Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

رویداد۲۴ ندا جعفری: هر ساله در روز‌های اوج مصرف برق، درخواست از مردم برای کاهش مصرف به عنوان مهمترین ابزار گذر از خاموشی‌ها شناخته می‌شود؛ در واقع بار اتلاف انرژی معمولا روی دوش مردم انداخته شده و موارد دیگر هدررفت همچون قدیمی و فرسوده بودن خطوط انتقال انرژی مغفول مانده است.

بر پایه برنامه پنجم توسعه، باید تلفات برق کشور سال به سال کاهش یابد، اما آمار‌های رسمی نشان می‌دهد در سال‌های اخیر هدررفت برق در کشور بیشتر شده است؛ این یعنی برنامه‌ای برای تغییر خطوط انتقال انرژی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این بر اساس آماری که منتشر شده بود، راندمان پایین نیروگاه‌های برق بزرگترین مشکل وزارت نیرو عنوان شد. در این باره حتی اختلاف نظری میان وزارت نفت و وزارت نیرو بر سر قیمت صادرات انرژی پیش پیش آمد. آمارها نشان می‌دهد راندمان نیروگاه‌های کنونی حرارتی برق در اغلب کشورهای جهان بیش از ٤٥ درصد است، این رقم در ایران کمتر از ٣٥ درصد و مطابق ادعای وزارت نیرو ٣٧ درصد است. (با احتساب تلفات موجود در شبکه انتقال و توزیع، این عدد به کمتر از این رقم هم می‌رسد)

به گزارش رویداد۲۴ براساس آمار اعلامی بانک مرکزی و وزارت نیرو، تولید برق کشور در سال ١٣٩۴ حدود ٢٨٢ میلیارد کیلووات ساعت و مصرف آن ٢٣١ میلیارد کیلووات ساعت بوده است. با توجه به سهم پایین صادرات برق کشور، بخش اعظم تفاوت میان تولید و مصرف کشور، در شبکه توزیع و انتقال تلف شده و بخشی اندک هم دچار برق‌دزدی شده است. در سال‌های اخیر حتی تا ٢٠ درصد برق تولیدی کشور در جریان انتقال و توزیع، تلف شده است. 

در  سال‌های گذشته در حالی که میانگین رشد مصرف برق در کشور ۵.٨ درصد بوده، میانگین رشد تولید برق ۴.٣ درصد بوده که بیانگر پیشی گرفتن سرعت مصرف از سرعت رشد تولید است. این آمار نشان می‌دهد میانگین اتلاف برق کشور که در سال‌های گذشته به شدت بالا بوده است. کارشناسان معتقدند برنامه‌های دولت در حال حاضر به سمتی می‌رود که اتلاف انرژی در حال کاهش است.

حسین افضلی کارشناس انرژی و صنعت برق به خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: میزان اتلاف برق شبکه از ۵ درصد به ۲.۲۴ درصد رسیده است و در کل کشور نیز این میزان به مرور هم در حال کم شدن است.

او می‌گوید: ایجاد یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاوات حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد بنابراین صنعت برق صنعت هزینه‌بری است چراکه هزینه‌های نصب، نگهداری و پرسنل در این بخش بالاست و انرژی (آب و برق) نیز مانند بنزین از یارانه دولتی برخوردار است این در حالی است که برق به عنوان کالای اقتصادی شناخته نشده است.

وزارت نیرو در برنامه اخیر برای جلوگیری از اتلاف انرژی برق قرار بوده راهبردهایی را اجرایی کند که «اصلاح مقررات، ضوابط و توسعه سامانه‌های مناسب برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز از برق در شبکه‌های ضعیف»، «استقرار و سازوکارهای اقتصادی- تجاری در فعالیت‌های کاهش اتلاف و شبکه هوشمند»، «اصلاح معماری شبکه‌های توزیع، هماهنگی در طراحی و توسعه شبکه‌های فوق توزیع و توزیع برق» و... از جمله آنها است. مورد اخیر یعنی اصلاح معماری توزیع یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت نیروست که البته هنوز خبری از اجرایی شدن کامل این طرح نیست. در چنین شرایطی اولویت دولت بر تغییر الگوی مصرف مشترکان استوار شده است؛ شاید این مسئله اندکی از میزان اتلاف انرژی را بکاهد اما نکته اصلی این است که بدون تغییر معماری فرسوده انتقال انرژی در ایران، نمی‌توان به کاهش مصرف انرژی امیدوار بود.

خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 مصرف برق مشترکین پر مصرف اتلاف برق مصرف بهینه مدیریت مصرف برق الگوی مصرف برق الگوی مصرف انرژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۹۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پست برق ۱۶۰ مگاولتی قم آماده بهره‌برداری است

یوسف صادقی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و هم‌زمان با سفر رئیس جمهور به استان، طرح توسعه ظرفیت بخش ۲۳۰ کیلوولت پست نیروگاه قم به میزان ۱۶۰ مگاولت آمپر در نیروگاه سیکل ترکیبی قم به بهره‌برداری خواهد رسید.

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم تصریح کرد: این طرح با هدف تامین برق مستمر و پایدار برای صنایع استان و مردم شریف قم به بهره‌برداری می‌رسد.

نیروگاه سیکل ترکیبی قم با چهار واحد گازی و ۲ واحد بخاری هر یک با قدرت ۱۰۰ مگاوات و مجموع توان تولید ۷۱۴ مگاوات، با ۶ خط ۲۳۰ کیلو ولت، در کیلومتر ۱۵ جاده قم ـ اراک به شبکه سراسری برق متصل است. این نیروگاه در سال ۱۳۷۲ به بهره برداری رسیده‌است.

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم در بخش دیگری از سخنان خود همراهی خانواده و صنعتگران را شرط عبور از پیک مصرف بار در فصل گرم سال یاد کرد و گفت: با پیش‌بینی‌های انجام شده در سطح کلان، امید می‌رود در تابستان امسال شاهد خاموشی برق در بخش خانگی نباشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم، نصب کنتور هوشمند و جلوگیری از برداشت بی‌رویه از چاه‌های آب و به‌تبع آن مصرف خارج از قاعده برق را از برنامه‌های جاری این شرکت در تابستان سال جاری یاد کرد.

گفتنی است طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده آیت‌الله رییسی، رییس جمهور روز بیستم اردیبهشت‌ماه جاری در قالب دومین سفر استانی خود به قم سفر خواهد کرد.

در سطح استان قم ۶۲۰ هزار مشترک برق وجود دارد که از این بین ۵۰۰ هزار مشترک در بخش خانگی است که ۸۰ درصد مجموع مشترکان را شامل می‌شود. هفت هزار مشترک بخش صنعت و کشاورزی نیز به ترتیب حدود ۳۰ و ۱۵ درصد از ظرفیت برق این استان را مصرف می‌کنند. ۱۵ درصد برق قم نیز در سایر مصارف مصرف می‌شود.

قم چهارهزار کیلومتر شبکه فشارضعیف و چهارهزار کیلومتر نیز شبکه فشار متوسط اجرا شده است، همچنین یک‌هزار ترانس زمینی به همراه ۹ هزار ترانس هوایی برق نیز در سطح استان قم با پیک‌بار حدود هزار و ۲۰۰ مگاوات نصب گردیده‌است.

۱۳ درصد برق قم در بخش کشاورزی، ۲۸.۴ درصد در بخش صنعت، ۳۶.۵۵ درصد در بخش خانگی، ۱۰.۴ درصد در بخش عمومی، ۹.۷۸ درصد سایر مصارف و ۱.۸۳ در بخش روشنایی معابر مصرف می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • افزایش چشمگیر مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان
  • ۱۸۳ روستای خدابنده با جمعیت بالای ۲۰ خانوار از نعمت برق برخوردار است
  • تسهیل واردات خودروهای غیر بنزینی راه کار کاهش مصرف بنزین
  • تصفیه فاضلاب ١١ شهر و روستای استان همدان
  • پویش «با انرژی» و اهداء جوایز نفیس به صرفه جویان در برق در مازندران
  • میزان خاموشی برق خراسان رضوی به ۸۶ دقیقه کاهش یافت
  • آب به باتری کم مصرف تبدیل شد!
  • پست برق ۱۶۰ مگاولتی قم آماده بهره‌برداری است
  • مزایا و معایب استفاده از لوله مانیسمان و لوله اسپیرال به عنوان لوله گازی چیست ؟
  • امنیت انرژی ایران در گرو استفاده صحیح مصرف کنندگان گاز