Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک از کردها خواسته در انتخابات استانبول بی‌طرف باشند اما پ.ک.ک و نهادهای اقماری آن٬ پیام مزبور را پنهان کردند و دولت اردوغان به منطور کسب پیروزی دست به افشاگری زد. ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم٬ روز یکشنبه هفته آتی٬ مردم کلان‌شهر 16 میلیون نفری استانبول برای انتخاب شهردار٬ یک بار دیگر پای صندوق رای می‌ر‌وند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهاد عالی انتخابات اعلام کرده بود که در انتخابات شهرداری‌های ترکیه در حوزه استانبول تخلفات گسترده‌ای صورت گرفته و لازم است یک بار دیگر در این شهر انتخابات برگزار شود، اما مخالفین اردوغان بر این باوررند که حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی به عنوان دو حزب تشکیل دهنده ائتلاف جمهور٬ تاب و تحمل هضم کردن نتایج انتخابات استانبول را نداشتند و آن قدر بر قضات نهاد عالی انتخابات فشار آوردند تا ناچار شوند نتایج این شهر را ابطال کنند.

تسنیم پیش‌تر در چندین گزارش مفصل٬ نشان داد که رای کردهای هوادار پ.ک.ک در استانبول٬ اصلی‌ترین دلیل شکست بن علی یلدرم نخست وزیر سابق و رئیس سابق مجلس ترکیه بود و از آنجایی که حزب دموکراتیک خلق‌ها به عنوان مهم‌ترین نهاد اقماری پ.ک.ک از هواداران خود خواسته بود که از نامزد مخالف اردوغان حمایت کنند٬ لذا اکرم امام اوغلو نامزد ائتلاف ملت٬ توانست با اختلاف اندک بن علی یلدرم را شکست دهد، اما حزب عدالت و توسعه چندین بار از نهاد عالی انتخابات خواست آرای استانبول را بازشماری کند و سرانجام پس از کش و قوس بسیار٬ انتخابات استانبول٬ ابطال شد.

افشاگری در مورد پیام پنهان شده عبدالله اوجالان

حالا و 48 ساعت پیش از برگزاری مجدد انتخابات استانبول٬ دولت اردوغان دست به افشاگری بزرگی زده که به احتمال قوی می‌تواند بازی را عوض کند. ماجرا این است که عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک از کردها خواسته در انتخابات استانبول بی‌طرف باشند، اما پ.ک.ک و نهادهای اقماری آن٬ پیام مزبور را پنهان کردند و دولت اردوغان به منظور کسب پیروزی دست به افشاگری زد. جزئیات این موضوع از این قرار است:

1.عبدالله اوجالان که از سال 1999 میلادی در زندان جزیره‌ ایمرالی در حبس به سر می‌برد٬ بارها از حکومت خواسته به او اجازه داده شود که با برخی از دانشگاهیان ترکیه و اصحاب رسانه٬ ملاقات کند تا نظرات خود را در مورد پایان جنگ و برقراری ثبات و امنیت در ترکیه با آنها در میان بگذارد.

دستگاه قضا و سرویس اطلاعاتی میت ترکیه بنا به دلایل بسیار٬ به این درخواست او ترتیب اثر نداد. اما روز گذشته و 20 سال پس از زندانی شدن اوجالان٬ به منظور حفظ منافع و قدرت حزب حاکم٬ یک بار دیگر درخواست او مورد ارزیابی قرار گرفت.

اوجالان چند روز پیش٬ در دیدار با دو تن از وکلای مدافع خود٬ از آنها خواسته بود که پیام او را به حزب دموکراتیک خلق‌ها و دیگر نهادهای اقماری پ.ک.ک ابلاغ کنند و از آنها بخواهند که در انتخابات پیش رو٬ کردها بی‌طرف باشند و برخلاف دور پیشین٬ این بار به نامزد مخالف اردوغان رای ندهند.

هنوز مشخص نیست که اوجالان در قبال این معامله٬ چه امتیازی از دولت گرفته است، اما آن چه روشن است٬ این است که وکلای اوجالان پیام او را پنهان کردند و دولت نیز برای افشای این موضوع عجله نکرد تا بتواند از این مساله٬ به بهترین شکل ممکن و در راستای منافع حزب حاکم٬ استفاده کند.

2. علی کمال اُزجان رئیس گروه جامعه شناسی دانشگاه تونجلی (درسیم)٬ از کردهای علوی و زازا است که در ترکیه و انگلستان در دو رشته علوم سیاسی و جامعه‌شناسی سیاسی تحصیل کرده و دکترای خود را به زبان انگلیسی در مورد نقش اوجالان و پ.ک.ک در معادلات کُردی ترکیه نوشته است.

او بعدازظهر دیروز در برابر دوربین شبکه‌های تلویزیونی ترکیه حضور پیدا کرده و اعلام داشت که یک دیدار مفصل چند ساعته با رهبر زندانی پ.ک.ک داشته است.

این استاد دانشگاه٬ نامه دست‌نویس اوجالان را به  دوربین‌ها نشان داده و گفت: «من درخواست ملاقات خود را مطرح کردم و مقامات دولتی٬ ضمن اعلام موافقت٬ به من اجازه دادند به ایمرالی بروم. آنجا من متوجه شدم که وکلای اوجالان٬ در امانت خیانت کرده و پیام او را پنهان کرده‌اند. من در چند ساعت اخیر٬ ده‌ها بار با آنها تماس گرفتم و پیگیر این مساله شدم که چرا پیام او را منتشر نکرده‌اند. اما آنها گوشی خود را خاموش کرده‌اند.»

وی در ادامه افزود: «اوجالان چند روز پیش هم در دیدار با وکلای مدافع٬ از حزب دموکراتیک خلق‌ها خواسته است که در انتخابات پیشِ رو در استانبول٬ بی‌طرفانه عمل کنند. زمانی که من به او گفتم وکلای شما این موضوع را بازگو نکرده‌اند٬ او واکنش نشان داد و با نوشتن این نامه از من خواست که افکار عمومی ترکیه را مطلع کنم».

3.سخنان اُزجان و اعلام پیام اوجالان مبنی بر ضرورت بی‌طرفی کردها در انتخابات استانبول٬ مانند یک بمب خبری در رسانه‌ها و فضای مجازی ترکیه منفجر شد.

شواهد نشان می‌دهد که مقامات سیاسی و امنیتی ترکیه به دنبال این بودند که این خبر مهم را در آخرین‌ روزهای مانده به انتخابات استانبول منتشر کنند تا از سویی پ.ک.ک و نهادهای اقماری آن٬ مجال چندانی برای واکنش نشان دادن در اختیار نداشته باشند و از دیگر سو٬ این خبر از لحاظ روانی بر ذهن مردم و به ویژه بر ذهن کردهای مقیم استانبول٬ تاثیر بگذارد.

4.انتشار این خبر در حالی صورت گرفته که دو روز پیش حزب دموکراتیک خلق‌ها اعلام کرده بود٬ آن دسته از کردهای مقیم استانبول که برای تعطیلات تابستانی به مناطق جنوب و جنوب شرقی آمده‌اند٬ هر چه سریع‌تر برای رای دادن به استانبول بازگردند و این حزب حاضر است هزینه حمل و نقل و سفر این افراد را تامین کند و آنها یک بار دیگر شکست را بر حزب عدالت و توسعه تحمیل کنند.

5.یک روز پیش از انتشار این خبر٬ مشخص شد که اکرم امام اوغلو نامزد مورد حمایت مخالفین اردوغان٬ در یک هتل به شکل پنهانی با مجری مناظره تلویزیونی دیدار کرده و سوالات مناظره را از او گرفته است و انتشار تصاویر این دیدار٬ حزب جمهوری خلق را در شرایط سخت و دشواری قرار داد.

طرح موضوع جدال قدرت بین اوجالان و دمیرتاش

رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه تنها دو ساعت پس از اعلام افشاگرانه دیدار علی کمال ازجان با اوجالان٬ در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد: «در شرایط فعلی ما به وضوح شاهد این هستیم که بین عبدالله اوجالان و صلاح الدین دمیرتاش٬ نزاع و جدال قدرت در جریان است. سران پ.ک.ک در کوهستان قندیل نیز بخشی از این جدال  هستند و حتی سران این گروه در اروپا نیز در این نزاع٬ صف‌بندی کرده‌اند.»

به نظر می‌رسد طرح موضوع جدال و اختلاف نظر بین اوجالان٬ دمیرتاش و سران پ.ک.ک٬ سناریویی هوشمندانه است که با توجه به تمرد شاخه نظامی پ.ک.ک از دستورات پیشین اوجالان٬ باورپذیر است و می‌تواند آرای بخشی از کردها را به سوی حزب عدالت و توسعه بازگرداند و نهادهای اقماری پ.ک.ک را با مشکل روبرو کند.

از طرح موضوع احمد کایا تا سفر نیچروان بارزانی

اردوغان در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اعلام کرد: «فردا مسافر ویژه‌ای دارم. مدت‌هاست که نیچروان بارزانی به ترکیه سفر نکرده است. حالا که به عنوان رئیس اقلیم انتخاب شده به ترکیه سفر می‌کند و با او دیدار خواهم کرد.»

اردوغان یک روز پیش نیز در یک برنامه زنده رادیویی دو موضوع دیگر را مطرح کرده بود:

1.«کسانی که احمد کایا را به خاطر کرد بودن مورد هجوم قرار دادند٬ در حق او نامردی کردند. من آن شب تلخ را فراموش نخواهم کرد که در آن مراسم هنری چه برخورد غیرانسانی و زشتی با احمد انجام شد. اگر خانواده او راضی باشند٬ برای انتقال بقایای جسد او از فرانسه به ترکیه٬ هر آن چه که لازم باشد انجام خواهیم داد.»

2.«برادران کُرد ما تا چند سال پیش حتی در زندان هم نمی توانستند در ملاقات با خانواده خود به زبان کُردی صحبت کنند. اما حالا تابلوهای کُردی به شکل رسمی در خیابان‌ها نصب شده و از هیچ حقی محروم نیستند و در حوزه عمرانی و جاده‌سازی و توجه به مسائل اقتصادی٬ برای آنها از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده‌ایم. ما نمی‌خواهیم کسانی به نام پ.ک.ک و نام‌های دیگر٬ از برادران و خواهران کُرد سوءاستفاده کنند.»

جمع‌بندی

تابلوی کنونی ترکیه نشان دهنده این است که از سویی دولت و حزب عدالت و توسعه و در سوی مقابل٬ پ.ک.ک و نهادهای اقماری پ.ک.ک٬ هر کدام با راه‌ها و روش‌های مختلف٬ به دنبال جذب آرای کردها هستند، اما هیچکدام از آنها٬ در مورد مطالبات قانونی کردها و مسائل مختلف سیاسی٬ فرهنگی٬ اقتصادی و اجتماعی مناطق کردنشین٬ برنامه و نقشه راه روشنی ندارند و به احتمال قوی دولت اردوغان با استفاده از افشاگری‌های مورد اشاره در این گزارش و همچنین توجه به مسائل کُردی دیگری همچون استقبال از بارزانی در آستانه انتخابات و طرح موضوع احمد کایا٬ می‌خواهد هر جوری شده کردها را از دادن رای به اکرم امام اوغلو منصرف کند و به اهداف سیاسی و حزبی خود دست پیدا کند.

تصمیم عجیب حزب دموکراتیک خلق‌ها برای انتخابات استانبولبرگزاری مناظره تلویزیونی دو رقیب اصلی در استانبولیادداشت تسنیم|اردوغان٬ استانبول و کردها

انتهای پیام/

R1396/P/S8,1414/CT4 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "ترکیه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار ترکیه اخبار ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۷۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است

رئیس جمهور ترکیه ضمن محکومیت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، اعلام کرد حفاظت از قدس یک وظیفه است.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت: هرکس از اسرائیل انتقاد کند متهم به یهودی ستیزی است، اما ما تسلیم این نوع تهدید نمی‌شویم. ما باید تلاش کنیم تا فجایع علیه برادران خود در غزه را نادیده نگیریم و اسرائیل را در برابر قانون پاسخگو کنیم.

به نقل از الجزیره، اردوغان امروز سه شنبه در سخنرانی خود در کنفرانس انجمن «پارلمان‌ها برای قدس» در استانبول تصریح کرد فلسطین و قدس قلب تپنده جهان اسلام هستند.

وی با بیان اینکه آزار و اذیت‌ها علیه مسجدالاقصی در حال افزایش است و هویت مسجد توسط رژیم صهیونیستی از بین می‌رود، تاکید کرد: حفاظت از قدس وظیفه ماست و ما تلاش می‌کنیم تا قدس را به خانه صلح برای همه بشریت تبدیل کنیم.

اردوغان در ادامه با بیان اینکه آنچه در ۷ اکتبر رخ داد توجیهی برای جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها نیست، اعلام کرد: ما برادران خود در جنبش حماس را که از سرزمین خود در برابر اشغالگران دفاع می‌کنند به عنوان یک جنبش آزادیبخش ملی تلقی می‌کنیم و هرگز در برابر نسل‌کشی علیه مردم غزه سکوت نمی‌کنیم که بیش از ۲۰۰ روز است به تنهایی مقاومت می‌کنند.

رئیس جمهور ترکیه درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی تحت رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در غزه تصریح کرد نتانیاهو مانند جنایت‌کاران قبل از خود است و نامش به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است.

وی با اشاره به نتانیاهو افزود: کسی که می‌خواهد فرعون امروز را ببیند، راه دور نرود و به کسانی که در ۲۰۳ روز گذشته ۳۵۰۰۰ فلسطینی را کشته، نگاه کند.

اردوغان در سخنرانی خود با اشاره به قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی گفت ترکیه تنها کشوری است که بار دیگر محدودیت‌های تجاری شامل ۵۴ محصول را بر رژیم صهیونیستی اعمال کرد. آنکارا به قطع روابط تجاری با این رژیم ادامه خواهد داد و ممکن است بقیه روابط را قطع کند.

وی با اشاره به حمایت و همدستی آمریکا با رژیم صهیونیستی گفت آمریکا با حمایت بی‌قید و شرط نظامی و دیپلماتیک خود از رژیم صهیونیستی به تشدید مشکل غزه کمک می‌کند نه حل آن.

اردوغان همچنین خاطرنشان کرد ارزش‌های غربی مانند دموکراسی، قانون و آزادی بیان، اندیشه و مطبوعات به محض اینکه موضوع به رژیم صهیونیستی رسید، نادیده گرفته شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • ریزگردها به ترکیه رسیدند
  • غرب ترکیه در محاصره ریزگردها
  • ادعای اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • با هزینه کم به 3 شهر ترکیه سفر کنید
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد