Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، تلاطمات ارزی و به خصوص فعال شدن بازارهای موازی طی سال گذشته برای جذب بخشی از نقدینگی و هدایت سرمایه‌های مردم به آنها سبب شد تا اقبال عمومی نسبت به سپرده‌گذاری در بانک‌ها کمتر از سنوات گذشته شود. این روند در ماههای انتهایی سال ۹۷ البته روند بهتری به خود گرفت و تا حدودی اصلاح شد؛ به این معنا که مردم باز هم با رویکرد گذشته، بانک را محلی برای سرمایه‌گذاری مطمئن و تا حدودی کم‌ریسک تلقی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنگونه که متصدیان شعب بانکی می‌گویند مردم از اواخر سال گذشته سپرده‌گذاری های خود در نظام بانکی را نسبت به میانه سال ۹۷ بیشتر کردند و همین امر سبب شد تا روند سپرده‌گیری بانک‌ها از رشد بهتری برخوردار باشد. در این میان گزارش‌های رسمی بانک مرکزی حکایت از آن دارد که در بهمن ماه سال گذشته مانده کل سپرده‌های بانکی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ رشد ۳۲ درصدی داشته است.

بر این اساس بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۱ هزار میلیارد ریالی و کمترین مبلغ نیز مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۸ هزار میلیارد ریال بوده است. از سوی دیگر، مانده کل تسهیلات نیز بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ که ۳ هزار میلیارد ریال بوده، ۲۶.۴ درصد رشد را به ثبت رسانده است.

بیشتر مبلغ تسهیلات نیز به استان تهران اختصاص داده شده است که باز هم به خاطر استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکتها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت‌های بانکی این شرکتها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود و این خود عاملی برای صدرنشینی تهران در سپرده‌گذاری‌ها و سپرده‌گیری‌ها بوده است.

جدول کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری (میلیارد ریال) مقاطع تسهیلات سپرده‌ها سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی (درصد) درصد رشد تسهیلات نسبت به اسفند ۹۶ درصد رشد تسهیلات نسبت به بهمن ۹۶ درصد رشد سپرده‌ها نسبت به بهمن ۹۶ درصد رشد سپرده‌ها نسبت به اسفند ۹۶ پایان بهمن ۹۶ ۱۱۵۲۸۰۸۶ ۱۵۳۱۹۱۲۸ ۱۳۷۳۹۳۱۱ ۸۳.۹ - - - - پایان اسفند ۹۶ ۱۲۵۸۷۱۳۲ ۱۶۴۶۴۰۵۵ ۱۴۷۴۱۸۸۷ ۸۵.۴ - - - - پایان بهمن ۹۷ ۱۴۵۷۳۸۷۴ ۲۰۲۲۳۰۹۱ ۱۸۱۶۱۱۷۷ ۸۰.۲ ۲۶.۴ ۱۵.۸ ۳۲.۰  

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: نظام بانکی بانک مرکزی ایران سپرده های بانکی تسهیلات بانکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۶۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهادری جهرمی: رشد تجارت خارجی فروردین، ۴۸ درصد مدت مشابه سال قبل است

سخنگوی دولت از رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، تا رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با استفاده از هشتگ «جهش تولید»، نوشت:

«به گزارش گمرک ایران، تجارت خارجی کشور در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با رشدی ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید. تراز تجاری در این ماه که بخش عمده‌ای از آن در کشور ما تعطیل است، حتی بدون احتساب نفت نیز مثبت شد.»

انتهای پیام
 

دیگر خبرها

  • ‏افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی در فروردین
  • ۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است
  • ۹۲ درصد متقاضیان واجد شرایط تسهیلات نهضت ملی مسکن، قرارداد امضا کردند
  • ضرورت بهره گیری از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان در طرح جوانی جمعیت
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
  • بانک ها هیچ دلیل و علاقه ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!
  • بهادری جهرمی: رشد تجارت خارجی فروردین، ۴۸ درصد مدت مشابه سال قبل است
  • تسهیلات تکلیفی ۲۰۰ همتی بانکها در ۱۴۰۳ ثابت ماند