Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@10:40:32 GMT

۷ مدرسه قرآنی در زندان های فارس فعالیت دارد

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۴۴۹۹۴

۷ مدرسه قرآنی در زندان های فارس فعالیت دارد

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحشمت الله حیات الغیب صبح شنبه در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه گزارشی از وضعیت زندان های استان در حوزه های مختلف ارائه کرد وگفت: تعداد۷ مدرسه قرآنی و۱۱ دارالقرآن در زندان های استان فعالیت دارند و بیش از ۸۸۰۰ نفر از زندانیان در کلیه اندرزگاه ها در فعالیت های آموزشی شامل روخوانی، روانخوانی، مفاهیم وترجمه، صوت و لحن و حفظ قرآن از یک جزء تا کل قرآن در حال فعالیت هستند و از این تعداد ۱۴۶۰ نفر از زندانیان از صور منتخب تا کل قران حفظ می باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بیش از ۷۶ درصد زندانیان نیز در فعالیت های قرآنی مانند جمع خوانی قرآن، ختم قرآن دست جمعی، محافل انس با قرآن و… فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: تعداد یک هزار و ۲۲۶ نفر از زندانیان و کارکنان در آزمون سراسری مفاهیم قران کریم اداره اوقاف و امور خیریه ثبت نام و شرکت کرده اند و تعدادی ازکارکنان، سربازان وظیفه، خانواده کارکنان و زندانیان نیز در مسابقات منطقه ای و کشوری قرآن شرکت و حائز رتبه برتر شده اند.

مدیرکل زندان های فارس ادامه داد: کلاس های عقیدتی، احکام و اخلاق در ۶ دوره برای زندانیان برگزار و ۹۸ درصد از زندانیان در این کلاس ها مشارکت فعال داشته اند.

حیات الغیب با اشاره به آموزش زندانیان در حوزه سوادآموزی گفت: در مدرسه یادگیری محلی بصیرت (عادل آباد) ۲۱۱ نفر در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش ادامه تحصیل داده اند و ۲۴۳ نفر در کلاس های نهضت سوادآموزی استان مشغول تحصیل بودند و این اداره کل در حوزه سوادآموزی طی سال های متوالی به عنوان دستگاه برتر شناخته شده است.

وی اظهار داشت: تعداد ۷۸ نمازخانه در زندان های استان فارس وجود دارد که ۶۱ روحانی با حضور ۸۵ درصدی زندانیان به اقامه نمازجماعت در زندان ها می پردازند و در دبیرخانه ستاد نماز اقامه استان به عنوان یکی از دستگاه های برتر در این حوزه معرفی شده است.

مدیرکل زندان های فارس اضافه کرد: مساحت کل نمازخانه های موجود در زندان های تابع استان ۷۳۹۵ متر مربع می باشد و از این تعداد نمازخانه، ۷نمازخانه در سال ۹۷ به نمازخانه زندان های استان اضافه شده است.

حیات الغیب گفت: تعداد ۱۸ کتابخانه مشارکتی با همکاری اداره کل امور کتابخانه های استان در زندان های استان دایر می باشد و تعداد کل کتب کتابخانه های زندان های استان بیش از ۸۳ هزار جلد کتاب می باشد و۹۵ درصد از زندانیان اعضای فعال کتابخانه ها می باشند.

وی ادامه داد: در مسابقه کتابخوانی رضوی، بیش از چهار هزار نفر زندانیان، کارکنان و خانواده کارکنان و سربازان وظیفه مشارکت و۱۰ نفر به عنوان نفرات برگزیده انتخاب و این اداره کل به عنوان دستگاه فعال در این حوزه در سطح استان معرفی و مورد قدردانی قرار گرفته است.

مدیرکل زندان های فارس اظهار داشت: توجه به ورزش و برنامه‌های ورزشی یکی از راهکارهای مؤثر در پیشگیری از آسیب رفتارهای پرخطر در زندان‌ها است وسال گذشته المپیاد ورزشی زندانیان زن و مرد همزمان با زندان های سراسر کشور باحضور ۴۰ درصدی زندانیان استان برگزار گردیده است.

این مسئول در زندان ها یادآور شد: با برگزاری یازدهمین جشنواره تئاتر استانی با حضور ۴۸ اثر از نمایش زندانیان زندان های استان، زندانیان هنرمند برتر در این حوزه معرفی شدند.

حیات الغیب گفت: تفاهم نامه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص تهیه و تحویل تجهیزات پزشکی برای زندان های تابع و تأمین پرسنل متخصص به صورت رایگان منعقد گردیده و تعامل مطلوبی با مجموعه علوم پزشکی استان وجود دارد.

مدیرکل زندان های فارس افزود: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی طرح دیده وری و بیماریابی در زندان های مرکزی شیراز، بازداشتگاه و مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی شیراز انجام و ۱۰ هزار دوز واکسن مننژیت در زندان های شیراز و داراب تزریق و طرح دیده وری مبارزه با سل به تعداد ۳۰۰۰ نفر در زندان های شیراز انجام شده است.

وی ادامه داد: یک دستگاه آمبولانس پیشرفته و مجهز با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز جهت اعزام زندانیان اورژانسی در اختیار مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی شیراز قرار گرفته است.

حیات الغیب یادآور شد: دو دستگاه نوار قلب خریداری و سه دستگاه اتوکلاو از سازمان بهداشت جهانی دریافت و در اختیار بهداری زندان های استان قرار گرفته است.

مدیرکل زندان های فارس اظهار داشت: دوره آموزشی تخصصی مبارزه با سل ویژه کلیه مراقبین و رؤسای اندرزگاه ها و کارکنان حوزه بهداشت و درمان زندان های استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و با هدف پیشگیری و ارتقا سطح علمی کارکنان در مرکز آموزش برگزار گردیده است.

وی با اشاره به برگزاری دوره های آموزش فنی و حرفه ای برای زندانیان گفت: تعداد ۳۴۵ دوره آموزشی فنی و حرفه ای در قالب ۷۴ عنوان رشته و با حضور ۸۰ نفر مربی برای زندانیان در سطح زندان های استان برگزار می شود.

حیات الغیب یادآور شد: سال گذشته تعداد ۸۲۵۰ نفر از زندانیان در دوره های آموزشی فنی و حرفه ای، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی ثبت نام و تعداد هفت هزار و ۴۳۶ نفر در آزمون های پایان دوره موفق به کسب نمره قبولی و دریافت گواهینامه مهارت فنی شده اند.

مدیرکل زندان های فارس افزود: زمینه اشتغال مولد و درآمدزا به طور میانگین برای ۲۰۸۰ نفر از زندانیان زندان های استان فراهم شده است و از این تعداد ۱۴۵۰ نفر در کارگاه های اشتغال داخل زندان ها مشغولند و ۶۳۰ نفر در سطح استان به شرکتها و مؤسسات در بیرون از زندان ها اعزام شده اند و برای کلیه زندانیان در سطح زندان های استان نیز بیمه نامه حوادث صادر گردیده است.

وی ادامه داد: تعداد ۱۲ کارگاه اشتغال مولد و درآمدزا برای زندانیان در زمینه رشته های خمات، صنعتی و صنایع از قبیل خیاطی، چرم دوزی، گوهرتراشی، قلم زنی روی مس، و صنایع چوب در زندانهای مرکزی، مرودشت و مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی شیراز راه اندازی شده است.

حیات الغیب اضافه کرد: تعداد۴ سوله کارگاهی اشتغال و حرفه آموزی به متراژ ۱۵۰۰ مترمربع در زندان های کازرون، فسا، کانون اصلاح و تربیت شیراز و داراب احداث و به بهره برداری رسیده است

مدیرکل زندان های فارس یادآور شد: سال گذشته، بیش از ۲۴ هزار مترمربع فضای آسایشگاهی و کارگاهی در زندان های استان مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفته است و بیش از ۱۸ هزار مترمربع به فضای موجود اضافه شده است.

این مقام مسؤول در زندان ها با اشاره به روحیه خدمتی سربازان وظیفه و ایجاد انگیزه در بین آنان گفت: به منظور حفظ کرامات و ارتقای عزت نفس در بین سربازان به آسایشگاه و رفاهیات انان توجه ویژه ای می شود علاوه براینکه کلیه آسایشگاه های سربازان وظیفه در زندان ها طی ۴ سال گذشته، احداث، بازسازی و بهسازی شده اند سال گذشته در مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی شیراز، آسایشگاه و سالن غذاخوری سربازان احداث، تجهیز و مورد بهره برداری قرار گرفته است و اندرزگاه قرنطینه و واحد قضایی آن مرکز با تغییر کاربری مورد بازسازی اساسی قرار گرفته است.

وی افزود: آسایشگاه سربازان وظیفه و سالن غذاخوری در زندان های مرکزی شیراز، مرودشت، جهرم، داراب و آباده تجهیز شده است.

حیات الغیب اضافه کرد: با هدف رعایت حقوق شهروندی و حفظ کرامت انسانی زندانیان، دو اندرزگاه مجزا با متراژ ۲۴۵۰ مترمربع و ظرفیت ۵۵۰ نفر در زندان مرکزی شیراز احداث، تجهیز و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

سیدحشمت اله حیات الغیب مدیرکل زندان های فارس و نائب رییس هیأت امنای ستاد دیه استان گفت: سال گذشته در زمینه آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد، ۴۹۹ نفر مرد و۲۵ نفر زن از زندان های استان آزاد شدند که جرم ۴۶۱ نفر از آنان مالی و ۶۳ نفر مربوط به دیه بوده است و در کل ۵۲۴ نفر از زندانیان با همت خیرین و کمک های ستاد دیه از زندان های استان آزاد شدند این در حالی است که استان فارس در آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد یکی از رتبه های برتر کشوری را طی سال های متوالی به خود اختصاص می دهد.

حیات الغیب افزود: جمع کلی بدهی زندانیان آزاد شده ۱۱۲ میلیارد تومان، آورده زندانی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، پرداختی ستاد دیه کشور۵ میلیارد تومان، گذشت شاکی ۷۴ میلیارد تومان بوده است و از این مبلغ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان توسط صندوق خسارت های بدنی پرداخت شده است.

مدیرکل زندان های فارس ادامه داد: ۸میلیارد تومان وام توسط بانک های عامل به زندانیان واجدشرایط پرداخت شده است و مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان کمک های مردمی جذب شده و این استان در جمع آوری کمک های مردمی در جشن های گلریزان نیز یکی از رتبه های برتر کشور را به خود اختصاص می دهد.

وی یادآور شد: سال گذشته آمار موجودی تصادف به دلیل اجباری شدن قانون بیمه شخص ثالث و اصلاح این قانون ۲۰۰ درصد کاهش داشته است و اکنون نیز ۱۶ نفر به جرم تصادف منجر به فوت و جرح در زندان های استان تحمل کیفر می کنند.

حیات الغیب اظهار داشت: آمار زندانیان جرایم غیرعمد استان استان فارس بیش از ۱۲۰۹ زندانی می باشد که محکومیت مالی با ۱۰۰۰ نفر و مهریه با ۱۷۷ نفر، نفقه۴ نفر و عدم پرداخت دیه حوادث کارگاهی و… ۲۸ نفر می باشد.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری نیز با همت خیرین و ستاد دیه استان زمینه آزادی ۷۹ نفر با بیش از ۲۶ میلیارد تومان بدهی و با پرداختی بیش از ۱۶ میلیارد تومان توسط ستاد دیه و حدود ۹ میلیارد تومان گذشت شکات فراهم شده است.

مدیرکل زندان های فارس گفت: در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان ها، رسیدگی به مشکلات زندانیان و در تعامل مطلوب با مجموعه قضایی، مقامات قضایی تعداد هشت هزار و ۵۸۴ مورد بازدید از زندان های استان داشته اند و در زمینه بازدید هدفمند قضات، دادگستری استان فارس همیشه رتبه اول کشور را داشته است.

وی اضافه کرد: تا پایان سال ۹۷ تعداد۷هزار و۵۲۲ نفر از تسهیلات اعطایی عفو مقام معظم رهبری برخوردار و از این تعداد ۳۹۹۲ نفر از زندان ها آزاد و۳۵۳۰ نفر مجازات آنان تقلیل یافته است و تعداد ۲۰۶۹۲ نفر از مرخصی و مرخصی پایان حبس و تعداد یک هزار و ۱۱۲ نفر از آزادی مشروط برخوردار شدند.

حیات الغیب اظهار داشت: با همکاری انجمن حمایت زندانیان تعداد ۱۵۰۰ نفر از زندانیان آزادشده و خانواده های آنان در کارگاه های آموزشی و کلاس های آموزش مهارت های اساسی زندگی و کاریابی شرکت و زمینه آزادی ۱۰۰ نفر از زندانیان از طریق انجمن فراهم شده است.

مدیرکل زندان های فارس یاد آور شد: به منظور اجرای برنامه های کاهش آسیب های اجتماعی با عنایت به منویات مقام معظم رهبری، تعداد ۱۱۰ نفر از همسران زندانیان در دوره پیشگیری از اعتیاد ،۲۸۰ نفر در دوره پیشگیری از طلاق، و ۳۱۲ نفر از همسران و فرزندان زندانیان در دوره آموزشی ارتقاء سطح مهارت های اخلاقی شرکت کردند.

وی افزود: تعداد ۲۱ نفر از زندانیان تحت پوشش مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج، تسهیلات اشتغالزایی از صندوق کارآفرینی امید و بانک قرض الحسنه مهر ایران دریافت کردند همچنین در سال گذشته اداره کل زندان های استان در جهت اجرای برنامه های کاهش آسیب رتبه برتر را به خود اختصاص داده است. ‌

کد خبر 4647414

منبع: مهر

کلیدواژه: زندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۴۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان استهبان در شرق استان فارس با سابقه درخشان در دین‌داری، مساجد فراوان، نمازهای جماعت پررونق، حوزه علمیه باسابقه، تربیت علما، مجتهدین و مراجع از دیرباز لقب نجف کوچک و دارالمؤمنین را به خود اختصاص داده است.

توجه به قرآن در شهرستان استهبان و وجود مؤسسات قرآنی متعدد و فعال و همچنین دانشکده قرآنی سبب شده که این شهرستان به‌عنوان شهرستان قرآنی شناخته شود.

چند سالی است که دبیرخانه قرآنی شهرستان استهبان ذیل فرمانداری شهرستان شکل‌گرفته و فعالیت‌های متعدد و متنوعی را پیگیری و اجرا می‌نماید.

از جمله اقدامات دبیرخانه قرآنی شهرستان، نام‌گذاری سال‌ها با عناوین مختلف است و تمام فعالیت‌های دبیرخانه قرآنی شهرستان باتوجه به نام‌گذاری سال برنامه‌ریزی و انجام می‌شود.

دبیرخانه قرآنی شهرستان استهبان، سال ۱۴۰۳ شمسی و ۱۴۴۵ قمری را به نام «شهرستان قرآنی، جلسات خانگی قرآن» نام‌گذاری نموده و تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام سید جعفر ساجدی امام‌جمعه شهرستان قرآنی استهبان با اشاره به نام‌گذاری امسال گفت: قرآن به‌عنوان معجزه جاوید پیامبر خاتم، نسخه حیات‌بخش و چراغ راهنمای بشریت در تمام اعصار است که توجه و التفات به آن در زندگی، کارگشا و راهگشای بن‌بست‌های عجیب‌وغریب بشریت امروز است؛ ازاین‌رو قرآن نباید تنها به‌عنوان تزئین طاقچه و زینت‌بخش سفره عقد و هفت‌سین که باید در متن زندگی ما جاری و ساری باشد.

رئیس شورای قرآنی شهرستان استهبان ادامه داد: باهدف ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی در بین اقشار و عموم مردم موضوع جلسات خانگی قرآن، به‌عنوان محور اصلی فعالیت‌های فرهنگی شهرستان قرار گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد که این برنامه منجر به ارتقای فرهنگ دینی و تقویت بنیه فرهنگی در بین مردم و ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی شود.

گفتنی است؛ جلسات خانگی قرآن از جمله فعالیت‌هایی است که به جهت سادگی قابلیت تکثیر و فراگیری در بین عموم مردم را دارد و استمرار آن به جهت مردم پایه بودن، ضمانت اجرایی محکم‌تری نسبت به فعالیت‌های دولتی دارد.

کد خبر 6090136 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • ۳۵ نفر از محکومان مالی با کمک‌های انسان دوستانه آزاد شدند
  • جشن گلریزان در شهرستان دیلم برگزار شد
  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • شهادت اسیر فلسطینی ۱۰ روز بعد از بازداشت توسط نظامیان صهیونیست
  • دیدار چهره به چهره رییس دادگستری شهرستان کوهبنان با زندانیان
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • کمک میلیاردی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد
  • ۲۷۴ زندانی ندامتگاه قزلحصار با پابند الکترونیکی خارج از زندان هستند
  • آزادی زندانی بدهی مالی توسط پزشک یاسوجی
  • زندانیان ونزوئلا در تلاش برای فرار از زندان از ایستگاه پلیس سر در آوردند (فیلم)