Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -
پيشگيري از زردي نوزادان در دوران بارداري
اصلي ترين راه حل به منظور پيش‌گيري از زردي نوزاد در زمان بارداري، تصفيه خون و پاکسازي کبد مادر باردار از ماده هاي فاسد و زايد ميباشد . تصفيه و پاکسازي خون و کبد يک مادر باردار نه تنها سبب جلوگيري از زردي نوزاد ميشود بلکه تأثير زيادي هم بر زيبايي جنين دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زردي نوزاد يکي از مشکلاتي است که ميتواند هم براي نوزاد و هم براي پدر و مادر مشکلاتي را ايجاد نمايد. احتمالا اغلب ما نوزاداني را در خانواده هاي دوروبر خود مي بينيم که با مشکل زردي به دنيا مي آيند و پدر و مادر بايستي براي درمان آن دچار زحمات زيادي شوند. اين کار مخصوصا براي يک مادر بارداري که جديد زايمان کرده يک مشکل دوچندان محسوب مي شود .
سؤال اصلي اين است که چطور مي توانيم از زردي نوزاد قبل از قدم گذاشتن در اين دنياي مادي، جلوگيري کنيم؟ آيا راهي وجود دارد تا در زمان بارداري بکار گيريم و از زردي بچه در همان زمان بارداري پيش‌گيري کنيم؟ اگر بتوانيم در حين حاملگي يک خانم حامله از زردي نوزاد جلوگيري کنيم، مي توانيم جلوي بسياري از سختي هاي مربوط به زردي نوزادان که بعد از زايمان گريبانگير خانواده ها ميشود را بگيريم.
ولي چه راهکاري براي اين کار وجود دارد؟ اصلي ترين راه حل به منظور پيش‌گيري از زردي نوزاد در زمان بارداري، تصفيه خون و پاکسازي کبد مادر باردار از ماده هاي فاسد و زايد ميباشد . تصفيه و پاکسازي خون و کبد يک مادر باردار نه تنها سبب جلوگيري از زردي نوزاد ميشود بلکه تأثير زيادي هم بر زيبايي جنين دارد.
زردي نوزاد يکي از مشکلاتي است که ميتواند هم براي نوزاد و هم براي والدين مشکلاتي ايجاد نمايد
چطور ميتوان از زردي نوزادان در زمان حاملگي پيش‌گيري کرد؟
در اين جا چند راهکار ساده و طبيعي عرضه ميشود که با انجام اين کارهاي ساده به احتمال قوي ميتوان جلوي زردي بچه ها در زمان حاملگي را گرفت و انشاء ا... کودکي سلامت و بدون عارضه زردي به دنيا آورد.
از مصرف عرق کاسني در زمان بارداري غافل نشويد:کاسني و عرق کاسني يکي از شيوه هاي مهم و مؤثر در جلوگيري از زردي نوزاد در زمان حاملگي ميباشد .
عرق کاسني نه تنها ميتواند جلوي زردي جنين را بگيرد بلکه به دليل تصفيه خون و پاکسازي کبد از ماده هاي زايد و فاسد، نقش بسيار موثري در زيبايي فرزند دارد.
از خوردن غذاهاي داغ پرهيز کنيد : مصرف غذا بصورت داغ( بطور معمول گرم باشد اشکالي ندارد ولي داغ نباشد) ميتواند باعث ايجاد زردي در نوزاد بشود. غذاي يک مادر حامله نه بايد داغ باشد و نه سرد بلکه در حد معمول، گرم باشد بهتر است.
شير را با خرما استفاده نماييد: تلاش کنيد شير را بهمراه خرما بخوريد. روزانه 3 عدد خرما براي يک زن حامله خوب است و سعي شود اين سه عدد خرما بهمراه شير استفاده شود.
از حجامت در زمان حاملگي غفلت نکنيد:حجامت در طي دوران حاملگي ميتواند باعث تصفيه خون و پاکسازي کبد از ماده هاي زايد شود و اين کار به جلوگيري از زردي در نوزادان بسيار کمک ميکند . حجامت نه تنها سبب جلوگيري از زردي نوزاد ميشود بلکه به علت پاکسازي کبد از ماده هاي سمي و فاسد و هم پاک سازي خون از ماده هاي زايد سبب زيبايي جنين هم ميشود .
براي حجامت در زمان حاملگي توجه داشته باشيد که زمان آن بعد از ماه چهارم حاملگي و در سه ماهه دوم حاملگي است و ماه پنجم حاملگي بهترين زمان حجامت در زمان بارداري ميباشد . جهت حجامت در زمان بارداري تلاش کنيد در صورت قابليت حتماً به يک پزشک طب سنتي مراجعه کرده و زير نظر وي عمل حجامت را انجام دهيد.
دانستن اين نکات هم براي جلوگيري از زردي نوزاد در زمان بارداري لازم مي باشد:
- در زمان حاملگي مادر بايد، از ميزان استفاده غذاهاي گرم، ادويه جات و داروهاي شيميايي بکاهد.
- خودداري از استفاده غذاهاي دير هضم مانند کله پاچه يا موادي مانند بادنجان که سبب بروز زردي بيش تر در نوزاد ميشود .
- در صورتي که پياز و سير به شکل خام استفاده شود، باعث پيدايش زردي ميشود ولي درصورتي که پخته شود، مشکلي به وجود نمي آورد .
- استفاده خوراکي هاي خنکي
- خودداري از استفاده ادويه جات مخصوصا ادويه هاي تند مانند فلفل، براي اين که التهاب يا تخريب سلول هاي کبدي را همراه دارد. طبع صفرا گرم و خشک است و نوزاد نمي تواند اين طبع را تحمل کند، حال اگر مادر ادويه استفاده کند، اين ماده در شيرش ترشح ميشود و پوست نوزاد رو به زردي مي گرايد.
- خودداري از استفاده از داروهاي شيميايي در حد امکان
- استفاده از عرقيجات و جوشانده هاي گياهي خنک زير نظر متخصص
- شير دهي مکرر و منظم
زردي در نوزادان
در زمان حاملگي ازمايش خون بدهيد.
درصورتي که خون مادر نامناسب باشد احتمال افزايش شکستگي سلول هاي خوني و بيلي روبين موجود است . خانم هايي که دسته خوني شان+ o است بايستي منظور بگيرند که ممکن است نوزادشان به خون اضافي احتياج داشته باشد. الزامي به يادآوري است که بدرفتاري دسته خون و Rh از اصلي ترين فاکتورهاي خطرناک به شمار ميرود ، همچنين کمبود آنزيم ژنتيک مثل دهيدروژناز گلوکز فسفات باعث افزايش پيدايش زردي نوزاد ميشود .
استفاده شير خشک در روزهاي نخست زادروز
بهتر است بدانيد که معمولاً شير مادر پس از زايمان تا چند روز توليد نمي شود به همين خاطر در روزهاي نخست نوزاد ماده اي به اسم کولوستروم مي خورد ولي اين ماده از مملو از ماده هاي مقوي است. همچنين زيرا نوزادان در روزهاي نخست شير زيادي نمي خورند سيستم گوارشي شان قادر به خالي کردن تند نيست و به همين علت بيلي روبين در اين سيستم تشکيل ميشود ، ولي باز هم پزشکان شير دادن( شير خشک) را براي روزهاي نخست سفارش ميکنند .
به چه دليل شيوع زردي اين قدر زياد شده است؟
به نظر ميرسد که اين ايام، تقريبا تمام نوزادان به درجاتي از زردي ابتلا ميشود . به نظرم ميرسد که اين موردهاي را بتوان بعنوان متهّان اصلي اين اتفاق معرّفي کرد:
1- ضعف بالفطره کبد نوزادان نسبت به نسل هاي قبل.
2- استفاده داروهاي شيميايي يا غذاهاي نامطلوب در زمان زمان حاملگي که ضعف کبد جنين را تشديد ميکنند .
3- اثرات منفي زايمان هاي سزارين بر تندرستي نوزاد.
4- واکسن هپاتيت که در بدو زادروز به نوزاد تلقيح ميشود ، ميتواند يکي از اصلي ترين مظنونين باشد.
گردآوري : بخش زناشويي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۷۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت بیش از ۱۷۰ ماما در مراکز بهداشتی استان یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، دکتر فروزنده کلانتری افزود: بهبود وضعیت سلامت مادران یکی از اهداف مهم سازمان ملل است و در ایران، مراقبت‌های بهداشتی از مادران از طریق نظام شبکه بهداشتی و خانه‌های بهداشت ارائه می‌شود.
وی، انجام مشاوره‌های رایگان در زمینه فرزند آوری و جوانی جمعیت، مراقبت‌های پیش از بارداری جهت زنان ۵۴-۱۰ ساله همسردار خواستار فرزند، مراقبت‌های پیش از بارداری، تجویز مکمل‌های لازم، ارجاع جهت ویزیت پزشک، دندان پزشک، ماما، کارشناس تغذیه و روان شناس، درخواست آزمایش‌های لازم قبل از بارداری برای داشتن بارداری ایمن‌تر و پیگیری مادر تا رفع مشکل یا کنترل بیماری را از جمله خدمات قابل ارائه توسط ماما‌ها در حوزه بهداشت برشمرد.
دکتر کلانتری همچنین به مراقبت‌های دوران بارداری اشاره کرد و اظهار داشت: این مراقبت‌ها شامل ۹ مراقبت است که سه مراقبت در نیمه اول بارداری و ۶ مراقبت در نیمه دوم بارداری (به محض اطلاع مادر از بارداری) انجام می‌شود.
وی افزود: اندازه گیری وزن و فشارخون و سمع قلب جنین، توزیع مکمل‌های لازم دوران بارداری به صورت رایگان، درخواست وانجام آزمایش‌های دوران بارداری، پیگیری و درمان بیماری‌های دوران بارداری و ارجاع به متخصص در صورت لزوم، برگزاری رایگان کلاس‌های آمادگی زایمان در راستای توانمندسازی مادران برای انتخاب روش زایمان وسازگار شدن با درد، آموزش ورزش‌های دوران بارداری و تن آرامی برای مادران باردار از جمله اقداماتی است که در دوران بارداری انجام می‌شود.
وی ادامه داد: آموزش‌های لازم دوران بارداری و زایمان و شیردهی، بالا بردن سطح آگاهی مادران در زمینه بارداری و زایمان طبیعی و سزارین، تامین سبد غذایی مادران مبتلا به سوء تغدیه، شناسایی مادران با بارداری نیازمند مراقبت ویژه و پیگیری روند درمان تا کنترل یا برطرف شدن مشکل از دیگر مواردی است که در دوران بارداری جهت مادران صورت می‌گیرد.
مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: انجام سه بار مراقبت پس از زایمان، ارائه آموزش‌ها با توجه به نیاز مادر، مشاوره و حمایت از مادر شیرده و ارائه مکمل‌های لازم هم از خدمات ماما‌های حوزه بهداشت جهت مادرانی است که به تازگی زایمان کرده اند.
وی خاطر نشان کرد:انجام غربالگری سرطان‌های شایع زنان شامل معاینات برست و سرویکس، مشاوره‌های دوران بلوغ، مشاوره حین ازدواج، انجام مشاوره‌های رایگان در زمینه انصراف از سقط عمدی جنین و تلاش در راستای منصرف نمودن مادران از تصمیم به سقط، آموزش خود مراقبتی به تمامی بانوان و ارائه مراقبت‌ها و آموزش‌های دوران یائسگی از دیگر خدمات ماما‌ها به زنان می‌باشد.

دیگر خبرها

  • افزایش سلامت دهان و دندان در دوران بارداری
  • مادران دارای ریسک بارداری بالا، در محیطی با هوای پاک سکونت کنند
  • نباید خطوط جوانی جمعیت را رد کنیم
  • ۴۷ درصد زایمان‌های استان همدان طبیعی است
  • از ۷۰ مامای نمونه استان همدان تجلیل شد
  • شهادت نوزاد نجات یافته از شکم مادر شهید + فیلم
  • فیلم/ وداع جانسوز مادر فلسطینی با نوزاد شهیدش
  • وارفارین چیست و چه کاربردی دارد؟ + عوارض، استفاده در دوران بارداری و منع مصرف
  • فعالیت بیش از ۱۷۰ ماما در مراکز بهداشتی استان یزد
  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟