Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-04@23:18:21 GMT

اسباب بازی‌های ایرانی بدون رنگ و لعاب

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۵۴۹۳۳

اسباب بازی‌های ایرانی بدون رنگ و لعاب

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، امروزه در سایه وجود بازی‌های رایانه‌ای و همچنین استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی دیگر کودکان تمایل چندانی به استفاده از اسباب‌بازی ندارند.

سهم بالای اسباب‌بازی‌های قاچاق

به طور کلی باید در نظر داشت که امروزه بسیاری از اسباب‌بازی‌های موجود در بازار را کالاهای قاچاق و بی‌‌‌کیفیت تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسباب‌بازی‌هایی که در برخی از موارد حتی می‌تواند برای سلامت کودک نیز بسیار خطرناک باشد حال این سوال مطرح می‌شود که چرا به‌رغم وجود شورای نظارت بر اسباب بازی‌ها هنوز برخی از اسباب بازی‌های قاچاق و همچنین اسباب بازی‌هایی که با عرف و فرهنگ ما در تضاد است در بازار وجود دارد. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که امروزه به رغم تولید برخی از اسباب بازی‌های داخلی شاهد این مهم هستیم که این اسباب بازی‌ها با طرفداران چندانی مواجه نیستند، چرا که در درجه اول تبلیغات گسترده برای این اسباب بازی‌ها انجام نمی‌شود و همچنین رنگ آمیزی و یا المان‌های تولید این نوع اسباب بازی‌ها نیز چندان مورد توجه و علاقه کودکان نیست، از این رو می‌توان این ادعا را داشت که برای ساخت اسباب بازی در کشور سلیقه و نیاز کودکان چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد که این خود جای بسی تأمل دارد. بدیهی است که کیفیت پایین اسباب‌بازی‌های داخلی را می‌توان در زمره دیگر معایب تولیدات داخلی دانست که در حال حاضر متاسفانه بسیاری از اسباب ‌بازی‌های تولید داخل از کیفیت چندانی برخوردار نیستند، به‌گونه‌ای که در بازار عنوان یک بار مصرف را به خود گرفته‌اند. به‌گونه‌ای که بسیاری از خریداران به محض متوجه شدن این موضوع که اسباب بازی مورد نظر آنها ایرانی است بلافاصله آن را با نمونه خارجی تعویض می‌کنند که این خود می‌تواند نشان از عدم تمایل افراد به خرید اسباب بازی‌های ایرانی را داشته باشد.پر واضح است که سادگی و عدم توجه به ظاهر اسباب‌بازی‌های تولید داخل نیز از دیگر معایب اینگونه اسباب بازی‌ها برشمرده می‌شود، چراکه با نگاهی گذرا به اسباب‌بازی‌های تولید داخل به راحتی می‌توان به این مهم دست یافت که در حال حاضر متاسفانه بسیاری از اسباب‌بازی‌هایی که در کشور تولید می‌شود از نظر ظاهر چندان حائز اهمیت و جلب توجه‌کننده نیستند، به‌گونه‌ای که طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده امروزه بسیاری از کارگاه‌های تولیدی اسباب بازی‌ها در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است که ادامه داشتن این روند خود می‌تواند ضربه اقتصادی بسیاری را به افراد شاغل در این حرفه وارد کند.

طرفداران بالای بازی‌های فکری ایرانی

باید در نظر داشت که بر اساس نظرسنجی‌های به‌عمل آمده امروزه بازی‌های فکری ایرانی از طرفداران به نسبت بالایی برخوردار است، چراکه بسیاری از افراد معتقد هستند که بازی‌های فکری بسیار جالب و سرگرم‌کننده می‌باشد هرچند در این میان برخی از افراد نیز بر این باور هستند که بازی‌های سرگرم‌کننده ایرانی چندان جالب نیستند و هیچگاه این نوع بازی‌ها مورد انتخاب آنها نیز قرار نمی‌گیرد.

عدم استقبال از بازی‌های رایانه‌ای ایرانی

آنچه مسلم است امروزه متاسفانه بازی‌های رایانه‌ای ایرانی نیز از طرفداران چندانی برخوردار نیستند. بسیاری از افراد انیمیشن‌های ضعیف این بازی‌ها را یکی از مهم‌ترین دلایل عدم استقبال از این نوع بازی‌ها عنوان می‌کنند، هرچند در مقابل برخی دیگر از افراد می‌گویند کپی برداری از بازی‌های خارجی و همچنین کیفیت پایین و بازی‌ها نیز در زمره دیگر دلایل عدم استقبال از بازی‌های رایانه‌ای تولید داخل است.لازم به ذکر است که بسیاری از مسئولان بر این باور هستند که جای خالی رشته‌های مخصوص به تولید اسباب بازی در دانشگاه‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در عدم رونق اسباب بازی‌های تولید داخل داشته باشد چرا که امروزه اسباب بازی‌های تولید داخل از رنگ و لعاب چندانی برخوردار نیستند و بیشتر تداعی گر اسباب بازی‌های ساخت دست کودکان را دارد که البته امروزه با توجه به گستردگی ارتباطات و همچنین افزایش سفرهای خارجی دیگر کودکان تمایلی به استفاده از این نوع اسباب‌بازی‌ها ندارند. در شرایطی که امکان خرید اسباب بازی‌های خارجی باکیفیت و همچنین برخورداری از رنگ‌های شاد و بسته بندی‌های جذاب وجود دارد چگونه می‌توان انتظار داشت که کودک به خرید اسباب بازی‌های ایرانی روی بیاورد، هرچند در اینجا باید یادآور شد که امروزه متاسفانه بسیاری از افراد خرید اسباب بازی‌های چینی را به خرید اسباب بازی‌های ایرانی ترجیح می‌دهند که این خود نشان از کیفیت بسیار پایین اسباب بازی‌های تولید داخل دارد.آنچه مسلم است بسیاری از روانشناسان کودک بر این باورند که اسباب‌بازی‌هایی که امروزه مورد استقبال کودکان قرار می‌گیرد خود می‌تواند تاثیرات تربیتی و پرورشی منفی بسیاری را به‌دنبال داشته باشد به‌عنوان مثال در گذشته‌های نه چندان دور دختر بچه‌ها با اسباب بازی‌های خود تمرین مادری و یا نگهداری از کودک را می‌کردند اما این در حالی است که امروزه دختربچه‌ها با استفاده از این اسباب بازی‌هایی که دارند بیشتر تمرین آرایش و یا زیباسازی انجام می‌دهند ، اتفاقی که خود می‌تواند تبعات منفی بسیاری را برای آنها به‌دنبال داشته باشد و همچنین در مقابل نیز پسران به واسطه اسباب بازی‌هایی که مورد استفاده قرار می‌دهند بیشتر خشونت را فرا می‌گیرند که این نیز می‌تواند برای این کودکان بسیار خطرناک باشد چرا که خواسته یا ناخواسته آینده کودکان را با استفاده از اسباب بازی‌های موجود در بازار تحت الشعاع قرار می‌دهیم، از این رو انتظار می‌رود مسئولان امر با ارائه برنامه‌ریزی‌های کارشناسی شده مانع از افزایش آسیب‌های ناشی از استفاده از اسباب بازی‌های خارجی شوند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اسباب بازی های بازی تبلیغات رایانه کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۴۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟

100 شرکت در ایران برای تولید موبایل تسهیلات گرفته‌اند؛ عددی شگفت‌آور که درعین‌حال نگران‌کننده است.

«۱۰۰ شرکت در سال ۱۴۰۲ برای تولید گوشی تلفن همراه درخواست مجوز کرده و با دریافت برخی «حمایت‌ها و تسهیلات»‌ فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.»

به گزارش دیجیاتو، این‌ها صحبت‌های «سیدحسین سادات حسینی»، رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف است؛ همان شخصی که اندکی قبل گفته بود: «واردکننده‌های مونتاژکار خود را به عنوان تولیدکننده معرفی کرده‌اند و به‌دنبال ایجاد انحصار در بازار هستند.»

هر چند ممکن است همه این شرکت‌ها، محصول‌شان را به بازار عرضه نکرده باشند اما ۱۰۰ واحد تولیدکننده موبایل عدد بسیار بالایی است، نه فقط برای کشوری مانند ایران، بلکه برای پیشروترین کشورهای این حوزه.

برای درک بیشتر شگفتی این میزان تولیدکننده داخلی، بد نیست بدانید طبق اعلام مؤسسه تحقیقاتی  Counterpoint، درحال‌حاضر ۲۵۰ برند تولیدکننده موبایل در سراسر جهان فعال هستند، درحالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۷ حدود ۷۰۰ برند بوده است. می‌بینیم که نه تنها با گذشت زمان، تولیدکنندگان موبایل رشد نکرده‌اند، بلکه اکثر آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است درهای کارخانه‌شان را ببندند، حتی شرکت‌های بزرگی مانند ال‌جی، مایکروسافت و زیمنس.

در لیست ۲۵۰ تولیدکننده موبایل، تنها نام‌های GLX، صاایران، ایکس‌ویژن و جی‌پلاس از ایران دیده می‌شود. اگر ۹۶ تولیدکننده دیگر ایرانی را در میان ۲۵۰ برند در سراسر جهان در نظر بگیریم، به این معنی است که ۲۹ درصد تولیدکنندگان موبایل دنیا در ایران هستند.

کره جنوبی تنها یک برند تولیدکننده گوشی دارد

اوضاع از این هم عجیب‌تر است. کره جنوبی درحال‌حاضر تنها یک برند تولیدکننده تلفن همراه دارد: سامسونگ. در ژاپن ۱۲ برند فعالیت می‌کنند و این رقم در آمریکا یازده است. تنها ۴۰ کشور از حدود ۲۰۰ کشور در جهان موبایل تولید می‌کنند.

۱۰۰ تولیدکننده موبایل در ایران بیش از آنکه شگفت‌انگیز باشد، نگران‌کننده است. نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی چندین سال است بر طبل تولید موبایل داخلی می‌کوبند اما این‌بار انگار شرایط متفاوت است و عزمی جزم برای تسلط موبایل ایرانی بر بازار وجود دارد. علاوه بر این‌ها، براساس تکلیف قانونی «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» تا سال ۱۴۰۴ باید ۲۰ درصد بازار تلفن همراه در دست گوشی‌های ایرانی با سیستم‌عامل داخلی باشد.

در این شرایط طبیعی است مردم نگران باشند بلای بازار لوازم خانگی و خودرو، این بار موبایل‌هایشان را نشانه بگیرد.

البته گله مردم از خودرو و لوازم خانگی در مورد کیفیت و قیمت است اما زمانی که صحبت از دستگاهی مانند موبایل می‌شود، دغدغه‌های امنیتی، محدودیت و قطعی اینترنت، حریم خصوصی و مانند این‌ها هم مطرح می‌شود.

درست مانند شبکه ملی اطلاعات که بسیاری به آن طرح ملی کردن و بستن اینترنت می‌گویند، مسئولان، از هر طیف و جناح سیاسی تنها تکذیب می‌کنند ولی نمی‌شود مردم را برای این نگرانی‌هایشان سرزنش کرد، چرا که اگر روزی واردات موبایل خارجی محدود شود یا تعرفه‌های سنگین برای واردات وضع کنند، شاید بسیاری از مردم ناراضی باشند اما هیچکس تعجب نخواهد کرد زیرا اولین‌بار نخواهد بود که با چنین ممنوعیت‌هایی مواجه می‌شوند.

در آخر این را هم بگویم که برای نوشتن همین یادداشت کوتاه و ساده، زمان نسبتاً زیادی صرف کردم چون بیشتر وقتم صرف این شد که بفهمم حتی اگر فرض کنیم انتهای این مسیر، ممنوعیت کامل موبایل خارجی در انتظارمان است، باز هم ۱۰۰ تولیدکننده به چه کارمان می‌آید؟

یک فروشنده موبایل در یکی از پاساژهای معروف پایتخت می‌گفت موبایل ایرانی با حاشیه سود چند برابری به فروش می‌رسد. اینکه این حاشیه سود ریشه در رانتی بزرگ دارد یا نه برای من هم سؤال است. هنوز هم به جوابی نرسیده‌ام اما پیگیر خواهم بود تا بفهمم چه شده که همه دلشان هوای تولید موبایل داخلی کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟
  • یادآوری خاطرات با نسخه بدنساز داستان اسباب بازی ها(عکس)
  • شهاب زاهدی آقای گل لیگ ژاپن بدون پنالتی
  • جهش تولید با کارگران بدون دغدغه معیشتی محقق می‌شود
  • سقوط کمد جان پسر بچه ۷ ساله را گرفت
  • سقوط کمد جان پسر ۷ ساله را گرفت
  • سقوط کمد سبب مرگ کودک ۷ ساله در قائمشهر شد
  • نفخ لوبیاها را چطور بگیریم ؟ ؛ طرز تهیه خوراک لوبیا | این غذا سرشار از آنتی اکسیدان است | فوت و فن خوشمزه‌تر شدن این غذای سالم و خانگی
  • فروش نان بدون برچسب تولید و قیمت جریمه به دنبال دارد
  • چای ایرانی رنگ حمایت گرفت