Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@17:28:04 GMT

تخریب نمادهای میرزا کوچک خان در ماسال

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۵۱۷۳۵

تخریب نمادهای میرزا کوچک خان در ماسال

بخش‌هایی از کوه و جنگل و مسیرهای بکر طبیعی اگر تا سال‌های گذشته ناشناخته بودند، امروز به مدد بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مورد استقبال قرار گرفته‌اند. ماسال در غرب گیلان از شهرستان‌هایی محسوب می‌شود که در این مدت مورد توجه و استقبال گردشگران قرار گرفته است. ییلاقات آن و زندگی روستایی و عشایری جاذبه‌های زیادی ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی افراد هنگام کوچ به مناطق پایین‌دست، کلبه‌های خود را برای اجاره در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. روستاهایی همچون چسلی و سوئه‌چاله و اولسبلنگاه و... از زیبایی‌های بسیاری برخوردارند. ‌ همانقدر که شمار گردشگران برای دیدن زیبایی‌های این منطقه زیادتر می‌شود، محیط‌زیست منطقه هم بیشتر مورد آسیب قرار می‌گیرد.

یکی از معضلات گردشگری بدون ضابطه، آسیب زدن به نمادهای گردشگری و طبیعی است. از آتش‌سوزی جنگل‌ها گرفته تا آسیب به محیط‌های شهری و روستایی و رهاسازی زباله و...؛ اخیرا از سوی یکی از گزارشگران همشهری عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان‌دهنده تخریب نمادهای میرزا کوچک خان جنگلی در ماسال بود. این نمادها سال‌ها پیش از سوی کمیته امداد در ارتفاعات ییلاق آلاپشته ماسال در محلی معروف به مشهد میرزا نصب شده بودند، مکانی که براساس مستندات تاریخی میرزا کوچک خان در آن نقطه به شهادت رسیده و سرش از سوی یکی از عمال سالار شجاع بریده شده بود.

شاید وندالیسم

نمادهای میرزا کوچک خان جنگلی شکسته شده‌اند. علت را پرس‌وجو می‌کنیم ولی کسی به طور واضح چیزی نمی‌داند، اما یکی از فعالان رسانه‌ای تالش و مدیرمسئول نشریه باختر معتقد است؛ یکی از علل تخریب نمادها این‌ است که جای نصب مناسبی ندارند و به همین دلیل نمی‌توان از آنها به خوبی مراقبت کرد. «کیانوش طاهری» بیان کرد: به این دلایل ممکن است نماد میرزا مورد غضب عده‌ای واقع شده باشد. از سوی دیگر می‌توان همان معضل همیشگی گردشگری یعنی وندالیسم را دخیل دانست و این‌که برخی به هر دلیل اقدام به تخریب نمادهای ملی و بومی می‌کنند.

 مدیرمسئول نشریه باختر اضافه کرد: بهتر بود که متولیان سازنده نمادها محافظت بیشتری از آنها می‌کردند. ‌ ماسال در سال‌های اخیر رشد گردشگری خیلی خوبی داشته و مسافران زیادی به این منطقه می‌آیند و در واحدهای بوم‌گردی اقامت می‌کنند. بنابراین باید از این مناطق هم از نظر طبیعی و هم تاریخی محافظت کرد. ‌

چرا نماد میرزا تخریب شده است؟

معاون میراث فرهنگی گیلان از ثبت ملی مکان شهادت میرزا کوچک خان در جنگل‌های آلاپشته ماسال، در فهرست آثار ملی کشور خبر می‌دهد. «ولی جهانی» اظهار کرد: تخریب نماد فعلی ارتباطی با طرح میراث فرهنگی درباره مکان مشهد میرزا کوچک خان ندارد و ما طرح دیگری در دست داریم. نمی‌دانیم چرا این نمادها تخریب شده‌اند. مشهد میرزا کوچک خان به شماره ۳۰۷۲۶ در فهرست آثار ملی کشور ماندگار شده است.  

وی ادامه داد: با توجه به ثبت مکان در فهرست آثار ملی ایران برنامه‌ریزی‌های مقتضی در شأن این جایگاه در دستور کار قرار گرفت و در سال ۹۶ نماد میرزا نصب و جاده هم آسفالت شد. ‌جهانی افزود: سال گذشته ۱۲۰ میلیون تومان اعتبار برای ایجاد زیرساخت درخواست کردیم که به ما داده نشد. با این وجود در حال طراحی مشهدمیرزا هستیم که بخشی از آن در کمیته فنی تایید شده و به زودی نهایی می‌شود، اما نماد فعلی ارتباطی به میراث فرهنگی ندارد. این مسئول ادامه داد: امسال هزینه مطالعات طرح ۱۸ میلیون تومان برآورد شده است و قصد داریم امسال‌ پس از نهایی شدن کار با نظارت اداره میراث این پروژه را اجرا کنیم.

مکث

 در آذر ۱۳۰۰ در حالی که میرزا کوچک خان جنگلی بسیاری از یاران خود را در مسیر از دست داده بود، در کوه‌های تالش گرفتار سرمازدگی شد و به دست یکی از عوامل سالار شجاع کشته و سرش بریده شد. خالو قربان که روزگاری از همرزمان او بود سر بریده میرزا را برای رضاخان سردار سپه به تهران برد.

کد خبر 444979

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۱۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح هندسی و تعریض باند جنوبی خیابان میرزاطاهر شرقی

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با بیان اینکه اصلاح هندسی بر اساس نیازهای ترافیکی و لزوم بهبود تردد صورت می‌گیرد، گفت: بر این اساس اصلاح هندسی و تعریض باند جنوبی خیابان میرزا طاهر شرقی برای رفاه حال شهروندان در این منطقه در حال اجرا است.

سیدسلمان قاضی‌عسگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به‌منظور اصلاح نقاط حادثه‌خیز منطقه ۹ شهرداری اصفهان، ایمن‌سازی و اصلاح شکل هندسی و تعریض باند جنوبی خیابان میرزا طاهر شرقی با هزینه‌ای بالغ‌بر سه میلیارد ریال در این منطقه در حال اجرا است.

وی افزود: روند اجرای فعالیت‌های عمرانی منطقه ٩ شهرداری اصفهان با رویکرد تحقق اهداف مدیریت شهری، همچنین اجرای تعهدات با عنوان خدمات به شهروندان، توسعه محلات در راستای تأمین رفاه و آسایش و جلب رضایت آن‌ها است.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: مدت زمان اجرای اصلاح هندسی و تعریض باند جنوبی خیابان میرزا طاهر شرقی پس از رفع معارضات حداکثر سه ماه است و پیش‌بینی می‌شود، در مدت زمان کوتاه‌تری تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

قاضی‌عسگر ادامه داد: این پروژه با هدف تعریض باند جنوبی ابتدای خیابان میرزا طاهر شرقی به‌طول بیش از ۱۲۵ متر برای رفع مشکلات ترافیکی و تسهیل در تردد و نیز اصلاح راستگرد خروجی خیابان میرزا طاهر شرقی به کندروی بزرگراه شهید خرازی و اتوبان آغاز به‌کار خواهد کرد.

کد خبر 747449

دیگر خبرها

  • بزرگداشت شهیده راحله روشنگر شهید مدافع سلامت ماسال
  • میرزا مهدی آشتیانی؛ جمع بین نبوغ و تبحر
  • میرزا زاده: انتخاب مردم قابل احترام است
  • اصلاح هندسی و تعریض باند جنوبی خیابان میرزاطاهر شرقی
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد
  • رشد ۱۰۶۹ واحدی شاخص کل بورس
  • بورس تغییر جهت داد
  • رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس | افزایش ۷۶۳ هزار و ۶۵۶ واحدی شاخص کل
  • گزارش روزانه بورس ۵ اردیبهشت؛ رشد ۱۰۶۹ واحدی شاخص کل
  • رشد ۱۰۶۹ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه