Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@05:05:33 GMT

تخمین میزان نفت در زیر زمین با هوش مصنوعی

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۳۵۵۴۲

تخمین میزان نفت در زیر زمین با هوش مصنوعی

علی کدخدایی ایلخچی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: فعالیت من در دانشگاه تبریز در زمینه کاربرد روش‌های هوش مصنوعی در علوم زمین است، در شاخه زمین شناسی نفت فعالیت می‌کنم و به عنوان پژوهشگر جوان برجسته در شاخه زمین شناسی در مراسم بزرگداشت روز ابوریحان معرفی شدم.

وی افزود: در صنعت نفت هزینه‌های زیادی را صرف برداشت داده و اطلاعات می‌کنیم که گاهی تا میلیون یورو هم می‌رسد اما با کمک روش‌های هوش مصنوعی می‌توانیم اطلاعات مورد نیاز را با صرف هزینه کمتر با دقت قابل قبولی به دست آوریم، در واقع این روش‌ها نقش بسیار مهمی در کاهش و صرفه‌جویی زمان دارند به شرطی که به روش درستی مورد استفاده قرار گیرند تا بتوانند به جامعه علوم زمین و علوم نفتی خدمت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کدخدایی ادامه داد: معمولاً برای به دست آوردن اطلاعات از زیر زمین، چاه حفر می‌کنیم که به آنها «لاگ» گفته می‌شود که تا حدودی زمان بر و هزینه بر است اما توسط روش‌های هوش مصنوعی می‌توان با زمان و هزینه کمتری خواص سنگ، خواص مخازن نفتی، مقدار اشباع نفت و ذخیره نفتی را در زیر زمین تخمین زد، با این روش می‌توان به مدیران کمک کرد تا ارزیابی‌های اقتصادی درست‌تری با صرف زمان و هزینه‌های کمتر از میادین نفتی داشته باشند.

وی گفت: برای به دست آوردن اطلاعات از مخازن نفتی در زیر زمین یک سری روش‌های سنتی و آزمایشگاهی داریم که بسیار هم ارزشمند هستند اما چون زمان و بودجه ما محدود است و نمی‌توانیم کارها و مطالعات آزمایشگاهی را روی داده‌های زیادی انجام دهیم بهتر است با کمک فناوری از میزان بودجه و صرف زمان بکاهیم که با روش هوش مصنوعی موفق به شبیه سازی زیر زمین و مخازن موجود در آن شدیم.

کدخدایی افزود: معمولاً نفت در زیر زمین در طاقدیس‌ها قرار دارد اما ما در سطح زمین هیچ اطلاعات دقیقی از وضعیت این مخازن نداریم اما با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانیم وضعیت زیر زمین را شبیه سازی کنیم و تصویری از شکل لایه‌های زیر زمین و مقدار نفت موجود در آن به دست آوریم، یعنی زیر زمین را شبیه سازی می‌کنیم و میزان ذخیره نفتی در یک منطقه مشخص می‌شود.

وی تاکید کرد: این تحقیق بسیار مورد توجه جامعه علوم زمین ایران و دنیا قرار گرفته و نتایج آن در مجلات معتبر بین المللی به چاپ رسیده است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۵۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحصن و اعتراض کارکنان شرکت پخش فراورده های نفتی تهران

برخی گزارش ها از تحصن و اعتراض کارکنان شرکت پخش فراورده های نفتی تهران به دلیل جابجایی اجباری خبر می دهند.

به گزارش عصر خبر؛ در پی تخلیه شدن ساختمان شرکت پخش منطقه تهران واقع در خيابان بهار به دلیل نا ایمن بودن، کارکنان این شرکت به اجبار به ساختمان انبار نفت شركت ملي پخش فرآورده ها واقع در باقر شهر در حاشیه جنوبی شهر تهران منتقل شده اند.   بنا به این گزارش؛ این جابجایی اجباری با اعتراض کارکنان شرکت پخش فراورده های نفتی تهران رو برو شده و آنها امروز در محوطه حیاط این شرکت دست به تحصن زده اند.   کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه های سوخت در ایام نوروز جزئیات سهمیه بندی بنزین 1403 / سهمیه اسنپ و تپسی قطع می‌شود مقصر هدر رفت ۳۰ هزار لیتر نفت کوره محکوم شد

دیگر خبرها

  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • نسل بشر زودتر از آنچه تصور می‌شود منقرض خواهد شد!
  • ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال
  • تخمین زده می شود 10 هزار فلسطینی در غزه زیر آوار مدفون باشند
  • تحصن و اعتراض کارکنان شرکت پخش فراورده های نفتی تهران
  • تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط
  • پزشک بیرانوند مصاحبه‌اش را تکذیب کرد؛ زمان بازی با تست عملکردی در زمین مشخص می شود!
  • تخمین بازه زمانی پروسه طلاق در نبود شوهر با مشاوره حقوقی
  • هوش مصنوعی ChatGPT دادگاهی می‌شود!
  • فروش بیش از ۵۲۶ میلیارد و ۹۷۲ میلیون تومان فرآورده‌های نفتی