Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتشارات شمع و مه کتاب «موزه ملی ایران» نوشته پاتریک رینگنبرگ را به زبان فرانسه در دست انتشار دارد. رینگنبرگ این کتاب را نتیجه تلاش خود برای معرفی بی‌نظیرترین موزه ایران عنوان می‌کند. ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ انتشارات شمع و مه پس از انتشار کتاب «معماری ایرانی»، «سفرنامه مشهد»،‌ «معماری حرم مشهد»، «نقش آرایه‌ها در هنر اسلامی و ایرانی»، «گنبدها در ایران» و «راهنمای فرهنگی ایران» از پاتریک رینگنبرگ استاد دانشگاه لوزان سوئیس،‌ جدیدترین کتاب این نویسنده را با عنوان «موزه ملی ایران» به زبان فرانسه در دست انتشار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاتریک رینگنبرگ (Patrick Ringgenberg) در سال 2010 از دانشگاه ژنو سوئیس در رشته تاریخ هنر و در مقطع دکترا فارغ‌التحصیل شد. وی یکی از هشت خادم نمونۀ فرهنگ رضوی در دوازدهمین جشنوارۀ بین‌المللی امام رضا (علیه السلام) است. وی فعالیت‌های خود در زمینه هنر اسلامی در ایران را از حدود 10 سال پیش آغاز کرد و به گفته خود از‌‌ همان زمان این موضوع را به عنوان زمینه اصلی تحقیقاتی خود برگزید.

رینگنبرگ در مورد آغاز فعالیت‌های پژوهشی خود در زمینۀ هنر اسلامی ـ ایرانی می‌گوید: از حدود 10 سال پیش تمرکز فعالیت‌هایم را روی هنر اسلامی قرار دادم و از همین راه با هنر اسلامی در ایران آشنا شدم. علاقه من به هنر اسلامی در ایران باعث شد این شاخه از هنر اسلامی را به عنوان محور اصلی پروژه‌های خود برگزینم. می‌توانم بگویم هنر اسلامی ـ ایرانی به نوعی تمامی زندگی من و همسرم را فرا گرفته است. گویی این هنر چنان جزوی از وجودم شده که وقتی مدتی به علت مشغله‌های دیگرم از آن غافل می‌مانم احساس بیهودگی و خلأ می‌کنم. باور دارم که باید راهی را که آغاز کرده‌ام ادامه دهم و به پایان برسانم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم،‌ با اشاره به کتاب جدیدش «موزه ملی ایران» گفت:  موزه ملی ایران به صورت تمام رنگی در 450 صفحه به زبان فرانسه منتشر خواهد شد که در آن هر کدام از اشیای موزه ملی ایران به تفکیک به صورت کامل با مشخصات معرفی شده است. در این کتاب 700 عکس از اشیای موزه به صورت پنج رنگ منتشر شده که چاپ آن‌ها بسیار دقیق و با جزئیات کامل است.

رینگنبرگ درباره دلیل انتخاب موزه ملی ایران گفت: موزه ملی ایران در مقایسه با موزه‌های مهم جهان چون لوور یک امتیاز ویژه دارد و آن این است که در موزه لوور ما تنها شیئی که از دوران باستان داریم،‌ مجسمه اشکانیان است،‌ اما در موزه ملی ایران اشیای بسیار خاص و بی‌نظیر از دوره باستان وجود دارد که بسیار جالب توجه است‌. می‌توان گفت، موزه ملی ایران بهترین و مهمترین موزه ایران به شمار می‌رود. گستردگی و تنوع مجموعهٔ اشیا موجود در موزه به گستردگی جغرافیایی کشور و دوران‌های متعدد پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی است که انسان در این سرزمین زیسته و آثاری از خود بجای نهاده‌ است.

وی افزود: 19 سال پیش در نخستین سفرم به ایران در بازدید از موزه ملی ایران از راهنما پرسیدم که کاتالوگی دارید به من دهید؟ که پاسخش منفی بود؛ اکنون البته کتابچه‌ای منتشر شده است اما یک کاتالوگ کامل نیست. من تلاش کردم کتابی منتشر کنم که موزه را تمام و کمال معرفی کند.

رونمایی از دو کتاب ایرانی در دانشگاه لوزان سوئیس

رینگنبرگ تصریح کرد:  از میان سه هزار تصویری که از موزه ثبت کردم، 700 عکس در این کتاب منتشر شده است که تصور می‌کنم برای علاقه‌مندان به ایران در کشورهای فرانسوی زبان بسیار بااهمیت باشد.

وی درباره استقبال فرانسوی زبان‌ها از کتاب‌هایی که تاکنون درباره ایران منتشر کرده است،‌ گفت:‌ اصولا‌ً فرانسوی‌ها ملتی ناسیونالیسم هستند‌ و به کتاب‌هایی که از شرق می‌آید، استقبال چندانی نشان نمی‌دهند؛ مگر اینکه از مسیر درستی معرفی شود. انتشارات شمع و مه در سال‌های اخیر تلاش‌های خوبی برای معرفی این کتاب‌ها در فرانسه داشته است که قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/

R1013198/P/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط انتشارات شمع و مه

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۶۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار اعلان نمایشگاه کتاب

اعلان (پوستر) سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اعلان (پوستر) این دوره از نمایشگاه به طراحی صابر شیخ رضایی منتشر شد.

در توضیح این اعلان آمده است: شاکله اصلی اعلان را تصویر کتاب‌های متعددی که در حال ایجاد یک سازه معمارانه هستند، تشکیل داده که این اثر تلاشی برای انتقال محتوا و ساخت تصویر با شکلی جدید و بیانی بین المللی و کمینه نگر شرقی ولی بدون استفاده مستقیم از عناصر سنتی تصویری فرهنگ و هنر ایرانی است.

از آنجا که امر «خواندن» امری گره خورده به ملکوت و سنت‌های پویا و هدایتگر پیغام آوران وحی است و بهترین کتاب‌های بشری نیز سرمایه‌های وجودی آسمانی دارند، کتاب‌هایی از بالای قاب تصویر، در حالاتی متفاوت و بالقوه، در حال تنزل درجات و پایین آمدن هستند و در مرکز قاب «امر ساختن» با چیدمانی همچون یک سازه منسجم معمارانه را که تداعی اولین هسته‌های شهرسازانه و تمدنی دارد، به فعلیت می‌رسانند که در هم تنیدگی کتاب‌ها نیز حکایت از اندیشه و فلسفه ایرانی دارد. 

زمینه اعلان؛ لاجوردین فام (آبی ایرانی) است که حکایت از نمایش این چرخه بر گستره وسیع آسمان دارد که این رنگ نیز علاوه بر ایجاد حس نشاط و سرزندگی کنار تنوع رنگین کتاب‌ها، زمینه گرایشات دینی و عرفانی در تاریخ و فرهنگ ایران و سنت‌های تصویری نگارگری ایرانی را راهبری می‌کند.

 تجمیع و چیدمان کتاب‌ها علاوه بر تداعی فرم بصری یک کتاب گشوده شده که در دو وجه اصلی خود، دروازه‌ها و ایوان‌هایی روشن دارند که با تابش نور آگاهی بر دیدگان و دل‌های بشر آن را به آرمانشهری زمینی بدل می کند، مفهومی دیگر را راهبری می کنند و آن شکل ساده سازی شده یک قلب بزرگ روشن و هندسی است که مفهوم «مهر» در جوامع را یادآور می‌شود که از نتایج کتابخوانی و فرهیختگی و جاری شدن اخلاق در زندگی بشر است و کتاب‌هایی پلکانی که بیانگر «رُشد و تعالی» انسان است. 

چیدمان عنوان نمایشگاه و عناصر نوشتاری هم به گونه‌ای حاشیه گرایانه جانمایی شده که اولویت با خوانش بصری طرح باشد و چشم بیننده در گردش و متوجه عناصر کلیدی و داستان روایی آنها باشد. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بدرود آقای پل استر
  • انتشار اعلان نمایشگاه کتاب
  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • خانه موزه‌ای در تهران که نماد عقل و عشق است
  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • انتشار فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • کتابی پر ازجاهای خالی!
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟