از آنها مانند کشورهای پیشرفته تلاش کرده اند که راهی برای حل این مشکل پیدا کنند.»

جهان با پلاستیک چه کرد ؟

کهرم راه حل های دیگر کشورها را برای حل مشکل پلاستیک اینگونه بیان می کند: «در بعضی از کشورهای پیشرفته به جای کیسه های پلاستیکی به مردم کیسه های پارچه ای و کاغذی می دهند، زیرا طبیعت پارچه و کاغذ را می شناسد و می داند چگونه آنها را تجزیه کند. اما طبیعت با پلاستیک غریب است و نمی داند با آن چیکار کند. حتی برخی از کشورهای کمتر توسعه یافته نیز وقتی با مشکل پلاستیک مواجه شده اند، سعی کرده اند راه حل های بومی برای آن ابداع کنند، برای نمونه در هندوستان به حدی ظروف پلاستیکی یکبار مصرف چای خوری در مسیر قطارها ریخته بودند که دولت به فکر افتاد و ظروف سفالی را جایگزین ظروف پلاستیکی کرد. وقتی این ظروف سفالی در طبیعت رها می شدند، قابل تجزیه بودند و همچنین دولت می توانست آنها را جمع آوری و دوباره بازیافت کند.»

بلایی که پلاستیک بر سر زیست جانوری و طبیعت می آورد

وی در ادامه با ارائه نمونه هایی بلاهایی را نشان می دهد که پلاستیک بر سر زیست جانوری در جهان آورده است: «من در خلیج فارس لاکپشتی را دیدم که خفه شده بود، دستم را در حلقش کردم و از آن یک کیسه پلاستیکی در آوردم. این لاک پشت وقتی کیسه پلاستیکی را دیده، فکر کرده است که عروس دریایی است و سعی کرده که آن را شکار کند. همچنین، من در انگلیس پرنده ای را دیده ام که در کیسه پلاستیکی خفه شده بود. در نمونه دیگری نخ های پلاستیکی را دیدم که پای پرنده های شهری را در اروپا قطع کرده اند. اینها تنها نمونه های کوچکی از بلاهایی هستند که پلاستیک بر سر زیست جانوری در دنیا می آورد. »

وی بلاهایی را که وسایل پلاستیکی بر سر طبیعت می آورند، اینگونه شرح می دهند: «بطری ها و نایلون های پلاستیکی منظره های طبیعی کشور ما را تغییر داده اند. برای نمونه در برخی از مناطق بیابانی که باد ظروف پلاستیکی را جا به جا می کند، آنها روی بوته ها رها می شوند. این مسئله در مناطق مختلف کشور وجود دارد و باعث شده است که طبیعت زیبایی خود را از دست بدهد.»

کهرم با تأکید بر اینکه، ایران در حال غرق شدن در زیر توده ای از کثافت های پلاستیکی است، می گوید: «این در حالی است که مسئولان در کشور ما توجهی به این مسئله ندارند و همین باعث شده است که مشکلات آن روز به روز بیشتر شوند. راه حل هایی هم که در این زمینه ابداع شده اند، نتوانسته اند کمکی به حل آن بکنند.»

برای نجات کشور از پلاستیک یک لشکر نیاز است

وی بحرانی ترین مناطق کشور را در زمینه معضل بطری های پلاستیکی مناطق توریستی می داند و می گوید: «مناطق توریستی کشور مانند مناطق شمالی به حدی از ظروف و بطری های پلاستیکی پر شده اند که برای جمع کردن آنها گاهی به یک لشکر نیاز است. صدمات این مسئله به حدی زیاد شده اند که بعضی از فعالان محیط زیست به این نتیجه رسیده اند که بهتر است که مناطق زیبای کشور ناشناخته بمانند، زیرا در صورتی که توریست ها آنها را کشف کنند، زیبایی آن مناطق را زیر خروارها زباله دفن می کنند. در تعطیلات نوروز سه استان گلستان، گیلان و مازندارن غرق در پلاستیک می شوند و همین صدمات جبران ناپذیری را به طبیعت آنجا وارد کرده است.»

 

 

خبرنگار: سندوس محمدی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پلاستیک زباله زیبایی محیط زیست مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۵۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل تامین می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: در راستای توسعه فضاهای فرهنگی زمین مورد نظر در مناطق فاقد کتابخانه عمومی در اردبیل اختصاص خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، کمال الدین میرجعفریان در نشست با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، اظهار کرد: توسعه متوازن فضای‌های فرهنگی و آموزشی لازمه تحقق عدالت فرهنگی است و در این راستا زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه های عمومی تأمین خواهد شد.

وی افزود: توسعه فضای کتابخانه‌ای در اردبیل و نزدیک شدن به سرانه متوسط کشوری، یکی از مطالبات دانش آموزان و دانشجویان در سال‌های اخیر بوده است.

معاون امور عمرانی استانداری اردبیل اظهار داشت: در راستای رفع نیازمندی‌های حوزه سرانه کتابخانه های عمومی پس از جلسات متعدد کارشناسی پراکندگی کتابخانه‌های عمومی در سطح شهر اردبیل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و زمین مورد نیاز تأمین خواهد شد.

پروانه رضاقلیزاده مدیرکل کتابخانه عمومی استان اردبیل نیز از گفتگو با خیر کتابخانه ساز برای احداث کتابخانه عمومی خبر داد و افزود: خیرین کتابخانه ساز آماده احداث پروژه احداث کتابخانه عمومی بعد از تحویل زمین هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل اظهار داشت: بر اساس برآورد صورت گرفته پیش بینی می‌شود طی یک تا دو سال آینده بتوانیم کتابخانه‌ای شایسته در این نقطه از شهر افتتاح کرده و به بهره برداری برسانیم تا شهروندان ساکن در این مناطق از فضای مطالعاتی و خدمات کتابخانه‌ای آن بهره مند شوند.

رضاقلیزاده یادآور شد: دسترسی آسان به کتابخانه یکی از استانداردهای فدراسیون بین المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) است و رسیدن به این استانداردها مستلزم افزایش تعداد کتابخانه ها در مناطق مختلف شهری و روستایی است.

گفتنی است، در این جلسه همچنین اداره کل راه و شهرسازی مکلف شد زمینی به مساحت ۶۰۰ متر مربع در خیابان دامپزشکی برای احداث کتابخانه در اختیار اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل قرار دهد و در خصوص تأمین زمین مورد نظر برای احداث کتابخانه عمومی در محلات دروازه مشگین و میدان جهاد که وسعت و تراکم جمعیت قابل توجهی داشته و از کتابخانه های عمومی شهر فاصله چشمگیری دارد، اقدامات لازم توسط دستگاه‌های اجرایی صورت گیرد.

کد خبر 748498

دیگر خبرها

  • دودی که از سیانور خطرناک تر است
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟ (فیلم)
  • تامین زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل
  • زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل تامین می‌شود
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • مهارت بی‌نظیر یک مرد در صید مار کبرا با بطری پر بازدید شد (فیلم)
  • سلامت و محیط زیست؛ دستمایه تبلیغات میلیاردی
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند