Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس، جلال محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا در مورد افزایش قیمت لبنیات اظهار داشت: بخشی از افزایش قیمت شیر به علت افزایش قیمت نهاده‌های دامی است. در مورد افزایش قیمت نهاده‌های دامی چندین عامل وجود دارد. اولین عامل افزایش قیمت بی‌رویه خود نهاده‌هاست. مسئول این افزایش قیمت، شرکت پشتیبانی امور دام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وظیفه این شرکت وارد کردن و توزیع به موقع این نهاده‌ها به دامداران است. این شرکت هم‌اکنون بسیار ناکارآمد است. در حال حاضر بارگیری محمولاتی مثل جو و علوفه هم مشکلاتی دارند. ماشین‌هایی که می‌خواهند این محمولات را بارگیری کنند ۳-۴ برابر قیمت حمل را بالا برده‌اند.

این عضو کمیسیون کشاورزی شرکت‌های واردکننده نهاده‌های دامی را انحصاری دانست و گفت: واردات نهاده‌های دامی به سختی و در یک بروکراسی اداری وسیع در حال شکل‌گیری است. اگر شرکت‌های بیشتری نهاده را وارد می‌کردند، این شرکت‌ها با هم رقابت کرده و نهاده با نرخ کمتری تولید می‌شد. شرکت‌های انحصاری تولید نهاده‌ها در میزان واردات دست می‌برند و نهایتاً در بالا رفتن بی‌رویه قیمت نهاده‌ها تأثیر می‌گذارند.

وی افزود: از طرف دیگر قیمت ماشین‌آلات کشاورزی و اقلامی که برای تولید علوفه نیاز است، چندین برابری شده است. این اتفاقات قیمت تمام شده محصول را بالا می‌برد. به عبارت دیگر دامدار برای اینکه روی پای خود بایستد مجبور است که شیر را گران‌تر بفروشد. دامدار نمی‌تواند ضرر کند زیرا اگر ضرر کند نمی‌تواند به تولید ادامه دهد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس ضمن انتقاد از عملکرد دولت در این زمینه تصریح کرد: دولت باید اقدامات مناسبی در توزیع نهاده‌های دامی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای خرید یا واردکردن دام انجام می‌داد که انجام نداده است. بخش دیگری از مشکل به کارخانه‌های تبدیلی صنایع کشاورزی برمی‌گردد. هزینه این کارخانه‌ها نیز چندین برابر شده است. ماشین‌آلات، هزینه حمل و… افزایش پیدا کرده است. بخش سوم مشکل مسئله توزیع است. تعدادی دلال وجود دارد که در این وساطت شرکت کرده و پول‌هایی را به جیب می‌زنند. در واقع ما در سیستم توزیع هم مشکل داریم. شرکت‌های توزیع‌کننده و تعاونی‌ها یا فعال نیستند و یا انحصاری‌اند.

وی با اشاره به «مشکلات نظارتی در افزایش قیمت لبنیات» گفت: هر کسی در هر سوپرمارکتی هر قیمتی برای هر کالایی که بخواهد، می‌گذارد. در واقع قیمت را بیشتر خود فروشنده تعیین می‌کند تا دولت و دستگاه‌های نظارتی. این اتفاق باعث می‌شود که بازار غیرشفاف در کشور شکل بگیرد. یک وقت بود که فقط مصرف‌کننده‌ها ناراضی بودند. هم‌اکنون هم تولیدکننده‌ها ناراضی هستند و هم مصرف‌کننده‌ها. این وضعیت نتیجه بازار غیرشفاف است.

محمودزاده در انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در زمینه دامداری با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر دولت به بخش کشاورزی گفت: داد تمامی تولیدکنندگان زنجیره‌ای به آسمان رسیده است. نهاده‌ای به این زنجیره‌ها نمی‌رسد. در سالی که سال رونق تولید است وزارت کشاورزی قدمی در جهت رفع مشکلات برنمی‌دارد. به همین دلیل نمایندگان رو به استیضاح وزیر کرده بودند تا تغییری در بدنه وزارت جهاد تغییراتی به وجود آورند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به کجا رسید؟ گفت: روز یکشنبه محمود حجتی برای پاسخگویی به بعضی سوالات به کمیسیون کشاورزی خواهد آمد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۶۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشتی در اقتصاد جهان | خوش‌بینی صندوق بین‌المللی پول به اقتصاد آسیا

به گزارش همشهری آنلاین، صندوق بین‌المللی پول، با خوش‌بینی نسبت به رشد اقتصاد هند، پیش‌بینی کرد که اقتصاد آسیا در سال جاری به‌جای ۴.۲ درصد (پیش‌بینی ۶ ماه پیش) ۴٫۵ درصد رشد کند.

درعین‌حال، این نهاد بین‌المللی بزرگ‌ترین خطر برای اقتصاد آسیا را طولانی شدن اصلاحات در بخش املاک چین عنوان کرده که تقاضا را تضعیف می‌کند و احتمال وقوع تورم منفی طولانی‌مدت و ضربه زدن به سایر اقتصادها از طریق «سرریزهای تجاری مستقیم» را افزایش می‌دهد.

-عربستان قصد دارد تا قیمت نفت خود را برای مشتریان آسیایی تا بالاترین رقم طی ۵ ماه گذشته افزایش دهد که احتمالاً ۳ دلار در هر بشکه بالاتر از شاخص عمان / دبی می‌رسد. اکثر تحلیلگران رویترز انتظار دارند قیمت رسمی فروش نفت متوسط و نفت سنگین عرب هم به خاطر کمبود عرضه در بحبوحه کاهش تولید اوپک پلاس افزایش یابد.

-گروهی از شرکت‌های بیمه غربی اعلام کردند اعمال سقف قیمتی برای نفت روسیه غیرقابل اجرا بوده و فقط سبب پیوستن کشتی‌های بیشتری به ناوگان سایه شده است. گروه هفت، سقف قیمت را برای نفت روسیه تصویب کرد و شرکت‌های حمل‌ونقل و بیمه غربی زمانی می‌توانند در معاملات نفت روسیه شرکت کنند که قیمت آن کمتر از ۶۰ دلار در هر بشکه باشد.

- بانک جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد ۸۴ میلیون دلار برای مبارزه با مشکلات اقتصادی و اجرای پروژه‌های معیشتی به افغانستان کمک می‌کند. بر اساس بیانه این نهاد بین‌المللی، مبلغ ۷۰ میلیون دلار از این حمایت مالی از طریق صندوق امانی افغانستان و انجمن انکشاف بین‌المللی برای اجرای پروژه‌های معیشتی در ۶ حوزه و ۲۶ ولایت افغانستان هزینه خواهد شد.

-قیمت بیت کوین ۱۸.۶ درصد از سقف خود کاهش پیدا کرده و بسیاری از تحلیل‌گران انتظار دارند کاهش قیمت بیشتری را نیز تجربه کند. در آستانه جلسه FOMC، بیت کوین به محدوده ۵۷٬۱ هزار دلار رسیده است که از سقوط ۱۴ درصدی در یک هفته حکایت دارد. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران قدیمی با استفاده از فرصت ورود نقدینگی در حال فروش کوین‌های خود هستند.

- شرکت شل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با هدف تمرکز بر عملیات‌های سودآورتر، از بازار برق در چین شامل تولید، تجارت و کسب‌وکارهای مربوط به آن خارج می‌شود و این تصمیم از پایان سال ۲۰۲۳ در حال اجراست. شرکت، «شل انرژی چین» یکی از اولین شرکت‌های خارجی بود که در بازار کاهش انتشار کربن چین شرکت کرد و برای تجارت در بازار برق چین نیز ثبت شده است.

- کمیته قیمت سوخت امارات متحده عربی روز سه‌شنبه اعلام کرد که قیمت بنزین در این کشور از ماه آینده افزایش می‌یابد درحالی‌که گازوئیل ارزان‌تر خواهد شد. امارات در سال ۲۰۱۵ قیمت سوخت را آزاد کرد و بر همین اساس قیمت‌ها حامل‌های انرژی در این کشور منعکس کننده روند بازار جهانی نفت بود. البته قیمت‌ سوخت در دوره کرونا، به‌صورت موقتی تا مارس ۲۰۲۱ ثابت شده بود.

کد خبر 848822 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها هند اقتصاد صندوق‌ بین‌المللی پول

دیگر خبرها

  • امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی/می توان هاب غذایی منطقه شد
  • ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد
  • کشف ۵۴ تن نهاده دامی و آرد خارج از شبکه توزیع در شهرستان پلدختر
  • گشتی در اقتصاد جهان | خوش‌بینی صندوق بین‌المللی پول به اقتصاد آسیا
  • افزایش ۱۷ درصدی توزیع کود کشاورزی درآذربایجان غربی
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • افزایش ۱۷ درصدی توزیع کود کشاورزی در آذربایجان غربی
  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد
  • توزیع روزانه ۴ تن گوشت قرمز در بازار روزهای کرج
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات