Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرمربی تیم ملی زیر 20 سال افغانستان گفت: نیامدیم که بازی فینال را واگذار کنیم.به گزارش بلاغ،مسابقات فوتسال قهرمانی زیر ۲۰ سال آسیا از ۲۴ خرداد ماه در شهر تبریز در حال برگزاری است که فینال این رقابت‌ها قرار است بین تیم‌های افغانستان و ژاپن برگزار شود.

در این راستا عبدالرزاق ممرک، سرمربی تیم فوتسال افغانستان که برای اولین بار در تاریخ کشور افغانستان توانسته است تیمی را به فینال ببرد در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس در تبریز حاضر به پاسخ‌گویی به سوالات شد که متن این مصاحبه به شرح زیر است:

نحوه انتخابی بازیکنان و آماده‌سازی بازیکنان افغانستان چطور بود؟‌

ما یک دوره انتخابی در شهر کابل داشتیم و از بازیکنان فعال در تیم‌ها دعوت کردیم که از بین آنها ۵ نفر انتخاب کردیم‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما از افغانی‌های مقیم ایران نیز در شهر‌های مشهد، تهران و قم نیز ۸ بازیکن انتخاب کردیم.

‌ با ۲۰ روز اردوی تمرینی در شهر کابل، کم‌ترین اردو را بین تیم‌ها داشتیم. چون ما اردو را در ماه مبارک رمضان برگزار کردیم، برخی از بازیکنان ما در این اردوها با زبان روزه تمرین می‌کردند.

نصیر صداقت از تیم ما بسیار حمایت کرد و ما را یک هفته مانده به مسابقات عازم تبریز کرد و هتل گسترش را برای ما با امکانات بسیار خوب در اختیارمان قرار داد. ما در این مدت یک تمرین بسیار خوب و همچنین یک بازی تدارکاتی مقابل ژاپن انجام دادیم.

به دلایل امنیتی در افغانستان لیگ به صورت استانی نداریم

‌ فوتسال در افغانستان در چه سطحی پیش می‌رود؟‌

فوتسال کشور ما در حد آماتور هست. لیگ حرفه‌ای در کشور ما وجود ندارد و سطح مربیان پایین است. برای بهبود این وضعیت 2 سطح یک و دو برای مربیان برگزار کردیم. همچنین با امکانات فدراسیون افغانستان کلاس‌های مربی‌گری برای علاقه‌مندان نیز برگزار می‌کنیم.

خوشبختانه جوانان افغانستانی از فوتسال بسیار خوب استقبال می‌کنند. ما در افغانستان ۶۰۰ سالن فوتسال استاندارد و غیر استاندارد داریم که تقریبا ۲۰۰ سالن در شهر کابل است. فوتسال در افغانستان یک ورزش محبوب و قابل دسترس است برای جوانان است.

در افغانستان به دلیل مسائل امنیتی نمی‌توانیم استان به استان بازی‌کنیم ولی تیم‌های ولایتی بسیار خوب در کشور خودمان داریم. ما در شهر کابل لیگ‌های ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸ سال و بزرگسالان آقایان و بانوان نیز داریم. از بازیکنان تیم افغانستان نیز در این تیم‌ها بازی می‌کنند.

‌ از سوابق خودتان برای ما بگویید؟

من از سال 2009 تا 2017 مدارک مربی‌گری‌ام را تکمیل کردم و از کشور‌های آلمان، دانمارک و لندن مدارک مدرسی نیز دارم‌ و در کشور خودم نیز مربی فوتبال هستم. همچنین یک موسسه بنام "فوتبال مکتب زندگی" نیز داریم که در آنجا به مربی‌ها یاد می‌دهیم که فوتبال فراتر از یک مسابقه هست.

وقتی به فوتبال نگاه می‌کنیم، جوان‌مردی، برنامه‌ریزی، قانون‌مندی، تبعیت از مربی، احترام به حریف و هواداران، همدلی و اتحاد را می‌بینیم که اگر ما این‌ها را در زندگی خود بکار بگیریم، یک زندگی بسیار خوب و پر باری را خوا‌هیم داشت.

ما یک مثال داریم که می‌گوید "ورزش زمینه‌ساز صلح است، ورزشکار سفیر صلح، صلح مبنای زندگی است و فوتبال مکتب زندگی است".

پیش از شروع مسابقات به بازیکنانم گفتم شما قهرمان هستید مگر این که خودتان نخواهید

‌ روزی که عازم شهر تبریز بودید، چه نتایجی را برای تیم خود پیش‌بینی می‌کردید؟‌

نتایج بسیار خوب و عالی را پیش‌بینی می‌کردم. من در اولین جلسه تیمم یک بنر آماده کرده بودم که بالای عکس تیمی ما نوشته بود " سلام بر تیم قهرمان مسابقات قهرمانی زیر ۲۰ سال آسیا در تبریز".

من به بازیکنانم گفتم که قهرمان شما هستید ولی اگر این قهرمانی را نمی‌خواهید می‌توانید با دست خودتان به تیم دیگری تقدیم کنید. شما چیزی از دیگر تیم‌ها کم ندارید که بلکه یک سر و گردن هم بالاتر هستید.

ما بیشتر برنامه‌هایمان در زمینه‌های روانی، ایجاد همدلی و انگیره مضاعف در بازیکنان بود تا بتوانند بیشتر از توان خود را به نمایش بگذارند. در این ۲۰ روز در روی مسائل بدنی و بیشتر در مسائل دفاعی کار کردیم.

به این فکر نمی‌کردیم که از ایران بالاتر باشیم

آن شبی که هنگ کنگ را پر گل شکست دادید و بالاتر از ایران در جدول قرار گرفتید چه احساسی داشتید؟

احساس خودباوری بسیار بالایی گرفتیم. وقتی که  ایران از هنگ کنگ ۳ گل دریافت کرد من به دروازبانم گفتم باید کلین‌شیت کنی و گلی نخوری زیرا ما با احترام کاملی که به این تیم داریم آنها از لحاظ فنی تیمی نیستند که ما از آنها گل بخوریم اما سر یک اشتباه کلی از تیم ایران گل را دریافت کردیم.

ما به این فکر نمی‌کردیم که از ایران بالاتر باشیم، فکر ما این بود که در مسیری که به قهرمانی می‌رویم اگر اول از گروه در بیاییم کارمان کمی راحت‌تر می‌شود. البته این را نیز تاکید کردم که اگر دوم از گروه صعود کنیم کارمان غیر ممکن نمی‌شود ولی کمی اذیت می‌شویم.

 در مرحله انتخابی این مسابقات با اکثر‌ تیم‌ها بازی کردیم که تیم ایران هم در بین آن تیم‌ها بود. در آن بازی مقابل ایران 4 بر 2 باختیم که دو گل با اشتباه کامل دروازبان ما بود که باید آن بازی مساوی می‌شد.

در روز بازی با ایران پایاپای بازی کردید. آیا انتظار همچین چیزی را داشتید؟‌

بازیکنانم در آن بازی توانایی‌های خود را در مقابل ایران قهرمان نشان دادند و به بازیکنانم گفتم که دیدید که چیزی از آنها کم ندارید؟‌ شما فقط به تمرکز، دقت و آرامش بیشتری نیاز دارید. در این بازی هم به بازیکنانم گفتم بروید و آن نتیجه باخت را جبران کنید.

‌ شکست تیم تایلند که یکی از قدرت‌های فوتسال آسیا هست کار بزرگی بود، نظر شما در این باره چیست؟‌

آقای مندز، سرمربی تایلند یک متخصص کامل فوتسال است. آنها از لحاظ تاکتیکی، کار تیمی بسیار خوب عمل می‌کنند و ما می‌دانستیم که کار سختی منتظر ما هست.

من در آن بازی از دروازبانم قول گرفته بودم که مثل یک دفاع واقعی کار کند و تیم‌مان در آن بازی ۶ نفره بازی کند. من به بازیکنانم گفتم که توپ را بدهید به آنها و بعد پرس کنید و از اشتباه آنها گل بزنید.

امکانات ما در حدی نبود که فینالیست شویم/به دنبال اهدای شادی به ملت افغانستان هستیم

 ‌این اولین بار هست که افغانستان در رشته های تیمی به فینال رسیده است و به نوعی شما تاریخ‌سازی کرده‌اید. از این به بعد چه برنامه‌هایی دارید؟‌

با حمایت دولت‌مردان و ورزش دوستان کشورمان از این به بعد برنامه‌های بسیار بزرگی داریم. همیشه به بازیکنانم می‌گفتم که برادری‌تان را ثابت کنید و آنها این را ثابت کردند و حال امیدواریم که دولت‌ ما سرمایه‌های خود را روی تیمی که برادریش را ثابت کرده بگذارد.

فدراسیون تمام بودجه و امکاناتش را در اختیار ما قرار داد و ما در یک بحران بسیار شدید که رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان بازداشت شده بود این را مدیریت کردیم. این امکانات در حدی نیست که یک تیم بیایید فینال و قهرمان شود.

بچه‌هایی تیم من می‌خواهند دل مردمشان را شاد کنند و لبخندی را بر روی لبان مردمی که الان ۴۰ سال است خانه‌ای نمانده که داغدار نباشد، بنشانند. در کشور ما مادری نمانده است‌ که داغدار فرزندش نباشد. ما آمده‌ایم تا یک شادی به مردم کشورمان هدیه دهیم.

از نتایج تیم احساس غرور می‌کنم

‌حال شما در فینال هستید. چه احساسی دارید؟‌

احساس غرور و افتخار داریم. تمام آرزویم این است که با یک قهرمانی این پله را تمام کنیم و هدیه‌مان برای مردممان تکمیل شود.

‌سرمربی اندونزی معتقد بود که بازیکنان شماره ۱۳ و ۸ تیم شما غیر قابل مهار است. نظر شما در این باره چیست؟‌

اولین فاکتور برای یک مربی انتخاب هست‌. من یک وسواس بسیار شدید در گزینش دارم که به تمام نقاط دقت می‌کنم. ما برای انتخاب همه بازیکنان با خانواده، پدر، مادر، برادر، خواهر و حتی صمیمی‌ترین دوست‌هایشان صحبت کردیم تا بدانیم این بازیکن کسی هست که من بتوانم آن را برای قهرمانی آماده کنم.

تمام بازیکنان ما از دروازبان تا حمله ما تک به تک خوب و عالی هستند‌. ما یک تیم خوب بستیم و اگر ما فقط یک یا دو بازیکن خوب داشتیم نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم. همه بازیکنانم خوب هستند ولی فقط بعضی‌ها زیادتر به چشم می‌خورند و پررنگ‌تر هستند.

نیامدیم که فینال را ببازیم

‌برای فینال چه برنامه‌ای دارید؟ آیا بلند‌پروازی‌هایتان تا اینجا بود یا به دنبال قهرمانی هستید؟

جای خوشبختی هست که ما یک بازی تدارکاتی قبل از این مسابقات با تیم ژاپن داشتیم و توانستیم با نتیجه 4 بر 3 آن دیدار را ببریم. تیم ژاپن 2 سال است که بازیکنانش را انتخاب کرده و 8 ماه برای این مسابقات اردو داشته است‌. آنها یک تیم بسیار قوی و تاکتیکی هستند و بیشترین مسابقات تدارکاتی را داشتند.

بچه‌های ما چون ژاپن را بردند استرس کمتری دارند. تمام توجه ما به ریکاوری بدنی بازیکنان است چرا که بازیکنان اگر احساس کنند سرحال هستند خود به خود خوب‌تر بازی می‌کنند ولی اگر احساس خستگی داسته باشد از لحاظ روانی زیر فشار می‌رود چرا که احساس می‌کند عملکرد خوبی نخواهد داشت.

ژاپن کشوری هست که اگر روی هدفی تمرکز کند تمام وقتش و توانش را می‌گذارد تا به آن برسد ولی ما برای این نیامده‌ایم که فینال را ببازیم ما آمده ایم تمام توانمان را به کار گیریم و قهرمانی را کسب نماییم. بازی با ژاپن یک رقابت شرق آسیا و قلب آسیا هست.

‌رئیس جمهور افغانستان از ما راضی است و ما دیگر هیچ چیز نمی‌خواهیم

بازتاب این بردها در کشور شما چگونه بود؟

رئیس جمهور افغانستان به من زنگ زد و تبریک گفت و به ما گفت که بی‌صبرانه منتظر بازگشت شما و تیم هستیم تا بیایید و برای همه‌تان جوایزی را گرفتیم. همچین رئیس جمهور گفت که خودم برای پیشوازتان می‌آیم و تک‌به‌تک‌تان را در آغوش می‌کشم. وقتی که قلب ملت ما و رئیس جمهور ما از ما راضی است ما دیگر هیچ چیز نمی‌خواهیم.

تیم تراکتور را می شناسم

‌در مورد تیم تراکتورسازی تبریز که محبوب آذربایجانی‌ها هست و شهرت جهانی دارد چه‌چیزهایی در کشور خودتان شنیده‌اید؟‌

من ۲۳ سال در ایران زندگی و تحصیل کرده‌ام و این تیم را می‌شناسم. بازیکنان خیلی بزرگی در این تیم بازی کردند. از جمله علی کریمی، کریم باقری و استاد اسدی که نه تنها آسیا بلکه دنیا را تکان دادند. من همیشه خودم احترام به این تیم داشتم.

امیدوارم تیم تراکتورسازی روز‌های خوبی با حمایت‌های مردم داشته باشد و روابط تیره آنها با فدراسیون ایران حل بشود چرا که فوتبال و ورزش برای دوستی انجام می‌شود نه برای دشمنی و نفرت که باعث جدایی بشود.

تبریز را چطور دیدید؟ آیا از این شهر رضایت دارید؟

 من نمی‌خواهم در روی این مردم تعریف کنم ولی مردم تبریز فرهنگ بسیار بالا و خوبی دارند. امنیت بسیار بالایی در شهر حاکم است و این نشان می‌دهد که مردم بدون مشکل زندگی می‌کنند.

 من در این مدت یک صدای بلند و توهین‌آمیز نشنیده‌ام. کسی مزاحم کسی نیست و همه خانواده‌ها بسیار راحت در مکانی شلوغ مثل ایل‌گولی تفریح می کنند و مشکلی برایشان پیش نمی‌آید. به نظر من مردم تبریز از خوشبخت ترین مردم های ایران هستند.

مردم تبریز در همه جا معروف به مردم غیرتی و باتعصب هستند. تاریخ تبریز و آذربایجان بسیار خوب است و بزرگان و استادان بسیار را در خود پرورش داده است.

در تبریز به کجا رفتید؟ از غذاهای سنتی تبریز میل کردید؟!

من فقط کوفته تبریزی خوردم که خیلی خوشمزه بود. از جا‌های گردشگری به ایل‌گولی، کندوان، آسیا خرابه شهر جلفا رفتیم ولی فعلا نتوانستیم به بازار تبریز برویم.

رشته تحصیلی من ادبیات هست و برای همین دوست دارم به خانه استاد شهریار و کتاب‌خانه ایشان بروم و همچنین زیارتی از آرامگاه وی نیز داشته باشم.

مصاحبه از عرفان ولی نژاد

 

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۸۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان ظرفیت توافقات با همسایگان را دارد

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهور و سفیر ایران در حساب رسمی خود در «ایکس» نوشت: هفته جاری کابل پُرمشغله، پُربار و سراسر مسئله بود. گفتگوهای بسیار با مقامات عالی حکومت سرپرست افغانستان، ریاست دفتر یوناما، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه، جمعی از دیپلمات‌های مقیم و صاحب‌نظران و سیاستمدارانی داشتم که به یک موضوع توجه نشان می‌دادند: ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای.

وی افزود: ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای خود زمینه تولد نخستین کنفرانس همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان را رقم زد تا آشکار سازد افغانستان مستقل، ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای را در بستر ایجاد یک سلسله توافقات جمعی با همسایگان دارد.

کاظمی قمی تصریح کرد: توافقاتی که براساس احترام به حاکمیت کشورها، تضمین و اجرای معاهدات دوجانبه و بین‌المللی، رعایت حسن همجواری و ترسیم منافع مشترک اثربخش خواهد بود.

نماینده ویژه ایران ادامه داد: بنابراین باید توجه داشت:

الف. قطار پیشرفت روندی که آغاز شده، متوقف نمی‌ماند.

ب. اراده عالی در مسیر نیل به مطلوب و گشایش دروازه‌های افغانستان به جهان برای ایفای یک نقش مسئولانه و مثبت خدشه‌ناپذیر است.

ج. سیاست‌گذاری‌ها در موضوعاتی چنین مهم را نباید متاثر از بیانات و اعلامات خبری تفسیر کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • تبریک سرمربی فوتسال ازبکستان به ایران
  • پیام تبریک رئیس جمهور برای روز ملی آفریقای جنوبی
  • رئیسی روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • وعده یحیی گل محمدی به تی تی ها؛ مشکلاتم حل شود به تبریز می‌آیم
  • نماینده ویژه رئیس‌ جمهور : نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • اسراییل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است
  • تمجید کرزی از حمایت ایران از مردم افغانستان
  • افغانستان ظرفیت توافقات با همسایگان را دارد
  • شایعات غیرفوتبالی یحیی گل‌محمدی