Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جلسه شورای آموزش و پرورش لرستان به مشکلات عدیده برگزاری کنکور پیش رو در استان اشاره و مسؤولان خواستار رفع آن‌ها در فرصت باقی‌مانده شدند.به گزارش بلاغ،ظهر امروز جلسه شورای آموزش و پرورش لرستان با حضور استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش و معاونان، برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

با وجود اینکه برگزاری کنکور سراسری 98 و برنامه‌های آموزش و پرورش برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان تشکیل شد اما موضوعات دیگری نیز مورد توجه قرار گرفت از جمله عدم توسعه توازن در رشته های تحصیلی، آمار پایین قبول شدن کنکور و موارد دیگر، در این زمینه اظهارنظرهای متفاوتی از سوی برخی حاضران مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علل گرایش به سمت رشته تجربی

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در این جلسه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کنکور لرستان گرایش شدید به رشته تجربی است، افزود: عدم توسعه متوازن رشته‌ها به خصوص گرایش شدید زیاد به علوم تجربی، ظرفیت کم دانشگاه‌های بومی و عدم ناسازگاری رشته‌های موجود با واقعیت جامعه و پایین بودن میانگین نمرات خرداد ماه از علل گرایش به رشته علوم تجربی است.

زینی وند ادامه داد: در اجرای کنکور سال 98 نیز با مشکل کمبود سیستم سرمایشی در برخی حوزه های برگزاری کنکور مواجه هستیم، در شهرستان‌های کوهدشت، رومشکان پل‌دختر و خرم‌آباد به 90 کولر آبی نیاز داریم.

 

تاکید بر برنامه‌ریزی مدون

استاندار لرستان نیز تاکید کرد: برای ارتقای رتبه کنکورباید هدف‌گذاری لازم صورت بگیرد هم به لحاظ ترکیب رشته‌های تحصیلی هم دروس مهم کنکورو برای این کار نیاز به برنامه‌ریزی مدون است.

سید موسی خادمی عنوان کرد: باید از هم اکنون برنامه‌‍ریزی کنیم برای کنکور سال آینده، در بخش آموزش نیز باید تحقیقات مورد نیاز انجام تا به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم.

وی گفت: درست یا غلط  اما موضوع کنکور در حال حاضر به عنوان معیار مهمی در بخش تحصیل است بنابراین زیرساخت‌های لازم برای ارتقائ رتبه بندی و برگزاری آن به نحو مطلوب انجام بگیرد.

استاندار لرستان در خصوص کمبود سیستم سرمایشی در برخی حوزه‌های برگزاری کنکور نیز، تصریح کرد: متولیان برگزاری کنکور باید از همه توان خود برای رفع این مشکل استفاده کند، اما استانداری نیز در صورت نیاز آماده کمک هستیم.

مجتبی باقری،  رییس اداره سنجش و ارزشیابی اداره کل آموزش و پرورش لرستان نیز با اشاره به اینکه ارتقائ نمره کتبی نهایی سال 96 مد نظر ما است، افزود: با برنامه‌های آموزشی صورت گرفته توانستیم نمره کتبی نهایی استان  را به 11 و 14 درصد برسانیم قبل این رقم 10 و 76 بوده است، میانگین کشوری 12 و نیم است.

 

برنامه‌ریزی برای ارتقای معدل 

رئیس اداره متوسطه نظری اداره کل آموزش و پرورش لرستان نیز با بیان اینکه توسعه متوازن اثرش در هرکجا مشخص می‌شود، افزود: در استان یزد 35 درصد از شرکت کنندگان رشته تجربی است و رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند، درحالی که لرستان بیشترین آمار شرکت کنندگان رشته علوم تجربی یعنی  69 درصد را دارد اما رتبه 32 را کسب می‌کند.

فرزانه علیخانی گفت: در شهرستان‌های الیگودرز و ازنا گرایش به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای است زیرا هنرستان های متعددی وجود دارد ، هدف ما  کاهش گرایش به رشته تجربی و ارتقائ معدل است.

وی با اشاره به اینکه برای جذب دانش آموزان در رشته‌های تجربی با کمبود هنرستان و تجهیزات مواجه هستیم، تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل عدم توازن رشته‌های تحصیلی عدم آگاهی اولیائ است که در این زمینه نیازمند کارهای آموزشی هستیم.

دکتر حسین مهرداد، جامعه شناس نیز در این راستا با اشاره به اینکه لرستان از نظر صنعت ضعیف است، افزود: به همین علت گرایش به سمت رشته‌های فنی کم است موضوعی که باید مورد توجه هم متولیان آموزش و هم خانواده‌ها قرار بگیرد این است  برای انتخاب رشته تحصیلی واقعیت‌های جامعه دیده شود تا پس از فارغ التحصیلی بیکار نباشد.

وی تاکید کرد: موضوع فرهنگی نیز در این میان بسیار حائز اهمیت است، بنابراین برنامه ریزی در حوزه فرهنگی باید دردستور کار قراربگیرد‌.

این استاد دانشگاه اما درخصوص برگزاری جلسه کنکور نیز توضیح داد: ساختار فیزیکی نامطلوب در سالن‌های برگزاری کنکور از چالش هایی است که می توان به آن اشاره کرد.

 

ضرورت کار فرهنگی

رئیس دانشگاه لرستان نیز با بیان اینکه طبق بررسی های صورت گرفته 45 درصد از فارغ التحصیلان استان پس از اتمام تحصیلات مشغول کار می‌شوند، گفت: ما با صندلی خالی رشته‌های کشاورزی و علوم پایه  در دانشگاههای استان مواجه هستیسم.

خسرو عزیزی تاکید کرد: برای انتخاب رشته های تحصیلی متناسب با واقعیت جامعه باید کار فرهنگی انجام شود، همچنین باید شرایط لازم فراهم بشود.

وی همچنین ترافیک و تاخیر در رسیدن سر جلسه کنکور را از چالش‌های کنکورسراسری در استان عنوان کرد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۱۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح جزئیات جهش تحصیلی دانش‌آموزان

علی محمدبیگی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه ثبت نام دانش آموزان متقاضی جهش تحصیلی شروع شده، گفت : متقاضیان تا ۳۱ خرداد مهلت دارند، متقاضی جهش تحصیلی شوند و باید تا این تاریخ تقاضای خود را برای جهش تحصیلی به اطلاع مسئولین مدرسه برسانند.

 محمدبیگی با بیان اینکه درخواست والدین و دانش آموزان برای جهش تحصیلی در وهله اول از سوی شورای معلمان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، گفت: شورای معلمان با توجه به مدارک تحصیلی سنوات گذشته دانش آموز و مستندات مربوط به هوش او در مورد صلاحیت داشتن یا نداشتن دانش‌آموز متقاضی جهش تحصیلی تصمیم گیری و اعلام نظر می‌کنند و در صورت داشتن صلاحیت، دانش‌آموز باید ابتدا در آزمون سنجش هوش شرکت کرده تا در صورت قبولی در این آزمون برای شرکت در آزمون تحصیلی به مناطق مربوطه ارجاع شود.

به گفته رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، جهش تحصیلی از پایه‌های اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم امکانپذیر است.

وی ادامه داد: جهش تحصیلی در مقطع متوسطه اول و دوم هم اتفاق می‌افتد که معاونت آموزش متوسطه عهده دار انجام آن است.

 محمدبیگی با تاکید بر اینکه جهش تحصیلی مورد تایید اساتید و صاحبنظران حوزه روانشناسی تربیتی و تحصیلی نیست، گفت: جهش تحصیلی دانش‌آموزان از نظر علمی توصیه نمی‌شود، چون ممکن است سن هوشی دانش‌آموزی بالاتر از همسن و سال‌های خودش باشد، اما از نظر سن عاطفی و تربیتی قطعا از دانش آموزان بزرگتر از خودش عقب‌تر است، لذا درصورت جهش تحصیلی ممکن است از نظر عاطفی و روحی آسیب ببیند.

محمدبیگی با بیان اینکه تجربه نشان داده که بیشترین درخواست‌ها برای جهشی درس خواندن دانش آموزان ریشه در چشم و هم چشم بین خانواده‌ها دارد، گفت: خانواده‌ها دقت داشته باشند جهشی درس خواندن در اکثر موارد خروجی خوبی نداشته و مورد تایید کارشناسان آموزشی نیست. بهتر است خانواده‌ها فرزندان خود را برای جهشی درس خواندن تحت فشار قرار ندهند و بگذارند دانش‌آموزان فرآیند عادی تحصیلی خود را سپری کنند.

وی با بیان اینکه سال تحصیلی گذشته ۳۷۰ دانش آموز در استان کرمانشاه متقاضی جهش تحصیلی شده بودند، گفت: در نهایت ۱۴۲ نفر از این دانش آموزان واجد شرایط شرکت در آزمون جهش تحصیلی شناخته شدند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تمهیدات لازم برای امنیت انتخابات دور دوم مجلس در آبادان اعمال شد
  • رشته شیلات به رشته های تحصیلی محقق اردبیلی افزوده می شود
  • برگزاری امتحانات نهایی با حضور ۱۴۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • تشریح جزئیات جهش تحصیلی دانش‌آموزان
  • توسعه و پیشرفت بی سابقه بولینگ و بیلیارد لرستان
  • کسب مجوز برگزاری امتحانات در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد
  • دلایل کاهش تعداد پسران در آزمون کنکور امسال
  • تمدید فرصت مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور تا ۱۸ اردیبهشت
  • فرصت مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور تا سه‌شنبه تمدید شد