Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@17:32:52 GMT

ترامپ در نقطه شیب

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۴۲۸۵۲

ترامپ در نقطه شیب

علیرضا خانی در یادداشتی در روزنامه اطلاعات، نوشته است: ابن خلدون معتقد است حکومت‌های قبیله‌ای که بر مبنای عصبیت و قدرت برگرفته از آن شکل می‌گیرند، توسط رهبر قبیله شکل می‌گیرند و مشروعیتشان، گونه مشروعیت مبتنی بر قدرت است. این نظام‌ها پس از رسیدن به نقطه اوج، بلافاصله جهت شیب صعودی‌شان تغییر می‌کند و به شیب نزولی تبدیل می‌شود و تا آن‌جا نزول قدرت ادامه می‌یابد که توسط رقیب بعدی از میدان به در می‌روند و مضمحل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



چنانچه ترامپ را تسامحاً رهبر یک قبیله سرمایه‌دار بنامیم که بر مبنای عصبیت به قدرت رسیده و مشروعیت خود را از آن گرفته است (به سخنان تبلیغاتی ترامپ در دوران نامزدی توجه کنید که خواهان بازگشت قدرت و شوکت به آمریکا شد و بعد از پیروزی در انتخابات به فرماندهان پنتاگون دستور داد خود را برای یک جنگ هسته‌ای آماده کنند!) بنابر این دوران شیب صعودی ترامپ برای بازگرداندن قدرت و شوکت به آمریکا طی دو و نیم سال حاکمیت او ادامه یافت و اینک، با تهدیدهایی که برای بسیاری از هژمونی‌های منطقه‌ای کرد، این دوران به نقطه اوج خود رسید و اینک موقع تغییر جهت این منحنی فرا رسیده است.

ترامپ دست‌کم اینک با سه هژمونی در شرق آسیا (کره‌شمالی و چین) خاورمیانه (ایران) و آمریکای لاتین (ونزوئلا) دست به هماوردی زده و در هیچیک از آنها، حتی سهمی از پیروزی را به دست نیاورده است. شوق زایدالوصف ترامپ از فلاش دوربین خبرنگاران در هنگام دیدار با کیم‌جون‌اون رهبر کره‌شمالی ابراز علاقه برای ملاقات و مذاکره با رهبر ونزوئلا و ابراز علاقه شدیدتر برای مذاکره با ایران، نشان می‌دهد او می‌خواهد قدرت و شوکت آمریکا را، که دیگر با رفتارهای میلیتاریستی و کنش‌های نظامی قابل ظهور نیستند، با قدرت دیپلماسی و توان امتیازگیری از کشورها به دست آورد و به رخ رقبا بکشد.

در این میان او سعی می‌کند از ابزار تجهیزات رزمی آمریکا و تکنولوژی‌های نظامی برتر به عنوان پشتوانه دیپلماسی و نوعی اعمال فشار به کشورهای ناهمسو بهره برد. ابزار دیگر ترامپ برای نشان‌دادن قدرت، اقتصاد بزرگ آمریکاست. اعمال تعرفه‌های تجاری بر شرکت‌های پرقدرت و رقابت‌پذیر چینی، تهدید مکزیک به اعمال تعرفه تجاری در صورت تداوم مهاجرفرستی این کشور، اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران، اعمال تحریم به برخی شرکت‌های روسی، اخذ جریمه‌های کلان از برخی بانک‌های اروپایی و شرقی به خاطر دورزدن تحریم‌ها و نهایتاً تلاش برای در اختیار گرفتن بهای نفت، ازجمله کنش‌های اقتصادی دولت ترامپ برای امتیازگیری از حریفان پیشین و جدید در عرصه بین‌المللی است.

از آن سو، مقاومت چینی‌ها و اعمال تعرفه‌ها و تحریم‌های متقابل، مقاومت ایران بدون مذاکره، مقاومت کره‌شمالی علیرغم دیدار رهبرش با ترامپ، مقاومت ونزوئلا و حتی مقاومت «دوفاکتو» ی برخی قدرت‌های اروپایی در قالب راه‌اندازی سازوکار مالی «اینستکس» و نهایتاً ساقط‌شدن پهپاد فوق پیشرفته‌اش در خلیج‌فارس از قدرت عرض اندام اقتصادی ایالات متحده تا حد قابل توجهی کاسته است.

اینک دونالد ترامپ باید مجدداً وارد کمپ انتخاباتی شود و در یک سال و نیم باقیمانده تا انتخابات بعدی، رفتاری انجام ندهد که قدرت‌های بیرون از آمریکا و جریان‌های درون این کشور و رقبای سیاسی او، از این رفتارها در جهت مات‌کردن او بهره برند.

بدون تردید رفتارهای تندروانه دونالد ترامپ، از این به بعد به رفتارهای محافظه‌کارانه تبدیل خواهد شد و او ناچار خواهد بود، برای ماندن یک دوره دیگر در کاخ سفید واشنگتن، حتی در برابر تیم تندروی خود نیز بایستد و آنها را تغییر دهد. بنابراین هر آنچه ترامپ ادعا کرده بود در دوران ریاست‌جمهوری انجام می‌دهد، تا هر آنجا که انجام داده است خواهد ماند و او، حتی اگر یک دوره دیگر رئیس‌جمهوری ایالات متحده شود، شیب نزولی‌اش از هم‌اکنون آغاز شده و دیگر یارای برگشت به دوران اوج را نخواهد داشت. راه‌اندازی یک جنگ، نه تنها شیب صعودی به قدرت او نخواهد داد، بلکه قطعاً شیب نزولی‌اش را تندتر خواهد کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پهپاد آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۲۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!

به گزارش همشهری‌آنلاین، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

کد خبر 847432 برچسب‌ها ناصر کنعانی انگلیس ایران و آمریکا خبر ویژه کانادا

دیگر خبرها

  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • روایت پالتیکو از اعمال نفوذ زلنسکی بر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • دولت آمریکا قصد اعمال تحریم‌هایی علیه یگان‌های نظامی اشغالگران را ندارد
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی