Web Analytics Made Easy - Statcounter

یورونیوز: سرطان ریه شایع‌ترین سرطان در جهان است و حدود یک هفتم مبتلایان را شامل می‌شود. تشخیص زودهنگام سرطان ریه می‌تواند درمان را تسریع کرده و از میزان مرگ و میر بیماران بکاهد.

مهم‌ترین راه‌های تشخیص سرطان ریه عکسبرداری پزشکی از جمله سی‌تی‌ اسکن و پِت اسکن و همینطور بیوپسی (نمونه‌برداری از بافت مشکوک) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه این روش‌ها بسیار دقیق هستند اما زمان زیادی سپری می‌شود تا بیماران تمام مراحل تشخیصی را طی کرده و به مرحله درمان برسند.

دانشمندان موسسه استخوان درمانی فلوریدا در مطالعه جدید خود چهار سگ‌ نژاد بیگِل را به مدت ۸ هفته آموزش دادند تا بوی ناشی از بافت‌های سرطانی ریه را تشخیص دهند. پس از آن با استفاده از نمونه بافت‌های موجود از افراد مبتلاء به سرطان و همینطور افراد سالم، توانایی تشخیصی این سگ‌ها را آزمایش کردند.

نتایج حاصله حاکی از آن بود که آنها با تشخیص اختصاصی ۹۷.۵ درصد و حساسیت ۹۶.۷ درصد توانستند بافت‌های سرطانی را از بافت‌های سالم متمایز کنند.

این سگ‌ها همچنین می‌توانند با بو کردن دهان مبتلایان به سرطان ریه آنها را از افراد سالم مجزا کنند؛ راهی که به مراتب سریع‌تر از تکنولوژی‌های موجود است.

چگونه حس بویایی سگ‌ها به تشخیص سرطان کمک می‌کند؟

دکتر توماس کوین، سرپرست این طرح تحقیقاتی می‌گوید که از سگ‌های بیگل برای این پروژه استفاده کرده چرا که این سگ‌ها به دلیل داشتن مشام و غریزه قوی در ردگیری بوها، انتخاب خوبی برای این کار بودند.

بیگل‌ها نژاد هوشمندی هستند، جثه متوسط و ذهن تک‌محوری دارند و به همین علت می‌توان آنها را به راحتی برای تشخیص بوهای خاص آموزش داد.

حساسیت بویایی سگ‌ها به طور متوسط ده هزار برابر انسان‌هاست. سگ‌های بیگل در مغزشان ۲۲۵ میلیون گیرنده بویایی دارند، در حالی‌ که این رقم در انسان حدود ۵ میلیون است.

سگ‌ها علاوه بر داشتن قدرت بویایی زیاد قادرند یک بوی خاص را در حضور هزاران بوی دیگر تشخیص دهند. آقای کوین معتقد است که از این ویژگی آنها می‌توان برای تمیز دادن بافت‌های سرطانی از بافت‌های سالم استفاده کرده و افراد مشکوک به بیماری را زودتر وارد چرخه تشخیص پیشرفته و درمان نمود.

یافتن راه‌های آسان، ارزان و سریع برای تشخیص بیماری‌هایی چون سرطان یکی از مسائل مهم در حوزه پزشکی است چرا که امید به بهبود کامل بسیاری از سرطان‌ها در صورت کشف زودهنگام آنها وجود دارد.

با این حال برای عملی شدن طرح استفاده از سگ‌ها در تشخیص سرطان ریه، باید مطالعات مشابه در ابعاد گسترده‌تر و دقیق‌تری صورت پذیرد و تمامی نکات مثبت و منفی این روش تشخیصی مشخص گردد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: درمان رقابت سرطان مرگ تکنولوژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۴۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لوازم‌خانگی ایرانی؛ گران‌تر از برند‌های برتر دنیا

محمدحسین اسلامیان، اظهار داشت: واقعیت این است که ما واردکننده تکنولوژی هستیم و قطعات را با توجه به آن مونتاژ می‌کنیم و جالب اینکه می‌خواهیم همان محصولات را صادر کنیم؛ بنابراین باید ببینیم که کالای مونتاژشده ما در بازار داخلی تا چه میزان مورد استقبال قرار می‌گیرد تا در مرحله بعد انتظار داشته باشیم که کشور‌های خارجی، کالای ما را به سایر برند‌ها ترجیح دهند.

به گزارش دنیای اقتصاد، وی ادامه داد: ما امروز لباسشویی‌ای را که تکنولوژی آن وارداتی است، با کیفیت به‌مراتب پایین‌تری از نمونه اصلی مونتاژ می‌کنیم؛ اما قیمت آن از قیمت جهانی کالای مورد نظر بالاتر است. امروزه قیمت لباسشویی‌ای که بالاترین سطح جهانی را از نظر کیفی دارد و در بسیاری از کشور‌های دنیا از آن استقبال می‌شود، ۲۰۰ دلار است، در حالی که لباسشویی‌های ایرانی با کیفیت به مراتب پایین‌تر، کمتر از ۲۰ میلیون به مردم فروخته نمی‌شود؛ بنابراین تهیه زیرساخت‌ها توسط دولت مساله دوم است و مساله اول این است که چگونه تکنولوژی وارداتی را دوباره صادر می‌کنیم.

اسلامیان افزود: امروز تنها به معدود کشور‌هایی می‌توانیم محصولاتی همچون لباسشویی را صادر کنیم که بعد مسافتی بالایی از کشور اصلی دارند یا مانند لباسشویی دو قلو و کولر آبی صرفه اقتصادی برای ایجاد خط تولید آن‌ها وجود ندارد.

نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی، تصریح کرد: مشتری در هر صورت نیاز خود را به صورت واردات غیرقانونی با برند اصلی وارداتی تامین می‌کند؛ اما مسوولان اصرار دارند که به جای این لباسشویی ۱۵ میلیون تومانی که کیفیت بسیار بالایی دارد، در داخل کشور شبیه آن را با ۲۵ میلیون تومان به مردم بفروشند و تازه برای صادرات آن هم برنامه‌ریزی کنند. طبیعی است وقتی در یک کشور، برند ایرانی را با کیفیت پایین‌تر و قیمت دو برابری در کنار برند کره‌ای و آلمانی قرار دهیم، موفق نمی‌شویم.

دیگر خبرها

  • ماموگرافی برای غربالگری سرطان از ۴۰ سالگی
  • زورخانه پولاد هرچه زودتر ثبت ملی شود
  • پیام کرمان آیدکس، آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش است
  • تشخیص زودهنگام سرطان، پنجره‌ای به سوی زندگی
  • رقابت ۲ هزار و ۱۵۰ دانش‌آموز برای تکنولوژی‌های آینده
  • لوازم‌خانگی ایرانی؛ گران‌تر از برند‌های برتر دنیا
  • نبود سبد سوخت یکی از دلایل ناترازی بنزین
  • دفاع موشکی ایران در مقابل اسرائیل زمینه نابودی هر چه زودتر رژیم صهیونیستی را فراهم می‌کند
  • هوشمندسازی ساختمان: خانه‌ای که فراتر از تصورات شماست
  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده هلن