Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-05@22:04:14 GMT

چوب زباله‌گردها در چرخ بازیافت

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۵۳۶۲۱

چوب زباله‌گردها در چرخ بازیافت

هر روز در نقاط مختلف شهر افرادی دیده می‌شوند که در حال جست‌وجو در مخازن زباله هستند و انواع پلاستیک، کارتن و زباله‌های حجیم خشک را جمع می‌کنند. زباله‌گردی محدود به منطقه خاصی از شهر نیست و در نقاط بالا و پایین شهر دیده می‌شود. برآورد دقیقی از تعداد زباله‌گردهای شهر وجود ندارد، اما حداقل صدها نفر مشغول تفکیک غیرقانونی زباله‌ها هستند در حالی که پسماندهای قابل بازیافت باید توسط بخش‌های مرتبط از جمله شرکت بازیافت جمع‌آوری و بازیابی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زباله‌گردی علاوه بر پیامدهای اجتماعی و آسیبی که به چهره شهر وارد می‌کند، پیامدهای اقتصادی هم دارد؛ از زباله به عنوان طلای کثیف یاد می‌کنند که حتما باید به چرخه بازیافت برگردد و برداشتن زباله به صورت غیرقانونی صدها میلیون تومان ضرر به چرخه بازیافت وارد می‌کند.

گلایه شهروندان 

«سمیه بابایی» یکی از شهروندان کرمانشاه با اشاره به فعالیت زباله‌گردها در شهر می‌گوید: این افراد هنگام تفکیک زباله‌ها و گشتن بین آنها بخش زیادی از پسماندها را روی زمین رها می‌کنند که موجب آلودگی هوا و تجمع حشره و حیوانات موذی می‌شود. وی با بیان این‌که شیرابه پسماندها روی زمین می‌ماند و بوی بد در نزدیکی مناطق مسکونی ایجاد می‌کند، می‌افزاید: مهم‌ترین نکته این است که دیدن این افراد دل هر کسی را به درد می‌آورد و منظره آزاردهنده‌ای به‌ویژه برای کودکان است.

«سیامک نجفی» یکی دیگر از شهروندان کرمانشاه با بیان این‌که اکثر زباله‌گردها افراد معتاد و کارتن‌خواب هستند، می‌گوید: تجمع این افراد بر سر مخازن زباله منشأ انواع بزه و جرایم دیگر هم می‌تواند باشد. وی با بیان این‌که زباله‌گردها پسماندهای قابل بازیافت را برمی‌دارند و چرخه بازیافت را از کار می‌اندازند، می‌افزاید: فعالیت زباله‌گردها موجب می‌شود نیروهای جوانی که در شرکت بازیافت به عنوان نیروی کار قانونی کار می‌کنند بعد از مدتی تعدیل و از کار بیکار شوند چون دیگر پسماند قابل بازیافت برای فعالیت شرکت بازیافت باقی نمی‌ماند.

این شهروند اضافه می‌کند: اکثر این زباله‌گردها ساماندهی شده و در قالب باند کار می‌کنند و چیز زیادی هم نصیب خودشان نمی‌شود. وی معتقد است باید راهکاری برای ساماندهی این افراد در نظر گرفته شود و بهترین کار همان تفکیک زباله از مبدأ و خانه‌هاست که باید با همکاری مردم انجام شود. متاسفانه بسیاری از مردم هنوز به‌خوبی در این طرح شرکت نمی‌کنند.

دخالت در کار شرکت بازیافت

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه هم فعالیت زباله‌گردها در نقاط مختلف شهر را یکی از عوامل اصلی ایجاد مشکل برای این شرکت می‌داند و به همشهری می‌گوید: بخش زیادی از زباله‌های خشک که باید در اختیار شرکت بازیافت قرار گیرد و بازیافت شود توسط زباله‌گردها برداشته می‌شود. «هایده شیرزادی» با بیان این‌که برخی از این زباله‌گردها حتی با خودرو به جمع‌آوری پسماندهای خشک اقدام می‌کنند، می‌افزاید: در روزهایی که ما از پیش اعلام کردیم و برای جمع‌آوری پسماندهای خشک به محله‌ها می‌رویم، زباله‌گردها قبل از ما به محله‌ها رفته و این پسماندها را از مردم جمع می‌کنند.

به علاوه آنها حتی گاهی صدای بوق مخصوص خودروهای بازیافت را تقلید می‌کنند تا مردم را به اشتباه بیندازند و مردم زباله‌های خشک خود را برای آنها بیرون بگذارند. به گفته این مسئول، این روند موجب می‌شود میزان پسماندهای خشکی که در اختیار شرکت بازیافت قرار می‌گیرد، بسیار کم باشد و نتواند هزینه‌های این شرکت را جواب بدهد.

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه تنها راه مقابله با زباله‌گردها را اجرای تفکیک زباله در مبدأ می‌داند و می‌گوید: برای این منظور باید مخازن از داخل شهر جمع و به داخل ساختمان‌های مسکونی منتقل شود. شیرزادی از هزینه بسیار زیاد اجرای این کار هم یاد می‌کند که محلی برای تامین آن وجود ندارد.

جمع آوری زباله نیازمند همکاری بخش های مختلف

یک فعال محیط زیست با بیان اینکه زباله گردها به معضلی برای محیط زیست کرمانشاه تبدیل شدند، می‌گوید: راهکار اصلی مقابله با زباله گردی جمع آوری مخازن زباله از شهر است که قطعا شهرداری به تنهایی از عهده آن برنمی آید و نیازمند همکاری بخش های مختلف است. «فرهاد یوسفی» ادامه می دهد: یا باید این مخازن به مناطقی منتقل شود که برای زباله گردها قابل دسترس نباشد یا اینکه مخازن در داخل منازل و واحدهای مسکونی تعبیه شود. وی برخورد قهری با زباله گردها را جایز نمی داند و می افزاید: اگر بتوان محلی برای اسکان زباله گردها تهیه و آنها را مشغول به کار  کنیم و توانمند شوند دیگر نیازی به این کار نخواهند داشت و شاهد پدیده زباله گردی هم در شهر نیستیم. یوسفی معتقد است برای این منظور باید بخش های مختلف از جمله شورای مبارزه با مواد مخدر، فرمانداری، بهزیستی و ... پای کار بیایند.

فعالیت هزار زباله‌گرد در کرمانشاه   

مدیرعامل شرکت بازیافت زباله کرمانشاه تعداد زباله‌گردهای شهر کرمانشاه را در آخرین برآوردها، بیش از هزار نفر اعلام کرد و گفت: این افراد روزانه حدود ۵۰ تن زباله را از سطل‌های زباله برمی‌دارند که این ۵۰ تن زباله به غیر از زباله‌ها، جعبه‌ها و کارتن‌هایی است که دوره گردها مستقیم از مغازه‌ها دریافت می‌کنند. هایده شیرزادی این افراد زباله‌ها را به مغازه‌های حاشیه شهر می‌برند و می‌فروشند که یا توسط دلالان به خارج از استان می‌رود و یا در استان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدیرعامل شرکت بازیافت استان کرمانشاه از شناسایی حدود ۲۵۰ مغازه و گاراژ در مناطق حاشیه شهر خبر داد که زباله‌ها را تحویل می‌گیرند و تصریح کرد: البته مقداری از این زباله‌ها روی پشت بام خانه‌ها نیز دپو می‌شود.

کد خبر 444964

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۳۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی جایگاه زباله غیر مجاز دستک آستانه اشرفیه

ایسنا/گیلان رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آستانه اشرفیه با بیان اینکه اقدامات انجام شده توسط دهیار جدید روستای دستک هنوز مطلوب نظر محیط زیست نیست، گفت: برنامه آموزش و جلب مشارکت مردم روستای دستک برای تفکیک زباله از مبدا باید هر چه سریعتر توسط دهیاری اجرایی و جایگاه زباله‌ موجود که غیرمجاز می‌باشد، طی فرایندی تعطیل شود.

رامین حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت مدیریت پسماند در روستای بزرگ دستک، اظهار کرد: طبق گزارش ارائه شده توسط دهیار مربوطه پس از اخطاریه صادره، وضعیت موجود تا حدی با خاک‌پوشانی زباله‌ها و نصب بنر هشداری توسط دهیاری مدیریت شد.

اقدامات دهیاری دستک هنوز کامل نبوده و مورد تایید محیطزیست نیست

وی با بیان اینکه هنوز اقدامات انجام شده توسط دهیار دستک مطلوب نظر محیط زیست نیست، افزود: مقرر شد جایگاه زباله مذکور همانند جایگاه زباله سابق روستای سالکده که در حال حاضر وجود خارجی ندارد، ضمن اجرای برنامه‌های آموزشی و جلب مشارکت مردمی و تفکیک زباله از مبدا، تعطیل شود که در این خصوص هم با جدیت پیگیر موضوع هستیم. 

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آستانه اشرفیه گفت: مدیریت پسماند روستاها براساس سیاست‌های ابلاغی از استانداری می‌بایست با اجرای طرح مپ روستایی با رویکرد آموزش و جلب مشارکت عمومی روستانشینان عزیز با هدف کاهش حجم زباله و تفکیک حداکثری، توسط دهیاران با الگوبرداری از روستاهای موفق در این زمینه اجرا شود.

حسین‌زاده با اشاره به پیگیری جدی محیط زیست در خصوص ساماندهی وضعیت زباله‌های رها شده در حریم راه‌ها، انهار، سواحل و تفرجگاه‌ها، به لزوم پیگیری جدی بخشداران در این خصوص تاکید و خاطرنشان کرد: در صورت عدم توجه دهیاران به اخطاریه‌های صادره و ادامه و روند آلودگی پسماند در روستاها، موضوع از طریق مراجع قضایی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی در پایان از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب یا آلودگی محیط زیست از طریق تماس با سامانه ۱۵۴۰ و یا شماره تلفن ۰۱۳۴۱۱۲۵۰۹۹ موضوع را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستانه اشرفیه اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تفکیک زباله در روستای قلعه بالای بیارجمند آغاز شد
  • تجلیل از معلمان حامی محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری
  • راهکارهای اقتصاد دایره‌ای برای بهینه‌سازی مدیریت پسماند
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • ساخت آجر‌های هوشمند انرژی با استفاده از پسماند
  • باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد
  • کارزار نجات انجیلسی در مازندران
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • نگاهی به چالش تاکسی های برقی برای مالکان| در صورت تصادف تاکسی های برقی، عملکرد بیمه باید چگونه باشد؟
  • تعطیلی جایگاه زباله غیر مجاز دستک آستانه اشرفیه