Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@04:28:22 GMT

نظام سیاسی شیعه اصل نظارت بر قدرت را لازم می‌داند

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۳۶۶۵۵

نظام سیاسی شیعه اصل نظارت بر قدرت را لازم می‌داند

حجت‌الاسلام ایزدهی گفت: نظام معرفتی، اجتماع مقوله ولایت انتصابی و نظارت را در تضاد نمی‌داند بلکه بر این باور است که حاکم منصوب از جانب خداوند، می‌بایست ضمن پاسخگو بودن به خداوند، در قبال مردم نیز پاسخگو باشد.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه به نقل از مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام «سید سجاد ایزدهی» در پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی در خصوص «مسأله نظارت در نظم ولائی»، ابراز کرد: در رویکرد نظام غربی، قدرت سیاسی مقوله‌ای شر است بر این اساس نظارت به جهت تحدید قدرت و نفی سوء استفاده از قدرت، ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: این در حالی است که مسأله قدرت سیاسی در نظام اسلامی، ذاتا مطلوب و خیر است اما به واسطه نوع کارگزاران این نظام می‌تواند به فساد بیانجامد.

 

ایزدهی با اشاره به اینکه نظام سیاسی شیعه همانند سایر نظام های سیاسی، اصل نظارت بر قدرت را در حوزه سیاست لازم می‌داند افزود: در این نظریه علاوه بر ضرورت محدود کردن قدرت (اعم از مشروع و غیر مشروع) و فرایند استقلال قوای سه گانه(مجریه، مقننه و قضائیه)، راهکارهایی نیز برای هر کدام از آنان طرح کرده که در نهایت به کارآمدی و دوری آنها از فساد و سوء استفاده از قدرت می‌انجامد.

 

وی همچنین با اشاره به چارچوب نظری نظریه «نظارت ولائی» تصریح کرد: حکومت نظارت ولائی، به مثابه خرده نظامی و ذیل نظم ولائی است و رویکردی اصیل، مبتنی بر متن و منابع آموزه های اصیل شیعه و برگرفته از سیره نبوی، علوی و روایات اصیل شیعه است.

 

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه نوع نظام ولایی هم مبتنی بر مبانی دینی و هم مبتنی بر مردم سالاری دینی است، اظهار کرد: این نظارت در طول تاریخ بر اثر نظارت هایی که وجود داشته خاستگاه های متفاوتی دارد که مبتنی بر خواسته های خود تبیین شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: نظارت ولائی مبتنی بر مبانی درون دینی است و دارای ویژگی هایی همچون استفاده از ظرفیت های سنتی فقه و مولفه های مدرن نظارتی، مستند به مردم سالاری دینی، تأکید بر عصمت، فقاهت، عدالت و قابلیت صدور به سایر نظام های سیاسی بر اساس اقتضائات همان جوامع و امکان ارائه مدل های بومی از الگوی نظارت ولائی است.

 

گفتنی است، پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی پنجشنبه، 30 خرداد در مشهد مقدس برگزار شد.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: اوقات فراغت مجلس اردبیل شیراز بیرجند کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان کانون های مساجد خراسان جنوبی دهه کرامت علوم انسانی اسلامی تشیع سیاست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۶۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو ارشد حماس: آمریکا نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا تصمیمی سیاسی بگیرد که منجر به توافق آتش بس شود/ رژیم صهیونیستی به دلایل سیاسی داخلی هنوز نتوانسته تصمیم لازم برای رسیدن به توافق را اتخاذ کند

به گزارش جماران؛ محمود مرداوی از رهبران جنبش حماس در اظهاراتی گفت که رژیم صهیونیستی به دلایل سیاسی داخلی هنوز نتوانسته است تصمیم لازم برای رسیدن به توافق آتش‌بس را اتخاذ کند.

ایرنا به نقل از خبرگزاری سما فلسطین نوشت: مرداوی افزود: موضع (رژیم) اسرائیل در صورت جدی بودن در مسیری که به توافق منتهی می‌شود، روز شنبه آزمایش خواهد شد.

این عضو ارشد حماس همچنین درباره نقش آمریکا برای فشار آوردن به رژیم صهیونیستی برای پذیرش آتش بس نیز گفت: نیاز است که آمریکا بنیامین نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا تصمیمی سیاسی بگیرد که منجر به توافق شود، چرا که توپ در زمین آمریکا است و تقاضا ساده است؛ اعمال فشار بیشتر.

مرداوی افزود: بدون فشار آمریکا بر رژیم صهیونیستی این دور از مذاکرات نیز بدون نتیجه خواهد بود و در همه موارد دلیل شکست، لجاجت نتانیاهو بوده است.

پیش تر شبکه الحدث عربستان سعودی به نقل از منابعی مدعی شده بود که حماس با دو مرحله پیشنهادی مصر برای توافق آتش بس موافقت کرده و کار روی مرحله سوم برای پایان دادن به جنگ متمرکز است.

از سوی دیگر یک منبع مسئول در جنبش حماس در گفت وگو با تارنمای العربی الجدید اعلام کرد که قاهره توانسته به شکل قابل قبول و رضایت‌بخشی در مورد طرح آتش‌بس در غزه دست‌ یابد و آن را به حماس و رژیم صهیونیستی ارائه داده است.

منبع مذکور اشاره کرد که حماس موافقت اولیه خود را با این طرح اعلام کرده و خواستار ضمانت‌های واضح آمریکا در مورد آن شده است.

جنبش حماس اعلام کرد که هیات این جنبش در قاهره متشکل از خلیل الحیه، زاهر جبارین و محمد نصر خواهد بود.

دیگر خبرها

  • مشارکت گسترده در پای صندوق های رای قوام بخش نظام است
  • دستگاه‌های کردستان شرایط لازم را برای سفر زائران حرم امام خمینی(ره) فراهم کنند
  • خودتخریبی در نظام های سیاسی
  • دانش‌بنیان‌ها برای توسعه قدرت فناورانه چه امکاناتی نیاز دارند؟
  • امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار (ع) بوده است
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • عضو ارشد حماس: آمریکا نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا تصمیمی سیاسی بگیرد که منجر به توافق آتش بس شود/ رژیم صهیونیستی به دلایل سیاسی داخلی هنوز نتوانسته تصمیم لازم برای رسیدن به توافق را اتخاذ کند
  • تظاهرات دانشگاهی، مهم‌ترین عنصر تحلیل قدرت آمریکا