Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات مصدومان شیمیایی سردشت گفت: بارها از کلینیک مصدومان شیمیایی سردشت بازدید به عمل آمده، اما متاسفانه اقلام دارویی آن کافی نیست و همانند سالیان گذشته کمبودها به صورت متناوب وجود دارد.به گزارش بلاغ،هفتم تیر ماه 1366 بود که رژیم بعث عراق در جریان حمله ناجوانمردانه شیمیایی به ایران، اقدام به بمباران شیمیایی سردشت در چهار نقطه پرازدحام این شهر کرد و گفته می‌شد که در این حمله، ۱۱۰ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر کشته و هشت هزار تن دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفته و مسموم شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود گذشت 31 سال از این حمله ناجوانمردانه، اما وزارت امور خارجه به این موضوع ورود ضعیف و مقطعی داشته و حتی بنیاد شهید نیز در احرازی جانبازی و در امور درمان آنها کوتاهی کرده است.

با توجه به نزدیکی به روز هفتم تیر و سالگرد حمله شیمیایی سردشت، خبرنگار فارس با«رسول خضری» نماینده مردم پیرانشهر و سردشت و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت‌ وگویی انجام داده که در پی می‌آید.

امسال هم همانند سالیان گذشته، مراسم بزرگداشتی برای شهدا و حادثه‌دیدگان بمباران شیمیایی سردشت برگزار می‌شود، مشخصا کدام مسوولان شاخص کشوری برای شرکت در این مراسم دعوت شده‌اند؟

خضری: مهمان ویژه امسال برای سخنرانی در مراسم هفتم تیر ماه عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه بوده و افتتاح سالن 500 نفری همایش‌های شهدای بمباران شیمیایی سردشت و برگزاری مراسم نیز در همان محل انجام می‌شود.

 به غیر از عراقچی، دیگر مدعوین این مراسم چه کسانی هستند؟

خضری: در این مراسم 50 نفر از خانواده‌های معظم جانباز و شیمیایی وزارت امور خارجه به نشان همبستگی و ابراز همدردی با خانواده شهدا و بازماندگان قربانیان بمباران شیمیایی سردشت، به عنوان نخستین شهر غیرنظامی قربانی جنگ افزار شیمیایی در سطح دنیا، حضور می‌یابند.

پس نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران قربانی تروریست بین‌الملل بوده و متاسفانه با وجود اینکه استکبار جهانی همواره کشورمان را با صفت‌هایی که برازنده خود است مثل تروریست، خطاب می‌کند، این یکی از نمونه‌های عینی و بارز بین‌المللی است و کشورمان قربانی جنگ افزارهای شیمیایی شده که توسط استکبار و کشورهای استعمارگر در اختیار صدام گذاشتند و در نتیجه ملت ایران مورد آماج بمباران شیمیایی قرار گرفت.

 آمار واقعی شهدا و مصدومان شیمیایی سردشت چه تعداد است؟

خضری: جدا از هشت هزار مصدوم شیمیایی سردشت، 75 هزار جانباز شیمیایی در سطح کشور وجود دارد که در جبهه‌های حق علیه باطل و در هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند و این سند مظلومیت و صلح‌طلبی کشور است و حتی در هشت سال دفاع مقدس نیز جنگ بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل شد در حالی که کشورمان هیچ‌گاه جنگ‌طلب نبوده است.

بنابراین شعار مردم کشورمان و شهر سردشت پس از این همه جنایت رژیم استکباری و صدام، همیشه صلح بوده و به غیر از این کلمه، چیز دیگری نمی‌توان بر زبان آورد.

 اخیرا در محفلی عنوان کردید که وزارت امور خارجه به موضوع بمباران شیمیایی سردشت به صورت مقطعی عمل کرده است، علت ضعف در رسیدگی به این موضوع چیست؟

خضری: بمباران شیمیایی سردشت در هفت تیر 1366 اتفاق افتاد و متاسفانه پس از بمباران این شهر، سازمان ملل و حقوق بشر همه سکوت کرده و بنابراین در سکوت مرگبار، بزرگترین جنایت علیه بشریت در کشور ایران و شهر سردشت اتفاق افتاد.

پس این ظلمی بود که به ملت بزرگ ایران وارد شد، بنابراین سند مظلومیت کشورمان این است که  در دنیا و در کمال ناباوری با سکوت تلخ و تاریک سازمان ملل و حقوق بشر که همواره داعیه حقوق بشر دارند انجام شد و متاسفانه این سکوت سبب شد که جنایت مرگبار بمباران حلبچه نیز در اسفند ماه همان سال رخ دهد.

سکوت سازمان ملل و حقوق بشر سبب بمباران حلبچه شد

یعنی در سردشت 110 نفر شهید شده اما در حلبچه پنج هزار و 500 نفر شهید شدند و این نشان می‌دهد که سکوت مجامع حقوق بشر و سازمان ملل در طول هشت سال دفاع مقدس تا چه اندازه برای بشریت مرگبار بود.

جالب است که در مقرر سازمان منع گسترش سلاح‌های میکروبی و شیمیایی، نام یک سالن بزرگ و اصلی به نام حلبچه شده، اما هیچ سالنی به نام سردشت نامگذاری نشده است بنابراین نشان دهنده این است که وزیر امور خارجه در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده است.

این در حالی است که جنایت سردشت پیش از حلبچه رخ داده بود اما متاسفانه در مقرر سازمان ملل  نامی به نام سردشت وجود ندارد و از سوی دیگر در دادگاه لاهه، یک نفر در حد دلال محکوم شد که آن هم محکومیت خاصی برای وی صادر نشد.

همچنین متاسفانه بین 6 تا هشت کشور جهان از جمله فرانسه و آمریکا جزو فروشندگان بمب‌های شیمیایی به صدام در طول هشت سال دفاع مقدس بودند که ثمره آن هشت هزار مصدوم سردشت و 75 هزار رزمنده جانباز شیمیایی در سطح کشور بود.

 چرا با وجود هشت هزار مصدوم شیمیایی سردشت، اما جانبازی تعداد کمتری احراز شده است؟

خضری: این یک ایراد بزرگ است که هشت هزار مصدوم شیمیایی در سردشت وجود داشته و به دنیا نیز این موضوع قابل اثبات است اما متاسفانه در کشور خودمان به غیر از ثبت 119 نفر شهید، هزار و 580 نفر احراز جانبازی شده و بنابراین باید از بنیاد شهید کشور گلایه جدی کرد که چرا با وجود هشت هزار مصدوم شیمیایی و بنا بر فرمایشات خطیب وقت نماز جمعه تهران در سال 66، اما تاکنون احراز جانبازی در سردشت به مرز هزار و 600 نفر نرسیده است.

بنابراین باید کمیسیون‌های جانبازی و بنیاد شهید پاسخگو بوده چون بنیاد شهید در امور درمان کم‌کاری کرده است.

رئیس بنیاد شهید نیز معاون مستقیم شخصی رئیس‌جمهور است بنابراین طرف خطاب به شخص روحانی است که چرا معاونش نسبت به جانبازان شیمیایی سردشت و نسبت به درمان و توسعه و تجهیز خود کلینیک جانبازان شیمیایی سردشت به این اندازه کم توجه است.

با وجود اینکه بارها از این کلینیک بازدید به عمل آمده، اما متاسفانه اقلام دارویی آن کافی نیست و همانند سالیان گذشته کمبودها به صورت متناوب وجود دارد و علاوه بر آن، بحث تامین و تهیه واکسن‌های مورد نیاز آنها که همه ساله باید در شهریور برای بیماری آنفولانزا انجام شود نیز وجود ندارد.

عملکرد بیمه دی که وابسته به بنیاد شهید است را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خضری: بیمه تکمیلی بنیاد شهید با بیمه دی بوده و بیمه دی که وابسته به همین بانک است با پول و سرمایه خانواده شهدا اداره می‌شود بنابراین آنها موظف هستند بابت این همه سودی که از این بانک‌ها کسب می‌کنند پاسخگو باشند اما متاسفانه بیمه دی در آذربایجان‌غربی عملکرد بسیار ضعیفی داشته که این خود به صورت مستقیم به رئیس بنیاد شهید کشور و ضعف شدید و مفرط مدیرکل بنیاد شهید استان بازمی‌گردد چون نتوانسته پاسخگوی نیازهای مهم و حیاتی مصدومان شیمیایی سردشت باشد.

 با توجه به ضعف وزارت امور خارجه در قضیه مصدومان شیمیایی سردشت، آیا با آقای ظریف در مجلس جلسه‌ای برگزار و یا به ایشان تذکری داده شده است؟

خضری: مجلس بارها وی را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دعوت کرده و پیشنهادات خود را به صورت مکتوب و مستند به ایشان ارسال شد و حتی نشست‌هایی در محل امور خارجه برگزار شده اما متاسفانه همه در حد گفتار بوده و هیچ کدام عملیاتی نشده است.

در این رابطه نیز سازمان منع گسترش سلاح‌های میکروبی و شیمیایی در دنیا یک سازمان بسیار شناخته شده است در حالی که هیچ سالنی به نام سردشت در مقرر این سازمان وجود ندارد بنابراین این از ضعف وزارت امور خارجه ناشی می‌شود چون مجلس نمی‌تواند به سازمان ملل ورود کند و باید به طور قانونی از سوی وزارت امور خارجه این موضوع انجام شود.

چرا پس از گذشت 31 سال از فاجعه بمباران شیمیایی سردشت حتی موضوع دیه جانبازان هم حل نشده است؟

خضری: متاسفانه تاکنون دیه‌ای از سوی مافیا و جنایتکارانی که بمب‌ها را در اختیار صدام گذاشتند اختصاص نیافته و محکومیت پررنگی را از سوی دادگاه لاهه و وزارت امور خارجه شاهد نبودیم که این ضعف وزارت امور خارجه را می‌رساند.

گفت‌وگو از نصیبه نیک‌زاد قوشچی

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۶۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستمری والدین شهدا افزایش یافت + جزییات

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، سید باقر سیدرضایی، مدیرکل پذیرش و امور اداری ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در سال ۱۴۰۲ با تلاش و پیگیری رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاونت توسعه بنیاد شهید و همکاری سازمان برنامه و بودجه، ۳۵ هزار میلیارد ریال برای پرداخت پاداش پایان خدمت ایثارگران پیش‌بینی و تامین شد. این اعتبار در بهمن ماه ۱۴۰۲ در اختیار بنیاد شهید قرار گرفت و اداره کل پذیرش با استناد به تبصره سه ماده ۴۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران نسبت به شناسایی مشمولان این بخش اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۴۰ درصد افزایش می‌یابد پرداخت پاداش پایان خدمت ۱۶ هزار جانباز در سال ۱۴۰۲

مدیرکل پذیرش و امور اداری ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به روند پرداخت پاداش پایان خدمت ایثارگران گفت: اداره کل پذیرش و امور اداری ایثارگران به استناد تبصره سه ماده ۴۰ و با توجه به آیین‌نامه‌ای که در سال ۱۴۰۱ تدوین و در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ اصلاح و به شماره ۲۴۳۴۶۱ به بنیاد شهید ابلاغ شد، موظف بود نسبت به بازنشستگی جانبازان حالتِ اشتغال اعم از مشمولین ماده ۳۸ قانون جامع و تبصره یک قانون حالت اشتغال در صورت داشتن شرایط و با توجه به رای حالت اشتغالشان نسبت به پرداخت حقوق قانونی این گروه اقدام کند.

سیدرضایی ادامه داد: بنیاد شهید و امور ایثارگران توانسته بود در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد برای ۱۴ هزار و ۴۰۷ نفر از جانبازان این کار را انجام دهد که منابع آن در اواخر سال ۱۴۰۱ تامین شد. تعدادی از این پرداختی‌ها به صورت منظم در سال ۱۴۰۱ و اوایل سال ۱۴۰۲ انجام پذیرفت. در سال ۱۴۰۲ نیز پاداش پایان خدمت ۱۵ هزار و ۹۹۶ نفر از جانبازان به مبلغ ۳۱ هزار میلیارد ریال از محل اعتبار ۳۵ هزار میلیارد ریال پرداخت شد.

مدیرکل پذیرش و امور اداری ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد پرداخت پاداش پایان خدمت شهدا نیز گفت: ۲۴۵ شهید در سال ۱۴۰۱ بازنشسته شده بودند؛ ولی پاداش پایان خدمت آنها به ذی نفعان شان پرداخت نشده بود که با توجه به تامین اعتبار ۷۸۰ میلیارد ریال، حقوق قانونی این عزیزان پرداخت شد.

سیدرضایی ادامه داد: اقدام ارزنده و مهم در سال ۱۴۰۲ پرداخت ذخیره مرخصی شهدا دستگاهی و یگان‌ها بود که از سال ۱۳۹۶ با ابلاغ قانون برنامه ششم توسعه هنوز پرداخت نشده بودند.

وی با اشاره به پرداخت ۳ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال به ۳ هزار و ۷۲۷ نفر از خانواده شهدا گفت: حقوق این گروه از خانواده شهدا به دلایل مختلف از جمله اینکه تکلیف قانونی مشخصی نداشتند چندین سال معوق شده بود که ما امسال با احتساب این مبالغ توانستیم ۳۵ هزار میلیارد ریال در بخش پاداش ایثارگران برای گروه جامعه ایثارگری اعم از شهدا و جانبازان پرداخت کنیم.

واریز معوقه حق پرستاری سال ۱۴۰۱ به ۱۱۳ هزار ایثارگر و اعمال افزایش ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح

مدیرکل پذیرش و امور اداری ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به پرداخت معوقه حق پرستاری مربوط به سال ۱۴۰۱ به مشمولان آن گفت: حق پرستاری معوقه مربوط به سال ۱۴۰۱ که برای فروردین و اردیبهشت سال مذکور اعمال نشده بود به میزان ۳۸ درصد محاسبه و به تعداد ۱۱۳ هزار و ۷۶۵ نفر به مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد ریال پیش بینی و در فروردین ماه سال جاری به حساب این عزیزان یعنی ۱۱۳ هزار نفر واریز شد.

سیدرضایی افزود: همچنین به استناد ماده ۳۸ و ۳۹ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، این بخش از عزیزان که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند یا شهدای مربوط به ترور بودند و مشمول ضوابط ابلاغی از طریق ستاد کل نیروهای مسلح هستند. ستاد کل نیروهای مسلح در سال ۱۴۰۲ افزایش هایی را انجام داده بود که متاسفانه به علت عدم تامین اعتبار در بخش بنیاد شهید، اقدامی اتفاق نیفتاده بود. با هماهنگی با مسئولان در پایان سال ۱۴۰۲ موفق شدیم این مبالغ را برای دو ماه بهمن و اسفند ماه تامین و پرداخت کنیم.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم افزایش های سال ۱۴۰۳ را درست اعمال کنیم به استناد ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح و برابر احکام ابلاغی به میزان ۲۰ درصد برای شهدای حالت اشتغال و ۱۰ درصد برای سایر گروه ها یعنی شهدای بازنشسته و همینطور جانبازان مشمول ماده ۳۸ اعمال شد که در این خصوص مبلغی به میزان ۲۶۵۵ میلیارد ریال به تعداد ۱۱۱ هزار و ۹۴۹ نفر تامین و در فروردین ماه از بابت معوقه بهمن و اسفند پرداخت شد.

در سال ۱۴۰۳ مستمری والدین شهدا به ۱۵ میلیون تومان رسید

مدیرکل پذیرش و امور اداری ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: اتفاق ویژه سال ۱۴۰۳ افزایش حقوق ایثارگران در فروردین ماه بود، موضوعی که در سال های گذشته معمولا اردیبهشت و خرداد ماه اعمال و پرداخت می شد. امسال با تدابیر رئیس جمهور، همکاری نهادها و دستور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و همراهی معاونت توسعه توانستیم افزایش حقوق ایثارگران را از همان فروردین ماه اعمال کنیم؛ به طوری که ما توانستیم برای مشمولین ماده ۳۸ ،۳۹ و ۴۰ و مشمولین تبصره یک حالت اشتغال به میزان ۲۰ درصد افزایش حقوق را اعمال و محاسبه و در حقوق فروردین ماه پرداخت کنیم.

سیدرضایی خاطرنشان کرد: همچنین سرانه مستمری والدین از ۷ میلیون و ۸۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۳ به عدد ۱۵ میلیون تومان رسید و این مبلغ در حقوق فروردین ماه اعمال شد. همچنین حق پرستاری ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد. خوشبختانه توانستیم حق پرستاری ۱۳۸ هزار نفر از جامعه مشمول را افزایش دهیم. عددی که تحت عنوان سرانه در حال حاضر پرداخت می شود ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان است که برای این گروه پرداخت می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229175 برچسب‌ها خانواده شهدا

دیگر خبرها

  • مستمری والدین شهدا افزایش یافت + جزییات
  • مستمری والدین شهدا افزایش یافت
  • فیلم/ کودک مجروح فلسطینی در بمباران شب گذشته رفح 15+
  • شمار شهدای خبرنگار غزه به 142 شهید رسید
  • برجای ماندن چندین شهید و زخمی در بمباران محله‌های مسکونی غزه
  • توزیع 40 هزار اقلام توانبخشی بین معلولان خراسان جنوبی
  • وزیر امور اقتصادی و دارایی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • اقلام مورد نیاز معلولان خانواده یاسوجی تامین شد
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود