Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن فدایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که الگوی مصرف آب برای هر مشترک (خانوار) در ماه ۱۷ متر مکعب است که رعایت آن باعث تضمین تأمین آب به همه مشترکان مناطق روستایی و جلوگیری از تنش آبی بالاخص در فصل تابستان می‌شود.

وی گفت: مدیریت امور آب و فاضلاب روستایی گنبدکاووس درحال حاضر ۳۴ هزار مشترک دارد که آب شرب مورد نیاز آنان از ۵۶ حلقه چاه آب با مجموع دبی ۳۴۵ لیتر در ثانیه تامین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فدایی اضافه کرد: به دلیل نبود تاسیسات زیرساختی در برخی مناطق روستایی گنبدکاووس هم اکنون به ۲۷ روستا و نقطه جمعیتی که ۱۷ روستا در بخش مرزی داشلی برون و ۱۰ روستا و نقطه جمعیتی در بخش مرکزی این شهرستان واقع اند، با ۶ دستگاه تانکر به صورت سیار آبرسانی می‌شود.

وی، استفاده از آب شرب برای مصارف دامی و بعضاً آبیاری صیفی جات در برخی روستاها را از مهمترین دلایل مصرف بیش از الگوی تعیین شده توسط حدود ۴۰ درصد مشترکان دانست و تصریح کرد: اگر این مصارف صورت نگیرد، روستاها مشکلی در تامین آب شرب نخواهند داشت.

مدیر امو آب و فاضلاب روستایی گنبدکاووس از مشترکان و نیز شوراها و دهیاران روستایی درخواست کرد تا با اطلاع رسانی به مردم، آنان را از عواقب مصارف غیر شرب و یا انشعاب‌های غیرمجاز از جمله کمبود آب یا قطع آن در فصل تابستان، تصاعدی محاسبه شدن آب بها و اعمال جریمه، مطلع نمایند.

فدایی به مصرف دو برابری آب در برخی روستاهای بخش مرزی داشلی برون به عنوان مصداقی از مصرف بیش از الگوی تعیین شده اشاره کرد و گفت: آب شرب مورد نیاز حدود ۳۰ روستای این بخش ۳۵ لیتر در ثانیه می‌باشد درحالی که آب تولیدی که از هشت حلقه چاه تامین می‌شود حدود ۷۰ لیتر در ثانیه است.

وی افزود: با این حال به دلیل مصارف غیر شرب برخی روستاییان این بخش، این مقدار آب تولیدی که دو برابر نیاز است، جوابگو نیست و به ۱۷ روستای فاقد تاسیسات آب در این بخش به صورت سیار آبرسانی می‌شود.

فدایی با بیان اینکه اولویت نخست شرکت آب و فاضلاب روستایی تامین آب شرب مشترکان است، اضافه کرد: رعایت الگوی مصرف از سوی مشترکان پرمصرف و حذف مصارف غیر شرب بدون تردید سبب می‌شود تا آب مورد نیاز همه مشترکان به راحتی تامین و در دسترس شان قرار گیرد.

اجرای ۳۰ پروژه آبرسانی در مناطق روستایی گنبدکاووس

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی گنبدکاووس همچنین از در دست اجرا بودن تعداد ۳۰ پروژه عمرانی درحوزه تامین آب شرب درمناطق روستایی این شهرستان خبر داد و گفت: برای عملیات اجرایی این طرح‌ها که هفت پروژه در بخش داشلی برون و ۲۳ پروژه در بخش مرکزی گنبدکاووس واقع است مبلغ ۲۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار پیش بینی شده است.

وی افزود: این پروژه‌ها که شامل احداث خطوط انتقال، اجرای شبکه توزیع و استانداردسازی انشعابات، حفر ۱۰ حلقه چاه جدید، تعمیر و بازسازی مخازن هوایی، احداث برخی مخازن زمینی و لایروبی چاه‌ها می‌باشد از هفته دولت سال گذشته آغاز شده است.

فدایی افزود: با وجود اینکه تعدادی از این طرح‌ها به بهره برداری رسیده اما بیشتر آنها تا هفته دولت امسال و برخی نیز تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و تا حدود زیادی مشکل کم آبی در برخی روستاهای گنبدکاووس را رفع می‌کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: علاوه بر پروژه‌های سال ۹۷ حوزه آب روستایی گنبدکاووس، برای سال جاری نیز ۵۲ پروژه با نیاز اعتباری ۸۰۰ میلیارد ریال پیش بینی و به کمیته برنامه ریزی شهرستان پیشنهاد شده تا درصورت تصویب اجرایی شود.

گنبدکاووس ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۲۰۰ هزار نفر آن در مناطق روستایی این شهرستان سکونت دارند.

۱۸۶۰ / ۳۰۳۹/‌

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی آبرسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۸۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح الگوی کشت بهترین راه برای مدیریت مصرف آب

ابوالفضل غنی زاده با بیان اینکه ۲۰۸ هزار کیلومتر مربع مساحت شهرستان اهر میباشد افزود: یک چهارم مساحت شهرستان ذخایر معدنی میباشد و تعداد ۲۸ مورد پهنه معدنی ثبت گردیده که در مرحله اکتشاف و بهره برداری میباشند و در صورت فعال شدن این معادن، شدیداً ناترازی آب خواهیم داشت که باید از الان برای آن چاره اندیشید.

وی با بیان اینکه که در سطح جهانی ارزش افزوده‌ای که از آب برداشت می‌شود ۴ دلار است گفت: این موضوع در ایران زیر ۷۵ سنت میباشد و باید در این خصوص راهکار‌های مناسبی در تغییر الگوی کشت و سوق دادن کشاورزان برای تولید با ارزش افزوده و بهره وری بالا ارائه گردد.

وی عنوان کرد: متأسفانه شاهد بودیم که باغداران سیب‌هایی که در سردخانه انبار کرده بودند را به عنوان سیب بادریز فروختند که جهاد کشاورزی باید نسبت به این موضوع ورود کند تا امسال شاهد ورود خسارت به باغداران نباشیم.

رئیس شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان اهر با اشاره به تغیرات آب و هوایی و ترسیم وضعیت آبی منطقه گفت:تغیر الگوی کشت و مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی اصلی‌ترین راه حفاظت از منابع آبی خواهد بود که باید در این خصوص کشاورزان بصورت اقنایی و علمی توجیه شوند.

غنی زاده از دبیر و اعضای این شورا خواست تا همایشی با عنوان آب، محیط زیست و امنیت غذایی بصورت سراسری در شهرستان برگزار گردد و از ایده، طرح و مقالات علمی برتر ارائه شده به این همایش در راستای مدیریت مصرف آب استفاده گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • قبض برق این مشترکان ۲۴ برابر می‌شود
  • قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!
  • قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
  • قبض این مشترکان ۲۴ برابر می شود
  • ۲۴ برابر شدن قبوض برق برای مشترکان پر مصرف
  • میانیگن قبض برق مشترکان با کولر گازی بالای دو میلیون تومان می‌شود
  • مردم خراسان رضوی سال گذشته ۱۳۶ میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند
  • اصلاح الگوی کشت بهترین راه برای مدیریت مصرف آب
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی
  • افزایش ۵ درصدی میزان مصرف گاز در زنجان