Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده کمیته ناظر بر نشریات وزارت علوم گفت: ما داخل شیوه نامه داریم، وزارت علوم باید اسامی دانشجویان را از کارشناس نشریات دانشگاه برای شرکت در انتخابات دریافت کند و این در شیوه نامه گفته شده، ولی متاسفانه وزارت علوم به آن عمل نکرد.

میلاد مفاخری، کاندیدای پیروز دور اول انتخابات نشریات در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پیرامون تخلفاتی که حول نشریات دانشجویی چه در انتخابات و چه پیش از آن رخ داد گفت: فکر می‌کنم نیاز است یک ماوقعی از بی عدالتی و سربریدن آزادی، که قبل از انتخابات رخ داد توضیحی بدهم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخابات امسال دو ائتلاف بزرگ داشت یکی ائتلاف غروب آزادی و ائتلاف دوم ائتلاف نجات آزادی_ احیای عدالت بود که ما چند دلیل مهم برای انتخاب این اسم داشتیم.

 

انتخابات بیست و پنج دانشگاه را باطل کردند

وی افزود: طی سال‌های گذشته در حوزه نشریات هم عدالت و هم آزادی که دو واژه خیلی مهم و مقدس هستند، در سقوط آزاد به سر می‌بردند. استدلالم برای این حرف این است همان طور که همه می‌دانند طی همین سه چهار ماه گذشته ۲۵ انتخابات دانشگاه‌های دولتی ما ابطال شد و این ابطال به این شکل بود که به عنوان مثال منصوبین وزارت علوم در دانشگاه که کارشناسان فرهنگی و مسئولین فرهنگی دانشگاه هستندد، در فرآیند انتخابات به هر طریقی که یا کم کاری بوده یا ناآگاهی و سهل انگاری و یا عمدا بوده است. باعث شدند فرایند انتخابات دانشگاه درست پیش نرود و این ومیان حق دانشجویان ضایع شد. یعنی صندوق رای دانشجو باطل شد.


نماینده پیروز دور اول انتخابات نشریات تصریح کرد: سعی می‌کنم با سوال از وزارت علوم پیش بروم که آن‌ها هم بتوانند در آینده جواب بدهند. سوالم از وزارت علوم این است وقتی که یک مسئولی که از طرف شما انتخاب شده باعث می‌شود در فرآیند انتخابات تخلفی صورت بگیرد آیا صندوق رای دانشجو باید باطل شو؟ د. دانشجویی که نهایت ۴ سال در دانشگاه حضور دارد و شاید این‌ها دیگر نتوانند در انتخابات وزارت علوم شرکت کنند وشاید دیگر نتوانند جمع دانشجو این ارتباطات دانشجویی را سهیم باشند.   چرا رئیس یک دانشگاه از نشریه دانشجویی به قوه قضائیه شکایت کرد؟
مفاخری ادامه داد: مسئله دیگری که باید گفته شود. نشریه «صبح» دانشگاه علامه است. مرجع رسیدگی به تخلفات نشریات، کمیته ناظر بر دانشگاه است و در سطح بالاتر شورای ناظر وزارت علوم این مسئولیت را دارد. ما شاهد این اتفاق بودیم که نشریه صبح دانشگاه علامه به دلیل انتقادی که از مسئولین دانشگاه انجام داده بود که فرض می‌کنیم تخلف کرده و باید مجازات می‌شد وارد شورای ناظر می‌شود به وضعیت آن رسیدگی می‌شود، تبرئه می‌شود و بعد رئیس دانشگاه از این نشریه و تعدادی از خبرگزاری‌ها به قوه قضاییه شکایت می‌کند. باز من سوالم از اعضای دانشجویی اصلی کمیته ناظر و وزارت علوم این است شما به عنوان مرجعی که وظیفه دارید به حق دانشجویان رسیدگی کنید وظیفه تان است دنبال حق و حقوق دانشجو بروید حتی اگر دانشجو تخلفی انجام داده شرایط را طوری فراهم کنید که کمترین آسیب را ببینند و پرونده سازی صورت نگیرد. چرا در مقابل شکایت رئیس دانشگاه علامه به قوه قضاییه سکوت کردید و بعضا طرفداری کردید؟     در جلسات‌شان دانشگاه پیام نور را تمسخر می‌کردند!
وی گفت: موضوع بعدی بحث دانشگاه‌های ستادی است. ما دو دانشگاه ستادی داریم. یکی دانشگاه فرهنگیان و یکی دانشگاه پیام نور است. انتخابات دانشگاه فرهنگیان را به هزار و یک دلیل بنی اسرائیلی ابطال کردند. مورد دوم دانشگاه پیام نور است که انتخاباتش ابطال نشد، ولی از سنگ اندازی در برگزار نشدن انتخابات چیزی کم نگذاشتند و فکر می‌کنم نزدیک سه ماه یا شش ماه رسیدگی به این موضوع که چگونه انتخابات دانشگاه پیام نور برگزار بشود طول کشید. در یک سال گذشته یک بار از طرف سازمان پیام نور، یک بار از طرف نماینده کمیته ناظر، یک بار توسط شخص بنده فکر می‌کنم در جلسه دی ماه که خانم مهرابی آقای احمدی و محمدی حضور داشتند این موضوع مطرح شد که دانشگاه پیام نور را با توجه به چیزی که مصوبه می‌گوید، دانشگاه‌ها و مراکز واحد هر کدام باید کمیته ناظر داشته باشند، هر استان پیام نور را یک دانشگاه واحد در نظر بگیرید.

نمیانده نشریات دانشگاه پیام نور ادامه داد: حتی پیشنهاد دادیم شورای کمیته ناظر مرکزی پیام نور برداشته شود و مرجع رسیدگی در مرحله اول دانشگاه‌های استانی ستاد مرکزی استانی باشند و بعد از آن به شورای ناظر وزارت علوم بیاید. اما متاسفانه این پیشنهاد ما را قبول نکردند و استدلالشان این بود که اگر پیام نور سی تا استان در نظر بگیریم هر استانش سه تا حق رای پیدا کند چیزی نزدیک به ۹۰ حق رای می‌شود و عملا یکی از جناح‌های برنده انتخابات پیام‌نور است و با حالت تمسخر در جلساتشان می‌گفتند که پیام نوری بیاید در کمیته وزارت علوم بنشیند جلوی ما؟!
مفاخری با اشاره به شیوه برگزاری انتخابات توسط وزارت علوم گفت: چیزی که شیوه نامه می‌گوید این است که انتخابات باید در اردیبهشت برگزار شود و تا خرداد به پایان برسد. اما انتخابات امسال بین ۱۸ تا ۲۰ خرداد برگزار شد، یعنی عملا یک ماه فاصله داشتیم با زمانی که وزارت علوم اعلام کرده بود و استدلالشان این بود که دانشگاه‌ها برای ما گزارش نفرستادند و ما می‌خواهیم اکثریت مدیران مسئول در دانشگاه‌ها شرکت کنند.
وی تصریح کرد: جالب است از دکتر غفاری مصاحبه‌ای خواندم که گفته بود، شرایط را برای حضور همه فراهم کردیم، ولی هر مدیر مسئولی نتوانسته بیاید، نماینده برای خودش بفرستد و در ادامه گفته بود که زمان انتخابات مدیران مسئول تداخلی با زمان امتحانات اکثر دانشگاه‌ها ندارد من در جواب ایشان، نام می‌برم، دانشگاه خوارزمی، پیام نور و امیرکبیر با امتحانتشان تداخل دارد خیلی از دانشگاه‌ها تداخل دارد و اعتراضات زیاد بود که چرا در بازه زمانی امتحانات برگزار کردید و چرا قبل از آن زمان برگزار نکردید؟ رقمی حدود ۱۵۰ تا از مدیران مسئول که حق رای داشتند شخصا نتوانسته اند حضور پیدا کنند و مجبور که یک نماینده بفرستند.   ماجرای تماس‌ها و فشارها
نماینده پیروز دور اول انتخابات تأکید کرد: مورد دومی که خیلی مهم است این است که ما داخل شیوه نامه داریم وزارت علوم باید اسامی دانشجویان را از کارشناس نشریات دانشگاه برای شرکت در انتخابات دریافت کند و این کاملا صریح و شفاف در شیوه نامه گفته شده، ولی متاسفانه وزارت علوم یک هفته یا نهایت دو هفته مانده به انتخابات پیامی در کانال اطلاع رسانی خودش قرار داد با این مضمون که مدیران مسئولی که اسامی خودشان را به ایمیل‌های درج شده در آن پیام و شماره‌های تماس ارسال نکنند به منزله انصراف و عدم تمایل حضور در همایش مدیران مسئول تلقی می‎‌شود. من باز سوالی می‌پرسم از وزارت علوم و شورای ناظر وقت که مگر رابط دانشجو با وزارت علوم طبق شیوه نامه کارشناسان نشریات و واحد‌های فرهنگی دانشگاه نیستند؟ مگر اسامی همه دانشجویان یک بار توسط مدیران مسئول توسط کارشناسان نشریات برای شما ارسال نشده بود؟ دلیل این پیام چه بود؟
مفاخری افزود: مورد بعدی که لازم به ذکر است تماس‌هایی بود که می‌گرفتند و فشار‌هایی بود که کارشناس نشریات دانشگاه‌ها می‌آوردند برای اینکه مدیرانی مسئول هم طیف با خودشان بفرستند و تماس می‌گرفتند می‌گفتند چرا نمایندگی تان را به بچه‌های بسیج داده اید نباید حضور پیدا کنند به تشکل و انجمن‌های علمی و اسلامی بدهید دکه شرکت کنند.
وی اظهار داشت: من اینجا سرم را بالا می‌گیرم و با افتخار می‌گویم ما باختیم. ولی نه انتخابات را. ما بی اخلاقی را به جناح مقابل باختیم و اخلاق را بردیم جناح مقابل از هیچ بی اخلاقی دریغ نکرد. از تحقیر دانشجویان پیام نور، به ویژه تحقیر افراد، تهمت زدن، وارد کردن حریم خصوصی افراد، زندگی شخصی افراد به حوزه نشریات برای اینکه به هر دلیلی رای بگیرند یا رای را کم کنند دریغ نکرد. برای همین می‌گویم ما بی اخلاقی را باختیم و اخلاق را بردیم در زمان فرایند انتخابات به هر طریقی بود رای گیری شروع شد، ولی تخلفات زیادی صورت گرفت در زمانی که رای گیری درحال انجام بود یکی از بارزترین تخلفات، تبلیغات شخص کاندیدا‌ها در صف انتخابات بود. یعنی به صورت چهره به چهره می‌کشیدند کنار دانشجویان را، با آن‌ها صحبت کرده ومی گفتند به این دلیل به من رای بدهید. اما چرا جناحی که می‌گوید باید به قانون عمل بشود مرتکب این بی قانونی شده است.   شیوه‌نامه باید اصلاح بشود
مفاخری گفت: یک اتفاق بدی که طی یک سال گذشته افتاد، به نظر من تفسیر شیوه نامه به نفع جریان خاص بوده است. یعنی داخل شیوه نامه به عنوان مثال گفته دانشجو باید دو ترم از تحصیلش باقی مانده باشد و در مقطع کارشناسی در مقطع ارشد حداقل پایان نامه یا تز دکترایش مانده باشد، ولی چون یکی از اعضا چنین شرایطی را نداشته شیوه نامه را اصلاح کردند به قول خودشان و گفتند دانشجو شخصی است که از دانشگاه اخراج نشده باشد. یعنی شما اگر یک واحد درسی باقی مانده باشد دانشجو حساب می‌شوی و عملا می‌توانی تا سن ۳۰، ۴۰ سالگی همین شرایط را حفظ و در انتخابات شرکت کنی. یک سوال دیگر مطرح می‌شود وقتی شما می‌توانید یک ماده را به نفع یک شخصی تغییر بدهید چرا نمی‌توانید شیوه نامه انتخابات را برای دانشگاه‌های ستادی که تکلیفشان مشخص نیست انجام بدهید؟ دانشگاه‌های ستادی مثل دانشگاه پیام نور ۵۰۴ مرکز داردو دانشگاه فرهنگیان فکر می‌کنم ۲ یا ۳ پردیس داخل استان البرز دارد. خب این‌ها به هر حال تکلیفشان چه طور است؟ به عنوان مثال دانشگاه پیام نور قرار است ۵۰۴ واحدش را در یک مرکز جمع کند در یک استان با آن‌ها صحبت کند و رای گیری انجام بدهد؟ این اولا هزینه دارد و خطرات خیلی زیادی دارد. پیشنهاد این است که ۵۰۴ مرکز بشوند ۳۰ استان و هر کدام یک کمیته ناظر داشته باشند. قبلا هم گفتم شیوه نامه به نظرم باید اصلاح شود اصلاحش هم به این شکل باشد خیلی شفاف صحبت کند نه این که جا بگذارد، نکات را بگوید بعد یک کلمه‌ای را دو پهلو قرار بدهد که از همان اشخاص حقوقی استفاده کنند در شورای ناظ روزارت علوم و تفسیر به رای کنند و تفسیر به شخص انجام بدهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انتخابات نشریات تخلف در انتخابات وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۴۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر رئیس مرکز آمار ایران

به گزارش تسنیم،‌ در جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان که عصر سه‌شنبه 11 اردیبهشت‌ماه برگزار شد، «داود منظور» با بیان اینکه امور «نظام فنی اجرایی، مشاوران و پیمانکاران» سازمان برنامه و بودجه کشور دارای گستره وسیعی از وظایف و فعالیت‌ها بود، افزود: برای جلوگیری از تراکم کارها در یک امور و تسریع در رسیدگی به درخواست‌های مشاوران و پیمانکاران و تسهیل تعاملات در این امور، دو امور «نظام فنی اجرایی» و «مشاوران و پیمانکاران» ایجاد شده است.

معاون رئیس‌جمهور سپس گفت: هدف از انتصاب‌های جدید در سازمان برنامه و بودجه، تقویت توان مدیریتی سازمان و همچنین کمک به بهبود فضای مشارکت مردمی، تسهیل ارتباطات مردمی و تسریع پاسخگویی و رسیدگی به درخواست‌های ارباب رجوع است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن قدردانی از «داریوش ابوحمزه» در دوران ریاست مرکز آمار ایران،  «غلامرضا گودرزی» را به عنوان سرپرست این مرکز منصوب کرد.

گودرزی، عضو هیئت علمی دانشگاه و استاد تمام رشته مدیریت و دارای درجه دکترای تحقیق در عملیات از دانشگاه تربیت مدرس است.

منظور همچنین ضمن تشکر از خدمات و تلاش‌های  «رضا عوض‌پور» در دوران ریاست امور سلامت و رفاه اجتماعی،  «محمد پیکان‌پور» را به عنوان سرپرست این امور منصوب کرد. پیکان‌پور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و پیش از این به عنوان مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل در سازمان غذا و دارو فعالیت می‌کرده است. وی دارای دکترای عمومی داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دکترای تخصصی اقتصاد و مدیریت دارو از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

 

دیگر خبرها

  • خود را به رویکرد امنا برای تغییر مدیریت مجلس آینده پایبند می‌دانم
  • تغییر رئیس مرکز آمار ایران
  • مدل دانشگاه آزاد برای رسیدن به توانایی گروهی، شبکه سرای نوآوری است
  • شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند
  • امیدواریم روزبه‌روز شاهد بیداری بیشتر ملت‌ها باشیم
  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی هوشمند معرفی شد
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل تغییر کرد