سید حسن خمینی: جوانان مسلمان خواب دشمنان را در منطقه آشفته کرده اند
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۴۶۸۱۷
به گزارش روز شنبه ایرنا از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم بزرگداشت ارتحال مرجع عالیقدر شیعه آیت الله العظمی محقق کابلی، با بیان اینکه یکی از پیامهای بزرگ امام (ره) صدور انقلاب به خارج از مرزها بود، اظهار داشت: صدور انقلاب به معنای صدور اسلحه، به مرز، ملت و جغرافیای واحد نبود.
وی افزود: این پیام انقلاب در کشور افغانستان بسیار خوب شنیده شد و با اعماق جان مردم گره خورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یادگار امام با اشاره به نقش تأثیر گذار امام (ره) در پیروزی ملت افغانستان، تصریح کرد: اگر زبان و حکایت درستی وجود داشت، تاریخ مبارزات ملتها را پس از ویتنام باید برای ملت افغانستان مینوشت که یکی از عوامل پیدایش این افتخار، پیوند مردم افغانستان با امام راحل بود.
وی با اشاره به حضور خالصانه روحانیون و مردم افغانستان از جمله آیت الله محقق کابلی در کنار امام خمینی (ره)، گفت: امروز تفکر امام راحل در جهانی که آبستن حوادث مختلف است بعنوان عاملی مقابل ظلم جهانخواران و ارتجاع ایستادگی میکند و مرز نمیشناسد.
سید حسن خمینی اضافه کرد: توانمندی جوانان افغانستان در دفاع از حریم اهل بیت (ع) نشان میدهد که جهان اسلام فراتر از یک جغرافیاست.
وی با گرامیداشت یاد شهدای این مسیر، گفت: خودتان را دست کم نگیرید، باید در تمام رشتههای علمی فعالیت کنید و حضور موفق شما در حوزههای علمیه باید به سایر علوم گسترش یابد.
سید حسن خمینی با بیان اینکه فرزندان افغانستان در تاریخ پایه گذاران علم و تاریخ بودهاند، گفت: از مولوی گرفته تا آخوند خراسانی که اصالتاً هروی هستند، افغانستان مهد ادبیات ایران بوده و شعر فارسی در آنجا رشد کرده و بالیده است.
وی بیان کرد: تاریخ منطقه ما جز با نام فردی که در حوزه جفرافیای افغانستان به دنیا آمده گره نخورده است؛ تمدن اسلامی از آنجا ریشه گرفته و باید قدر این پیشینه را بدانید و علوم مختلف را فراگیرید.
به گزارش ایرنا، مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله محقق کابلی (ره) شامگاه جمعه با حضور جمع کثیری از مهاجران افغانستانی و انصار در حرم مطهرامام خمینی (س) برگزار شد.
آیتالله محقق کابلی پس از سالها خدمت علمی و اجتماعی در عراق، افغانستان و جمهوری اسلامی ایران، شامگاه دوشنبه (۲۰ خردادماه) در سن ۹۱ سالگی در شهر قم چشم از جهان فروبست.
آیتالله حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی از اساتید و مراجع تقلید حوزههای علمیه بودند که در طول سالهای متمادی حضور در نجف اشرف از محضر اساتید نامی و برجسته آن حوزه علمیه همچون امام خمینی (ره)، حضرات آیات سید عبدالاعلی سبزواری، شیخ کاظم تبریزی، سید عبدالحسین رشتی و سید محسن حکیم بهرهمند شد.
۶۰۰۳
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۶۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امامت سیاسی دلیل نفرت دشمنان اهل بیت (ع) بود
به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله سید احمد علمالهدی در آئین عزای سالروز شهادت امام صادق (ع) که با حضور انبوه زائران، مجاوران و اقامهکنندگان اجتماع صادقیون مشهد در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ارزشمندترین سوگواره امام صادق (ع)، همین محفل و مجلسی است که شما در آن هستید. همین که روی فرش علیابن موسیالرضا (ع) برق اشک خود را به ساحت قدسی نوه مکرم آن ولی خدا نشان میدهید تا عزادار امامی باشید که حرم ندارد و امروز بهجز تعداد مختصری از شیعیان، هیچکس در جوار مرقد مطهرش اقامه عزا نمیکند.
ضرورت واکاوی ابعاد مظلومیت ائمه اطهار (ع)
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت شناخت دلایل مظلومیت امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: شهرت اصلی امام صادق (ع) در میان ائمه اطهار (ع) به علم، دانش و تربیت اصحاب و شاگردان است اما آنچه باید در روز شهادت ایشان بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، مظلومیت این امام همام و فلسفه مظلومیت ایشان است. باید بدانیم دلیل مظلومیت امام صادق (ع) چه بود و اساساً چرا حضرت تا این اندازه با برخورد قهری، سلبی و جنایتکارانه حاکمیت وقت روبرو میشد.
وی ادامه داد: از وجود اقدس امام صادق (ع) نقل شده که فرمود «مَن لَم یَعرِف سو ما اتی عَلَینا مَن ظَلَمنا وَ ذهاب حَقنا وَ ما رَکبنا بِه فَهُوَ شَریک مَن اَتی اِلَینا فیما وَ لینابه» یعنی هرکس برای درک ظلمی که بر ما رفت، تلاش نکند و بر آن نکوشد، شریک همان ظالمی است که در مقابل ما عمل کرده است. این حدیث راوی اهمیت این شناخت است.
امامت سیاسی، دلیل ظلم به امام صادق (ع)
علم الهدی تصریح کرد: همه باید بدانند که این ظلم بهطور انحصاری بر امام صادق (ع) روا داشته میشد و سایر علمای بلاد اسلامی نه تنها مورد ظلم نبودند بلکه از طرف حاکمیت منصور دوانیقی ملعون حمایت میشدند. این ظلم هم محدود به خوراندن زهر و شهادت حضرت نیست بلکه مربوط به تلاش مستمر و مداوم بنیعباس برای سرکوب و تحقیر جریان تشیع است که در طول سالیان دراز دنبال شد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تأکید کرد: نه تعلیم دین، نه تربیت شاگرد و نه آموزش علوم طبیعه هیچکدام علت اصلی مظلومیت حضرت نیست. امام صادق (ع) فقط یک عالم نبود که عدهای دورشان را بگیرند و فقط علوم دین فرابگیرند. امام صادق (ع) در مقام حجت بالغه الهی ادعای امامت داشت و این ادعا از نظر دستگاه حاکم به عنوان یک آفت قطعی در برابر استمرار قدرت و حکومت آنها به شمار میرفت. اگر امام صادق (ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد.
وی با بیان اینکه امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار (ع) بوده است، گفت: برادران عزیز، خواهران گرامی، امام فقط شاگرد پرور و عالم نیست. اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. عمده وظیفه امام به این است که در پیشامد شرایط و موقعیتها، یک نظام حاکمیتی تشکیل بدهد و به موازات امامت مرامی، امامت سیاسی جامعه را هم به دست بگیرد.
قساوت، ذات دشمنان دین است
علم الهدی بیان کرد: سرچشمه همه مظالمی که در حق اهل بیت (ع) روا داشته شد، همین امامت سیاسی بود. بهخاطر همین موضوع بود که علیابن ابیطالب (ع) را در محراب، حسین ابنعلی (ع) را در گودی قتلگاه و سایر امامان معصوم را هرکدام در یک مقام به شهادت رساندند و در طول حیات بابرکتشان نیز انواع و اقسام جنایتها را درحق آنها و پیروانشان انجام دادند. امامت سیاسی دشمن دارد. دشمنی که یک زمان حتی در مسجد شمشیر بر فرق ولی خدا میزند، یک زمان با اسب بر پیکر امام شهید میتازد و یک زمان نیز همچون منصور دوانیقی ملعون، امام صادق (ع) را با دست بسته و لباس خانه در خیابان پشت اسب میکشاند. این قساوت دشمن خداست و امروز هم دشمنان دین اینچنین هستند.
کد خبر 6096291