Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@10:36:11 GMT

افزایش ۱۵ درصدی تولید پنبه در سال جاری

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۴۳۲۲۵

افزایش ۱۵ درصدی تولید پنبه در سال جاری

کشورمان در زمینه تولید پنبه پیشرفت هایی کرده است تا جایی که برنامه ریزی شده است تا افق ۱۴۰۴، ۱۰۰ درصد نیاز پنبه کشور از تولیدات داخلی تامین شود و براین اساس پیش بینی می‌شود تولید پنبه در سال جاری نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، هم‌اکنون ۲۵ میلیون تن پنبه در هر سال در جهان تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این میزان برابر با سطح زیر کشت ۲٫۵ درصد از زمین‌های کشاورزی روی زمین است. چین بزرگترین تولیدکننده پنبه در جهان است و بیشتر پنبه تولیدیش در داخل کشور به مصرف می‌رسد این در حالی است که آمریکا برای سال‌های متمادی بزرگترین صادرکننده پنبه در جهان بوده است.

 

بنابراین گزارش، کشورمان نیز در زمینه تولید پنبه پیشرفت هایی کرده است تا جایی که برنامه ریزی شده است تا افق 1404، 100 درصد نیاز پنبه کشور از تولیدات داخلی تامین شود.

 

براین اساس قرار است تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه پنبه مورد نیاز کشور به میزان 292 هزارتن با عملکرد تولید 2 هزار و 894 کیلوگرم در هر هکتار، معادل 70 درصد در داخل تولید شود.

 

سطح زیر کشت پنبه در برنامه ششم توسعه به 100 هزار هکتار می رسد. همچنین در برنامه ششم توسعه از 100 هزار هکتار پیش بینی سطح زیر کشت پنبه، 40 هزار هکتار کشت نشایی و 60 هزار هکتار کشت مستقیم انجام می شود.

 

حالا در راستای این برنامه ریزی باتوجه به شرایط جوی و توزیع بذور مناسب پیش بینی می‌شود تولید پنبه در سال جاری نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش یابد. مدیر عامل صندوق پنبه در همین رابطه به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «براساس آخرین آمار، در سطحی حدود ۵۰ هزار هکتار قرارداد کشت پنبه منعقد شده است که پیش بینی می‌شود قرارداد نهایی به ۸۰ هزار هکتار برسد. کشت پنبه از اواخر فروردین در کشور آغاز شده است. روز‌های پایانی کشت پنبه در حال سپری شدن است و تا ۲ هفته آینده قرار داد نهایی سطح کشت اعلام می‌شود.»

 

بنا به گفته «محمد حسین کاویانی» با وجود توزیع بذور مناسب میان کشاورزان انتظار می‌رود که امسال حدود ۲۰۰ هزار تن وش در کل کشور برداشت شود که از این میزان حدود ۶۰ هزار تن پنبه تصفیه شده استحصال شود.

 

وی همچنین درباره آخرین وضعیت واردات پنبه در سال ۹۸ گفته است: «بنابر آمار سه ماهه گمرک، ۱۸ هزار و ۶۰۰ تن پنبه وارد کشور شده و از آن جا که سه ماه دیگر تا فصل برداشت زمان باقی است، حداقل ۲۰ هزار تن دیگر باید پنبه وارد کشور شود.

 

این گزارش می افزاید: ذخیره کنونی پنبه داخل در انبار‌ها حدود یک هزار تن است و این در حالی است که سال گذشته در این مقطع زمانی حداقل ۱۵ هزار تن پنبه در انبار‌ها موجود بود از این رو واردات حداقل ۲۰ هزار تن پنبه برای تامین نیاز صنعت نساجی امری ضروری است.

 

یادآور می‌شود: اکنون در شش استان کشور نزدیک به 6 هکتار کشت نشایی به صورت الگویی داریم که از این سطح حداکثر بهره وری را برای ترویج، آموزش و اطلاع رسانی انجام داده ایم./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان شیراز نماز جمعه استان بوشهر خطبه نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد اردبیل خطبه های نماز جمعه کانون های مساجد اوقات فراغت کشت پنبه پنبه برداشت پنبه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۳۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلسله قطب تولید کلزای لرستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛ شهرستان سلسله از میزان سه هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت کلزای لرستان با یک هزار و ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت مقام اول این محصول استراتژیک را دارد و به عنوان قطب محصول کلزای استان معرفی شده است. 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت:کاشت محصولات استراتژیک همچون کلزا ضرورت امروز جامعه است و  تنها راه بالا رفتن بهره وری در مزارع و افزایش راندمان و توجیه محصولات کشاورزی برای کشاورزان در تحقیق و آموزش است.
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان هم با اشاره به شعار امسال گفت:تناوب کشت یکی از راه‌های افزایش تولید است که هم در جهت کاهش آفات بیماریها، کاهش مصرف سم، غنی سازی تولید زمین و افزایش تولید نقش مهمی دارد.
 شرفی فرماندار سلسله با بیان اینکه نسبت به سال گذشته تولید کلزا ۹۳ درصد در این شهرستان رشد داشته است ، افزود:بیش از ۷۰۰ هکتار کلزا سال گذشته کاشته شد و امسال بیش از یک هزار و ۴۰۰ هکتار درشهرستتن سلسله کاشته شده است 
منصوری مدیر جهاد کشاورزی سلسله هم توجه کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان را موجب بالا بردن راندمان تولید است، افزود: عملکرد در این شهرستان بالای ۶ تن در هکتار ثبت شده است.

پیش بینی می‌شود امسال در مزارع شهرستان سلسله چهار هزار تن دانه روغنی کلزا تولید شود

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۸ درصدی میزان جوجه‌ریزی در مازندران
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان ایلام در سال جاری
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • افزایش ۳۰ درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • افزایش ۲۶ درصدی بارش در اردستان نسبت به سال آبی جاری