Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین از فارس ،‌رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان گفت: اسفند 96 در اثر نشت ناشی از ترکیدگی لوله آب در حیاط خانه‌ای در بَرزُک، فرورفتگی ایجاد و کنکاش بیشتر به پدیدار شدن یک گودال منجر و در عمق 7 تا 8 متری آن، نخستین سالن غار نمایان شد.

رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه غار تازه کشف شده کاملاً طبیعی است و هیچ اثری از انسان در آن وجود ندارد گفت: تنها غار طبیعی در اطراف کاشان صرفاً غار نخجیر نراق است و به جز غارهای دیگر در اطراف کاشان که دست کن انسانی است دیگر چنین مدل غاری نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بر اساس برخی نظرات این غار تازه کشف شده 80 هزار سال قدمت دارد.

وی افزود: البته نزدیک این غار کشف شده فضایی است که یک غار دیگر بر روی یک تپه قرار دارد که با توجه به کشف برخی آثار همچون سفال و غیره احتمال می‌رود انسان نیز در آنجا حضور داشته است و از آن فضا استفاده می‌کرده است و بر اساس برخی گمانه‌ها این غار تپه کناری حالتی آئینی داشته و مربوط با آئین زرتشت است اما به کلی با این غار تازه کشف شده متفاوت است.

نوش‌آبادی عنوان کرد: تاکنون بین 500 تا 600 متر از این غار زیبا که دارای راهروها و فضاهای گوناگون است، شناسایی شده اما دسترسی به فضاهای دیگر به دلیل وجود مسیرهای تنگ و باریک میسر نیست.

رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان خاطرنشان کرد: چهار سالن هر یک با چهار تا پنج متر طول و عرض، از دیگر نقاط این غار است که البته ارتفاع تقریبی یکی از آن‌ها به 10 متر می‌رسد.

وی افزود: وجود غار سنگ‌هایی در شکل‌ها و رنگ‌های گوناگون و چشم نواز زیبایی خاصی به این غار بخشیده است که این غار از نظر زیبایی تاحدی همچون غار نخجیر می‌باشد.

نوش‌آبادی با بیان اینکه این غار هنوز امکان بازدید عمومی ندارد، افزود: شهردار برزک کاشان پس از بازدید کارشناسان محلی از این غار و توصیف فضاهای آن، از آمادگی شهرداری برای طراحی و ایجاد ورودی برای این غار به شرط برطرف شدن مشکلات حقوقی و قضائی خبر داده است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: غار 80 هزار ساله حیاط یک خانه کاشان کشف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۵۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود

به گزارش خبرآنلاین، این کمیته همچنین اعلام کرد: خانه منسوب به فخرالدوله یکی از بناهای تاریخی شهر تهران است که در قالب پرونده «مجموعه ساختمان‌های خیابان فخرآباد» به شماره ۸۰۰۸ به تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و در حقیقت این بنا متعلق به «منشور الملک» است و به غلط این بنا را به «فخرالدوله» نسبت می‌دهند.

ایسنا در خبری نوشت:کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران این توضیح را اضافه کرد که عمارت فخرالدوله در سال ۱۳۸۸ و به دستور محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران، به انجمن مداحان واگذار شد. این بنا تا پیش از آن، محل مدیریت بافت تاریخی و گردشگری شهرداری منطقه ۱۲ بود. سوم شهریور سال ۱۴۰۲ نیز با همراهی شهرداری منطقه ۱۲ و بنا به درخواست خانه مداحان، یک شهید گمنام پس از تشییع در مدرسه عالی شهید مطهری، در محوطه ورودی این بنا به خاک سپرده شد و به استناد گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، وحیدرضا انارکی، شهردار منطقه ۱۲ از ایجاد مقبره‌ای درخور شأن برای این شهید گمنام در محرم همان سال خبر داده بود.

این کمیته یادآور شد: پس از تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۳، شهرداری منطقه ۱۲ بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، سازه‌ای نامتناسب با این عمارت تاریخی روی مقبره این شهید والامقام ایجاد کرد که اعتراضات فراوانی از سوی مردم و مسئولان ایجاد کرد و در همان زمان مصطفی خرسندی، رئیس خانه مداحان نیز در مصاحبه‌ای در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ با برخی رسانه‌ها اعلام کرد که کار ساخت این سازه متوقف شده است و پس از استعلام و اعلام نظر میراث فرهنگی این بنا ساخته خواهد شد.

اکنون با پیگیری‌های کمیته مردم‌نهاد حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد غیردولتی و همت معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، دستور حذف این سازه و توقف ساخت آن به خانه مداحان اعلام شد و در چند روز اخیر این سازه به طور کامل برچیده شد و نمای خانه منسوب به فخرالدوله دوباره به حالت اولیه خود برگشت.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899170

دیگر خبرها

  • (تصاویر) عمارت انگورستان ملک
  • راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!
  • ماجرای غرق شدن پسر بچه ۷ ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)
  • ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود
  • ماجرای کشف جسد یک زن ۵۹ ساله در تالش
  • ماجرای جنجالی ازدواج رابعه اسکویی و مازیار لرستانی؛ سی سال رفاقت دود شد!
  • گلاب برای عتبات | ماجرای گلاب گیری در یزد بعد از 250 سال
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران + فیلم
  • گروگانگیری خونبار در خراسان ؛ کشف آثار درگیری خونین در خانه قربانی | آدم‌ربایان اجاره‌ای پسر ۳۰ ساله را به زاهدان بردند