Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار «گابریلا کوئواس بارون» رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) اظهار داشت: اتحادیه بین‌المجالس جهانی همواره در هدایت و نزدیکی پارلمان‌ها و افکار عمومی برای هماهنگی در مسایل مهم سیاسی و اجتماعی نقش‌آفرینی مثبتی داشته است.

روحانی خاطر نشان کرد: تروریسم، یکجانبه‌گرایی و مشکلات زیست‌محیطی از مسایل و معضلات دنیای امروز است که برای رفع آنها نیاز بیشتری به توسعه همکاری‌های پارلمانی و بین‌المللی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره همکاری خوب و نزدیکی با اتحادیه بین‌المجالس جهانی داشته است، افزود: بررسی موضوعات مهم بین‌المللی و اعلام نظر اعضای پارلمان‌های کشورهای مختلف در اجلاس‌های گوناگون این اتحادیه و دستیابی به یک جمع‌بندی مشترک، بسیار حائز اهمیت بوده و این اجلاس‌ها در موضوعات مهم بین‌المللی همواره با نشاط، پرتحرک و فعال بوده است.

روحانی یکجانبه‌گرایی را معضل بزرگ در جهان امروز عنوان کرد و اظهار داشت: بسیاری از مشکلات منطقه‌ای و جهانی بخاطر دیکتاتوری و قلدرمآبی برخی کشورها بویژه آمریکا بوده که ریشه آن زیر پا گذاشتن مقررات بین‌المللی و حرکت در مسیر یکجانبه‌گرایی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در یکسال اخیر با خروج آمریکا از برجام به عنوان توافقی چندجانبه و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مواجه بودیم، گفت: شاید کمتر سابقه داشته که اگر کشوری به قطعنامه شورای امنیت عمل کند، تنبیه شود؛ اما امروز کشورهایی که به قطعنامه 2231 عمل می‌کنند، از سوی آمریکا مورد فشار و تحریم قرار می‌گیرند.

روحانی ادامه داد: امروز آمریکا دست به تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران زده و حتی در مواد دارویی و غذایی هم اعمال تحریم می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا ریشه مشکلات منطقه بوده و اخیراً نیز مشکل‌آفرینی جدیدی کرده است، اظهار داشت: در سال‌های گذشته گاهی سکوهای نفتی و کشتی‌های باربری و حتی هواپیمای مسافربری ایران مورد حمله ناو آمریکایی قرار گرفته و اخیراً نیز آنها با پهپاد خود به حریم هوایی ایران تجاوز کرده‌اند و بخاطر عدم توجه به اخطارهای چندباره، نیروهای دفاعی ایران آن را سرنگون کردند.

روحانی با تأکید بر اینکه این تجاوز آمریکا آغاز تنشی جدید از سوی آنها در منطقه است، افزود: این منطقه بسیار حساس و امنیت آبراه خلیج فارس و دریای عمان برای بسیاری از کشورها حائز اهمیت است، از اینرو از همه نهادهای بین‌المللی انتظار داریم، تا عکس‌العمل مناسبی به این اقدام تجاوزکارانه آمریکا نشان دهند،

رئیس جمهور با بیان اینکه در طول 17 سال گذشته مداخلات آمریکا در افغانستان، عراق، سوریه و اخیراً در یمن، مشکلات و معضلات فراوانی را به دنبال داشته است، گفت: معتقدیم امنیت همه مناطق جهان و خلیج فارس باید توسط کشورهای منطقه تأمین شود.

روحانی افزود: از اتحادیه بین المجالس جهانی در اجلاس‌های خود قاعدتاً به دنبال توسعه صلح و ثبات در منطقه و جهان است و ما برای آن ارزش بسیاری قایل هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقمند به توسعه مناسبات و همکاری‌های دوستانه با کشورهای آمریکای لاتین است، افزود: مکزیک کشوری حائز اهمیت در منطقه آمریکای لاتین است که مطمئناً گسترش روابط و تعاملات دو کشور به نفع دو ملت خواهد بود.

«گابریلا کوئواس بارون» رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس جمهور کشورمان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نقش مهم و قدرتمندی در راستای گفتگو و حل مسالمت‌آمیز مناقشه‌ها و ترویج چند جانبه‌گرایی در جهان ایفا کرده است.

رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی با بیان اینکه برجام ثابت کرد چندجانبه‌گرایی و تعامل برای برقراری صلح در منطقه و جهان، حائز اهمیت است، افزود: این توافق محتوای بسیار قدرتمندی دارد و امروز همه دنیا می‌دانند که گفتگو و تعامل برای دستیابی به ثبات و صلح بسیار مهم است.

کوئواس بارون ایران را کشوری قدرتمند در منطقه دانست و گفت: امروز دنیا باید از تجربه موفق ایران در تعامل درس گرفته و به گفتگو و توافقات بین‌المللی احترام بگذارد.

رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی با تجلیل از تلاش‌های نمایندگان ایران در اتحادیه بین‌المجالس جهانی برای ترویج گفتگو، تعامل و چند چانبه‌گرایی، خاطر نشان کرد: اتحادیه بین المجالس جهانی با نگاه ایران به مسایل بین‌المللی اشتراک نظر داشته و معتقدیم، یکجانبه‌گرایی هیچ راه‌حلی برای حل مشکلات جهانی ارایه نمی‌دهد.

کوئواس بارون با بیان اینکه تغییرات آب و هوایی، مشکل مهاجرت و پناهندگان و مشکلات اقتصادی و بسیاری از مشکلات دیگر تنها توسط یک کشور نمی‌تواند حل شود، افزود: نیاز به بهبود و تغییر ساختار نهادهای بین‌المللی و توسعه چند جانبه‌گرایی در جهان داریم.

رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی برجام را نمونه‌ای بسیار خوب از چندجانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل دانست و گفت: امیدواریم اروپا هر چه سریع‌تر مسئولیت خودش را در مورد برجام انجام دهد، چرا که معتقدیم مردم نباید هزینه اشتباه دیگران را پرداخت کنند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۲۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست

 

بین الملل تابناک: امروز دوشنبه، دهم ارديبهشت ۱۴۰۳ نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برگزار شد و ناصر کنعانی در آخرین نشست هفتگی با خبرنگاران به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون مسائل مختلف سیاست خارجی پاسخ داد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه‌) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که در نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهارداشت: ما تقویت روابط با همه کشورهای خلیج فارس را مهمترین عامل برای تحقق ثبات، امنیت دسته جمعی، آرامش و پیشرفت پایدار برای همه منطقه می‌دانیم.

وی گفت: ما همواره منادی دوستی و برادری میان کشورهای منطقه بوده و هستیم و معتقدیم که کشورهای منطقه در چارچوب منافع مشترک می‌توانند امنیت منطقه‌ای را برای شکوفایی و توسعه پایدار محقق کنند.

کنعانی بیان کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی در راستای ارائه توانمدی‌های صادراتی ایران در این منطقه که در شرایط خاصی هم به سر می برد و البته با مشارکت بازرگانان، تجار و مقامات دولت‌های دور و نزدیک نشان‌دهنده این است که ایران عزم و اراده‌ای جدی برای تحکیم ثبات و امنیت و توسعه پایدار منطقه دارد.

هم افزایی دستگاه‌های اجرایی در برگزاری نمایشگاه

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در طول سه روز گذشته از برپایی نمایشگاه شاهد برگزاری نشست های دوجانبه بسیار خوبی بین تجار شرکت کننده و تولیدکنندگان ایرانی بودیم و پیش بینی می‌کنیم که حجم قراردادی که بسته می‌شود بیش از حجم قرارداد نمایشگاه گذشته باشد.

وی گفت: همچنین این نمایشگاه فرصت مناسبی را برای گفتگو میان مقامات ایران با مقامات بیش از ۲۲ کشور حاضر در این رویداد فراهم آورده است. 

کنعانی افزود: برگزاری این نمایشگاه در این مقطع زمانی خودش دست‌آورد بزرگی برای دولت جمهوری اسلامی ایران است. ایران هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه امنیت و برای تثبیت امنیت در منطقه در مقابل کسانی که امنیت منطقه را دچار خدشه کردند مقتدرانه عمل می‌کند و هم نمایشگاهی را با چنین حجمی از حاضرین خارجی برگزار می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: این نمایشگاه مصداقی خوب برای همکاری میان دستگاه‌های مختلف کشور است. همانطور که ما شاهد همکاری میان دیپلماسی و میدان برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بودیم، برگزاری چنین نمایشگاهی هم نشان دهنده هم افزایی مطلوب میان دستگاه‌های اجرایی کشور است.

برخورد خشن پلیسی با دانشجویان آمریکا محکوم است

وی گفت: آنچه در دانشگاه های آمریکا شاهد هستیم نشان دهنده بیداری افکار عمومی جهان نسبت به مساله فلسطین و عمق و دامنه تنفر عمومی نسبت به رژیم صهیونیستی و نسل کشی در غزه توسط اسرائیل با حمایت آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی است.

کنعانی تصریح کرد: کسانی که به عدالت فکر می‌کنند و بها می‌دهند بیش از این دیگر حمایت برخی دولت‌ها از نسل کشی اسرائیل را تحمل نمی‌کنند و نمی‌توان با برخوردهای خشن و پلیسی صدای معترضان را بست. وزارت امور خارجه ایران برخورد پلیسی را با مطالبات دانشجویی به هیچ وجه نمی پذیرد و این نوع برخورد را نگران کننده می‌داند و لازم است که جامعه جهانی با این مساله برخورد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آمریکا با اجازه دادن به پلیس برای برخورد خشن در محیط دانشگاه مشخص کرد که رفتار و رویکردی دوگانه با شعارهای حقوق بشری دارد. آنها باید اجازه دهند که داشجویان به بیان دیدگاه و ابراز رأی خود بپردازند و خاموش کردن صدای دانشجویان با رفتارهای خشن خاموش کننده مطالبات بر حق افکارعمومی جهان نخواهد بود و لازم است که دنیا و کشورهای حامی رژیم صهیونیستی به این مهم توجه کنند.

افق روشنی را در روابط میان ایران و عربستان داریم

وی گفت: مناسبات دوجانبه ایران و عربستان در مسیر طبیعی خودش پیش می‌رود و شاهد تداوم گفت‌وگوها و مشورت‌ها میان دو طرف در دو سطح سیاسی و اقتصادی هستیم و حضور هیأت اقتصادی عربستان در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران نشانه دیدگاه عربستان همسو با نگاه ایران به منظور زمینه سازی افزایش توسعه تبادلات تجاری است.

کنعانی بیان کرد: ما موضوعات اقتصادی را از ابتدای از سرگیری مذاکرات دو طرف در دستورکار داشتیم و هر دوطرف بر این مهم متفق القول هستند و گفتگوها در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در حال حاضر هیات وزارتی ایران به سرپرسی آقای خاندوزی وزیر اقتصاد به منظور شرکت در نشست بانک توسعه اسلامی در عربستان حضور دارند.

وی ادامه داد: همچنین، هیات شرکت کننده در سطح معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به منظور شرکت در نشست منطقه‌ای داووس در عربستان حضور دارد و ما از فرصت گفتگوهای دوجانبه با طرف‌های‌ شرکت کننده استفاده می‌کنیم. افق روشنی را در روابط میان ایران و عربستان می‌بینیم و سفرای دو کشور گفتگوهای خود را با مقامات عالی رتبه دو طرف پیگیری می‌کنند.

سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم در جهان است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر نبود نقش سپاه در مبارزه با تروریسم چندجانبه باید اعضای پارلمان اروپا در پشت درب‌های پارلمان خود ور معرض تهدید تروریستی قرار می‌گرفتند 

وی ادامه داد: سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریستی در جهان است و توصیه می‌کنیم که در قبال سپاه درست تصمیم بگیرند و به درستی بیاندیشند.

کنعانی بیان کرد: اجرای اسناد و توافقات اصل مهمی است و مورد تاکید رهبری انقلاب هم هست که باید سازوکاری برای اجرایی کردن آنها تعیین شود. وزارت امور خارجه همواره در حوزه اجرای اسناد دوجانبه سازوکارهای پیگیری خود را داشته و دارد و در حوزه‌های دوجانبه اسناد را مورد مداقه قرار می‌دهد و نتایج بررسی خود را به دستگاه‌های دیگر هم ارجاع می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آیا اینکه صد در صد اسناد و توافقات دوجانبه اجرایی میشود به هرحال در این موضوع دو طرف وجود دارد. افزایش نرخ تبادلات و توافقات ایران با شرکای خارجی و افزایش حجم سرمایه گذاری های خارجی و تحقق برخی پروژه‌های مشترک چه در حوزه‌ همسایگان و چه با کشورهای دورتر نشان دهنده موفقیت نسبی ایران بوده و البته ما تلاش خود را همچنان ادامه می‌دهیم.

مبارزه با تروریسم در جهان عزم و اراده مشترک میطلبد

کنعانی بیان کرد: هرگونه اقدام و عملیات ترویستی چه علیه شهروندان و چه علیه اماکن دولتی در روسیه یا هرکشور دیگری از نظر ما محکوم است. ایران در مبارزه با تروریسم در کنار دوستان و از جمله روسیه است. تروریسم تهدیدی مشترک برای همه کشورهای جهان است. 

وی گفت: بعضی کشورها در راستای منافع نامشروع خود از تروریسم برای تأمین اهدافشان استفاده می‌کنند و این رویکرد مخرب و غلط برای تمام جهان نتایج دلخراشی داشته و رخدادهای تلخی چه در روسیه، چه در ایران و چه در برخی کشورهای دیگر منطقه نشان می‌دهد که همچنان تروریسم تهدیدی برای ملت‌ها به حساب می آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: برخی کشورها از تروریسم به عنوان ابزاری جهت تامین اهداف خود استفاده می‌کنند، اما تهدید این مساله برای همه کشورهای منطقه و جهان است و مبارزه با آن نیز عزم و اراده‌ای محکم و مشترک را می‌طلبد.

افغانستان به تعهداتش در قبال حق‌آبه ایران عمل می‌کند 

کنعانی افزود: در اجرای معاهده ۱۳۵۱ میان ایران و افغانستان ما مطالبه حق آبه تعیین شده ایران را از طرف افغانستانی به طور جدی در همه سطوح داشتیم. از ابتدای سال نیز بحث رهاسازی آب از سد کمال خان هم شروع شده و خوشبختانه در چارچوب گفتگوهای انجام شده ما شاهد جریان آب به سمت مرزهای ایران هستیم. 

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعی که داریم از زمان رهاسازی این آب حدودا ۱۱۲ میلیون متر مکعب آب وارد مرزها و خاک ایران شده و جریان آب کماکان وجود دارد. در طول سال گذشته هیات حاکمه افغانستان در خصوص سد کمال خان اصلاح و مرمتی در دریچه‌های این سد انجام داده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ایران انتظار دارد که طرف مقابل بر اساس تعهد خود در قبال معاهده مزبور در خصوص حق آبه عمل کند. 

اگر آمریکا دنبال آتش‌بس بود، ارسال تسلیحات به اسرائیل را قطع می‌کرد 

کنعانی گفت: مسأله فلسطین مهمترین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی است، آتش بس فوری در این جنگ فوری‌ترین نیاز این مساله است و پس از آن نیز تحقق اهدافی از جمله گشایش کامل معابر کمک رسانی برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه است. موضوع آزادی و تبادل اسرا هم یکی از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اینکه آمریکا هم یکی از کشورهایی است که می‌خواهد راهکار سازش را پیگیری کند، اساسا در این مدت نشان داده که بازیگری برای ایفای این نقش نیست و اگر اراده‌ای برای آتش بس داشت می‌توانست با قطع فوری حمایت‌های مالی، سیاسی و عدم ارسال تسلیحات به اسرائیل به توقف جنگ کمک کند. دولت امریکا در این زمینه صلاحیت و صداقت خود را اثبات نکرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تلاش‌های دیپلماتیک ارزنده‌ای را در سازمان ملل و به‌ خصوص در شورای امنیت و بسیاری دیگر از مجامع منطقه‌ای و بین المللی داشته و همچنان هم به تلاش‌های دیپلماتیک خود تا دستیابی به آتش بس و توقف جنگ در غزه ادامه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • متفکرآزاد: خیزش دانشجویان آمریکایی منجر به خیزش جهانی علیه رژیم صهیونیستی شود
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است