Web Analytics Made Easy - Statcounter

ولی‌محمد خوجه، پژوهشگر ایرانی (چپ) در حال گفت‌وگو با یعقوب عمراوغلو، رئیس اتحادیه نویسندگان ترکیه   اتحادیه نویسندگان اوراسیا در ترکیه به ولی‌محمد خوجه، کاشف نسخه سوم کتاب حماسی "دده قورقود" به زبان ترکی، نشان افتخار اعطا کرد. ولی‌محمد خوجه ساکن گنبد کاووس و از پژوهشگران شناخته شده ترکمن صحراست.
    به گزارش عصر ایران به نقل از دویچه وله، خبرگزاری آناتولی ترکیه روز شنبه اول تیر (۲۲ ژوئن) گزارش داد که اتحادیه نویسندگان ترکیه به یک محقق ترکمن ایرانی مدال افتخار اعطا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یعقوب عمراوغلو، رئیس اتحادیه نویسندگان ترکیه، مدال افتخار را طی مراسمی که در آنکارا و با حضور گروهی از دانشگاهیان و دوستداران ادب و فرهنگ برگزار شده بود به استاد ولی‌محمد خوجه اهدا کرد.

عمراوغلو در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه کشف "دده قورقود" را "افتخار و شانسی بزرگ" دانسته و تاکید کرده است که در نسخه جدید کشف شده دده قورقود، دو داستان و ۲۴ شعر وجود دارد که در دو نسخه پیشین آن وجود نداشته است.   به گفته رئیس اتحادیه نویسندگان ترکیه در این نسخه همچنین اسامی جغرافیایی جدیدی نیز ذکر شده است.
دو نسخه موجود از کتاب دده قورقود در آلمان و واتیکان نگهداری می‌شود.   نسخه جدید کشف شده از منطقه ترکمن‌نشین ترکمن صحرا در شمال ایران کشف شده و به همین دلیل نام "نسخه ترکمن صحرا" به آن داده شده است.
ولی‌محمد خوجه ۱۳۰ کتاب خطی در کتابخانه خود نگهداری می‌کند و بیش از ۱۵ سال است که بر روی آثار دست‌نویس ادبیات ترکی کار می‌کند.

کاشف اصلی کتاب "شهروز" است
خبرگزاری آناتولی ترکیه در ادامه گزارش خود درباره مراسم اعطای مدال افتخار به محقق ترکمن ایرانی نوشته است که ولی‌محمد خوجه با اشاره به چگونگی کشف این اثر ارزشمند گفته است که کپی کتاب کشف شده را برای شهروز آق‌آتابای فرستاده است که در دانشگاه آنکارا در حال گذراندن دوره دکترای گویش‌ها و ادبیات معاصر ترکی است.   به گفته خوجه، آق‌آتابای نقش مهمی در معرفی جلد کشف شده دده قورقود داشته است. کاشف این اثر در این باره به خبرگزاری آناتولی گفته است: «درواقع کاشف اصلی این اثر شهروز است.» ولی‌محمد خوجه (سمت چپ) و شهروز آق‌آتابای، دانشجوی دکترای گویش‌ها و ادبیات معاصر ترکی   دده قورقود نام مجموعه‌ای از چندین داستان به زبان ترکی است که در آن به حماسه‌ها، باورها و آیین‌های مردمان ترک اوغوز پرداخته شده است.   کتاب داستان‌های دده‌ قورقود به عنوان اثر مشترک ترکیه، آذربایجان و قزاقستان در فهرست میراث ناملموس فرهنگی یونسکو نیز ثبت شده است.


منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ترکمن صحرا ادبیات ترکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۵۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین تجلیل و رونمایی از تالیفات نویسندگان فرهنگی وحدتیه برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، در این آئین که صبح پنج شنبه به مناسبت نکوداشت سالروز گرامیداشت مقام شامخ معلم در در سالن کنفرانس شهرداری برگزار شد از تالیفات ۲ تن از نویسندگان و فرهیختگان شهر تجلیل و آثار رونمایی شد

علاوه بر حضور جمعی از فرهنگیان، معلمین شهر و مدیران مدارس، مدیر کتابخانه های عمومی شهرستان دشتستان، بخشدار سعدآباد، رئیس آموزش و پرورش سعدآباد، امام جمعه وحدتیه، شهردار، رئیس و عضو شورای اسلامی شهر وحدتیه، مدیران شهرداری و.... حضور داشتند.

آئین تجلیل و تقدیر از مقام شامخ فرهنگی متعهد دکتر حاج سید عادل موسوی و رونمایی از تألیف و کتاب ارزنده ایشان به نام مخاطبین قرآن. آئین تجلیل و قدردانی از مقام ارزنده معلم و فرهنگی استاد محمد ابراهیم فروزان و رونمایی از تالیفات و کتاب‌های ارزشمند وی «گامی در وادی معرفت و خانواده روانشاد کاقلی».

در پایان این مراسم فرهنگی و پس از ایراد سخنان مسئولان، نویسندگان و حاضران، با اهدای لوح سپاس و هدایایی به این نویسندگان از آنان تقدیر و سپاسگزاری شد.

کد خبر 6094917

دیگر خبرها

  • همایش شهدا و تقریب برگزار می شود/ شهدای تقریب از افتخارات ما هستند
  • تجلیل از دکتر سنگری ، پژوهشگر عاشورایی در دزفول
  • آیین تجلیل و رونمایی از تالیفات نویسندگان فرهنگی وحدتیه برگزار شد
  • آئین تجلیل و رونمایی از تالیفات نویسندگان فرهنگی وحدتیه برگزار شد
  • بدرود آقای پل استر
  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • اعطای نشان ملی به شرکت آرد هشترود 
  • تفسیر یک ضرب‌المثل در برنامه تلویزیونی | این ضرب‌المثل درباره افراد متظاهر است | ویدئو
  • اعطای نشان ملی اقتصاد مقاومتی به " شرکت آرد هشترود "
  • سریال قطب شمال اقتباسی از رمان کنت مونت کریستو یا نسخه ایرانی یک سریال ترکی؟