Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@03:15:17 GMT

درس‌هایی از شکار پهپاد آمریکایی

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۴۷۸۸۹

درس‌هایی از شکار پهپاد آمریکایی

به گزارش خبرگزاری مهر، ایمان شمسایی مدیر مسئول روزنامه قدس در یادداشتی به بررسی ابعاد مختلف انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا پرداخته است.

متن یادداشت به شرح زیر است:

پهپاد گلوبال‌هاوک یا RQ۴C از پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی ایالات متحده بود که شکار پدافند هوایی ایران شد و بهت و حیرت جهانی نه از باب عملکرد سریع ایران بلکه از منظر قدرت دفاعی کشورمان، خبر اول رسانه‌ها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاق ۳۰ خرداد باعث شد تا آمریکا دیگر نتواند با اطمینان از رادارگریزی هواپیماهایش بگوید و نه تنها ابزارآلات نظامی پرنده‌اش در امان نیستند که فکری باید به حال ناو آبراهام لینکلن و نیروها و پایگاه‌هایش در منطقه بکند.

اما نکات این اتفاق خیره‌کننده برای داخل چیست؟

۱: قرار بود دموکراتها در صورت پیروزی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا، برجام دو و سه را کلید بزنند.

کلیدواژهای که از همان ابتدا با مخالفت صریح مقامات کشورمان به ویژه رهبر معظم انقلاب روبه‌رو شد. برجام دو و سه، هدف اصلی‌اش محدود کردن برنامه‌های دفاعی به ویژه موشکهای بالستیک نقطه‌زن و غیره جمهوری اسلامی بود.

ترامپ و جمهوری‌خواهان اما شیپور را از دهانه گشادش نواختند و تحریم و خروج از برجام را مستمسک تحمیل مذاکره قرار دادند. این لطف بزرگی در حق مردم ایران بود تا عده‌ای در دام منفعت‌های ظاهری برجام نیفتند و فضای عمومی را به سمت فکر کردن به برجام دو و سه سوق ندهند

۱: افکار عمومی فهمید آمریکایی که ابایی از قتل و خونریزی و حتی حمله موشکی به هواپیمای مسافربری ندارد، چرا اقدام تلافی‌جویانه را به بهانه کشتار ۱۵۰ نفر متوقف می‌کند. دنیا به راحتی دریافت که امثال پدافند سه خرداد، قابلیت رویارویی با هر تهدیدی را دارد و نمیتوان در برابر ایران، گزینه نظامی را روی میز گذاشت.

حال باید برای مردم توضیح داد که یادتان هست عده‌ای مخالف گسترش توان موشکی بودند و در محافل عمومی، نخبگانی و رسانه‌ای داخلی، از صرف بودجه توسعه نظامی برای محیط زیست و فناوری‌های جایگزین سخن می‌گفتند؟

حال اگر قدرت دفاعی نداشتیم و به جایش بخش‌های دیگری به ظاهر آباد بود، آیا می‌شد آمریکا را به عقب راند و جلوی تهاجم را گرفت و از همان آبادانی‌های فرضی دفاع کرد؟

۳: پهپاد آمریکایی داخل مرزهای ایران سرنگون گردید. این سرنگونی باعث شد دنیا لحنش را با ما عوض کند و راه میانجیگری را پیش بگیرد. صدراعظم آلمان که تا دیروز ایران را تهدید به تحمل عواقب خروج از برجام می‌کرد، حال هر دو طرف را به خویشتنداری دعوت می‌کند.

مکرون فرانسوی از صحبت با طرفین سخن می‌گوید. اینجاست که منطق مقاومت را در برابر وادادگی می‌توان فهمید. فرض کنید ایران پهپاد را ساقط نمی‌کرد و صرفاً به شکایت و صدور بیانیه پناه می‌برد. آیا لحن هم‌پیمانان آمریکا اینگونه تغییر می‌کرد؟

آیا ترامپ، مذاکره بدون پیش شرط را مطرح و مسائل انسانی! را برای لغو صدور دستور جنگ، بهانه میکرد؟ آیا رئیس جمهور بی‌منطق آمریکا مدام از اشتباه فردی یک سرباز یا فرمانده ایرانی به جای سیاست دفاعی ایران سخن می‌گفت؟ پس ایران و ایرانی فهمید مقاومت و سرفرود نیاوردن در برابر زور چه پیامدی دارد.

۴: عقاب جهانی آمریکا را موشک تماماً ایرانی به آبها انداخت و نه تجهیزات جنگی وارداتی. صرف توان، استعداد، نبوغ و سرمایه ایرانی بر فناوری دفاعی بومی جواب داد و الگویی شد برای حرکت بیشتر در مسیر خودکفایی و تکیه بر توان داخلی.

اگر پدافند سه خرداد توانست حیثیت نظامی ابرقدرت زورگوی جهانی را ببرد، یقیناً مدل ایرانی در همه زمینه‌ها قابلیت رقابت با سایر تکنولوژی‌های پیشرفته غرب را دارد. به شرطی که هم مسئولان، استعداد ایرانی را باور کنند هم مردم.

کد خبر 4647656 محمد مهدی ملکی

منبع: مهر

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا پهپاد ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۷۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی بر ضرورت رایزنی در خصوص موضوعات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی میان دو کشور تاکید کرد. 

وزیر دفاع ایران با اشاره به واقع شدن دو کشور در یک منطقه راهبردی اظهار داشت: ظرفیت های متعدد همکاری تهران و دهلی نو می تواند در برقراری صلح و امنیت در منطقه حساس غرب آسیا و شبه قاره هند به کار گرفته شود.

وزیر دفاع ایران با توجه به تحرکات داعش در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت پیشگیری از قدرت گیری این گروه تروریستی و نیز رایزنی در خصوص تحولات منطقه افغانستان تاکید کرد. 

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی و نظامی دو کشور در برقراری ثبات و امنیت در منطقه آمادگی خود را جهت توسعه همکاری های دفاعی و نظامی میان دو کشور با طرف هندی در حوزه های مختلف اعلام نمود.

دبیر کل وزارت دفاع هند نیز در این دیدار ضمن ابراز همدردی و تسلیت شهادت مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر ضرورت برقراری امنیت و وآرامش منطقه تاکید نمود.

وی با اشاره به حوزه تمدنی مشترک دو کشور بر ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی و زیر ساختی به ویژه مشارکت دهلی نو در پروژه بندر چابهار تاکید کرد. 

دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی دو کشور بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر مناسبات فیمابین در حوزه های دریایی، شرکت در رزمایش دریایی،  تحقیقات دفاعی، آموزشی و  تبادل دانشجو تاکید نمود.  

دیگر خبرها

  • فیلم/شکار ریزپرنده اوکراینی با کیسه سیب زمینی
  • تحقیر آمریکا در دریا و آسمان‌
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • تشدید دوباره حملات انصارالله یمن: پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی هدف قرار گرفتند
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 
  • هشدار صنعا نسبت به طرح و نقشه‌های واشنگتن علیه یمن
  • ویدیو/ شکار دوباره پهپاد MQ۹؛ وحشت آمریکا از آسمان یمن
  • کاخ سفید: آمریکا هیچ سامانه پاتریوتی برای اوکراین ندارد