Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@11:00:10 GMT

خدا در کلام علی (ع)

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۴۳۰۲۴

خدا در کلام علی (ع)

روزنامه اطلاعات می‌نویسد: خطبه صد و شصت و سوم نهج‌البلاغه بسیار پرمحتوا و درباره توحید و مراحل علم الهی و قدرت بی‌همتای اوست و بخشی از آن به آفرینش انسان و ضعف و ناتوانی او در برابر پروردگار اشاره دارد و به حق باید گفت این خطبه مجموعه‌ای بی‌نظیر درباره توحید و عرفان است. در اهمیت این خطبه خوب است به اظهارات ابن ابی‌الحدید شارح نهج‌البلاغه که از اهل تسنن هم هست، اشاره‌ای داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او می‌گوید: «مهارت در بیان معارف، امتیازی است که علی (ع) را از همه مردم عرب زمان خود جدا می‌کند و حضرت به واسطه این فن و مهارت بر همه آنان مقدم است و فضیلت دارد؛ زیرا تفاوت انسان با حیوانات همان عقل و دانش است که می‌تواند مطالب عقلی را با بیان رسا توضیح دهد. آیا نمی‌بینی که انسان با حیوانات از جهت گوشت و خون و قدرت حرکت ارادی و اختیاری مشترک است؟ بنابراین امتیاز او تنها به نیروی ناطقه است. پس هرچه بهره و نصیب انسان از نیروی عقل بیشتر باشد انسانیتش کامل‌تر است و معلوم است که این مرد (حضرت امیر (ع)) در این فن و مهارت یکه‌تاز و بی‌نظیر می‌باشد. و این علم، شریف‌ترین دانش‌هاست و از غیر امیرالمؤمنین، در میان مردم عرب در این مسائل عقلی و فلسفی هیچ کلمه و حرفی همانند آن نقل نشده است و ذهن دیگران به این مطالب نرسیده و نخواهند فهمید. پس علی (ع) نسبت به علوم عقلی و بیان معارف و اصول عقاید بی‌نظیر است و نسبت به دیگر علوم اسلامی با دیگران شریک است؛ اما از آنها برتر و دانشمندتر است و او از تمامی بشر آن روز کامل‌تر است؛ زیرا ما گفتیم که هر کس داناتر و دانشمندتر از دیگران باشد، در شکل و حقیقت انسانیت واردتر می‌باشد و این معنای افضلیت و برتر بودن است…»

صفات جمالی و جلالی

امیرالمؤمنین (ع) در آغاز این خطبه به چند ویژگی پروردگار اشاره می‌کند.

۱ الحمدلله خالق العباد: «ستایش برای خداوندی است که آفریدگار بندگان است.»

۲ و ساطح المهاد: «گسترانندة زمین است.»

«ساطح» از ریشه سطح به معنی کسی است که چیزی را گسترده و فرش کند. «مهاد» به معنی بستر و در اینجا به معنی محل سکونت انسان‌هاست که کره زمین باشد.

۳ و مسیل الوهاد: «و جاری کنندة سیل در زمین‌های فرودست است.»

«مسیل» به معنی جاری‌کننده و «وهاد» جمع وهده زمین‌های گود و فرو رفته را می‌گویند.

۴ و مخصب النجاد: «رویاننده گیاهان بربلندی زمین‌هاست.»

«مخصب» به کسی گفته می‌شود که زمین‌ها را پرگیاه و سبز نماید و «نجاد» جمع نجد زمین مرتفع می‌باشد.

۵ لیس لاولیّته ابتداء: «برای اول بودن او آغازی نیست.»

۶ و لا لازلیته انقضاء: «و برای ازلیت او پایانی نمی‌باشد.»

۷ هو الاول و لم یزل: «او اولی است که همیشه بوده است.»

۸ و الباقی بلا اجل: «و پاینده‌ای بدون پایان است.»

۹ خرّت له الجباه: «پیشانی‌ها در برابر او به خاک گذارده شده است.»

۱۰ و وحَّدتهُ الشّفاه: «و لب‌ها به یگانگی‌اش گشوده است.»

۱۱ حَدَّ الاشیاء عند خلقه لها إبانهً له من شبه‌ها: «برای هر مخلوقی به هنگام آفرینش حدی قرارداد تا با وجود خودش شباهت نیابد.»

می‌دانیم وقتی مخلوقی آفریده می‌شود، چون محدود است، خود به خود شباهتی با خداوند نامتناهی ندارد؛ به همین جهت نباید چنین تصور کرد که حد و حدود در مخلوقات برای عدم مشابهت با خداست. در بسیاری از نسخ به جای له، «لها» آمده است که اگر چنین بخوانیم یعنی خداوند برای مخلوقات حدی قائل شد تا با یکدیگر اشتباه نشوند و این تعبیری از آیه قرآن است که می‌فرماید: «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و أنثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا: ای مردم ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید.» (حجرات، آیه ۱۳)

۱۲ لاتُقدّره الأوهام بالحدود و الحرکات و لا بالجوارح و الأدوات: «افکار و اندیشه‌ها هرگز نمی‌توانند با حدود و حرکات و نه با اعضا و ابزار، اندازه و حدی برای خدا تعیین کنند.»

۱۳ لایُقال له متی: «برای او گفته نمی‌شود در چه زمانی بوده است.» زیرا زمانی قبل از پروردگار متصور نیست. زمان، واحد سنجش حرکت است و حرکت مخصوص ماده در مخلوق می‌باشد و خدا فوق ماده و لوازم آن است.

۱۴ و لایضرب له أمدٌ بِحَتّی: «برای او مدتی تعیین نمی‌گردد که بگوئیم تا چه زمانی خواهد بود.»

۱۵ الظاهرُ لا یُقال: مم؟ «آشکاری است که گفته نمی‌شود از چه چیزی؟»

۱۶ و الباطن لایقال فیم؟ «پنهانی است که گفته نمی‌شود در چه چیزی؟»

۱۷ لاشبَحٌ فیُتقصی: «او نه جسم آشکاری است که بتوان انتهایش را جستجو کرد.»

«شبح» به معنی شخص و کالبد است و گاهی به موجودی که از دور دیده می‌شود که قابل شناسایی نیست، گفته می‌شود. «یتقصی» از ریشه قصو به معنی دور شدن گرفته شده است و معنی تقصی پی بردن به نهایت چیزی است.

۱۸ و لا محجوب فیحوی: «و نه در بر گرفته چیزی است تا احاطه شود.»

«محجوب» در پرده بودن و «یحوی» به معنی استیلای بر چیزی است.

۱۹ لم یَقرُب من الأشیاء بالتصاق: «نزدیکی او به موجودات آنچنان که به آنها چسبیده باشد، نیست.»

۲۰ و لم یَبعُد عنها بافتراق: «و دوری از آنها آن گونه نیست که از آنها جدا باشد.»

این دو جمله اخیر را امام در جای دیگر از نهج‌البلاغه با عبارتی دیگر بیان داشته است. یک بار می‌فرماید: «مع کل شیءٍ لابمقارنه و غیر کل شیء لابمزابله: خداوند با هر چیزی هست، اما نه به معنای چسبیدن به آن و غیر از هر چیزی است؛ اما نه به گونه‌ای که جدای از آن باشد.» (خطبه یکم) و در جای دیگر می‌فرماید: «لیس فی الأشیاء بوالج و لا عنها بخارج: نه در اشیا فرو رفته و نه از آن خارج شده است.» (خطبه ۱۸۶)

۲۱ و لایَخفی علیه من عباده شُخوص لحظه: «نگاه خیره بندگان از او پنهان نیست.» «شخوص» به معنی خیره نگاه کردن به چیزی است.

۲۲ و لا کُرورُ لفظه: «و نه تکرار سخنی بر زبان آنان.» «کرور» به معنی تکرار و رجوع است.

۲۳ و لا ازدلافَ رَبوَه: «و نه نزدیک شدن و یا بالا رفتن از تپه‌ها.» «ازدلاف به معنی نزدیک شدن و بالا رفتن از نقطه مرتفعی است. و «ربوه» هم محل مرتفع را می‌گویند.

۲۴ و لا انبساطُ خُطوَه فی لیل داج: «و نه برداشتن گام‌های بلند در شب ظلمانی.» «خطوه» گام و قدم است و «داج» از ریشه دجو به معنی تاریکی شب و شب تاریک است.

۲۵ و لاغسق ساج: «و نه در تاریکی طولانی و مستمر.» «غسق» به معنی شدت ظلمت که معمولاً در نیمه‌های شب به وقوع می‌پیوندد و «ساج» به معنی ساکن می‌باشد. بنابراین «غسق ساج» به تاریکی طولانی که گویا تمام شدنی نیست و ساکن می‌باشد گفته می‌شود و حضرت در وصف این شب تاریک می‌افزاید: «یتفیأ علیه القمر المنیر و تعقبه الشمس ذات النور فی الأفول و الکرور: شب‌هایی که ماه درخشان بر آن می‌تابد و خورشید نورافشان از طلوع تا غروب بر آن می‌گذرد.»

یتفیأ از ماده فیئ به معنی بازگشت گرفته شده و «تفیأ» به معنای جا به جا شدن و رفت و آمد است و «کرور» بازگشت می‌باشد.

۲۶ و تقلب الأزمنه و الدهور من اقبال لیل مُقبل و ادبار نهار مُدْبر: «او از دگرگونی زمان‌ها و روزگاران از روی آوردن شب و پشت کردن روز مطلع است.»

۲۷ قبل کل غایه و مُدّه و کل احصاء و عِدّه: «پیش از پایان هر چیز و قبل از شمارش و تعداد آنها از همه آگاهی داشته است.»

۲۸ تعالی عمّا یَنحلُه المحَدِّدون من صفات الأقدار و نهایات الأقطار و تأثُّل المساکین و تَمکُّن الأماکن: «خداوند برتر است از آنچه محدودکنندگان به او نسبت می‌دهند از نظر اندازه‌ها، ابعاد، انتخاب منزلگاه و جایگزین شدن در مکان.»

ادامه دارد

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۳۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟

کودکان فرانسوی به خوش رفتار بودن مشهورند. آن ها به ندرت کج خلقی و جیغ و داد می کنند، بد غذا نیستند و به همسایه ها مؤدبانه سلام می کنند.

اما آن راز سرّی چیست که والدین فرانسوی با آن چنین فرزندانی تربیت می کنند؟

نخستین سال زندگی کودک

به گزارش روزیاتو، در فرانسه تازه مادرها بعد از ۱۰ هفته مرخصی زایمان به سر کار بازمی گردند. اگر مدت بیشتری در خانه بمانند، ممکن است هزینه ی بیشتری متحمل شوند. بر اساس قوانین فرانسه، مادران می توانند بیشتر از ۱۰ هفته مرخصی زایمان داشته باشند و کماکان شغل خود را هم داشته باشند.

با این حال، دراینصورت مرخصی بعد از ۱۰ هفته بدون حقوق خواهد بود. بعد از دوران مرخصی زایمان، کودک به یک مهدکودک سپرده می شود. کودکان فرانسوی از سن کم با افراد جدید آشنا می شوند، امری که به آن ها کمک می کند بعدها در زندگی سریع تر سازگار شوند و استقلال بیشتری داشته باشند.

کودکان فرانسوی در تخت خود می خوابند

والدین فرانسوی به کودک خود یاد می دهند که در تخت خودش و حتی در اتاق خوابی جداگانه بخوابد. اگر کودک در نیمه های شب از خواب بیدار شود و شروع به گریه کردن کند، پدر و مادر معمولاً چند لحظه ای صبر می کنند تا مطمئن شوند که واقعاً نیازی به حضور آن ها در کنار کودک شان هست یا نه. با این شیوه، کودک رفته رفته به تنها خوابیدن عادت می کند.

آزادی عمل جایگاه مهمی دارد

والدین فرانسوی تا جایی که کودک توان مدیریت امور خود را داشته باشد به او آزادی عمل می دهند. در فرانسه به ندرت می توانید پدر و مادری را در زمین بازی مشغول بازی کردن با کودک خود ببینید. والدین در دعواهای میان کودکان مداخله نمی کنند و اجازه می دهند که آن ها خودشان این موقعیت را رفع و رجوع کنند.

پدر و مادرهای فرانسوی میان شیطنت های معصومانه و بدرفتاری واقعی تمایز قائل می شوند. تنها بدرفتاری است که با تنبیه مواجه می شود تا کودک بتواند فرق این دو را متوجه شود.

پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نوه داری نمی کنند

پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در تربیت نوه ها نقش حمایتی دارند. دورهمی های خانوادگی معمولاً در تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات مناسبتی برگزار می شود. پدربزرگ ها و مادربزرگ های فرانسوی را بیشتر مشغول نوشیدن قهوه در کافه می توان دید تا درگیر مراقبت مداوم از نوه های خود.

چیزی تحت عنوان غذای کودک وجود ندارد

غذا یکی از بخش های اساسی زندگی فرانسوی ها است و وقت ناهار در این کشور می تواند ۲ ساعت به طول انجامد. فرانسوی ها قویاً معتقدند که اعضای خانواده باید دست کم یک وعده در روز را در کنار هم بخورند.

والدین و کودکان از یک غذای یکسان می خورند چون در فرانسه چیزی تحت عنوان غذای کودک وجود ندارد. پدر و مادرها کودک خود را مجبور به خوردن چیزی که دوست ندارد نمی کنند، اما به آن ها اصرار می کنند که غذا را دست کم بچشند و امتحان کنند.

خوش رفتاری اهمیت زیادی دارد

خوش رفتار بودن از اهمیت زیادی برخوردار است و کودکان فرانسوی این را خوب می دانند. آن ها به مهمان ها و همسایه سلام می کنند، در صف بی قراری نمی کنند و در اتوبوس صندلی خود را به سالمندان می دهند. آن ها از سن کم این ۴ جمله ی مؤدبانه را یاد می گیرند: ممنونم، روز بخیر، خواهش می کنم و خداحافظ.

تکنیک آموزش در خانه

والدین فرانسوی معتقدند که کودکی دوران فوق العاده ای است که کودک در آن یاد می گیرد که خیالبافی کند، دنیا را کشف کند و مؤدب و مسئولیت پذیر باشد. به همین دلیل پدر و مادرهای فرانسوی عجله ای برای آموزش خواندن و شمارش به کودک خود ندارند.

تعطیلات آخر هفته روز خانواده است

به عقیده ی فرانسوی ها تعطیلات آخر هفته بهترین زمان برای رفتن به پیک نیک در پارک، درست کردن کباب یا دوچرخه سواری به همراه خانواده است. آن ها اهمیت زیادی برای فعالیت های خانوادگی تعطیلات آخر هفته قائل هستند و از قبل برای آن برنامه ریزی می کنند.

کودکان فرانسوی پول توجیبی می گیرند

کودکان فرانسوی معمولاً هنگام رفتن به فروشگاه به همراه والدین خود بی قراری نمی کنند و وقتی پدر و مادر با درخواست آن ها برا خرید چیزی مخالفت می کنند، جیغ و داد به راه نمی اندازند. آن ها از ۷ سالگی پول توجیبی می گیرند و اجازه دارند که آن را هر طور که مایل اند خرج کنند. مبلغ این پول توجیبی ماهانه معمولاً بر اساس سن کودک تعیین می شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فلسفه نامگذاری ماه‌های شمسی چیست؟
  • طنین شعار «مرگ بر اسراییل» در سراسر جهان
  • ستاره پی‌اس‌جی: رونالدو من را دیوانه خودش کرد
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • واکنش وزارت ورزش و جوانان به تغییر نام باشگاه استقلال
  • حدیث میرامینی ، بازیگر : مردم می‌گویند با این تلویزیون دروغگو همکاری نکن!
  • فلسفه نام‌گذاری ماه‌های شمسی چیست؟
  • برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟