Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@07:57:43 GMT

مهمترین کارکرد دولت اسلامی تحقق هدایت الهی انسانهاست

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۳۸۵۰۸

مهمترین کارکرد دولت اسلامی تحقق هدایت الهی انسانهاست

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام غلامرضا بهروزی لک استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم قم در پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع علوم سیاسی اسلامی به تبیین موضوع «استلزامات ماهیت استرشادی حیات اجتماعی در ارائه نظریه دولت اسلامی» پرداخت.

وی عنوان کرد: در نظریه ماهیت استرشادی بر اساس حکمت سیاسی متعالیه علت شکل‌گیری حیات اجتماعی معطوف به هدایت و رشد انسانها با رهبری هادیان الهی است و در رویکرد استرشادی، حیات اجتماعی بخشی از تدبیر الهی برای هدایت انسانها به رشد و کمال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه به ضرورت وجود هادی پیش از هدایت‌جویان در راستای هدایت، اشاره و عنوان کرد: بر این اساس حضرت آدم (ع) نخستین هادی بوده است. پس از حضرت آدم (ع) نیز دیگر هادیان در امت واحده و سپس در امت های دیگر همواره حضور داشته اند. انبیای اولوالعزم و پیامبر خاتم (ص) از مصادیق برجسته این هادیان بوده و در نهایت با ختم نبوت امر هدایت توسط امامان معصوم (ع) تداوم یافته است.

وی بیان کرد: نخستین نمود مبانی نظریه ماهیت استرشادی حیات اجتماعی را می‌توان در تصور مفهوم دولت شناسایی کرد. طبق تعریف رایج، «دولت» عالی ترین نهاد اجتماعی است که با در بر گرفتن مردمان، سرزمین، حکومت و حاکمیت به عنوان چهار عنصر حقوقی آن شناخته می‌شود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم خاطر نشان کرد: طبق مبنای جامعه شناختی استرشادی حیات اجتماعی، هدایت از طریق خدای واحد و مسیر واحد صراط مستقیم توسط هادیان همسو و تصدیق‌گر صورت می‌پذیرد و در برگیرنده تمامی امت اعتقادی و هدایت جویان است. تنها مرز این «دولت- امت» مرز اعتقادی است که حق را در برابر باطل تعریف می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به فطرت هدایت‌جوی تعریف شده در نظریه ماهیت استرشادی حیات اجتماعی، به تبع هدایت، هادیان نیز محوریت خواهند داشت.

بهروزی لک ادامه داد: خصلت ساختاری هادی محور نهفته در ماهیت استرشادی حیات اجتماعی، نظریه دولت اسلامی را از نظریه دولت غربی متمایز می سازد. دولت مدرن غربی بر قرارداد اجتماعی توسط انسان های مساوی به عنوان تاسیس کنندگان جامعه مدنی استوار شده است. اما در اندیشه اسلامی نه انسان محوری، بلکه خدامحوری و هدایت محوری انسانها به سوی خالق هستی قرار دارد که با محوریت هادیان و انسان های برگزیده الهی به عنوان موهبتی از جانب خداوند برای هدایت برانگیخته شده و نقش سیاسی برجسته‌ای یافته‌اند.

وی اظهار کرد: اقتضای چنین اندیشه‌ای، نظام سیاسی امامت است که مردم در آن، جایگاه هدایت جویانی دارند و تحت هدایت هادی به سوی سعادت دنیوی و اخروی رهنمون می‌شوند. نظام مردم سالاری دینی معرفی شده در نظام جمهوری اسلامی ایران مصداق بارز چنین نظامی است.

افزود: تجلی دیگر مبنای جامعه شناختی موجود در نظریه ماهیت استرشادی حیات اجتماعی در نظریه دولت اسلامی را می‌بایست در شناسایی کارکردها و اهداف دولت اسلامی جستجو کرد. مهمترین کارکرد دولت اسلامی در این زمینه تحقق بخشیدن به هدایت الهی انسانها به سوی خیرات و کمالات انسانی است که از طریق اهداف کوتاه مدت و واسطی چون تأمین نیازهای مادی از طریق تعاون و همزیستی و نظم و امنیت سیاسی اجتماعی و نظامی و دیگر کارکردها است.

وی گفت: کارکردهای دولت اسلامی در راستای هدف غایی تحقق بخشیدن به عبودیت الهی به عنوان تجلی عینی سعادت دنیوی و اخروی جهت می‌یابند.

کد خبر 4646699

منبع: مهر

کلیدواژه: علوم انسانی اسلامی حکومت اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۸۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛ نماینده ولی فقیه ئر استان لرستان گفت:مسجد پایگاه دین، اخلاق ،معنویت و بزرگترین مرکز  کسب آگاهی و والاترین کانون احیا و تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی است .
حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی با تاکید بر اینکه مسجد باید محور و کانون همه فعالیتهای فرهنکی ،سیاسی و اجتماعی در حامعه باشند، فزود:بهره گیری از همه ی ظرفیتهای استانی را برای رونق مساجد و جذب جوانان مومن، نخبه و انقلابی خواستار شد .
فرمانده سپاه حضرت ابالفضل(ع) لرستان هم به هجمه ی گستره فرهنگی دشمن علیه ملت ایران و ارزشهای اسلام و انقلاب اسشاره کرد و گفت: مساجد باید محل رجوع مردم و مرکر حل مشکلات آنان باشد .
 سردار باقری افزود: یک هزار و ۸۰۰ پایگاه بسیج در استان وجود دارد و برنامه ریزی شده همه آنان را به مساجد منتقل کنیم .
مدیر کل صداوسیمای استان لرستان هم گفت: هویت بخشی به مساجد و تولید برنامه های مختلف فرهنگی، سیاسی ،اجتماعی واقتصادی با محور مساجد و استودیو گریزی را از سیاست های رسانه ملی برای محور قرار گرفتن مساجد عنوان کرد و افزود: آماده ایم تا پایان سال هر هفته بخشی از برنامه های تولید محتوا در صداوسیمای لرستان را در یکی از مساجد برگزار کنیم .  

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



 

دیگر خبرها

  • کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • معلمان آغازگر بزرگترین تحولات فرهنگی و تربیتی در جامعه هستند
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات